Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Postat: 12 mar 2018 12:47
båda batterierna är för Europa.Crion skrev:Större 65kwh batteriet var väl inte för europa utan endast för USA initialt(?)
båda batterierna är för Europa.Crion skrev:Större 65kwh batteriet var väl inte för europa utan endast för USA initialt(?)
Har lite svårt att visualisera målgruppen för kona. Är det yngre eller äldre är det stads eller landsortbor? jag vet inte. det är def inte stora barnfamiljen? eller? inte med småbarn och barnvagnar iallafall. och inte med tonåringar. golfare? njae...perkabolo skrev:En dagtrip till hassela går nog bra med hjälp av takräcket. Men ett sportlov med familjen blir nog värre med det yttepyttebagageutrymmet. Man vill ju inte ha all last på taket.Mickep skrev:Ja takräcke med 80 kg last är iallafall ett fall frammåt iallafall.
Skidsemestern har folk klarar utan dragkrok, och till brädgården kan det funka att lasta på taket, men att fara med sopor kan krävas lite kreativitet.
Hur har de villaägare som inte behöver dragkrok fixat det?
http://www.tiptapp.com/svMickep skrev:Hur har de villaägare som inte behöver dragkrok fixat det?
Norrmännen är vårt broder/systerfolk. Sorgligt att kommunikationen inte fungerar bättrevigge50 skrev:Nu är norska inte min starka sida så någon får gärna hjälpa mig sträcka ut några frågetecken.
Kommer Hyundai Norge endast erbjuda stora batteriet och högsta utrustningen?(Model 3...)
Är de över 20 000 reservationerna hela världen eller endast Norge?
Begränsas andra val pga den höga efterfrågan?
Motorn tillverkas av LG (samma som Bolt), batterierna av LG. Säkert stora delar av elektroniken också på samma sätt som för Bolt. Gissar på att det förhandlas en del mellan parterna. Pris, tillgång (batterier)...Zalman3 skrev:Man lovade fastställda priser i slutet av 2017 i Norge. Man lovade priser i början av 2018.
Man lovade priser till Genève bilmässan.
Ännu inga priser, och nu är norrmännen Förbannade!
Varför kan man inte komma med ett pris?
Förhandlingar med underleverantörer bör väl vara färdiga sedan länge? Detta görs väl i ett relativt tidigt skede?Laban skrev:Motorn tillverkas av LG (samma som Bolt), batterierna av LG. Säkert stora delar av elektroniken också på samma sätt som för Bolt. Gissar på att det förhandlas en del mellan parterna. Pris, tillgång (batterier)...Zalman3 skrev:Man lovade fastställda priser i slutet av 2017 i Norge. Man lovade priser i början av 2018.
Man lovade priser till Genève bilmässan.
Ännu inga priser, och nu är norrmännen Förbannade!
Varför kan man inte komma med ett pris?
Möjligt, men det är många faktorer som spelar in. För att få ett bättre pris/säkrad tillgång på batterier mm bör man kanske binda upp sig i ett längre kontrakt. Men gör man det så kanske man också hamnar i ett läge där man betalar för mycket då det kan hända en hel del på 2-3 år.Limbster skrev:Förhandlingar med underleverantörer bör väl vara färdiga sedan länge? Detta görs väl i ett relativt tidigt skede?
Imponerande! Ioniq är ju klart bättre men verkligen imponerande för en så pass hög bil som Kona.Zalman3 skrev:Vilken elförbrukning Kona kan komma att ha.
Kona Electric energy efficiency is internally-estimated at 117 MPGe, superior to Nissan Leaf (112 MPGe), Tesla Model S (104 MPGe), and Tesla Model X (93 MPGe).
https://www.prnewswire.com/news-release ... 20685.html
Då blir det en Nissan Leaf istället med samma drivlina från LG Chem, 205hk och 64kWh batteri.Leo skrev:Pratas i FB-gruppen om att priset vid förbeställning nu är 499 900kr för stora batteriet och fullutrustad. Många förhoppningar som verkar släckas...
Personligen tycker jag priset låter rimligt trots allt. Tror nog många tillverkare pressar så gott det går. Men faktum är att det nog dröjer ett tag till innan man kan få en elbil med 60kWh batteri och välutrustad för 250 000kr vilket många hoppas på.
Det känns som betydligt mer än vad jag hade hoppats på, finns det någon källa till det priset?Leo skrev:Pratas i FB-gruppen om att priset vid förbeställning nu är 499 900kr för stora batteriet och fullutrustad. Många förhoppningar som verkar släckas...
Personligen tycker jag priset låter rimligt trots allt. Tror nog många tillverkare pressar så gott det går. Men faktum är att det nog dröjer ett tag till innan man kan få en elbil levererad med 60kWh batteri och välutrustad för 250 000kr vilket många hoppas på.