Sida 4 av 32

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 08:59
av OfarligTesla
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.


Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:03
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:06
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:12
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Ja, stora SuC verkar vara vanligare utanför Sverige. Vi har väl typ 16st max i Sverige. Men I det långa loppet så kommer väl alla att konverteras. Det lär säljas betydligt fler Model 3 än S/X i Sverige.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:32
av themax
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 09:34
av OfarligTesla
themax skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
Japp, gissningsvis för att visa S/X ägare att finns det en annan laddare lämna denna till en 3a. Hade de bara märkt den med "CCS available" hade nog de flesta inte fattat.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 10:27
av Henrik Torphammar
Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 10:40
av Gustafsson
Om bilarna klarar att hålla 120 kW under längre tid än tidigare, så skulle jag hävda att det är bra nog så länge. 70 mil i timmen är inte fy skam. Så jag själv ser inte något stort problem med att SuC bara klarar 120 kW. Går det väsentligt fortare än så hinner man knappt gå på muggen.
Redan känns det ibland lite stressigt att få i sig lunch + nödvändiga besök...Fast jag gillar inte att jäkta i mig mat å besök på ”stället” å andra sidan.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:26
av olza
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:30
av OfarligTesla
olza skrev:
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
De lär ju inte introducera v3 i större skala innan S/X faktiskt kan dra nytta av hastigheten, det blir ju lite som att skjuta sig i foten för försäljningen av de S/X de kan tillverka idag.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:34
av Kalle
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:36
av MangeT
Låter inte alls troligt att model 3 kan köra vanliga typ 2 SuC.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:47
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?
SuC klarar ju max att leverera 330A fördelat på två laddpunkter, det kommer inte ändras med en ny kabel mellan laddaren och bilen. Med maxspänningen på 410V för SuC blir ju max effekt 135 kW. Om det är kabeln till bilen som har begränsat till 120kW istället för 135 kW per bil skulle eventuellt CSS kunna göra att man nu kan ta ut 135 kW istället. Men det kanske finns andra begränsningar än kabeln.

Ionitys laddare ska klara 375A per laddpunkt som jämförelse, med möjlighet att uppgradera till 500A läste jag.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:49
av Geni87
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
Det låter konstigt. Då faller ju argumentet att kunna göra bilen enklare och billigare genom att ta bort ett gäng kontaktorer som behöver öppna och stänga beroende på AC- eller DC-laddning.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:51
av OfarligTesla
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 11:57
av Generalbogge
OfarligTesla skrev:
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.
Fast han har ju rätt på sätt och vis. M3 kommer ju att kunna ladda på befintliga SuC, när de väl är ombyggda.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 12:54
av Kalle
Generalbogge skrev:
OfarligTesla skrev:
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.
Fast han har ju rätt på sätt och vis. M3 kommer ju att kunna ladda på befintliga SuC, när de väl är ombyggda.
Han sa specifikt att de skulle funka innan de va ombyggda, men han sa ochså att han hadde jobbat en vecka ungefär. (Men han dubbelkolla med nån när jag tvivlade på svaret)

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 13:40
av fth
Kalle skrev:
Han sa specifikt att de skulle funka innan de va ombyggda, men han sa ochså att han hadde jobbat en vecka ungefär. (Men han dubbelkolla med nån när jag tvivlade på svaret)
Jag skulle nog våga sätta en slant på att han har fel och att Model 3 "bara" kommer att ha en vanlig CCS-kontakt, det är vad all tillgänglig information tyder på.

Om Model 3 kan ladda via "old school" SuC-kontakt så finns det ju ingen orsak öht att sätta dubbla kontakter på stolparna (iaf tills andra märken skall kunna ladda där, och det finns det väl inget som tyder på i dagsläget).

/fth

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 14:04
av Laban
fth skrev:
Om Model 3 kan ladda via "old school" SuC-kontakt så finns det ju ingen orsak öht att sätta dubbla kontakter på stolparna (iaf tills andra märken skall kunna ladda där, och det finns det väl inget som tyder på i dagsläget).
/fth
En möjlighet skulle väl kunna vara att det går att ladda Model 3 med typ 2 SuC kontakten men då med lägre hastighet eftersom kontakten är kortare. Inte för att jag ser det som troligt men..

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 14:42
av fth
Laban skrev:
En möjlighet skulle väl kunna vara att det går att ladda Model 3 med typ 2 SuC kontakten men då med lägre hastighet eftersom kontakten är kortare. Inte för att jag ser det som troligt men..
Det mesta talar mot det som sagt, CCS tillåter inte att man ansluter laddaren till "hybrid"-kontakter, det är därför en adapter är ok eftersom det är en vanlig CCS i ena änden. Och som sagt, varför skulle Tesla sätta dubbla sladdar på befintliga SuC om Model 3 kan ladda där ändå?

/fth

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 14:56
av Henrik Torphammar
Den bästa teorin hitintills är att kostnaden för de reläer som behöver byggas in i bilen för att ställa om Typ-2 AC till DC är för dyra för model 3 och en tvådelad kontakt är mer rimlig. Så att den har stöd för gamla SuC kontakten är avfärdat.

Istället för att koppla om med reläer från Bild #1 till Bild #3 i samma kontakt så ersätter man med Bild #4 utan reläer. :idea:

Bild

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 15:08
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Den bästa teorin hitintills är att kostnaden för de reläer som behöver byggas in i bilen för att ställa om Typ-2 AC till DC är för dyra för model 3 och en tvådelad kontakt är mer rimlig. Så att den har stöd för gamla SuC kontakten är avfärdat.

Istället för att koppla om med reläer från Bild #1 till Bild #3 i samma kontakt så ersätter man med Bild #4 utan reläer. :idea:

Bild
Varför kan den bästa teorin inte vara att Tesla vill göra det enklare för ägarna? Om den ända anledningen till att Tesla inför CCS på Model 3 är kostnaden så finns det ju ingen anledning att fixa en adapter för Model S och X.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 15:27
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Varför kan den bästa teorin inte vara att Tesla vill göra det enklare för ägarna?
Då kunde man ju börjat med att vara lite tydligare över lag. Typ tala om vad bilen har för spec alls... :lol: :lol:

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 16:48
av chaffis75
Jag är övertygad om att tesla vill göra de bättre för ägarna, den enkla lösningen är ju att ta s och x lösningen precis som de har de i USA.

Sen angående att någon på SC sagt att typ2 SuC ska fungera, tro inte på de.. När jag var i Göteborg på mässan så var men tydlig med att de inte hade pris på bilen men att de skulle komma snart.. Sen sa hon de som jag hajade till på "men troligen har ni priset på bilen innan jag har de" haha. Hon fattade man var en nörd.. Och så är de verkligen, detta forumet har betydligt mer kunskap om tesla än vad Teslas säljare har i 99% av fallen. :D

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 13 dec 2018 21:57
av Crappy
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Den bästa teorin hitintills är att kostnaden för de reläer som behöver byggas in i bilen för att ställa om Typ-2 AC till DC är för dyra för model 3 och en tvådelad kontakt är mer rimlig. Så att den har stöd för gamla SuC kontakten är avfärdat.

Istället för att koppla om med reläer från Bild #1 till Bild #3 i samma kontakt så ersätter man med Bild #4 utan reläer. :idea:

Bild
Varför kan den bästa teorin inte vara att Tesla vill göra det enklare för ägarna? Om den ända anledningen till att Tesla inför CCS på Model 3 är kostnaden så finns det ju ingen anledning att fixa en adapter för Model S och X.
Jag tror enda (varför stavar allt fler enda med Ä?) skälet till en adapter är att det på nya Superchargers bara kommer finnas CCS, de vill inte lägga pengar på dubbla handskar när de inte behöver-
Btw. Som jag sagt, den representant jag pratade med från Tesla var stenhård. M3 kommer inte funka med gamla handsken