Sida 4 av 8

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 06 nov 2020 11:48
av SkipperO
Tellus skrev:
SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännu

viewtopic.php?f=51&t=22871
Jag såg den och även att Tesla-Björn har gjort ett intressant test vid olika temp och SoC, men bara ner till typ 14 grader och när man tappar 100-200hk vid 14 grader undrar man ju vad som finns kvar t ex runt nollan. Har ju bara en LR och gud förbjude om man bara hade 300hk att tillgå vid en oplanerad avfärd...

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 06 nov 2020 12:30
av LasseTM
SkipperO skrev:
Tellus skrev:
SkipperO skrev:
Tellus skrev:
Noterade max discharge power vid några olika SOC och temp. Temperaturen har stor betydelse. Max är ~ 600hk vid hög SOC och temp för model 3 Performance

481hk@65%19grader
513hk@46%26grader
537hk@60%28grader
541hk@66%27grader
Vore himla intressant att se Max discharge power vid lägre temperaturer. Tycker min känns väldigt mycket slöare nu på hösten och inte alltid man hinner förvärma nån längre stund. Batteritempen verkar göra sjukt mycket på toppeffekten.
Här har vi skrivit lite om det, men inte testat vid lägre batteritemp ännu

viewtopic.php?f=51&t=22871
Jag såg den och även att Tesla-Björn har gjort ett intressant test vid olika temp och SoC, men bara ner till typ 14 grader och när man tappar 100-200hk vid 14 grader undrar man ju vad som finns kvar t ex runt nollan. Har ju bara en LR och gud förbjude om man bara hade 300hk att tillgå vid en oplanerad avfärd...
Ja det är ju otrevligt när en Polo med 0,6L motor drar jämt vid rödlysen :)
Sjuka är ju hur snabbt man vänjer sig med effekt, skulle gärna ha 7-800HK i bilen även vid 50% SOC

Jag har en fundering, om jag har säg 400hk vid 60% och 20 grader och 450hk vid 60% och 25 grader med min LR AWD
Får jag då mer effekt vid 60% och 20 grader om jag köper acceleration boost eller kommer batteriet ändå säga stopp?
I teorin bör ju LR AWD, LR acc boost och P ha samma effekt vid säg 50% och -10 grader men frågan är om det är så.
Någon som har en P kanske kan kolla någon morgon när det närmar sig nollan och skriva så ska jag försöka jämföra med min LR.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 28 nov 2020 11:48
av Tellus
339hk @ 64% batteritemp 5 grader
Förvärmer ca 45 min
482hk @ 56% batteritemp 23 grader

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 07 dec 2020 14:28
av LasseTM
Testade köra lite idag med scanmytesla.
Skulle verkligen vilja se vad en P visar på max discharge power med ungefär samma batteritemp som min bil samt SoC.
Är sjukt sugen på acc boost men då vill jag veta att jag får mer effekt även när det är kallt och inte bara på sommaren.

Upplever också att jag ofta får ungefär samma tider 0-100 även om bilen är varm eller kall, handlar snarare om mer effekt i början eller i slutet känns det som,.
Mer som att jag köper en 0-100 tid och hur effekten tilldelas under det förloppet beror mer på andra faktorer men att jag i stort sett alltid får samma 0-100 tid bortsett från riktigt kallt batteri och riktigt låg SoC
Screenshot_2020-12-07-13-11-23-170_com.emon.canbus.tesla.jpg
Screenshot_2020-12-07-13-10-44-893_com.emon.canbus.tesla.jpg

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 21 dec 2020 05:59
av Tellus
Nedan urklippt ur tråden model 3 82 kWh, passar bättre i denna tråd
Legato skrev:

Intressant.

Den indikerar alltså att du bara har 70,3 kWh "usable". Märkligt då att du får 483 km vid 100% vilket borde betyda 73,1 kWh usable.

Med 70,3 kWh usable tycker jag du borde få 464 km vid 100%?
Har inte laddat till 100% på ett tag, men när jag drar reglaget till 100% i appen visar den 484km nu.
Teslabjørn har väl flera kWh mindre men ändå räknar ut att han har ~70 usable, så lite skumt är det.
Men när man har 75,7 - ~ 3,3 så visade den 500km
3,3 kanske är det som finns under 0km, för det brukar väl vara ett par mil.[/quote]

Laddade till 100% idag, blev 486km och scan my tesla visar 74,0kWh nominal full pack.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 26 dec 2020 13:05
av Dexter
Är det någon som vet om ELM327 är kompatibel med Scan my tesla?
Funderade på eventuellt koppla ihop en egen adapter.
På diagnostic port connectorn är det fortfararande 26pin på den? Årsmodell 2021.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 10 apr 2021 08:18
av Vulgarsonic
Är det någon annan som fått problem med väldigt sporadisk anslutning till dongeln?
Min anslutning fungerar för det mesta inte alls längre "read failed" dyker upp i appen.
Funderar på om dongeln fått nåt fel eller om det är nån kabel i adaptern som glappar i annat fall :cry:

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 maj 2021 22:26
av Tellus
Med tanke på den intressanta tråden "Hur ska man ladda"
viewtopic.php?f=43&t=21796&start=10

Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.

Performance 2019-03, 3400mil
Laddar innan avfärd oftast till 70-90%. Vilo SOC kring 50%. Vintertid parkering i garage 10 grader.
Batterikapacitet 72.1kWh

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 13 maj 2021 13:47
av AAKEE
Tellus skrev:
Så kanske vi kan jämföra lite praktiska exempel på hur mycket kapacitet vi har kvar och hur vi oftast laddar, har man inte scan my tesla eller liknande så kan man läsa ut ur energigrafen i bilen hur många kWh batteriet har kvar.
Min har bara styvt 900 mil på mätarn och 4,5 månader sen utkvitteringen. Egentligen krävs ju ett par år och 5K mil för att få något direkt tydligt utslag, så vi får se mitt inlägg här som en check in, och sedan får jag återkomma när det gått ett eller två år till.

Av 82.1kWh teoretiskt har jag 81.4kWh enligt Scan my tesla. Detta batteri får aldrig 82kWh som nominal full pack, utan man hamnar mellan 79.5 till 80.5kWh normalt, och de som rapporterat allra mest har haft 81.5kWh.
Nominal full pack (NFP) verkar påverkas av hur man laddar, alltså hur högt man laddar så mitt höga värde kommer sig nog till del av att jag laddar på ett sätt som ger ett högre NFP. Jag har fortfarande full range, dvs 508km som är fullt enligt bilens BMS, jag tror man måste ned i nominal full pack under 80.6kWh för att rang-indikeringen ska börja minska..

Teslafi som jag skaffadse ett konto för visar att jag har bäst range/mindre degradering än de andra med 2021 P. Teslafi använder inte samma data(dvs inte NFP) utan något annat för att beräkan rangen, jag ser att teslafi rapporterar betydligt mer variationer än NFP.
48E8D53C-CB3B-4AD2-908E-DB35FE45B010.jpeg
Just nu: 81.4kWh batterikapacitet, range 508Km(= fortfarande full range).
Laddar till 56% dagligen och kör normalt 10 mil poer veckodag, dock blir det aningen sporadiskt mht corona med en del hemmaarbete.
Vintertid har jag och kommer, att anpassa laddningen genom att ladda mer( 60-70-80%) så att jag har ungeföär samma range när jag kommer hem efter jobbet för att kunna köra obehindrat på kvällar också.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 13 maj 2021 22:02
av Dexter
"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 13 maj 2021 22:31
av AAKEE
Dexter skrev:
"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Vad får du för Nominal full pack?

Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max

[Edit]I väntan på pizzan,
C6C23D3D-C6FB-458E-AFA7-D3A291026852.jpeg
2F062DE0-064C-4473-80A7-6EF1D6B898FB.jpeg

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 13 maj 2021 23:00
av Dexter
AAKEE skrev:
Dexter skrev:
"AAKEE" Jag förstår att du har så bra räckviddsvärden kvar typ ny bil med din batterikunskap.
Min räckvidd är 509km på min MP3 500mil på mätaren enligt "Scan my tesla"
Vad får du för Nominal full pack?

Min når 508km vid 80.6 cirka och går inte över 508km som det verkar oavsett att batteriet för större capacitetvi beräkningen. I tidigare utgåva av SMT såg jag 508.XY km men i senaste bara hela, och 508 e max
Jag hade 81 komma någon decimal vid 509km.
Men just nu är det nog visningen i obalans eftersom jag håller på att dra ner laddnivån.
Jag får återkomma med exakta värden när jag laddat den till en högre nivå igen.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 11 jun 2021 14:36
av Tellus
Scan my tesla visar 72,2 nominal full pack, men laddar till 73,1 nominal remaining.
477km vid 100%, 499km när den var ny. 4,2 volt på högsta cellerna, 4,192 volt på lägsta.
2år 3 månader, 3600 mil

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 14 okt 2021 15:10
av Tellus
Ny android SMT version 1.9.6 nu med bland annat flera HVAC värden.
Får den dock ej att funka i min gamla galaxy 4

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 okt 2021 20:38
av Tellus
Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer

347kW vid 11% SOC 8-)

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 okt 2021 20:40
av AAKEE
Tellus skrev:
Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer

347kW vid 11% SOC 8-)
Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 okt 2021 22:01
av AAKEE
Jag har steppat upp Scan My Tesla lite genom att skaffa en (billig) läsplatta för att presentera datat. Har ritat och 3D-printat ett fäste så plattan sitter framför ratten.

Nice med 0-100-tiden automatiskt tagen och presenterad ;)

Grejar lite med lösningar för att starta SMT och skärmen när man startar bilen. Inte helt klar än(skärmen startar när bilen vaknar och stängs när bilen somnar).
B85CCC39-A97F-49AB-A965-9DF60ECA4D57.jpeg

Det finns en alternativ layout enligt nedan för android som är samma design som ios för apple har. Gillar den bättre men den saknar lite funktioner än så länge.
1148648D-0E60-4F95-A455-131CD77437FF.jpeg
Har skaffat en usb-kabel med 90-graders vinkel som kommer smälta in i designen, dock ej monterat än.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 15 okt 2021 22:28
av Tellus
AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Mailade utvecklaren och han hittade en "bug" och ladda upp ny version, så nu funkar SMT även men äldre android Os.
Förbättringar
-Max discharge korrekt
-PTC heater watt consumption
-Ac load i procent
Med mer

347kW vid 11% SOC 8-)
Preheatade du för SuC ? (Mht celltemperaturerna)
Den gjorde det i omgångar först men ej mot slutet då bilen ville spara energi då jag anlände med lågt SOC 6% pga snabb motorvägskörning. Som man ser är inlet lågt vs cell temp, brukar vara tvärtom vid preheat

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 12 feb 2022 22:54
av Dexter
Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P. :D
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 21 feb 2022 14:22
av Tellus
Dexter skrev:
Nytt toppvärde för mig idag max discharge 456 kW 95% SOC på 2021 M3P. :D
Tidigare max värde var 408kW som jag har sett.
Fick 453kW nyss, tidigare iallafall sett 444kW
Model 3P 2019 5200 mil

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 22 feb 2022 22:18
av ANLI
Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.

LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)

4416 celler * 0,08 kW = 353 kW

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 23 feb 2022 10:16
av martinot
ANLI skrev:
Jag tror att Tesla med flera tillverkare tillåter för höga strömmar genom batteripacken. Både vid acceleration och laddning.
Degradering för M3 är överlag högre jämfört med äldre Teslor.

LG M50 batterier uppger nedan i datablad. Möjligen har LGs Tesla batterier utökade gränser?
Max. Pulse Discharge Power Pulse Power(10sec), 25 ºC ± 2 ºC ≤ 80W (SOC 80%)

4416 celler * 0,08 kW = 353 kW
Kanske Panasonic-batterierna är tåligare?

Kan detta varit en orsak till att Tesla väntat så länge med att släppa "acceleraion boost" för M3 LR för bilar med just LG-batterier?

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 04 mar 2022 08:21
av Tellus
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 04 mar 2022 18:19
av AAKEE
Tellus skrev:
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.

Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.

Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?

Re: Scan My Tesla Mätresultat

Postat: 04 mar 2022 22:11
av Tellus
AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Inför försäljning av vår sr+ 2019, kollade jag batterikapaciteten. 50kWh jämfört med 51,6 för ~2,5 år sedan. Riktigt bra, 3,2% degradering.
Bilen har gått 4300mil och är lugnt körd, 161Wh i snitt sedan ny.
Det vi kommer sakna mest är gamla UI, som vi ger betyg 9, nya UI betyg 4
När man testade/certifierade 2019 SR+ för EPA-range fick man ut 54.5kWh ur batteriet. Specen var 53.6 kWh tror jag.

Om vi räknar på spec storlek har du tappat ca 7%, vilket fortfarande är ok.

Den borde inte ha kommit med bara 51.6kWh?
Kolla inlägg 1 i denna tråd. 51,6kWh, då var bilen 2 månader gammal.
Finns någon mer tråd där vi med sr+ skrivit om kapacitet, kan inte komma på att någon haft över 52. Kanske mjukvarustrypta i början?

Bland annat denna tråd
viewtopic.php?f=51&t=19684

Citat
Jag får ganska exakt 52kWh med en SR+ som rullat 170mil, alltid haft SoC mellan 35-72% utom när den levererades då hade den något över 80%.
Laddar dock ganska ofta.