Sida 4 av 5

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 15:28
av mickeisol
Nej lägg inte pålagor på bensinen eller diesel, av det blir det inget snabbare övergång till eldrift.
Det är väl ingen biltillverkare som säger att oj vad bensinen är dyr, nu måste vi göra fler elbilar.
Det är väl bara om dom inte kan sälja pga av konkurrens (tack tesla så småningom).

Se istället till att NYA!!!! bilar som kan gå på bensin eller diesel blir dyrare att ha (dyrare inköp, jmf norge) än bilar som inte kan gå bensin eller diesel.
Motsvarande ska det vara billigt att ha bilar som inte kan gå på bensin och diesel etc som tjänstebilar (dyrt för dom andra)

Då får vi ju upp en begagnat marknad så att folk som inte har råd med nya bilar kan köpa begagnade elbilar så småningom.
Utan att plåga folk med höga drivmedelskostnader (som är höga redan nu) oavsett om man bor på landet eller storstan.

Detta blir ju mer och mer realistiskt ju fler olika vettiga elbilar som kommer på marknaden.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 maj 2016 15:49
av joel80
Nicke Nyfiken skrev:
joel80 skrev:
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.

Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil. :twisted:
Jo.. Du har nog i stort rätt. Just XC90 T8 lockar nog fler p.g.a kraft och storlek än miljötänk.. Men den borde gå stt köra skapligt snålt om man laddar ofta.

Jag skulle ju själv kunna tänka mig att ha Volvos minsta och snålaste motor i min hybrid.. Men det valet fanns inte.. Dock har dom i allafall möjligheten att inte ha den största motorn i hybriden.
Hade man kunnat få den minsta motorn, kanske lite billigare, samt några extra kwh i batteriet hade det varit ett enkelt val för mig.

Nya reglerna blir kanske inte så tokigt.. Det kommer som det är nu inte gå att få näst högsta premien med volvos hybrider.. Då måste det till större batterier i dom!

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 13:02
av Lembritt
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu? :lol:

http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 15:46
av Svenssons
Lembritt skrev:
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu? :lol:

http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 16:29
av mati
Svenssons skrev:
Lembritt skrev:
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu? :lol:

http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams. :evil:

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 19:41
av Surfaren
Vilket troll

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 20:17
av Elbilisten
Surfaren skrev:
Vilket troll
- som hänvisar till det kanske största trollet av alla; Bjørn Lomborg :roll:

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 23:08
av Jerka
Vad jag hör i artikeln är:

- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.

Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 maj 2016 23:28
av Svenssons
Jerka skrev:
Vad jag hör i artikeln är:

- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.

Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
I princip håller jag med om att det inte skall vara några bidrag. Det gäller dock oavsett drivmedel och biltyp. Dock så är jag inte för en helt avreglering eller utsläppsrätter heller. Kostnaden för miljöpåverkan måste påverka priset och detta får då tas ut av staten t.ex. genom drivmedelsskatt. Även el ska ha skatt men det är miljöpåverkan som får styra och för el är det ju produktionen som påverkar och för bensin/diesel är det både produktion och konsumtion som påverkar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 24 sep 2017 12:01
av Monark1954
Vad gäller nu och när vid köpa av nya elbilar?

I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.

Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 24 sep 2017 12:06
av vigge50
Monark1954 skrev:
Vad gäller nu och när vid köpa av nya elbilar?

I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.

Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
Höjningen sker först den förste juli så förvänta dig inte hög försäljning av elbilar under våren och juni, många kommer nog vänta till Juli ifall de kan spara 20 000 kr.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 24 sep 2017 16:06
av joel80
Monark1954
DN har gjort en liten groda. Finns inga förslag som säger 50 000kr.

Förslaget är dock att det ska gälla från och med 1:a juli 2018 som både DN och vigge skriver.

Jag tror vi kommer att se en försiktig höjning under kommande halvår.. För att sen bromsa in månaderna innan höjningen. Sen tror jag på att det tar rejäl fart och det enda som hindrar en kraftig ingång är tillgången på nya elbilar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 24 sep 2017 19:24
av Monark1954
DN gjorde mycket riktigt en felskrivning i helgen.
4 september hade de en artikel med en faktaruta.
"Högsta möjliga bonus för den som köper en av de miljösmartaste bilarna blir från den 1 juli nästa år blir 60.000 kronor. Bonusen minskar linjärt ner till 10.000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer.
En ny bil som släpper ut mer än 95 gram straffas med höjd skatt i malusdelen. För en bil som släpper ut 150 gram per kilometer blir skattekostnaden knappt 4.000 kronor per år de första tre åren, är utsläppet 200 gram blir det drygt 8 000 kronor. Gasbilar får 10.000 kronor och fordon som drivs på etanol och fordonsgas får ingen höjd skatt.
Den femåriga supermiljöbilspremien tas bort.
Fakta: Regeringen"

Kanske för mycket pengar att göra som för elcyklar med retroaktivt bidrag från nu med pengar från 2018 års budget, dessutom kanske nuvarande premier är beslutad att gälla viss tid.

Någon effekt torde det bli på elbilsförsäljningen nästa år, speciellt för bilar som levereras närmare sommaren och i prisklasserna under Tesla.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 25 sep 2017 09:10
av Verdi
mati skrev:
Svenssons skrev:
Lembritt skrev:
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu? :lol:

http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams. :evil:

Han har ju fel för att Tesla och andra elbilar fungerar BÄTTRE på landsbygden än i storstan. På landet kan de flesta ladda hemma. Så är det inte i stan. Och om man pendlar 5-10 mil enkel resa så är ju elbil fantastiskt. Och varför ska han ha snabbladdare? Han har inte fattat ett dyft. Tyvärr är artikeln ett år gammal och det är väl ingen idé att kommentera den nu.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 16 okt 2017 11:04
av Bjelke
https://www.va.se/nyheter/2017/10/16/nu ... sla-skatt/

"smarta" myndigheter behöver inte regeringsbeslut/direktiv osv...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 16 okt 2017 11:14
av 12man
IVL strikes again

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 16 okt 2017 11:21
av Leo
Och IVL har tydliga kopplingar till Volvo dessutom. Man börjar ju fundera i konspiratorisk banor när man ser det...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 06:55
av joel80
Dom undersöker ju nu för att dom ser att om 10-15 år säljs bara elbilar.. Sånna här utredningar tar 10-15 år.
Bilar som kör på gatorna sliter på gatorna.. Får dom inte in pengar via bensin och dieselskatt måste dom väl utreda hur den minskningen påverkar och om det behövs en annan skatt som tas in oavsett bränsle.

Det är ingen specifik skatt för Tesla eller för elbilar som alla media verkar vilja få det till. Det är inget klart än ju men av vad man kan utläsa är att dom undersöker en kilometerskatt för personbilar. Inget om hur dom drivs.. Ingen inriktning på vare sig elbilar eller Tesla.
Sen kan man vara emot en kilometerskatt! Men jag gillar inte att alla media, och alla tolkningar får det till att det skulle bli en elbilsskatt enbart.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 06:59
av LarsL
Vi har ju redan en vägskatt, räckte inte de pengarna? Staten kanske måste växa upp och börja hushålla med den veckopeng jag redan ger dem?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 22:50
av joel80
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 08:49
av Svenssons
Jag är inte för bidrag, inte heller för elbilar. Jag anser att skatt skall användas som styrmedel förutom som inkomstkälla för staten. Vill staten ha mindre CO2-utsläpp eller färre avgasbilar så beskatta man dessa. Vill man ha färre elbilar beskattar man dessa vill man ha färre som jobbar så beskattar man jobb (jobbskatteavdrag är inte bidrag, det är sänkt skatt alternativt skulle man kunna säga sänkt bidrag till staten).

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 08:54
av Verdi
joel80 skrev:
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
Avdrag på skatten är INTE bidrag. ;-) Det förutsätter att man anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att allt man får behålla efter skatt är bidrag... Jag är av motsatt åsikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 10:13
av Mickep
lite hårklyveri, hade man kallat avdraget för bidrag så hade det varit exakt samma sak. staten tar in skatten och sedan lämnas en del tillbaka. om man är bekväm med att kalla det bidrag eller avdrag beror på vilken refereens man har.
Många bidrag som folk får skulle jag egentligen kall avdrag, då många är nettoinbetalare av skatt.
Jag skulle egentligen vilja säga att man gör en omdefiniering av orden. alla tillbakabetalningar en person får från staten är avdrag om de är mindre än skatteinbetaningen, är de högre så betecknas överskjutande del som bidrag (och den delen skulle kunna i vissa fall vara skattepliktig). tänk er att man får barn(bidrags)-avdrag bostadsavdrag, arbetslöshetsavdrag + bidrag.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 13:11
av joel80
Ska man sänka skatten anser jag att man ska sänka skattesatsen.. Inte ge ett bidrag på en skatt som redan är uttagen. Folk tror fortfarande att man betalar kring 30-33% inkomstskatt i det här landet men i verkligheten ligger det på runt 25% eller mindre för en medelinkomsttagare. Jag betalade ca 24% inkomstskatt förra året efter alla "bidrag".

Man verkar vilja förvirra och försvåra för folk att enkelt se hur och vad man betalar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:12
av leiflodde
Funderar på bonus manus och premien höjs till 60000 för rena elbilar men den 5 åriga skattebefrielsen försvinner.

Vad blir skatten för en tung Tesla?