Sida 4 av 4

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 19:06
av Stefan
apkungen skrev:
Stefan skrev:
Hur blir det med lönsamhet på S60 för Tesla? De vill ju ha marginaler på över 20%. Om de tar kostnad för 15kwh på varje S60 så kan de ju inte behålla den nivån. Eller har de fått ner kostnad på batteri? :?:
Lönsamheten på deras bilar har nog ökat med en stark dollar då delar blir billigare att köpa in samtidigt som de höjer priserna utomlands. Plus att de nog har fått ned batterikostnaden en hel del sen model s släpptes. Det är ju trots allt fyra år sedan och såvitt jag vet har ingen prissänkning varit direkt. Däremot var det en höjning för ett tag sen i usa, kanske för att förbereda för detta?
Så kan det vara, kommer inte ihåg hur myckrt de höjde, men om man räcknar bort marginal (20%) på uppgraderings kostnaden (91kSek)så är det en batteri kostnad för ca 73kSek som man får på köpet.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 19:17
av Vidio
Det många inte verkar tänka på, är att Tesla nog räknar med att ganska många säljer tillbaks bilen med restvärdesgarantin till Tesla.
Alltså, efter tre år så säljs en "snikad" S60 tillbaks till 50% restvärde.
Med ett knapptryck så har Tesla helt plötsligt en beggad S75 m autopilot att sälja.
Mycket lönsamt. :D

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 11 jun 2016 20:57
av HelectriC
Vidio skrev:
Det många inte verkar tänka på, är att Tesla nog räknar med att ganska många säljer tillbaks bilen med restvärdesgarantin till Tesla.
Alltså, efter tre år så säljs en "snikad" S60 tillbaks till 50% restvärde.
Med ett knapptryck så har Tesla helt plötsligt en beggad S75 m autopilot att sälja.
Mycket lönsamt. :D

Exakt!

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 12 jun 2016 10:17
av lem
HelectriC skrev:
Vidio skrev:
Det många inte verkar tänka på, är att Tesla nog räknar med att ganska många säljer tillbaks bilen med restvärdesgarantin---- :D
Exakt!

Tänkte jag inte på! De kan ju sockra med AP mm också för att hålla uppe restvärdet = minska prisfall för nybilsköpare -> pressad begagnadmarknad för handel privat ...

Detta borde göra "sur-teslor" billigare framöver?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 12 jun 2016 10:43
av bylund
Det finns inga surteslor :)

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 12 jun 2016 11:40
av Pontus
bylund skrev:
Det finns inga surteslor :)
Inte ännu men det kanske är en kommande modell?
Tänk dig en model 3 som är 10 år gammal med kjolpaket i plywood och fyrdubbla avgasrör mm.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 12 jun 2016 12:38
av 12man
bylund skrev:
Det finns inga surteslor :)
och,nja, måste vara några som drabbats av översvämmningarna på senare tid

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 12 jun 2016 18:31
av HelectriC
bylund skrev:
Det finns inga surteslor :)
Dock en del tompatroner ;)

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 16:14
av StefL
Antar att det är fler än jag som fick ett reklamutskick från Tesla i torsdags med bl.a. följande innehåll:

"Vi är glada att få återintroducera Model S 60. Med ett startpris på kr. 748.600 eller kr. 5.146 per månad*, har Model S 60 en räckvidd på 400 km, en topphastighet på 210 km/h och acceleration från 0-100 km/h på 5,8 sekunder.

Med fyrhjulsdrivna varianten, Model S 60D, blir räckvidden längre (408 km) och accelerationen snabbare (0-100 km/h på 5,5 sekunder).

Liksom samtliga Tesla fordon, levereras både 60 och 60D som standard med aktiva säkerhetsfunktioner och Autopilot. Både 60 och 60D kan senare uppgraderas genom en programuppdatering till 75 kWh, vilket ger ca 20% extra räckvidd."

Jag tycker det är lite märkligt hur man formulerar sig angående autopiloten (min fetmarkering). Vi som hänger här vet ju att den kostar extra och vad man menar är att hårdvaran finns installerad i bilen vilket möjliggör uppgradering i efterhand. Men riktar man sig till andra än oss pålästa är det onekligen en aning olyckligt att det snarare framstår som att autopiloten ingår som standard på alla modeller och det är säkert fler än en som får en tråkig överraskning när de inser att den kostar 27000 extra.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 16:38
av Svenssons
StefL skrev:
Antar att det är fler än jag som fick ett reklamutskick från Tesla i torsdag med bl.a. följande innehåll:

"Vi är glada att få återintroducera Model S 60. Med ett startpris på kr. 748.600 eller kr. 5.146 per månad*, har Model S 60 en räckvidd på 400 km, en topphastighet på 210 km/h och acceleration från 0-100 km/h på 5,8 sekunder.

Med fyrhjulsdrivna varianten, Model S 60D, blir räckvidden längre (408 km) och accelerationen snabbare (0-100 km/h på 5,5 sekunder).

Liksom samtliga Tesla fordon, levereras både 60 och 60D som standard med aktiva säkerhetsfunktioner och Autopilot. Både 60 och 60D kan senare uppgraderas genom en programuppdatering till 75 kWh, vilket ger ca 20% extra räckvidd."

Jag tycker det är lite märkligt hur man formulerar sig angående autopiloten (min fetmarkering). Vi som hänger här vet ju att den kostar extra och vad man menar är att hårdvaran finns installerad i bilen vilket möjliggör uppgradering i efterhand. Men riktar man sig till andra än oss pålästa är det onekligen en aning olyckligt att det snarare framstår som att autopiloten ingår som standard på alla modeller och det är säkert fler än en som får en tråkig överraskning när de inser att den kostar 27000 extra.
Slarvig översättning. På engelska står det "Active safety features and Autopilot hardware come as standard, but the Autopilot functionality remains an optional extra" Man missade alltså att ta med ordet "hårdvara" i översättningen och skippade att skriva att funktionerna kostade extra. Vet inte om det är Tesla-anställda som översatt eller en översättningsbyrå. Hur som helst så ligger ansvaret på Tesla att översättningen är korrekt.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 17:32
av bylund
Brukar oftast vara rätt slarviga översättningar man får, tyvärr.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 17:51
av HelectriC
Alla som beställer en bil går dock igenom Design Studion. Där är tillvalet autopilot ganska tydligt och vad det kostar. Om man då inte förstår texten så antar jag att man tar ett samtal till Tesla för att förstå bättre. Svårt att tänka mig att någon som beställer bilen och gått igenom Design Studion senare får sin bil och förväntar full autopilotfunktionalitet utan att betala extra. Då är man aningen naiv.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 18:20
av bylund
Nej, men risken är dock att man tappar en del förtroende för ett företag som påstår en sak i sina marknadsföringsbrev och något helt annat när det är dags att beställa. Vad mer är det man inte kan lita på som de säger frågar man sig då.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 18:29
av Kalle
Hmm, hur blir förmånsvärdet som företagsbil? Va hender om jag upgraderar senare? Va hender om jag privat betalar upgraderingen på företagsbil?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 19:54
av Zoidberg
Kalle skrev:
Hmm, hur blir förmånsvärdet som företagsbil? Va hender om jag upgraderar senare? Va hender om jag privat betalar upgraderingen på företagsbil?
Ytterst preliminära uppgifter på förmånsvärde runt 3500 kr för Model S 60.
Kan hända en del där inom kort.

Här kan man räkna själv.
http://www.skatteverket.se/omoss/nyhete ... 9447a.html

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)

Postat: 13 jun 2016 22:41
av Pontus
bylund skrev:
Nej, men risken är dock att man tappar en del förtroende för ett företag som påstår en sak i sina marknadsföringsbrev och något helt annat när det är dags att beställa. Vad mer är det man inte kan lita på som de säger frågar man sig då.
Hmm... Självstängande laddlucka :twisted: