Sida 4 av 18

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 09:19
av MisterMajjo

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 09:26
av Laban
frippe skrev:
Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
VW snålar med tillverkningen, Tesla tillverkar som jämförelse redan 4x fler Model 3/vecka. Når man sina mål så är det 10-12x i Juni. Så det är en väldigt lågmäld satsning för att vara en av världens populäraste bilmodeller samt den största biltillverkaren.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 10:06
av mati
Laban skrev:
frippe skrev:
Det intressanta är att det just nu inte verkar att gå att få tag på en enda e-golf i hela riket. Helt tomt på blocket vad jag kan se i mina sökningar. Så antingen är bilen väldigt populär, eller så snålar VW med tillverkningen. Eller en kombination av båda.
VW snålar med tillverkningen, Tesla tillverkar som jämförelse redan 4x fler Model 3/vecka. Når man sina mål så är det 10-12x i Juni. Så det är en väldigt lågmäld satsning för att vara en av världens populäraste bilmodeller samt den största biltillverkaren.
Det har olika orsaker.
VW tjänar i princip inga pengar på e-Golf. Den tillverkas mer eller mindre för hand i en svindyr fabrik i Dresden som från början var avsedd för lyxbilen Phaeton. En massa parkettgolv och gubbar i vita rockar kostar nog pengar antar jag. ;-)
http://www.dresden360.com/index.html?s= ... &v=90&h=90
Några stycken e-Golf byggs även i den vanliga fabriken i Wolfsburg dock.
Samtidigt har de helt enkelt inte tillräckligt många batterier i dagsläget. VW har - precis som alla andra tillverkare - gjort en grov missbedömning av efterfrågan för nya e-Golf. Nu har de svårt att få tag i komponenterna.
Det är ju därför de har tidigarelagt lanseringen av första renodlade elbilen I.D. till 2019. Den är billigare och enklare att tillverka eftersom den bygger på nya elbilsplattformen MEB, som ser ut att komma direkt från Teslas ritbord. Batterifrågan verkar också vara löst - åtminstone tillfälligt - iom att VW har tecknat avtal med en rad batteritillverkare som ska säkerställa tillgången.
Nu har de ju dessutom sparkat "jag-älskar-diesel"-VDn Matthias Müller, och fd märkeschef Herbert Diess har tagit över som VD. Diess har tidigare varit på BMW där han var ansvarig för framtagningen av elbilsgrenen, alltså tillverkning av i3 och i8. Diess är i Tyskland känd som elbilsvän. VW har även tagit in Porsches VD i sin styrelse. Även han anses vara elbilsförespråkare och han har uttryckt en del entusiasm kring Mission-E.
De verkar faktiskt mena allvar med sitt mål att bli största elbilstillverkare år 2025. Även om de kanske inte kommer att lyckas med det så är det ju en bra ambition. Det kommer att hända massor med spännande saker framöver.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 10:36
av lator
Får jag bara reagera på hur hemtamt det känns att åter få läsa inlägg från dig Mati. trevligt att du har hittat tillbaka även om det nu kommer att begränsa sig till inlägg om e-Golf... ;-)

För att kommentera e-Golf så håller jag med om att det är en av de trevligaste elbilarna på marknaden, trots att den delar plattform med alla de andra versionerna av modellen. Jag har kört en del med både gamla och nya modellen och trivs bra i båda trots att det givetvis skiljer sig en hel del, främst i räckvidd. Väl balanserad och en trevlig drivlina som finns där utan att göra för mycket väsen av sig. Utrymmena är inte överdrivna men de fungerar för det flesta. Fram sitter man väldigt bra, kanske bäst av alla elbilar på marknaden men det är ju väldigt personligt så det är upp till var och en att avgöra.

Några negativa punkter finns dock enligt mig. (gäller nya modellen)

* "Jobbiga" huvudstrålkastare som dock lyser bra är de väl har lugnat ner sig.
* Överoptimistisk räckviddsmätare som inte verkar lära sig av ditt körsätt eller väglag utan alltid tycker att du ska komma typ 23 mil...
* En dåligt genomtänkt funktion att strypa värmen totalt när batteriet börjar bli tomt. Du får allt sitta och frysa i väntan på bärgaren om det skulle komma till det läget.
* När man nu kostar på sig en avancerad "active-info dislplay" skulle man väl kunna tillåta möjligheten att slippa leva med den gamla varv/hastighets-vyn.

Dessutom så är bagaget i minsta laget även om en stor schäfer får plats... ;-)

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 10:49
av mati
Angående räckviddsgissometern kan jag bara hålla med. Jag begriper inte hur den fungerar.
Den visar alltid ~28 mil när bilen är fulladdad oavsett tidigare förbrukning, sen sjunker den som en sten så fort man börjar köra. Vid ungefär 80% soc verkar det bli lite mer realistiskt. Därefter är det hyfsat linjärt ner till noll. Den verkar inte lära sig nånting, men den gör inte heller som Teslan som bara multiplicerar soc med en konstant faktor.
Är det nån som vet hur det är tänkt att fungera?

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 11:00
av Laban
mati skrev:
VW tjänar i princip inga pengar på e-Golf. Den tillverkas mer eller mindre för hand i en svindyr fabrik i Dresden som från början var avsedd för lyxbilen Phaeton. En massa parkettgolv och gubbar i vita rockar kostar nog pengar antar jag. ;-)
http://www.dresden360.com/index.html?s= ... &v=90&h=90
Några stycken e-Golf byggs även i den vanliga fabriken i Wolfsburg dock.
Jag trodde att vitsen med deras plattform (https://jalopnik.com/volkswagen-plans-t ... -646936695) var att man enkelt skulle kunna tillverka bilar med olika typer av drivlinor. Tillverkar man dem i princip för hand (som ex Toyota gör med Mirai) så är plattformen kanske inte så skalbar.
Det är ju därför de har tidigarelagt lanseringen av första renodlade elbilen I.D. till 2019. Den är billigare och enklare att tillverka eftersom den bygger på nya elbilsplattformen MEB, som ser ut att komma direkt från Teslas ritbord. Batterifrågan verkar också vara löst - åtminstone tillfälligt - iom att VW har tecknat avtal med en rad batteritillverkare som ska säkerställa tillgången. .. Det kommer att hända massor med spännande saker framöver.
Håller med. Av det jag har läst om I.D koncepten (Buss + SUV + "Golf") så verkar det som att det är där man kommer göra sin stora elbilssatsning och det är säkert en av anledningarna till att man inte tillverkar speciellt många e-Golf, samt det relativt höga priset. Det ska bli intressant att följa utvecklingen, avvägningen de måste göra mellan priset på I.D bilarna kontra efterfrågan/tillgång på batterier. Samt I.D kontra befintliga diesel/bensinbilar.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 11:15
av Verdi
mati skrev:
Angående räckviddsgissometern kan jag bara hålla med. Jag begriper inte hur den fungerar.
Den visar alltid ~28 mil när bilen är fulladdad oavsett tidigare förbrukning, sen sjunker den som en sten så fort man börjar köra. Vid ungefär 80% soc verkar det bli lite mer realistiskt. Därefter är det hyfsat linjärt ner till noll. Den verkar inte lära sig nånting, men den gör inte heller som Teslan som bara multiplicerar soc med en konstant faktor.
Är det nån som vet hur det är tänkt att fungera?

Fast på Teslan kan du visa den där grafen i stora skärmen om man vill se baserat på hur man kört. Man kan välja senaste 10/25/50 km eller "instant" har jag för mig. Den är ju faktiskt bra.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 11:16
av mati
Laban skrev:
Jag trodde att vitsen med deras plattform (https://jalopnik.com/volkswagen-plans-t ... -646936695) var att man enkelt skulle kunna tillverka bilar med olika typer av drivlinor. Tillverkar man dem i princip för hand (som ex Toyota gör med Mirai) så är plattformen kanske inte så skalbar.
Som jag har förstått det så bygger e-Golf på en plattform som är framtagen för både el- och fossildrivlinor, men den är inte optimerad för enbart el. Dessutom har de troligen inte ansträngt sig särskilt mycket för att kunna massproducera e-Golfar. Det var väl aldrig meningen från början. De hade en fabrik som stod oanvänd och så bestämde de sig för att tillverka några stycken e-Golf där, eftersom fabriken bara stod och kostade pengar. Men det är ingen fabrik som kan massproducera bilar.
Nya MEB är en elbilsplattform som kommer att användas i alla kommande elbilar som kommer att byggas i en rad fabriker. E-Golf kommer inte längre tillverkas från och med 2019 eller nåt sånt.

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 12:02
av 12man
lite kul och lite signaler borde det skicka internt

q1-18 på hemmamarknaden tyskland registerades 1449 e-golf, nästan dubbelt så många som hybrid golf(854), och e-golf utgör 2.4% av samtliga golf, samtidigt som e-up minskar

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 14:20
av Laban
mati skrev:
Dessutom har de troligen inte ansträngt sig särskilt mycket för att kunna massproducera e-Golfar. Det var väl aldrig meningen från början...
Det är väl det som är det tråkiga. Jag hade förväntat mig mer av den största biltillverkaren. Och dieselgate gör inte direkt saken bättre. Jag ska fundera på att köpa en VW när/om Buzz konceptet finns att köpa och det är väl 2022 :-)

Re: E-Golf 2017

Postat: 18 apr 2018 14:26
av frippe
MisterMajjo skrev:
Åh, tack. Trodde alla la ut sina annonser på blocket.

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 18:41
av mati
Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det. ;)

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 19:09
av ellerstrom
Det var ju en riktigt bra funktion! Då kan man ju uppdatera med nya laddplatser lite då och då, när man själv känner att det behövs (tex inför en långresa där man inte har 100 koll på omgivningen).

Det får mig också att tänka på att det borde finnas EN gemensam databas med laddpunkter som ägarna av dessa enkelt ser till att lägga in sina laddpunkter i och underhålla. Då kan alla biltillverkare enkelt hålla sina kartor uppdaterade med nya laddpunkter.

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 19:39
av Remuz
Jag börjar bli rejält sugen på en e-golf då den går att få på jobbet som förmånsbil. Någon som vet var i Stockholm den finns att prova?

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 19:48
av becker
Remuz skrev:
Jag börjar bli rejält sugen på en e-golf då den går att få på jobbet som förmånsbil. Någon som vet var i Stockholm den finns att prova?
Kolla med WV handlarna om de har någon hemma.
Annars får du gärna prova min om du tittar förbi Gävle / Sandviken.

Det är en trevlig bil! Jag pendlar 8 mil per dag.

Mati,
Tacka för instruktionerna!!

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 20:01
av mati
Remuz skrev:
Jag börjar bli rejält sugen på en e-golf då den går att få på jobbet som förmånsbil. Någon som vet var i Stockholm den finns att prova?
Du kan prova min när du har vägarna förbi.

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 20:02
av Remuz
Försökte fylla i på wvs hemsida men den godkänner inte mitt personnummer :D

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 21:23
av Leo
Finns strax söder om södertälje om du vill provköra min.

Annars kanske VW i Smista eller Hammarby har en provkörningsbil hemma?

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 21:36
av becker
Mati, (eller någon mac användare)

När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml

Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil

Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?

Edit:
Jag tror jag löste problemet med Garmins "Basecamp". Men nu går det inte att spara listan på CarNet...

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 21:44
av Remuz
Jag testar i Hammarby vid tillfälle, annars är jag ju större delen av sommaren i mati-land :)

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 21:53
av mati
becker skrev:
Mati, (eller någon mac användare)

När jag laddar ner filen från uppladdning.nu envisas min dator, (mac), att döpa filen till:
http://www.uppladdning.nu_gpsdata_[SE]_GPX.gpx.xml

Alltså en xml-fil, inte en gpx-fil

Något tips på hur jag ska göra för att lösa problemet?
Har du testat att använda filen med det föreslagna namnet? Det är nämligen en xml-fil, så sett är det okej. Funkar det inte? I så fall borde man väl bara kunna döpa om den?

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 22:16
av becker
Lite konstigt är det... Jag tog in textfilen i Basecamp, och från basecamp sparade jag den som en GPX-fil. Sen ändrade jag namnet till "uppladdning.GPX". Men ändå får jag felmeddelanden :?

Dock provade jag att ta hem en fil med fartkameror, och det gick felfritt att lägga in i CarNet... konstigt...

Re: E-Golf 2017

Postat: 15 maj 2018 22:20
av becker
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)

Re: E-Golf 2017

Postat: 16 maj 2018 07:12
av mati
becker skrev:
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)
Kul att det löste sig. :)

Re: E-Golf 2017

Postat: 16 maj 2018 08:35
av becker
mati skrev:
becker skrev:
Ah!!
CarNet är väldigt känslig för namnet på filen :lol:
uppladdning.GPX funkade inte... men uppladdning.gpx funkade.

Återigen tack till dig Mati! 8-)
Kul att det löste sig. :)
Ja fast bara nästan... :oops:
Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?