Sida 4 av 6

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:13
av dstr
olarsson skrev:
bullen skrev:
Ska bli intressant o se vad som finns när min lease går ut i maj -18. Hoppas på 120D
https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185
haha! bästa kommentaren på twitter!!
You've just made the "640K ought to be enough for anybody" remark of this technology.
Så sant. Om 20-30 år lär vi skratta åt 100kwh-batterier i bilar. Just nu är det dock rätt ballt.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:16
av helix
dstr skrev:
Så sant. Om 20-30 år lär vi skratta åt 100kwh-batterier i bilar. Just nu är det dock rätt ballt.
Också väldigt sant, men vi lär skratta ännu mer åt förbränningsmotorer om 20-30 år :lol:

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:27
av LarsL
Så vad ska Tesla göra nu då? Sänka priset?

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:29
av Martinen
Hade denna funnits när jag beställde så hade jag sparat 400 k eller nått. :D. Men då hade det inte blivit nån Ludicrous heller.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:33
av 6884
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:35
av Franz
LarsL skrev:
Så vad ska Tesla göra nu då? Sänka priset?
Effektivare motorer/växelriktare kan ge upp till 10% längre räckvidd.
Byte av sidospeglar till kameror cirka 5%.
Mer strömlinjeformad kaross kanske några %
Lättare bil t.ex. genom effektivare batterier kan ge några % extra räckvidd och beviserligen också bättre accelerationssiffror.
Effektivare uppvärmning kan ge många % på vintern.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:43
av vigge50
6884 skrev:
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.
När Tesla lanserade P100D så sa det att de erbjöd befintliga P90D ägare att uppgradera för $20k så lite till får du nog höja dig.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:47
av dstr
6884 skrev:
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.
När 90 kom så fanns uppgradering 85 -> 90 i prislistan. 250k om jag minns rätt? Elon sade något i stil med att det inte fanns någon egentlig anledning idag, eftersom 85-batterierna fortfarande var så fräscha.

Jag hoppas verkligen att 85 -> 100 dyker upp.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:50
av bullen
olarsson skrev:
bullen skrev:
Ska bli intressant o se vad som finns när min lease går ut i maj -18. Hoppas på 120D
https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185
Har oxå sett det. Men han har ändrat sig förutBild

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:53
av vigge50
Här har någon lyckats uppdatera sin beställning så att han ska få en 100D med ventilerade säten och fri supercharger, vet ej om han verkligen kommer få det dock.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ooo.84702/

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 19:55
av dstr
bullen skrev:
olarsson skrev:
bullen skrev:
Ska bli intressant o se vad som finns när min lease går ut i maj -18. Hoppas på 120D
https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185
Har oxå sett det. Men han har ändrat sig förutBild
Fast sitter han med >500kw laddning i skjortärmen så kan jag förstå uttalandet. Man vill ju ändå sträcka på benen efter ~40-50 mil.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 20:06
av bullen
dstr skrev:
bullen skrev:
olarsson skrev:
bullen skrev:
Ska bli intressant o se vad som finns när min lease går ut i maj -18. Hoppas på 120D
https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185
Har oxå sett det. Men han har ändrat sig förutBild
Fast sitter han med >500kw laddning i skjortärmen så kan jag förstå uttalandet. Man vill ju ändå sträcka på benen efter ~40-50 mil.
Fast det lär ju inte hjälpa med dagens batterier. Dom lär inte kunna ta emot det. Nån som vet vad ett 100 kwh kan ta emot vid tomt batteri?
6884 skrev:
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 20:11
av mahulkp
6884 skrev:
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.
Det kostar enl Tesla 20000 dollar att uppgradera från P90D till P100D så där har du ett riktmärke Bild

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 21:23
av ovelundkvist
Martinen skrev:
Hade denna funnits när jag beställde så hade jag sparat 400 k eller nått. :D. Men då hade det inte blivit nån Ludicrous heller.
Samma här! :D

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 21:37
av Tars
vigge50 skrev:
Här har någon lyckats uppdatera sin beställning så att han ska få en 100D med ventilerade säten och fri supercharger, vet ej om han verkligen kommer få det dock.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ooo.84702/
Jag frågade min säljare idag och han sa att det gick att flytta sin deposition till en 100d, men då va det nya priset som gäller, ingen fri SuC och inga ventilerade säten.

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 21:38
av Svenssons
bullen skrev:
dstr skrev:
bullen skrev:
olarsson skrev:
bullen skrev:
Ska bli intressant o se vad som finns när min lease går ut i maj -18. Hoppas på 120D
https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185
Har oxå sett det. Men han har ändrat sig förutBild
Fast sitter han med >500kw laddning i skjortärmen så kan jag förstå uttalandet. Man vill ju ändå sträcka på benen efter ~40-50 mil.
Fast det lär ju inte hjälpa med dagens batterier. Dom lär inte kunna ta emot det. Nån som vet vad ett 100 kwh kan ta emot vid tomt batteri?
120kWh batteripack lär ju inte heller hjälpa dagens batterier, de lär ju inte plötsligt bli 120kWh batteripack.
bullen skrev:
6884 skrev:
Går det att byta ut ett gammalt 90-battteri mot ett100-batteri? Skulle vara gött med 5 mil till i räckvidd. Jag skulle göra det för 50000 sek.
Det ska gå ja och har gjorts, det är samma ytterformat. Kostnaden ligger dock inte på 50ksek idag utan $20k + gamla batteripacket eller kanske 200ksek och ditt gamla batteripack. Troligen bara intressant för en handfull med det priset. Frågan är om det kommer komma batteripack med ny batterikemi men samma formfaktor om 5-10 år när garantin går ut och batterierna har degraderats? Tesla byter ju storlek på cellerna. Fanns det en marknad att byta batteripack för Roadster tycker jag dock att det borde finnas det för dagesn Model S och Model X (samma batteripack).

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 21:39
av Bjelke
Tars skrev:
vigge50 skrev:
Här har någon lyckats uppdatera sin beställning så att han ska få en 100D med ventilerade säten och fri supercharger, vet ej om han verkligen kommer få det dock.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ooo.84702/
Jag frågade min säljare idag och han sa att det gick att flytta sin deposition till en 100d, men då va det nya priset som gäller, ingen fri SuC och inga ventilerade säten.
Så generöst :) :lol:

Re: 100D lanserad.

Postat: 20 jan 2017 21:41
av Tars
Bjelke skrev:
Tars skrev:
vigge50 skrev:
Här har någon lyckats uppdatera sin beställning så att han ska få en 100D med ventilerade säten och fri supercharger, vet ej om han verkligen kommer få det dock.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ooo.84702/
Jag frågade min säljare idag och han sa att det gick att flytta sin deposition till en 100d, men då va det nya priset som gäller, ingen fri SuC och inga ventilerade säten.
Så generöst :) :lol:
Jag vet. Därför låter jag min beställning på p100d va kvar. Bild

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 15:28
av olarsson
Jag har bestämt mig för att avbeställa min X90D och därmed offra fri SuC och istället gå på en X100D, som egentligen är modellen jag väntat på hela tiden.

Dels för den förbättrade räckvidden. med en X100D får jag minst samma räckvidd som min S85, även med 22”-hjulen som äter en hel del. Med en X90D hade räckvidden minskat och efter snart tre år sitter det liksom i ryggmärgen hur långt man kommer, hur man ska planera sina resor och stopp. Vi har tex två somrar bilat ned till Italien och kommer att göra det igen och då vill man slippa ”programmera om” hur man tänker och slipp spendera ännu mer tid på tyska Autohof...
Men det större batteriet med sin annorlunda konstruktion och kylning verkar också kunna ta emot högre effekt vid supercharging utöver att större batterier självklart kan laddas med högre effekt längre än de mindre. (Att trycka in 50kWh går fortare i ett 90-batteri än ett 60.) Så det blir inte bara färre stopp, de blir också kortare. Se trådar nedan:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1864464
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1731383

Så jag tar merkostnaden och uppgraderar.
Erfarenheten säger mig att när man sträcker sig ekonomiskt litegrann efter det man verkligen vill ha är det glömt ett år eller två senare, men om man snålar och väljer näst bästa ångrar man sig oavbrutet…
Det enda är väl om det senare i vår visar sig att de 90 som levereras nu framöver i själva verket är mjukvarustrypta 100 (som 60/75orna) och att jag kunde ha behållit valet med 90+supercharging och låst upp till 100 senare. Då kommer Tesla att få ett mycket irriterat telefonsamtal… ; )

100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:21
av Tars
olarsson skrev:
Jag har bestämt mig för att avbeställa min X90D och därmed offra fri SuC och istället gå på en X100D, som egentligen är modellen jag väntat på hela tiden.

Dels för den förbättrade räckvidden. med en X100D får jag minst samma räckvidd som min S85, även med 22”-hjulen som äter en hel del. Med en X90D hade räckvidden minskat och efter snart tre år sitter det liksom i ryggmärgen hur långt man kommer, hur man ska planera sina resor och stopp. Vi har tex två somrar bilat ned till Italien och kommer att göra det igen och då vill man slippa ”programmera om” hur man tänker och slipp spendera ännu mer tid på tyska Autohof...
Men det större batteriet med sin annorlunda konstruktion och kylning verkar också kunna ta emot högre effekt vid supercharging utöver att större batterier självklart kan laddas med högre effekt längre än de mindre. (Att trycka in 50kWh går fortare i ett 90-batteri än ett 60.) Så det blir inte bara färre stopp, de blir också kortare. Se trådar nedan:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1864464
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1731383

Så jag tar merkostnaden och uppgraderar.
Erfarenheten säger mig att när man sträcker sig ekonomiskt litegrann efter det man verkligen vill ha är det glömt ett år eller två senare, men om man snålar och väljer näst bästa ångrar man sig oavbrutet…
Det enda är väl om det senare i vår visar sig att de 90 som levereras nu framöver i själva verket är mjukvarustrypta 100 (som 60/75orna) och att jag kunde ha behållit valet med 90+supercharging och låst upp till 100 senare. Då kommer Tesla att få ett mycket irriterat telefonsamtal… ; )
Håller med dig helt och hållet till ditt resonemang.
Nu har jag själv valt en p100d för då får jag fri SuC, tyvärr en rejält överprissatt bil, men känner som du skriver att om man gör som man velat från början kommer det vara svårt att känna att man borde ha gjort annorlunda.
Sen får jag en prestandabil som kommer vara svår att bli missnöjd med.
Är bara rädd att jag en dag trampar plattan i mattan och har min son med mig som sitter i sin bakåtvända stol och knäcker nacken. Bild

Man får hoppas de inte gör så som du säger med batteriet bara.

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:27
av Tars
Häftigt med det nya sättet hur det kyls. Undrar vad det kommer att klara av i form av laddning.

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:32
av Bjelke
Tars skrev:
olarsson skrev:
Jag har bestämt mig för att avbeställa min X90D och därmed offra fri SuC och istället gå på en X100D, som egentligen är modellen jag väntat på hela tiden.

Dels för den förbättrade räckvidden. med en X100D får jag minst samma räckvidd som min S85, även med 22”-hjulen som äter en hel del. Med en X90D hade räckvidden minskat och efter snart tre år sitter det liksom i ryggmärgen hur långt man kommer, hur man ska planera sina resor och stopp. Vi har tex två somrar bilat ned till Italien och kommer att göra det igen och då vill man slippa ”programmera om” hur man tänker och slipp spendera ännu mer tid på tyska Autohof...
Men det större batteriet med sin annorlunda konstruktion och kylning verkar också kunna ta emot högre effekt vid supercharging utöver att större batterier självklart kan laddas med högre effekt längre än de mindre. (Att trycka in 50kWh går fortare i ett 90-batteri än ett 60.) Så det blir inte bara färre stopp, de blir också kortare. Se trådar nedan:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1864464
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1731383

Så jag tar merkostnaden och uppgraderar.
Erfarenheten säger mig att när man sträcker sig ekonomiskt litegrann efter det man verkligen vill ha är det glömt ett år eller två senare, men om man snålar och väljer näst bästa ångrar man sig oavbrutet…
Det enda är väl om det senare i vår visar sig att de 90 som levereras nu framöver i själva verket är mjukvarustrypta 100 (som 60/75orna) och att jag kunde ha behållit valet med 90+supercharging och låst upp till 100 senare. Då kommer Tesla att få ett mycket irriterat telefonsamtal… ; )
Håller med dig helt och hållet till ditt resonemang.
Nu har jag själv valt en p100d för då får jag fri SuC, tyvärr en rejält överprissatt bil, men känner som du skriver att om man gör som man velat från början kommer det vara svårt att känna att man borde ha gjort annorlunda.
Sen får jag en prestandabil som kommer vara svår att bli missnöjd med.
Är bara rädd att jag en dag trampar plattan i mattan och har min son med mig som sitter i sin bakåtvända stol och knäcker nacken. Bild

Man får hoppas de inte gör så som du säger med batteriet bara.
Håller oxo med om principen för beslut, bättre med sinnesfrid än ånger :)

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:35
av Tars
Ånger är ingen kul känsla. Speciellt när det gäller saker man vet att man kan påverka för att just slippa ånger.

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:38
av olarsson
Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )

Re: 100D lanserad.

Postat: 21 jan 2017 16:40
av Bjelke
olarsson skrev:
Tack för er support! Ja, jag tror att jag väljer rätt, men valet var svårt : )
Bortsett från kostnaden så lär du bli nöjd :)