Sida 4 av 4

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 30 jun 2017 11:44
av muran
Här kommer ett svar från Power Circle angående den högst felvinklade rapporten från IVT som i sin tur har gett upphov till alla felaktiga artiklar i svensk media:

http://press.powercircle.org/pressrelea ... ar-2043418

Kan vara bra att hänvisa till denna vid kontakt med svensk media. Den tar upp de flesta av de felaktiga beräkningar som jag pekat på tidigare (ej här men på twitter)

Även Björn Ferry har skrivit ett svar som pekar på motsvarande felaktigheter:

http://www.fossilfri.com/2017/06/29/bat ... rsus-olja/ . (Edit: Såg att denna redan länkats tidigare i tråden)

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 30 jun 2017 12:08
av Jerker
Mycket vederhäftigt inlägg från Power Circle!

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 30 jun 2017 12:10
av Mickep
OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.

har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)

skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 30 jun 2017 12:33
av muran
Mickep skrev:
OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.

har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)

skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.
5 Ton med svensk elmix ja. Lägre om man kör helt förnybart (som Tesla gör).
Kan också vara värt att nämna att detta är vid tillverkning av ett helt nytt batteri som inte är återvunnet.
Ca 80-85% av batteriet kan återvinnas och skapas till ett nytt vilket sänker det hela ännu mer.


Överhuvudtaget så går vi mot en framtid där vi behöver ställa om vårt tankesätt. När vi har 100% förnybar el i överflöd finns det ingen anledning längre att försöka "snåla" på elen som vi gör idag ur klimatsyfte.
När vi har helt förnybar energi är det tvärtom ok att slösa på energi till förmån för att spara in på råvaror.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 02 jul 2017 09:34
av joel80
Muran:
Solel är väl idag snäppet högre I co2-utsläpp per kwh än vad vi har i svensk energimixen?
Så även om Elon kör på enbart solceller kommer han inte riktigt ner till svensk elmix. Men nära.. Dock inte lägre.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 02 jul 2017 11:08
av evilirish
Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).

Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 02 jul 2017 12:40
av joel80
evilirish skrev:
Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).

Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.
Jo.. Siffrorna är olika beroende på var och hur dom tillverkas. Men jag kollar på jämförelser över livstid med t.ec vattenkraft, vindkraft och den kärnkraft vi har. Solel är ändå många gånger bättre än alla fossila alternativ, men verkar ha högst livscykelanalyssiffror av de fossil fria alternativen. Vilket alltså borde betyda att Elon inte kommer under svensk siffrorna då de jobbas ner mycket av vattenkraften t.ex.
Att det blir bra mkt bättre än hur dom räknat i undersökningen är det inget snack om, men viktigt att ta med produktionsutsläppen vid jämförelser. Jag tror det är framför allt brytning av jordartsmetaller som påverkar solceller. Men den ska väl elektrifieras så småningom den också. :)

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 02 jul 2017 21:56
av Kalle
Om inte hans solcellsfabrik i buffalo ochså drivs av solceller..

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 07 jul 2017 00:17
av joel80
Det är väl andra utsläpp att ta hänsyn till än fabrikens utsläpp? Som jag skrev.. brytningen av metaller och sånt är inte fossilfritt än.
Svårt att räkna på beroende på var och hur, men inga av de siffror jag sett på solceller har bättre co2/kwh än vår svenska elmix.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 07 jul 2017 08:19
av LarsL
Kalle skrev:
Om inte hans solcellsfabrik i buffalo ochså drivs av solceller..
:o
Trodde den skulle drivas av kol? Var ska de få tag i solcellerna? ;)

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 09 jul 2017 18:43
av Toja
Läste just detta på DI.
"Ett fat olja konverterad till bensin ger ett utsläpp av koldioxid på 370 kilo"
Man får ut 119 liter bensin av ett fat olja läste jag på en annan sajt.
Bensin ger mer utsläpp än man tror. 3,11 kg per liter bensin bara för att få upp den i urhålet och konvertera till bensin.
Sen blir det några andra spillprodukter också.
Kan detta vara sant ?

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 09 jul 2017 19:30
av Remuz
Den siffra jag hörde på diesel var att det får en Gallon olja för att få en liter diesel, minns dock inte källan så tre nypor salt ska det tas med

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 09:54
av Laban
Jag hittade detta:

https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=327&t=9
How many gallons of gasoline and diesel fuel are made from one barrel of oil?

In 2016, refineries in the United States produced an average of about 20 gallons of motor gasoline and about 11 gallons of ultra-low sulfur distillate fuel oil (most of which is sold as diesel fuel and in several states as heating oil) from one 42-gallon barrel of crude oil.
Grovt räknat 76 liter bensin och 42 liter diesel av 160 liter olja. Det här ser annorlunda ut i Europa där man har optimerat mer för diesel, vilket man nu får "lida" för:

http://www.reuters.com/article/europe-r ... GH20160112

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 12:56
av Remuz
Stämde ganska bra då, dock missade jag att en annan biprodukt var bensin. Men detta var bara raff, det går ju åt en del att plocka upp den, transport, (raff), transport igen, tankningen osv

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 14:05
av Toja
och hur mycket CO2 blev det i utsläpp för att göra dieseln och bensinen ?

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 14:32
av LarsL
Tar ju inte upp hur mycket energi det hår åt för att raffinera oljan.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 14:54
av lator
LarsL skrev:
Tar ju inte upp hur mycket energi det hår åt för att raffinera oljan.
Är en väl bevarad hemlighet... ;-)

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 18:27
av Teslaspolen
Fast är inte det där lite av en myt?

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Postat: 10 jul 2017 18:29
av LarsL
Myten är att det skulle gå åt el, de använder naturligtvis olja för att destilleringen. Men ur ett CO2 perspektiv så blir inte det bättre.