Sida 4 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 14:29
av vigge50
Zalman3 skrev:
Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#

I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidan

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 14:31
av Bjelke
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#

I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidan

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
Inga priser iaf (än) :(

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 14:36
av Zalman3
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#

I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidan

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
Inga priser iaf (än) :(
Tycker det känns dyrt. Om den kostar 283.900NOK så är det inte långt ifrån Opel Ampera-e som lanserades för 299.000NOK.
Visserligen har Opel i Norge nu höjt Ampera-e till 315.000NOK, men ändå.

Skulle alla dagar i veckan betala 31.000kr extra för att få 60kwh batteriet.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 14:39
av vigge50
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#

I Norge kostar nya Nissan Leaf.
NYE NISSAN LEAF LAUNCH EDITION STARTPRIS FRA: 283 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf-2018.html
Kanske inte riktigt lika mycket info men det finns redan på svenska sidan

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... -2018.html
Inga priser iaf (än) :(
Tycker det känns dyrt. Om den kostar 283.900NOK så är det inte långt ifrån Opel Ampera-e som lanserades för 299.000NOK.
Visserligen har Opel i Norge nu höjt Ampera-e till 315.000NOK, men ändå.
Ja, prisskillnaden i USA känns lite mer rimlig, undra hur det blir här i Sverige. Vad kostade förra Nissan Leaf i Norge?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 15:03
av mati
Jag ringde precis till den lokala Nissan-handlaren och frågade efter nya Leffe. De hade inte fått någon som helst information och visste lika lite eller mycket som alla andra. Säljaren var lite smått förvånad över detta och undrade själv lite grann varför Nissan inte går ut med någon information till sina återförsäljare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 15:18
av Zalman3
Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.

I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.

I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.

Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 15:42
av ochso
Nytt avsnitt från Fully Charged på Youtube.


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 15:45
av 12man
Jerker skrev:
Man har fått provköra bilen tidigare:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... s#image=13
Där fanns länk till en annan artikel
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2

Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."

Stress...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 18:36
av Henrik Torphammar
12man skrev:
Jerker skrev:
Man har fått provköra bilen tidigare:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... s#image=13
Där fanns länk till en annan artikel
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2

Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."

Stress...
De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha

Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 18:52
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Jerker skrev:
Man har fått provköra bilen tidigare:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... s#image=13
Där fanns länk till en annan artikel
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2

Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."

Stress...
De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha

Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
Samtidigt ville Nissan göra en hatchback med huvudutrymme i baksätet, något varken Tesla eller Ioniq lyckats med. Ioniq har låg takhöjd i baksätet för att skapa en bra droppformad, vilket är en tydlig kompromiss. Tesla har ju valt lösningen att helt enkelt ta bort hatchback bakluckan.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 18:55
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Jerker skrev:
Man har fått provköra bilen tidigare:

http://www.greencarreports.com/news/111 ... s#image=13
Där fanns länk till en annan artikel
http://www.greencarreports.com/news/111 ... 019/page-2

Från den senare artikeln "But the 2018 car apparently requires some floorpan re-engineering to accommodate the larger pack, meaning more development time. The engineers didn't say what company will provide the cells for the 60-kwh pack."

Stress...
De snor väl tillbaka litrarn de just skapat i bakluckan haha

Hade dem arbetat på förbrukning så kunde de likt Tesla hoppat över batterikapaciteten och nått 60kwh räckvidden med 40 batteriet! Titta på Ioniq
Så stor skillnad får du inte på minskat luftmotstånd, Ioniq har 124 miles(EPA) på ett 28 kWh batteri, samma effektivitet skulle ge de en räckvidd på 170 miles istället för 155 miles. Att komma upp i över 200 miles med 40 kWh skulle kräva rejäl minskning av luftmotståndet.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 18:59
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.

I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.

I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.

Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusen
för det får ju även Leafen...

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 19:03
av vigge50
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Nissan kan ju inte ta MERA för nya Leaf än den gamla
Leafen för listpriset 317.000kr.
Gör dom det hamnar dom farligt nära Opel Ampera-e och Tesla 3, som båda har större batterier.

I USA kostar en Tesla S ca 70.000 dollar, och 3
från 35.000 dollar.

I Sverige kostar en S 854.000kr, halvera det och du hamnar på 427.000kr, minus 60.000kr i miljöbilsstöd,
och du är nere på 367.000kr för en Tesla 3.

Tror man tappar massor av kunder om man höjer priset i Sverige, istället för att sänka som man gjort i USA.
Håller helt med men ville bara poängtera att 427.000-priset för 3:an inte behöver prisjämföras med bidraget på 60 tusen
för det får ju även Leafen...
Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 06 sep 2017 19:20
av Zalman3
"Snarar jämföra efter, 257 000 mot 367 000 kr, 110 000 kr är ganska mycket pengar, 43% mer."

Och det behövs upp mot 100.000kr i skillnad.
För om skillnaden blir ner mot 50.000kr, då är det nog många som väntar på en Tesla 3 istället.
För Teslan är större, kan fås med drag, starkare motor,
Trefasladdning, möjlighet att ladda på SC,
mycket snyggare mm.

Och vad händer nästa år när Leaf 60kWh kommer,
lägger de på ytterligare 50.000kr?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:15
av Torkel
“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”

And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Ur Nissans mun, saxat från electrek.

Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:22
av ochso
Torkel skrev:
“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”

And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Ur Nissans mun, saxat från electrek.

Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Haha, otroligt löjligt, då har man letat länge efter att hitta fördelar med sitt eget företag... Men det ligger en poäng i att Nissan har erfarenhet och rutin när det kommer till att skruva ihop en bil på bra och kvalitativt sätt.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:31
av Limbster
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå :lol:

Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:35
av Laban
Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:37
av Jerker
Limbster skrev:
Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Hm... Jag vet inte ett dyft mer om skidor trots att jag har noterat att det finns en norsk skidåkare som heter Petter Northug. Så det har nog fler orsaker att du gör det än bara de "uppfriskande" konflikter han tydligen skapar. ;)

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:42
av Laban
Limbster skrev:
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå :lol:
Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 08:55
av chaffis75
Laban skrev:
Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
Jag har också tänk denna tanken... Kan inte bestämma mig om jag tycker jag har rätt eller fel men en sak vet jag och de är att vi idag kör en 24kWh Leaf och jag känner inte de minsta behov av en 30 eftersom detta är vår andra bil och vi klarar oss utan problem på denna batteri storlek... Ska dock lägga en lite notis att vi ännu inte har upplevt en vinter med den så kanske jag har en helt annan åsikt i april :D

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 09:04
av Jerker
Laban skrev:
Limbster skrev:
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå :lol:
Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.
Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 09:11
av Laban
@chaffis75: Vi kör 5 mil tur och retur i våran dagliga pendling. Tror inte vi skulle ha några problem med en 24 kWh Leaf om vi endast använde den för pendlingsbehovet. Den genomsnittlige svensken kör 3.4 mil/dag inräknat all körning. Gissar på att det genomsnittlige pendlingsavståndet är kortare än så.

Jag är övertygad om att det finns en marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset sätts därefter. $29k varianten av Leaf har exempelvis ingen snabbladdningsport, varför inte gå ett steg längre där. Tesla tar $9k för ~15+ kWh extra i Model 3. Så varför inte ta bort 15 kWh, $9k från SL varianten av Leaf och se vad marknaden tycker om det.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 09:58
av Zalman3
Kan tänka mig att det skulle gå att sälja en 30kWh version 50.000kr billigare.
Då blir det en typisk andrabil och det vore bra om den hamnade under 200.000kr efter 60.000kr i miljöbilsstöd.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 07 sep 2017 10:09
av PoloPrinsen
Om man bara allllltid kunde ladda vart man än stannar så skulle jag oftast klara mig med 30 km räckvidd. Oftast men inte alltid, så att vara med i en bilpool med möjlighet till att välja en "långfärdsbil" vid dd få tiĺlfällena vore perfekt.
///PP