Sida 31 av 36

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 24 feb 2024 17:54
av lawe
Jag tänker att någon måste ju ta smällen och köpa den nya elbilen

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 24 feb 2024 22:40
av martinot
dm4 skrev: 24 feb 2024 14:35
martinot skrev: 22 dec 2023 18:16
dm4 skrev: 22 dec 2023 12:35
martinot skrev: 22 dec 2023 12:13
dm4 skrev: 22 dec 2023 11:30
Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.

Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?
Det bästa för miljön och klimatet är inga bilar alls, givetvis.

Men det sämsta är att fortsätta köra med sin gamla fossilbil (om den rullar som en genomsnittlig bil).

Det var det min kommentar gällde.
Vill återkoppla med vad som förmodligen händer de flesta som går från fossilbil till el och i detta fallet jag. Jag sålde fossilen och nu kör någon annan med den i x antal år. Kontentan är dels att inga bilar är bra för miljön samt att den bästa 'miljöbilen' är den man redan har, dvs att inte be någon bygga en ny.
Jag har själv en fossilbil, men det där stämmer inte som du säger det.

Det är alltid bättre för miljön med en elbil. Även om den går på el från oljekraftverk. Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 25 feb 2024 00:07
av spacecoin
martinot skrev: 24 feb 2024 22:40
Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.
Kan du ange en källa på:
1) Att "extremt många svenskar som dör i förtid"
2) Att "partikelutsläppen" påverkas signifikant mellan ICE och BEV? Min bild är att 80% av "partikelutsläppen" är relaterat till annat än motorn i bilen.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 25 feb 2024 09:03
av mikebike
spacecoin skrev: 25 feb 2024 00:07
martinot skrev: 24 feb 2024 22:40
Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.
Kan du ange en källa på:
1) Att "extremt många svenskar som dör i förtid"
2) Att "partikelutsläppen" påverkas signifikant mellan ICE och BEV? Min bild är att 80% av "partikelutsläppen" är relaterat till annat än motorn i bilen.
De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 25 feb 2024 11:22
av roffe_s
mikebike skrev: 25 feb 2024 09:03
spacecoin skrev: 25 feb 2024 00:07
martinot skrev: 24 feb 2024 22:40
Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.
Kan du ange en källa på:
1) Att "extremt många svenskar som dör i förtid"
2) Att "partikelutsläppen" påverkas signifikant mellan ICE och BEV? Min bild är att 80% av "partikelutsläppen" är relaterat till annat än motorn i bilen.
De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/

Att notera är att elbilarnas generellt högre vikt är negativt för slitaget och därmed nedsmutsning av partiklar. Så just partikelutsläpp är kanske inte det starkaste argumentet för elbilen, mer ett neutralt sådant.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 26 feb 2024 23:51
av martinot
roffe_s skrev: 25 feb 2024 11:22
mikebike skrev: 25 feb 2024 09:03
spacecoin skrev: 25 feb 2024 00:07
martinot skrev: 24 feb 2024 22:40
Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.
Kan du ange en källa på:
1) Att "extremt många svenskar som dör i förtid"
2) Att "partikelutsläppen" påverkas signifikant mellan ICE och BEV? Min bild är att 80% av "partikelutsläppen" är relaterat till annat än motorn i bilen.
De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/

Att notera är att elbilarnas generellt högre vikt är negativt för slitaget och därmed nedsmutsning av partiklar. Så just partikelutsläpp är kanske inte det starkaste argumentet för elbilen, mer ett neutralt sådant.
Från Tibor:

"Statistik från Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg! Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar."

Sedan har du, dessutom ovanpå dessa partikelutsläpp från väg/däck, även partikelutsläpp från avgaserna hos ICE-bilar.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 27 feb 2024 00:37
av roffe_s
martinot skrev: 26 feb 2024 23:51
roffe_s skrev: 25 feb 2024 11:22
mikebike skrev: 25 feb 2024 09:03
spacecoin skrev: 25 feb 2024 00:07
martinot skrev: 24 feb 2024 22:40
Är extremt många svenskar som dör i förtid varje år pga. partikelutsläppen i våra städer.
Kan du ange en källa på:
1) Att "extremt många svenskar som dör i förtid"
2) Att "partikelutsläppen" påverkas signifikant mellan ICE och BEV? Min bild är att 80% av "partikelutsläppen" är relaterat till annat än motorn i bilen.
De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/

Att notera är att elbilarnas generellt högre vikt är negativt för slitaget och därmed nedsmutsning av partiklar. Så just partikelutsläpp är kanske inte det starkaste argumentet för elbilen, mer ett neutralt sådant.
Från Tibor:

"Statistik från Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg! Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar."

Sedan har du, dessutom ovanpå dessa partikelutsläpp från väg/däck, även partikelutsläpp från avgaserna hos ICE-bilar.
Inte för att vara sådan, men jag vet inte om Du bläddrade i länken i min post? Läs gärna sidan 52-53 i specifikt denna publikation: https://www.naturvardsverket.se/4ad01d/ ... 1308-0.pdf

Tibor i all ära, men jag lutar mig nog hellre ändå mot NVV och deras statistik. I korthet menar NVV att när det gäller CO2 och NOx har elbilen en avsevärd fördel, däremot tenderar det högre vridmomentet vid lägre varvtal samt den högre vikten hos elbilarna att orsaka ökat slitage hos vägbanan och däck. En obehaglig del med det senare är att vi då även pratar mikroplaster.

Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.

Så jämför vi äpplen mot äpplen tror jag nog att NVV har rätt i detta fall, att elbilsägare i vissa fall väljer att gå över till enklare och mindre bilar är liksom inte relevant i sammanhanget. Och att de största och tyngsta pickuperna och SUV där ute drivs med diesel bör vi inte heller glömma.

Så jag pratar gärna CO2 och NOx när elbilens fördelar ska framhållas. Jag är betydligt mer försiktig när det gäller partikelutsläpp 2.5 och 10, läs igenom publikationen och fundera på hur stor andel som egentligen relateras till förbränningen. Tolkar jag https://www.naturvardsverket.se/data-oc ... till-luft/
rätt har utsläppen från personbilsflottan minskat rätt rejält (partikelfilter etc) och står nu för ca 20% av de totala utsläppen av p2.5. M a o ungefär som Spacecoin antydde i sin tidigare post.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 28 feb 2024 03:44
av taliz
Nu är refresh lanserad.
First, the 2024 001 now sits atop Zeekr’s 800V platform, which debuted on the 007 sedan, a welcomed upgrade from its previous 400V architecture. This enables more efficient energy consumption and higher charge rates – 10-80% charge in 11.5 minutes, equating to 472km (293 miles), according to Zeekr.
Nya Taycan tar ju 16 min till 80%, så 11,5 min är ju inte illa pinkat. Bör vara över 400kw effekt?

https://electrek.co/2024/02/27/zeekr-la ... er-prices/

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 07:16
av roffe_s
Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 08:02
av Vasaru
roffe_s skrev:
Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressant

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 08:14
av roffe_s
Vasaru skrev: 05 mar 2024 08:02
roffe_s skrev:
Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressant
Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europ

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 08:26
av Nicke Nyfiken
roffe_s skrev: 05 mar 2024 08:14
Vasaru skrev: 05 mar 2024 08:02
roffe_s skrev:
Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressant
Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europ
Här är en länk om CEVT's ägare.

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/g ... 1c2301377a

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 08:29
av roffe_s
Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 08:26
roffe_s skrev: 05 mar 2024 08:14
Vasaru skrev: 05 mar 2024 08:02
roffe_s skrev:
Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressant
Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europ
Här är en länk om CEVT's ägare.

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/g ... 1c2301377a
...och här är länken till det nydöpta bolaget: https://www.zeekrtech.eu/

:) Artikeln är väl från 2021 och då kontrollerade Geely 78% av aktierna? Hur det ser ut idag vet jag inte, men det vore väl smakligt om de övriga två bolagen som nämndes backat sitt ägande sedan dess. Det är väl högst oklart vad de kan tillföra med tanke på bolagets nya roll... I varje fall nämner hemsidan för CEVT (fortfarande) att det är helägt av Geelys moderbolag.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 05 mar 2024 14:45
av spacecoin
Zeekr ADAS (City NZP) på stadsgator demo i Kina. Coolt, men lika meningslöst som FSD-city streets.


Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 00:18
av roffe_s
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 08:04
av Vasaru
roffe_s skrev:
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 08:21
av roffe_s
Vasaru skrev: 07 mar 2024 08:04
roffe_s skrev:
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.
Inte jag heller så Du är i gott sällskap🙂.

Zeekr gör väl som Polestar, d v s laddar ned över mobilnätet under körning? Så jag misstänker - till dess jag vet annat - att man behöver ca en halvtimmes körning när bilen väl kommit i tur för uppdatering. Så det kan nog ta en vecka eller så innan alla bilar betats av. Viktigast är nog att ha automatisk uppdatering aktiverad.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 10:28
av Vasaru
roffe_s skrev: 07 mar 2024 08:21
Vasaru skrev: 07 mar 2024 08:04
roffe_s skrev:
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.
Inte jag heller så Du är i gott sällskap🙂.

Zeekr gör väl som Polestar, d v s laddar ned över mobilnätet under körning? Så jag misstänker - till dess jag vet annat - att man behöver ca en halvtimmes körning när bilen väl kommit i tur för uppdatering. Så det kan nog ta en vecka eller så innan alla bilar betats av. Viktigast är nog att ha automatisk uppdatering aktiverad.
Med tanke på att det finns ca 150 Zeekr 001 i Sverige borde det ju inte ta så lång tid kan man ju tycka.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 11:28
av roffe_s
Vasaru skrev: 07 mar 2024 10:28
roffe_s skrev: 07 mar 2024 08:21
Vasaru skrev: 07 mar 2024 08:04
roffe_s skrev:
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.
Inte jag heller så Du är i gott sällskap🙂.

Zeekr gör väl som Polestar, d v s laddar ned över mobilnätet under körning? Så jag misstänker - till dess jag vet annat - att man behöver ca en halvtimmes körning när bilen väl kommit i tur för uppdatering. Så det kan nog ta en vecka eller så innan alla bilar betats av. Viktigast är nog att ha automatisk uppdatering aktiverad.
Med tanke på att det finns ca 150 Zeekr 001 i Sverige borde det ju inte ta så lång tid kan man ju tycka.
Njae, misstänker att även holländarna stökar till utrullningsschemat - men vad vet väl jag? :)

Kommer i alla fall att ta det lugnt, det kan ju vara så att man först testar på Zeekrs egna vagnar? Så jag tänker att för mig har de mars månad på sig, bara det funkar bra när filerna väl landar i bilen!

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 13:39
av tesla newbie
roffe_s skrev: 27 feb 2024 00:37
Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)

Tesla Model Y LR: 2064 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2049 kg

Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Audi RS7: 2296 kg

Så i vissa fall så stämmer det inte att BEV är så mycket tyngre än motsvarande ICE. Men en BEV byggd på samma plattform som en ICE-bil kommer bli mycket tyngre.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 14:45
av Maw
tesla newbie skrev: 07 mar 2024 13:39
roffe_s skrev: 27 feb 2024 00:37
Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)

Tesla Model Y LR: 2064 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2049 kg

Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Audi RS7: 2296 kg

Så i vissa fall så stämmer det inte att BEV är så mycket tyngre än motsvarande ICE. Men en BEV byggd på samma plattform som en ICE-bil kommer bli mycket tyngre.
Ja, det hänger lite på vad man väljer att jämföra med

Tesla Model Y LR: 2064 kg
Ford S-Max: 1570 kg

Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Volvo S90: 1560 kg

:)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 mar 2024 15:30
av Nicke Nyfiken
Maw skrev: 07 mar 2024 14:45
tesla newbie skrev: 07 mar 2024 13:39
roffe_s skrev: 27 feb 2024 00:37
Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)

Tesla Model Y LR: 2064 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2049 kg

Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Audi RS7: 2296 kg

Så i vissa fall så stämmer det inte att BEV är så mycket tyngre än motsvarande ICE. Men en BEV byggd på samma plattform som en ICE-bil kommer bli mycket tyngre.
Ja, det hänger lite på vad man väljer att jämföra med

Tesla Model Y LR: 2064 kg
Ford S-Max: 1570 kg

Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Volvo S90: 1560 kg

:)
Volvo S90... :lol: :lol: :lol:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 08 mar 2024 09:03
av kajan1972
17098848921985439853995229590868.jpg
roffe_s skrev: 07 mar 2024 00:18
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Hmm, jag har en högre version än så. Antar att de tar dem steg för steg vid ota.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 08 mar 2024 09:38
av roffe_s
kajan1972 skrev: 08 mar 2024 09:03
17098848921985439853995229590868.jpg
roffe_s skrev: 07 mar 2024 00:18
Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.

Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)

Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Hmm, jag har en högre version än så. Antar att de tar dem steg för steg vid ota.
Spännande! Själv har jag 1.0.1b så jag räknar med att alla med v 0.9.x lär ligga före i kön (Privilege). Martinsson skrev dessutom att det fanns en risk att den nya upphottade versionen kanske inte skulle hinna rullas ut under mars…

Jaja, bara det blir bra så kan jag vänta :)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 08 mar 2024 20:07
av martinsson
spacecoin skrev: 05 mar 2024 14:45
Zeekr ADAS (City NZP) på stadsgator demo i Kina. Coolt, men lika meningslöst som FSD-city streets.

Coolt. Skillnaden är väl att det ingår i grundpriset för Zeekr medans det för Tesla kostar en hel del. Man betalar då även för någonting som man kanske inte ens får :-)