Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 24 feb 2024 17:54
Jag tänker att någon måste ju ta smällen och köpa den nya elbilen
Jag har själv en fossilbil, men det där stämmer inte som du säger det.dm4 skrev: ↑24 feb 2024 14:35Vill återkoppla med vad som förmodligen händer de flesta som går från fossilbil till el och i detta fallet jag. Jag sålde fossilen och nu kör någon annan med den i x antal år. Kontentan är dels att inga bilar är bra för miljön samt att den bästa 'miljöbilen' är den man redan har, dvs att inte be någon bygga en ny.martinot skrev: ↑22 dec 2023 18:16Det bästa för miljön och klimatet är inga bilar alls, givetvis.dm4 skrev: ↑22 dec 2023 12:35Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?martinot skrev: ↑22 dec 2023 12:13Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.
Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Men det sämsta är att fortsätta köra med sin gamla fossilbil (om den rullar som en genomsnittlig bil).
Det var det min kommentar gällde.
Kan du ange en källa på:
De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.
Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/mikebike skrev: ↑25 feb 2024 09:03De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Från Tibor:roffe_s skrev: ↑25 feb 2024 11:22Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/mikebike skrev: ↑25 feb 2024 09:03De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Att notera är att elbilarnas generellt högre vikt är negativt för slitaget och därmed nedsmutsning av partiklar. Så just partikelutsläpp är kanske inte det starkaste argumentet för elbilen, mer ett neutralt sådant.
Inte för att vara sådan, men jag vet inte om Du bläddrade i länken i min post? Läs gärna sidan 52-53 i specifikt denna publikation: https://www.naturvardsverket.se/4ad01d/ ... 1308-0.pdfmartinot skrev: ↑26 feb 2024 23:51Från Tibor:roffe_s skrev: ↑25 feb 2024 11:22Mmm, en hyggligt balanserad och lättläst rapport i ämnet finns här: https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... -och-pm10/mikebike skrev: ↑25 feb 2024 09:03De partiklar som kommer från däck och asfalt är större och färdas inte så långt, framförallt inte långt ned i lungorna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-st ... a-branslen
Att notera är att elbilarnas generellt högre vikt är negativt för slitaget och därmed nedsmutsning av partiklar. Så just partikelutsläpp är kanske inte det starkaste argumentet för elbilen, mer ett neutralt sådant.
"Statistik från Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg! Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar."
Sedan har du, dessutom ovanpå dessa partikelutsläpp från väg/däck, även partikelutsläpp från avgaserna hos ICE-bilar.
Nya Taycan tar ju 16 min till 80%, så 11,5 min är ju inte illa pinkat. Bör vara över 400kw effekt?First, the 2024 001 now sits atop Zeekr’s 800V platform, which debuted on the 007 sedan, a welcomed upgrade from its previous 400V architecture. This enables more efficient energy consumption and higher charge rates – 10-80% charge in 11.5 minutes, equating to 472km (293 miles), according to Zeekr.
Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressantroffe_s skrev:Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europVasaru skrev: ↑05 mar 2024 08:02Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressantroffe_s skrev:Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
Här är en länk om CEVT's ägare.roffe_s skrev: ↑05 mar 2024 08:14Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europVasaru skrev: ↑05 mar 2024 08:02Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressantroffe_s skrev:Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
...och här är länken till det nydöpta bolaget: https://www.zeekrtech.eu/Nicke Nyfiken skrev: ↑05 mar 2024 08:26Här är en länk om CEVT's ägare.roffe_s skrev: ↑05 mar 2024 08:14Här är länken till den pressrelease som DI hänvisar till: https://newsroom.notified.com/zeekrtech ... logy-europVasaru skrev: ↑05 mar 2024 08:02Låst artikel tyvärr men det rubriken antyder låter ju helt klart intressantroffe_s skrev:Spännande nyheter - CEVT i Göteborg, som tidigare fungerat som utvecklingsbolag för hela Geely-koncernen, byter namn och fokuserar verksamheten mot Zeekr. Detta som ett led i att Zeekr på allvar ska slå sig in i den europeiska marknaden. Allt enligt https://www.di.se/bil/geely-varvar-upp- ... -goteborg/
https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/g ... 1c2301377a
Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.roffe_s skrev:Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Inte jag heller så Du är i gott sällskap.Vasaru skrev: ↑07 mar 2024 08:04Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.roffe_s skrev:Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Med tanke på att det finns ca 150 Zeekr 001 i Sverige borde det ju inte ta så lång tid kan man ju tycka.roffe_s skrev: ↑07 mar 2024 08:21Inte jag heller så Du är i gott sällskap.Vasaru skrev: ↑07 mar 2024 08:04Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.roffe_s skrev:Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Zeekr gör väl som Polestar, d v s laddar ned över mobilnätet under körning? Så jag misstänker - till dess jag vet annat - att man behöver ca en halvtimmes körning när bilen väl kommit i tur för uppdatering. Så det kan nog ta en vecka eller så innan alla bilar betats av. Viktigast är nog att ha automatisk uppdatering aktiverad.
Njae, misstänker att även holländarna stökar till utrullningsschemat - men vad vet väl jag?Vasaru skrev: ↑07 mar 2024 10:28Med tanke på att det finns ca 150 Zeekr 001 i Sverige borde det ju inte ta så lång tid kan man ju tycka.roffe_s skrev: ↑07 mar 2024 08:21Inte jag heller så Du är i gott sällskap.Vasaru skrev: ↑07 mar 2024 08:04Även om jag själv inte fått uppdatering än så är det gott att se att det är på g.roffe_s skrev:Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Zeekr gör väl som Polestar, d v s laddar ned över mobilnätet under körning? Så jag misstänker - till dess jag vet annat - att man behöver ca en halvtimmes körning när bilen väl kommit i tur för uppdatering. Så det kan nog ta en vecka eller så innan alla bilar betats av. Viktigast är nog att ha automatisk uppdatering aktiverad.
Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)roffe_s skrev: ↑27 feb 2024 00:37Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Ja, det hänger lite på vad man väljer att jämföra medtesla newbie skrev: ↑07 mar 2024 13:39Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)roffe_s skrev: ↑27 feb 2024 00:37Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Tesla Model Y LR: 2064 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2049 kg
Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Audi RS7: 2296 kg
Så i vissa fall så stämmer det inte att BEV är så mycket tyngre än motsvarande ICE. Men en BEV byggd på samma plattform som en ICE-bil kommer bli mycket tyngre.
Volvo S90...Maw skrev: ↑07 mar 2024 14:45Ja, det hänger lite på vad man väljer att jämföra medtesla newbie skrev: ↑07 mar 2024 13:39Jag protesterar... (siffror från transportstyrelsen)roffe_s skrev: ↑27 feb 2024 00:37Jag tror inte Tibor eller någon annan fordonskunnig protesterar mot att ett BEV av motsvarande storlek som en iCE är tyngre - på grund av att batteriet väger så pass mycket mer som energibärare att det inte kompenseras av ICE-motorns högre vikt vs elmotorerna. Det bekräftas dessutom av min personliga erfarenhet, mina 4 senaste bilar har varit MB 250 D 4-matic, V90 D5 AWD, PS2 LRDM PP och nu senast Zeekr 001. De båda ICE väger lätt i f t elbilarna, trots minst lika goda utrymmen. Bokstavligt talat.
Tesla Model Y LR: 2064 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2049 kg
Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Audi RS7: 2296 kg
Så i vissa fall så stämmer det inte att BEV är så mycket tyngre än motsvarande ICE. Men en BEV byggd på samma plattform som en ICE-bil kommer bli mycket tyngre.
Tesla Model Y LR: 2064 kg
Ford S-Max: 1570 kg
Tesla Model S Plaid: 2277 kg
Volvo S90: 1560 kg
Hmm, jag har en högre version än så. Antar att de tar dem steg för steg vid ota.roffe_s skrev: ↑07 mar 2024 00:18Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.
Spännande! Själv har jag 1.0.1b så jag räknar med att alla med v 0.9.x lär ligga före i kön (Privilege). Martinsson skrev dessutom att det fanns en risk att den nya upphottade versionen kanske inte skulle hinna rullas ut under mars…kajan1972 skrev: ↑08 mar 2024 09:0317098848921985439853995229590868.jpgHmm, jag har en högre version än så. Antar att de tar dem steg för steg vid ota.roffe_s skrev: ↑07 mar 2024 00:18Fick precis bilder från de första OTA som börjar rullas ut, det verkar vara rätt mycket som fixats redan nu att döma av releaselistan.
Så dubbelkolla att Ni aktiverat automatisk uppdatering, ser fram emot att prova såväl broms- som ADAS-systemet med den nya versionen. Det kan nog ta någon dag eller så, uppdateringarna brukar rullas ut i lite lugnare tempo och så måste ju bilen köras så pass att filerna hinner laddas ned. Men kul att det rör på sig i alla fall:)
Version 1.0.1d är det tydligen som kommer.