Sida 303 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 20:11
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 20:19
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev:Dafro skrev:Har fått min uppdatering och nog ev fått någon mil till. En undran jag har ör om någon kan bidra med en rimlig förbrukning sommartid vid 110 att mata in i abrp? För den känns ganska off. Enligt abrp så skulle vår leaf idag komma fram med 17% men hade 43% kvar, krävdes att jag sänkte hastigheten i inställningarna till 50% för att få dessa siffror. Då hade jag önda lagt in 27 grader och 2 m/S i medvind vilket var det SMHI sa.
Jag har nog fått upp till 20-30 km mer räckvidd. Kanske mitt batteri hade mer obalans än vad du hade.
Min sommarförbrukning på motorväg, med 19 tums energisnåla fälgar, är i genomsnitt på 25,6 kWh/100 km
Minskar lite vid medvind eller vindstilla.
Ok tack men då stämmer 250 som grundinställningen ganska bra, jag har dock 20”.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 20:46
av Legato
250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 21:37
av macky
Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Håller med, skulle säga att jag ligger nog lite under det med 21 tum. Men då i efficiency vilket faktiskt sänker bilen ett snäpp till. Dessutom frikopplas ena motorn i det läget. Men stor skillnad är det nog inte. Långresa på landsväg 80-100 låg jag nu i midsomras på ca 2-2,1.
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 21:39
av Off Grid Byggaren
Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
Re: Audi e-tron
Postat: 30 jun 2022 22:00
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev:Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig.
Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….
10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 09:41
av Nilp
Nu sommartid i motorvägsfart 115 -120km/h på mätaren ligger jag mellan 230 - 240wh/km vid normalvind dvs varken stark med eller motvind. har 19" fälgar. känner personligen att det är bra avvägning av hastighet för att ändå komma mot målet men inte få för hög förbrukning. Finns säkert bättre strategier för att komma till målet så fort som möjligt med att köra fortare för att sen ta fler men kortare laddstopp men inget jag personligen uppskattar. har ställt in ABRP på färre och längre stopp.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 09:56
av macky
Dafro skrev:Off Grid Byggaren skrev:Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig.
Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….
10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 15:12
av Dafro
macky skrev:Dafro skrev:Off Grid Byggaren skrev:Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig.
Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….
10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 18:00
av macky
Dafro skrev:macky skrev:Dafro skrev:Off Grid Byggaren skrev:Legato skrev:250 låter lite högt imo.
Åkte idag Tyresö-GBG. Höll 10-15 över hastighetsgränsen och snittade 240 med 20". Ganska mkt AC pga 24-29 grader yttertemperatur.
Bra start på 700 milaresan
Körde inte ens efficiency utan auto-läge. Vet ej om det gör någon större skillnad dock, antar att den sänker fjädringen även i auto i motorvägsfart?
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig.
Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….
10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 19:04
av current
Säljstart för E-tron facelift är satt till vecka 48. Ryktet säger att det kommer två modeller en "E-tron 50" och en "E-tron 55" där nya "50:in" blir som ungefär som dagens 55:a räckviddsmässigt och nya 55:an blir cirka 10 mil ytterligare WLTP. Eventuellt kommer nytt namn också Q8 E-tron 50 och Q8 E-tron 55 eller liknande. Räkna med skutt i priset, E-tron 55 var kraftigt rabatterad från Audi, med en ny modell kommer dom inte lämna 100-200 tusen i rabatt från start. Nuvarande E-tron kommer byggas fram till årsskiftet, bilen går ej beställa längre hos ÅF men man kan ändra på dom lagerbilarna som är beställda (om man vill få en E-tron 55 före dom swichar om i produktionen). Audi kommer antagligen släppa mer info efter sommaren / till hösten om uppdateringen. Blir spännande att se vad priset blir och om den fortfarande kommer kunna ladda som en "boss".
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 19:08
av Dafro
macky skrev:Dafro skrev:macky skrev:Dafro skrev:[quote="Off Grid Byggaren"
Jag brukar köra på Dynamic, det blir då lite fastare och trevligare uppförande i motorvägsfart tycker jag.
Styrstrategin i e-tron luftfjädring när "auto"-läget är valt:
Om fordonet för närvarande är inställt på en annan körhöjd, ställs normalnivån in när fordonet står stilla eller färdas med en hastighet under 120 km/h.
Om fordonet därefter överskrider en hastighet på 120 km/h, sänks körhöjden omedelbart med 13 mm till låg nivå 1.
Om hastigheten sedan ökar ytterligare till minst 140 km/h och förblir där i 20 sekunder, sänks körhöjden igen med ytterligare 13 mm till motorvägsnivå.
Om hastigheten därefter sänks igen och fordonet körs med en hastighet av 110 km/h eller lägre under en varaktighet av 30 sekunder, höjs åkhöjden med 13 mm till den tidigare inställda åkhöjden.
Om hastigheten sänks ytterligare till 5 km/h, höjs fordonet omedelbart till den ursprungliga nivån (normal nivå).
e-tron.JPG
Tack då har jag kört mig något nytt idag om min bil och kan gå och lägga mig.
Misstänker att den går snålare i 120 än 140 fastän den sänks 13 mm….
10 mil till i räckvidd så vore bilen perfekt, laddar som en kung och har grym komfort.
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.[/quote]
Om du inte har beställt något så låter det svårt att få något till oktober. Löste att det enligt vw chefen hade släppt på komponentbrist så man kanske kan få en ny etron innan sommaren, håller med om att det är svårt att bestämma vad man vill ha. Min garanti går ut vid nyår och även jag har gärna garanti. Blir utan tills jag får min ix.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 19:12
av current
Läste häromdagen på tyskt forum gällande facelift från ngn som hävdade sig ha insyn (han hävdade att specen på FL redan börjat presenteras för handlarna) att det är upp till 25% mer räckvidd WLTP genom större batteri och uppdaterade motorer. Skulle enligt denna person presenteras sent i år för beställning runt årsskiftet. Om man tar en 55 idag med mest effektiva specifikationen är väl WLTP 43-44 mil (sportback) medan en vanlig har ngn mil mindre. Blir ju ungefär de 10-milen då. Sen lär ju priset ta glädjeskutt uppåt.
Hörde samma info från min handlare 10 mil och att den kommer till hösten och att dom var lite oroliga för vart priset skulle ta vägen. Frågan sedan är när leverans blir men troligen sent 2023.
Då är man dessutom nära Q6 e-tron och A6 e-tron med massa annat nytt som infotainment mm som knappast kommer hitta ner i nuvarande e-tron. Jag är rätt villrådig gällande bilen jag har och ersättare till den. Leasingen går ut i oktober, jag har inte beställt nåt och vet inte vad jag vill ha heller. 6500 mil redan så inte så sugen att förlänga leasingen, iaf inte utan garanti.
Jag har förlängt den, du har maskinskada via försäkringen och Audi är en bra bil. Förlängde själv min leasing, var lite läskigt i början men har nu kört 1,5 år "utan garanti" och bilen bara går och går. Känns tryggare att äga en elbil efter 2-3 år än en fossilare, dom har så extremt mycket rörliga delar.
Re: Audi e-tron
Postat: 01 jul 2022 22:22
av Off Grid Byggaren
Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.
Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......
Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.
Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.
Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.
Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.
Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 14:44
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.
Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......
Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.
Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.
Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.
Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.
Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen.
20220701_221743.jpg
Lutar mer och mer att jag kommer förlänga min med. Har nog svårt att hitta en lika bra och komfortabel bil för det jag betalar nu. Dock kommer förmodligen leasingavgiften skjuta i höjden till det dubbla vid en förlängning. Men när jag pratade med Möller Bil i Uppsala så gick det att t ex förlänga med 12 månader men med rätten att avbryta den när jag så önskar. Blir nog värt besväret då jag inte riktigt hittar en värdig ersättare förutom en MYP som jag får svårt att sälja in till sambon…(pågående arbete

)
Har nu kört ca 1,5år och bilen överträffar mina förväntningar med råge. Det är bara förbrukningen i så fall, men det visste jag redan på förhand. Men bilen laddar så snabbt att jag tycker att förbrukningen kvittar med mitt körmönster.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 16:58
av Dafro
Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag har också förlängt leasingen till 60 månader.
Köpte till ett par prylar med Functions on Demand så blev det roligare med lite nybilskänsla igen......
Efter alla uppgraderingar har jag ivarjefall fått skaplig räckvidd.
Idag påstod GOM 41 mil efter jag toppat upp, då jag råkade hamna vid en gratisladdare för ovanlighetens skull.
Räckvidden sjönk dock snabbt när jag krokade på släpkärran.
Men jag har även fått betydligt mer släpvagnsräckvidd nu.
Förbrukningen var 19 kWh/100 km på förmiddagen, ökade till 31 kWh/100 km med släpkärra på 1250 kg efter bilen.
20220701_221743.jpg
Lutar mer och mer att jag kommer förlänga min med. Har nog svårt att hitta en lika bra och komfortabel bil för det jag betalar nu. Dock kommer förmodligen leasingavgiften skjuta i höjden till det dubbla vid en förlängning. Men när jag pratade med Möller Bil i Uppsala så gick det att t ex förlänga med 12 månader men med rätten att avbryta den när jag så önskar. Blir nog värt besväret då jag inte riktigt hittar en värdig ersättare förutom en MYP som jag får svårt att sälja in till sambon…(pågående arbete

)
Har nu kört ca 1,5år och bilen överträffar mina förväntningar med råge. Det är bara förbrukningen i så fall, men det visste jag redan på förhand. Men bilen laddar så snabbt att jag tycker att förbrukningen kvittar med mitt körmönster.
Förnuftig sambo.
Och håller med om att det inte finns så många alternativ och skönt att kunna ladda när man vill utan att behöva planera laddning till låg soc. Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 20:19
av taliz
Dafro skrev:Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.
Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 20:34
av Dafro
taliz skrev:Dafro skrev:Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.
Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.
Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 21:36
av macky
Dafro skrev:taliz skrev:Dafro skrev:Finns vad jag vet ingen annan bil som har så bra kurva, bäst jag tillägger platt kurva långt upp i soc.
Den höga förbrukningen gör att den laddar förhållandevis långsamt om man räknar räckvidd/minut, vilket är det enda som spelar någon roll i praktiken.
Förövrigt har dom ju justerat ner effekten på nyare årsmodeller. De insåg nog att det inte var så bra för batteriet på längre sikt.
Håller jag inte med om, vilka bilar menar du laddar 10 -90 % för e-tron, vilket är ca 33 mil så mycket snabbare menar du. Jämförbar bil i storlek, kom inte med en m3 vilket jag misstänker att du tänker på tex MX är ju långsammare och att behöva planera för att alltid komma in med en en låg soc och ladda 10-40% kan du ju inte jämföra med. Blir massor med stopp och onödig stopptid. Jag laddar hellre när jag vill och inte när bilen behöver för att det ska vara optimalt. Jag bestämmer inte bilen.
Vilka har dom justerat ner effekten på? Nyland provkörde en 2022 black edition som har i princip samma så vad menar du? 117 kW vid 78%.
Kan bara instämma. Sällan jag behöver ladda mer än en gång på långresa och då vet man vad man får. Planera in ditt stopp och ladda till 100%. Sett ngn tråd där ngn var undrande till om laddkurvan ändrats, verkar dock mest handla om kallt batteri. Många andra med 2022 som visade samma effekt som tidigare modeller. En facelift med 10 mil till i räckvidd och kanske 170 kW i peak men fortsatt hög effekt till 100% hade varit perfekt. Hypade toppeffekter är helt ointressant. Blir att behålla bilen ett tag till nu tills man fått info om FL.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 21:55
av Off Grid Byggaren
Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.
Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 22:11
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.
Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Det stämmer, vissa 55:or från årsmodell -21 har fått batterier från LG som inte håller 150 kW till 79% utan börja droppa redan vid 68%. Toppeffekten är densamma dock.
Varför vissa har fått LG handlar helt enkelt om att Audi inte fått fram tillräckligt många batterier från huvudleverantör som e-tron är specad för.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 22:17
av Dafro
Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Det påstods i något forum att vissa e-tron levererats med andra battericeller.
Då var det aningen lägre laddeffekt, typ 145 kW på topp.
Det stämmer, vissa 55:or från årsmodell -21 har fått batterier från LG som inte håller 150 kW till 79% utan börja droppa redan vid 68%. Toppeffekten är densamma dock.
Varför vissa har fått LG handlar helt enkelt om att Audi inte fått fram tillräckligt många batterier från huvudleverantör som e-tron är specad för.
Tack för info, detta visste jag inte men kan ju inte tillföra så många minuter och verkar ju inte inte vara så många totalt.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 22:20
av Nect
Förresten bara jag som är sjukt peppad på att få se vad som blir nytt med nya faceliften?
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 22:26
av Dafro
Nect skrev:Förresten bara jag som är sjukt peppad på att få se vad som blir nytt med nya faceliften?
Nope även jag, även nyfiken på prisbilden.
Re: Audi e-tron
Postat: 02 jul 2022 22:28
av MWall
Nya förmånsvärdena dödar dyra bilar som jag ser det. Visst finns det en och annan som kan köpa en bil för över en miljon med skattade pengar men det är inte jag.