Re: Väntrum Model 3
Postat: 05 nov 2021 14:21
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt 

Han fick den till ett bra pris då också antar jag?NEO skrev:Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.
Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.
Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.
Hur kan man ha sån tur?
Emolga skrev:Undrar hur det gick med detta ovan? Vi ser samma skylt fortfarande när vi loggar in på vårt konto, och finansieringen godkändes samma dag som vi ansökte. Och detta var i början av september! Hur ska flödesschemat se ut? Alla bockar ifyllda? Vi ser inget kontonummer för kontantinsatsen. Och har inte fått något VIN. Borde nog kontakta Tesla imorgon.Bira skrev:Hallå allihopa!
Jag står precis som ni andra i väntan på att få min M3 levererad. Beställt en LR genom internet och behövde kontakta en en säljare efteråt för att lägga till dragkrok. Jag blir lite nojig över om något blivit fel så tänkte kolla med er andra om det ser likadant ut för er andra. När jag från början beställde bilen så blev finansieringen godkänd nästan på en gång (Privat lån genom DNB med restvärde). På mitt Teslakonto så fik jag upp Tesla Sveriges kontonummer där kontantinsatsen skulle sättas in och hela flödesschemat förutom leverans var ibockat. Efter att jag kontaktade en säljare så försvann allt. Nu har det gått tre dagar och det ser fortfarande ut enligt bilden. Har efter jag gjorde ändringen fått ett "din kreditansökan är godkänd" av DNB. Men fortfarande är det ingenting som ändrats på Teslakontot. Jag har försökt nå säljare via mail och telefon utan framgång. Är det normalt att det ser ut såhär tre dagar efter godkänd kreditansökan?
”Nickar avundsjukt”Bjelke skrev:Han fick den till ett bra pris då också antar jag?NEO skrev:Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.
Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.
Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.
Hur kan man ha sån tur?
(Vi får bilda en klubb för detta snart tror jag![]()
![]()
)
Gick igenom för gubben direkt.r_b skrev:Väntar på att få Finansiering med DNB godkänd - brukar det ta tid?
Ej fått VIN, 3/4 bockade.
Men... i februari får du ju avbeställa igen för den nyare varianten som kommer i juni...alapoikela skrev:Nu avbeställde jag SR+ som jag beställde förra veckan för att beställa den nya varianten som kommer i februari istället.
Så är det alltid.zelest skrev:Men... i februari får du ju avbeställa igen för den nyare varianten som kommer i juni...alapoikela skrev:Nu avbeställde jag SR+ som jag beställde förra veckan för att beställa den nya varianten som kommer i februari istället.
4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tänkte på LR som gått från 58 mil till 61 WLTP, alltid bra med längre räckvidd men totalt oväsentligt för alla utom de som jobbar med motorjournalistik. Det är inte ens en regnskur i skillnad. Om man tänker sig att man i praktiken kommer 35 mil med den äldre bilen kanske man kommer 35,3 mil med den nya. Korka upp champagnen. För du kör väl från 100% till 0%.alapoikela skrev:4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
alapoikela skrev:4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
Nej. Det gamla årsmodelltänket är inte applicerbart på Teslor eftersom teknikskiftena i bilarna inte följer årsmodellerna utan sker löpande.PatteJan skrev:alapoikela skrev:4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
Även att det står 2022 i pappret borde även det påverka andrahandsvärdet en del? Eller rätt säker på att det gör det.
Beställde en M3 LR i måndags. Men skrev till säljaren att jag vill ha en i nästa sändning. Borde väl bli feb/mars. Lite längre väntan. Men får försöka hålla ut.![]()
Fast om jag sätter ut en annons om ett par år (2023) och det står 2021 eller 2022 tror jag helt säkert gör väsentlig skillnadholden skrev:Nej. Det gamla årsmodelltänket är inte applicerbart på Teslor eftersom teknikskiftena i bilarna inte följer årsmodellerna utan sker löpande.PatteJan skrev:alapoikela skrev:4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
Även att det står 2022 i pappret borde även det påverka andrahandsvärdet en del? Eller rätt säker på att det gör det.
Beställde en M3 LR i måndags. Men skrev till säljaren att jag vill ha en i nästa sändning. Borde väl bli feb/mars. Lite längre väntan. Men får försöka hålla ut.![]()
Om det kommer en måste-ha-uppdatering Q2 2022 kommer din bil ha exakt samma värde som en 2021 med samma konfiguration. Att köpa bil med andrahandsvärdet som ledstjärna är lite som att hävda att den största fördelen med att bo i förorten är att det är så nära till stan.PatteJan skrev:Fast om jag sätter ut en annons om ett par år (2023) och det står 2021 eller 2022 tror jag helt säkert gör väsentlig skillnadholden skrev:Nej. Det gamla årsmodelltänket är inte applicerbart på Teslor eftersom teknikskiftena i bilarna inte följer årsmodellerna utan sker löpande.PatteJan skrev:alapoikela skrev:4 mil extra.holden skrev:WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
Även att det står 2022 i pappret borde även det påverka andrahandsvärdet en del? Eller rätt säker på att det gör det.
Beställde en M3 LR i måndags. Men skrev till säljaren att jag vill ha en i nästa sändning. Borde väl bli feb/mars. Lite längre väntan. Men får försöka hålla ut.![]()
Får man fråga vad du har för VIN ?Htnek skrev:Har också K i min VIN.
Kolla ev transportskador, repor mm. Dvs sånt som kan uppkomma efter du tagit emot den och kan vara svårt att bevisa när det skedde. Resten kan man ta via serviceärende.Anzwer skrev:Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst ocksåvad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.
Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha
Självklart LRW3E7EK0MC3XXXXXvalleb skrev:Får man fråga vad du har för VIN ?Htnek skrev:Har också K i min VIN.
Du får gärna xxx dom sista siffrorna om du vill.
Tack för tipset!Fluffy skrev:Kolla ev transportskador, repor mm. Dvs sånt som kan uppkomma efter du tagit emot den och kan vara svårt att bevisa när det skedde. Resten kan man ta via serviceärende.Anzwer skrev:Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst ocksåvad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.
Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha
Tryck på bromsen, lägg i en växel och njut!
Tar man med sig en glasspinne med detta syfte behöver man fundera över sina prioriteringar i livet.Anzwer skrev:Tack för tipset!Fluffy skrev:Kolla ev transportskador, repor mm. Dvs sånt som kan uppkomma efter du tagit emot den och kan vara svårt att bevisa när det skedde. Resten kan man ta via serviceärende.Anzwer skrev:Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst ocksåvad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.
Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha
Tryck på bromsen, lägg i en växel och njut!
Har sett nån video där folk har med sig glasspinne för att kolla så att linjerna mellan dörrar är raka. Kan det verkligen vara så illa?
Såhär gick leverans av farsan nya P till:Anzwer skrev:Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst ocksåvad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.
Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha
Det lät jo väldigt smidigt! Önskar samma processNEO skrev:Såhär gick leverans av farsan nya P till:Anzwer skrev:Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst ocksåvad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.
Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha
Bokad tid 10:20, dök upp 9:40 då vi räknat med köer osv.
Klev in 09:45, nästan inga bilar på gården kanske 5-6st enstaka M3. Vi kikade på bilen då den var uppställd ute i duggregn, såg fin ut mtp gaps osv.
Blev välkomnade med namn (tyder på nästan inga leveranser)
Det knappades febrilt i kanske 5min medans min far signerade DnB kontraktet.
Inga konstigheter med tidig ankomst.
Jag passade på att ta en kaffekopp, då var plötsligt hela processen färdig.
Tjejen frågade "Har ni sett bilen?" svarade "ja" fick till svar; Bra! Då behöver vi inte gå igenom den.
Fick nycklar och ett lycka till.
Från start till slut: 8min30sek.
Vi reflekterade över hela leveransen och kom fram till följande: Varför slösa vår och deras tid när vi kunde tagga därifrån ASAP med bilen. Fann 0 fel. Körde den till Eskilstuna och kom fram till att bilen verkligen har nått sitt bästa jag. Jag hade en 2019 TM3 P- och farsan en 2020 TMR LR, nuvarande 2021 modell med 82kWh E3LD batteri samt rattvärme och alla andra finesser är verkligen så som TM3 borde ha varit från start.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()