Sida 308 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 09:45
av MWall
Legato skrev:
För min egen del tror jag tyvärr nya e-tron blir orimligt dyr. Lite synd, lagom till att man börjat gilla bilen :D

Tror på fullt allvar att den kommer kosta dubbelt så mycket som nuvarande ca 4500:-/månad. Slopad bonus, höjt pris och gissningsvis mindre rabatter både på bil och leasing.
9000:-/mån är faktiskt en helt ok månadskostnad för en bil som antagligen kostar över en miljon. Ironiskt nog.

För några år sen gjorde jag en TCO på en 530d och fick fram 13 tusen i månaden. Och då var dieseln inte alls lika dyr som nu. Ingen malus fanns heller. Tror nettopriset var under 700 tkr. Men det är klart, jag räknade med 15% årlig värdeminskning. Så kanske det inte är nu?

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 09:57
av MWall
Dafro skrev:

Kul att få din vy. Med din bil skulle mina resor till stugan gå bra utan att behöva ladda, har aldrig åkt en S men den är den Tesla som ser bäst ut och den går väl få utan glastak som är nästa sak jag inte vill ha, fick konstiga blickar från personalen på Tesla när jag provkörde 3 och dom skröt med att alla hade glastak och jag sa att det vill jag inte ha. Och efter att dom öppnade upp SuC så har dom ingen USP kvar tycker jag, och jag gillar inte Tesla. Vi skulle ha bilat ner till Frankrike för något år sedan men slutade men slutade med flyg och hyrbil, är bara jag och sonen kan tänka oss det men ev om vi skulle ta med hunden. Så vi gör inga långresor

Ta ni med er hund till Barcelona?

Det kan nog bli svårt att hitta en rätt specad bil med korta mil, alltså med allt på listan men du får väl prioritera det viktigaste och du verkar ju inte ha någon brådska då din bil går bra, men de där länkarmarna vet jag inte om jag hade viljat köra med.
Vår hund tar halva bagaget och är väldigt värmekänslig. Kolsvart labrador. Drar åt sig solvärme som värsta solcellen. Han behöver även långa dagliga promenader och sådär för att må bra. Sånt man kanske inte har tid och lust med på resa.

Så nej, han har det bättre hemma. Blir först några veckors pensionat på kenneln där han kommer ifrån och sen några veckor hos mina svärföräldrar som han känner väl.

Vet inte hur allvarligt det är med länkarmarna. De flesta som råkat ut för det verkar var lite äldre än min. Jag parkerar aldrig i varmgarage heller vilket ska vara en riskfaktor. Iaf teoretiskt.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 09:59
av Legato
MWall skrev:
Legato skrev:
För min egen del tror jag tyvärr nya e-tron blir orimligt dyr. Lite synd, lagom till att man börjat gilla bilen :D

Tror på fullt allvar att den kommer kosta dubbelt så mycket som nuvarande ca 4500:-/månad. Slopad bonus, höjt pris och gissningsvis mindre rabatter både på bil och leasing.
9000:-/mån är faktiskt en helt ok månadskostnad för en bil som antagligen kostar över en miljon. Ironiskt nog.

För några år sen gjorde jag en TCO på en 530d och fick fram 13 tusen i månaden. Och då var dieseln inte alls lika dyr som nu. Ingen malus fanns heller. Tror nettopriset var under 700 tkr. Men det är klart, jag räknade med 15% årlig värdeminskning. Så kanske det inte är nu?
Det kan man absolut tycka, för mig dock inte värt pengarna. Men är nog osannolikt att det blir någon mer 5-sitsig SUV oavsett. Troligast är nog en 7-sitsig SUV och en sedan.

Tror dock vi kommer ha höga andrahandsvärden på elbilar under många år. Tror inte man kommer kunna möta efterfrågan när den exploderar globalt.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 10:04
av MWall
Dafro skrev:

Kul att få din vy. Med din bil skulle mina resor till stugan gå bra utan att behöva ladda, har aldrig åkt en S men den är den Tesla som ser bäst ut och den går väl få utan glastak som är nästa sak jag inte vill ha, fick konstiga blickar från personalen på Tesla när jag provkörde 3 och dom skröt med att alla hade glastak och jag sa att det vill jag inte ha. Och efter att dom öppnade upp SuC så har dom ingen USP kvar tycker jag, och jag gillar inte Tesla. Vi skulle ha bilat ner till Frankrike för något år sedan men slutade men slutade med flyg och hyrbil, är bara jag och sonen kan tänka oss det men ev om vi skulle ta med hunden. Så vi gör inga långresor

Ta ni med er hund till Barcelona?

Det kan nog bli svårt att hitta en rätt specad bil med korta mil, alltså med allt på listan men du får väl prioritera det viktigaste och du verkar ju inte ha någon brådska då din bil går bra, men de där länkarmarna vet jag inte om jag hade viljat köra med.
Jag älskar ju att köra bil. Är som meditation för mig. Helst är jag dock själv i bilen. :lol: Men jag tror det kommer gå bra.

Anledningen till att vi kör är väl dock att min fru inte gillar att flyga numera. Annars hade vi nog flugit, det gjorde vi förr. Men som sagt, jag gillar att köra och även det här med att uppleva flera saker på samma resa. Blir som flera semestrar i en. Nu blir det alperna, Provence, Katalonien och en stor nöjespark i Tyskland på vägen hem. Totalt är vi borta 19 dagar.

Vår hund tar halva bagaget och är väldigt värmekänslig. Kolsvart labrador. Drar åt sig solvärme som värsta solcellen. Han behöver även långa dagliga promenader och sådär för att må bra. Sånt man kanske inte har tid och lust med på resa. Särskilt inte i varmt klimat.

Så nej, han har det bättre hemma. Blir först några veckors pensionat på kenneln där han kommer ifrån och sen några veckor hos mina svärföräldrar som han känner väl.

Vet inte hur allvarligt det är med länkarmarna. De flesta som råkat ut för det verkar var lite äldre än min. Jag parkerar aldrig i varmgarage heller vilket ska vara en riskfaktor. Iaf teoretiskt. Men behåller jag bilen så får jag väl kolla upp det när vi kommer hem.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 10:07
av MWall
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
För min egen del tror jag tyvärr nya e-tron blir orimligt dyr. Lite synd, lagom till att man börjat gilla bilen :D

Tror på fullt allvar att den kommer kosta dubbelt så mycket som nuvarande ca 4500:-/månad. Slopad bonus, höjt pris och gissningsvis mindre rabatter både på bil och leasing.
9000:-/mån är faktiskt en helt ok månadskostnad för en bil som antagligen kostar över en miljon. Ironiskt nog.

För några år sen gjorde jag en TCO på en 530d och fick fram 13 tusen i månaden. Och då var dieseln inte alls lika dyr som nu. Ingen malus fanns heller. Tror nettopriset var under 700 tkr. Men det är klart, jag räknade med 15% årlig värdeminskning. Så kanske det inte är nu?
Det kan man absolut tycka, för mig dock inte värt pengarna. Men är nog osannolikt att det blir någon mer 5-sitsig SUV oavsett. Troligast är nog en 7-sitsig SUV och en sedan.

Tror dock vi kommer ha höga andrahandsvärden på elbilar under många år. Tror inte man kommer kunna möta efterfrågan när den exploderar globalt.
Ja, tror du det så är det ju bättre att köpa än att hyra. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 17:40
av macky
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 18:07
av Dafro
macky skrev:
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.
Vi får se när det kommer en e-tron till första kund, men kommer den innan min BMW så blir jag lite putt. :D

Och ja bil är dyrt, räknar med 12 000 för min IX men tror inte det kommer bli så dyrt nör jag väl lämnar tillbaka den, tror det är lågt räknat restvärde. Men gjorde en beräkning på en XC70 -16 diesel med 3000 mil och halvering med 50% på tre år, den landade på ca 10 000 per månad och då känner jag att merkostnaden till BMW bli acceptabel.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 18:21
av MWall
Dafro skrev:
macky skrev:
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.
Vi får se när det kommer en e-tron till första kund, men kommer den innan min BMW så blir jag lite putt. :D

Och ja bil är dyrt, räknar med 12 000 för min IX men tror inte det kommer bli så dyrt nör jag väl lämnar tillbaka den, tror det är lågt räknat restvärde. Men gjorde en beräkning på en XC70 -16 diesel med 3000 mil och halvering med 50% på tre år, den landade på ca 10 000 per månad och då känner jag att merkostnaden till BMW bli acceptabel.
XC70 går nästan inte ner i pris alls. Helt galet. Sålde min 2017 för 300'. Den hade lätt varit värd 240' nu 5 år senare. Såg även på car.info att min gamla 335d -15 som är till salu igen har varit värderad till ca 250' sen 2018.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 18:28
av Legato
MWall skrev:
Dafro skrev:
macky skrev:
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.
Vi får se när det kommer en e-tron till första kund, men kommer den innan min BMW så blir jag lite putt. :D

Och ja bil är dyrt, räknar med 12 000 för min IX men tror inte det kommer bli så dyrt nör jag väl lämnar tillbaka den, tror det är lågt räknat restvärde. Men gjorde en beräkning på en XC70 -16 diesel med 3000 mil och halvering med 50% på tre år, den landade på ca 10 000 per månad och då känner jag att merkostnaden till BMW bli acceptabel.
XC70 går nästan inte ner i pris alls. Helt galet. Sålde min 2017 för 300'. Den hade lätt varit värd 240' nu 5 år senare. Såg även på car.info att min gamla 335d -15 som är till salu igen har varit värderad till ca 250' sen 2018.
Finns många såna exempel tror jag.

Hade en ISF-2009. Köpte den för 320k med 2000 mil 2011. Sålde den 2013 med 4000 mil för 290k.

9 år senare är billigast på Blocket 270k för en 2008 som gått 16000 mil :o

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 18:30
av Dafro
Legato skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
macky skrev:
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.
Vi får se när det kommer en e-tron till första kund, men kommer den innan min BMW så blir jag lite putt. :D

Och ja bil är dyrt, räknar med 12 000 för min IX men tror inte det kommer bli så dyrt nör jag väl lämnar tillbaka den, tror det är lågt räknat restvärde. Men gjorde en beräkning på en XC70 -16 diesel med 3000 mil och halvering med 50% på tre år, den landade på ca 10 000 per månad och då känner jag att merkostnaden till BMW bli acceptabel.
XC70 går nästan inte ner i pris alls. Helt galet. Sålde min 2017 för 300'. Den hade lätt varit värd 240' nu 5 år senare. Såg även på car.info att min gamla 335d -15 som är till salu igen har varit värderad till ca 250' sen 2018.
Finns många såna exempel tror jag.

Hade en ISF-2009. Köpte den för 320k med 2000 mil 2011. Sålde den 2013 med 4000 mil för 290k.

9 år senare är billigast på Blocket 270k för en 2008 som gått 16000 mil :o
Så vill man ju inte räkna. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 09 jul 2022 22:00
av Legato
Dafro skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
macky skrev:
Förstås inget jag vet att nya e-tron kommer att levereras till våren om man är först i kön till årsskiftet. Men det är/var väl inte mer än 3-5 mån leverans på 55 nu innan säljstopp. Så har de tjingat batterier så borde de kunna leverera får man hoppas. Håller med om att den förmodligen blir dyr men jag har svårt att byta ner mig tror jag. Tycker att alla elbilar blivit rätt dyra. Typ 6-700” och uppåt även för de lite mindre modellerna. Eller 425” för min kommande cupra efter bonus. Det får väl klassas som en småbil fast med bra utrymmen. Jag kommer dock att ha ett bra övervärde i min befintliga att knuffa över i nästa bil så går att hålla ner det månatliga flödet en hel del. Har en nettokostnad nu på ca 9000-10000/mån vilket kan jämföras med 8000-9000 jag hade på en A5 sportback innan under två år. Då inte bränslekostnad beaktad och att jag som sagt har ett övervärde i e-tron på ca 250”. Men bil är onekligen dyrt. Svenska kronan är heller inte CHF direkt vilket driver upp priserna.
Vi får se när det kommer en e-tron till första kund, men kommer den innan min BMW så blir jag lite putt. :D

Och ja bil är dyrt, räknar med 12 000 för min IX men tror inte det kommer bli så dyrt nör jag väl lämnar tillbaka den, tror det är lågt räknat restvärde. Men gjorde en beräkning på en XC70 -16 diesel med 3000 mil och halvering med 50% på tre år, den landade på ca 10 000 per månad och då känner jag att merkostnaden till BMW bli acceptabel.
XC70 går nästan inte ner i pris alls. Helt galet. Sålde min 2017 för 300'. Den hade lätt varit värd 240' nu 5 år senare. Såg även på car.info att min gamla 335d -15 som är till salu igen har varit värderad till ca 250' sen 2018.
Finns många såna exempel tror jag.

Hade en ISF-2009. Köpte den för 320k med 2000 mil 2011. Sålde den 2013 med 4000 mil för 290k.

9 år senare är billigast på Blocket 270k för en 2008 som gått 16000 mil :o
Så vill man ju inte räkna. :lol:
Ähh, elbilsägandet har ju varit ännu bättre så jag är inte bitter :D

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2022 01:40
av taliz
Hehe ja min V60 D4 2014 jag köpte för 150k 2017 går för lika mkt nu fem år senare.
Men diesel och service är inte gratis…

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2022 13:25
av Nect
taliz skrev:
Hehe ja min V60 D4 2014 jag köpte för 150k 2017 går för lika mkt nu fem år senare.
Men diesel och service är inte gratis…
Har blivit lite sjukt med begagnat priserna.
Farsan köpte en XC60 -15 2018. De ligger nu ute för ungefär samma som han gav för den 2018… och då har han även kört 7 000 mil med den…

Det här trodde man allt inte för några år sedan…
Men Bonus-malus gör nog sitt i kombination med långa leveranstider. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2022 13:32
av Lurkern
Ja är ju värt en del att slippa 60 papp i malus på en ny XC60. Egentligen betalar jag hellre 100 till en medborgare än 60 i någon straffskatt till ett gäng idioter som hittar på dumheter för pengarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 jul 2022 22:25
av MWall
Får nog backa på mitt E-Tron intresse. Har kört 97 mil idag och det har gått fruktansvärt bra. 9 timmars körning och 2 timmars laddning. Hade lätt kunnat ta 30 mil till om det inte varit för barnen.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 06:54
av Dafro
MWall skrev:
Får nog backa på mitt E-Tron intresse. Har kört 97 mil idag och det har gått fruktansvärt bra. 9 timmars körning och 2 timmars laddning. Hade lätt kunnat ta 30 mil till om det inte varit för barnen.
Kul att det går bra för dig med resandet, och där har ju törstiga E-tron inte så stor chans mot MS, men du slipper ju sitta med intercom för att kunna prata med barnen. :D
PS, skämt, har inte åkt S, bara 3 och Y.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 21:52
av Niklas Z
Ni som har E-tron, vad ligger förbrukningen på i jämn fart 120 km/h, sommartid?

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 22:14
av Nilp
Har kört med familjen (2 vuxna och 3 barn) från Sydvästra skåne till norra Italien i Genua trakten. Har haft vår Etron 55 sen oktober 2019 (MY 2020) och tidigare längre resor har varit i Sverige vintertid och en längre resa i Sverige förra sommaren. De två uppdateringar på drivlinan och batteri tillgänlighet som kommit under året har verkligen gjort stor skillnad.

Tänkte först köra ganska försiktigt på Autobahn för att hålla nere förbrukningen men kombinationen av att Etron drivlinan blivit ( i relation i vad jag förväntade mig) mer effektiv, hög temperatur i luften och att det är svårt att hålla hög medelhastighet på autobahn mellan Puttgarden och Bodensjön (trafik, vägarbeten) var det bara att köra på. :)
under resan ner har vi snittat 215wh/km och då har jag inte snålkört. vanligaste hastighetsgränsen i Tyskland upplevde jag till 130km/h men ofta 120 och 80 vid vägarbeten. har kört på hastighetsgränsen vid vägarbeten och kanske 10 över vid normal trafik (blir ändå ryckig körning att upp i 140 för att sen bromsa ner till 80 och sen upp igen...). upplevde att köra fortare gav inget, kommer alltid en annan bil i vägen och blir bara ryckigt. knappt några frikart sträckor kvar alls längre, känns som det var betydligt fler när vi körde där senast 2018. snitthastigheten för 180 milen ner till italien blev 85km/h. lägre än förväntat men var lite köer, mycket vägarbeten och några omläggningar då vi fick köra landsväg i Tyskland och Schweiz.

Med körmönster enligt ovan skulle jag säga att Etron lätt klarar 340km kanske 350 också. kom aldrig så långt, med 3 barn i bilen är det alltid någon som behöver stanna med något behov efter 2-3 timmar. bilen laddar ju sjukt fort och laddat uteslutande på Ionity. stannar man vid Ionity i Tyskland där de ligger rikigt bra till lite som ett F1 pitstop med att bara svänga in och koppla in. ut ur bilen, gå 30m, gå på toa tar minst 10-12 minuter. på den tider får du 35-40kwh!
Bilen begränsade oss aldrig i att vi behövde stanna för att bilen behövde el och bilen hade laddad klart långt innan vi var klara med toa, mat etc vid de stop vi gjorde.
Har inte behövt köa någonstans och så långt har Ionity laddarnan fungerat bra. ett problem vid Heidiland (kul namn) i Schweiz där två laddare bara gav 36kw men kunde snabbt byta till en laddare som funkade. Nu var det ett matstopp och även om det strulade lite där så hade bilen laddad klart innan vi ens fått in maten vi beställde så inget problem.
Det är klart få elbilar när man kommer ner till Tyskland och vidare söderut, på de laddstopp vi gjort har det mest varit svenskar, danskar och norrmän. Visst någon tysk i tyskland och någon italienare i Italien men norden känns klart överrepresenterat.

Jag läser ofta i bloggar att argument mot elbilar i tyskland att det inte funkar på autobahn för där måste man kunna hålla 200km/h i 100 mil etc. Var är det? enligt min mening är det omöjligt att även om du skiter i att det finns en hastighetsgräns på 95% av sträckan funkar de hastigheterna ändå inte då det är mycket trafik och vägarbeten.

Slutsats, sjukt nöjd med bilen som är väldigt bekväm och lastar bra samt att det faktiskt funkar att ha 3 barn i baksätet längre sträckor. Trodde att jag ändå skulle uppleva räckvidden som ett litet problem eller att jag skulle bli lit noijg på att komma fram men nej. Visst 10 mils räckvidd till är säkert inte fel men skulle jag utnyttja det? fördel jag kan tänka mig är att det skulle bli mer flexibelt med vilka stopp man väljer och flexibilitet är bra.

Har inte räknat på milkostnad än, ska ta det sen.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 22:43
av Legato
Niklas Z skrev:
Ni som har E-tron, vad ligger förbrukningen på i jämn fart 120 km/h, sommartid?
Runt 2,5 kWh/mil med original 20".

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 22:49
av Legato
Appropå hög hastighet på Autobahn... Även denna gång fick vi lägst snittfart just på Autobahn.

Det är galet vad köer påverkar. När det var möjligt körde vi:

* Autobahn 150-160
* Peage 140-145
* Peaje 135-140

Snittfart:
* Autobahn (Kiel, De till Namur, Be) 90 km/h
* Peage (Namurr, BE till La Rochelle, FR) 92 km/h
* Peage/Peaje (La Rochelle, FR till Burgos, ES) 96 km/h
* Peaje (Burgos, ES till Fuengirola, ES) 102 km/h

Då var de köer som upplevdes värst ändå runt Paris, dvs på andra etappen. Men trots högst maxfart så var det alltså (återigen) Autobahn som gick långsammast.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 22:52
av Legato
Dafro skrev:
MWall skrev:
Får nog backa på mitt E-Tron intresse. Har kört 97 mil idag och det har gått fruktansvärt bra. 9 timmars körning och 2 timmars laddning. Hade lätt kunnat ta 30 mil till om det inte varit för barnen.
Kul att det går bra för dig med resandet, och där har ju törstiga E-tron inte så stor chans mot MS, men du slipper ju sitta med intercom för att kunna prata med barnen. :D
PS, skämt, har inte åkt S, bara 3 och Y.
Tror faktiskt e-tron har ganska bra chans vs S100 pga snabbare laddning. Vi körde ca 8 timmar och laddade bara strax över 1 timme på våra dagsetapper.

Däremot vinner såklart 3 LR, S Raven och troligen även Y ganska lätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 23:36
av Legato
MWall skrev:
Får nog backa på mitt E-Tron intresse. Har kört 97 mil idag och det har gått fruktansvärt bra. 9 timmars körning och 2 timmars laddning. Hade lätt kunnat ta 30 mil till om det inte varit för barnen.
Håller med. Man blir verkligen inte trött på samma sätt som i fossil. Vet inte om det är pauserna eller att man slipper vibrationer från fossilaren eller en kombination men jag upplevde också att man kan köra på hur länge som helst :D

Planen var för oss från början att farsan skulle byta av en del, men jag blev aldrig trött :)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 jul 2022 23:38
av Legato
Nilp: Lustigt med 36 kW. Under hela vår resa stötte vi också på två sådana laddare. Båda gav just 35-36 kW. Börjar kännas som det finns någon logik bakom just den effekten (1/4 av vad den borde ge?).

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2022 20:43
av Hoppsan_84
Legato skrev:
Nilp: Lustigt med 36 kW. Under hela vår resa stötte vi också på två sådana laddare. Båda gav just 35-36 kW. Börjar kännas som det finns någon logik bakom just den effekten (1/4 av vad den borde ge?).
När kylaren på ABB lägger av så begränsas strömmen till 90A (om jag minns rätt)

Vanligt att strömmen då är gratis

Re: Audi e-tron

Postat: 12 jul 2022 21:33
av Legato
Hoppsan_84 skrev:
Legato skrev:
Nilp: Lustigt med 36 kW. Under hela vår resa stötte vi också på två sådana laddare. Båda gav just 35-36 kW. Börjar kännas som det finns någon logik bakom just den effekten (1/4 av vad den borde ge?).
När kylaren på ABB lägger av så begränsas strömmen till 90A (om jag minns rätt)

Vanligt att strömmen då är gratis
Aha, låter ju rimligt, man brukar ju få 400 volt eller det lite drygt.