Sida 309 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 19 jul 2022 12:11
av Speedy83
Finns säkert svar i tråden men lyckas inte hitta, kör ofta en sträcka på 34-35 mil och ABRP säger att jag behöver göra två laddstopp (Tot 29 min) om jag ska göra den resan med en e-tron 50, stämmer verkligen det?
Detta är väl dessutom i sommarväglag på vintern bör den tiden då öka påtagligt. Är väldigt sugen på bilen men känns som väldigt mycket laddning på en relativt kort sträcka.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 jul 2022 12:34
av Dafro
Speedy83 skrev:Finns säkert svar i tråden men lyckas inte hitta, kör ofta en sträcka på 34-35 mil och ABRP säger att jag behöver göra två laddstopp (Tot 29 min) om jag ska göra den resan med en e-tron 50, stämmer verkligen det?
Detta är väl dessutom i sommarväglag på vintern bör den tiden då öka påtagligt. Är väldigt sugen på bilen men känns som väldigt mycket laddning på en relativt kort sträcka.
Jag kör Linköping Tjörn knappt 34 mil med min 55 och senast nör jagnpkte hem så körde jag in en sväng via Hisingen så det blev väl 35 mil, tror abrp sa ca 12 min stopp men jag laddade 8 min i Ulricehamn och det räckte gott så jag skulle säga att det räcker med ett laddstopp om det ligger på rätt ställe. Gärna där det inte är stor risk för kö, för ska du behöva ladda 2 ggr med risk för kö så skulle jag inte köpa den. Var inne på en E50 först men den gick bort pga räckvidden.
Re: Audi e-tron
Postat: 19 jul 2022 13:16
av Legato
Speedy83 skrev:Finns säkert svar i tråden men lyckas inte hitta, kör ofta en sträcka på 34-35 mil och ABRP säger att jag behöver göra två laddstopp (Tot 29 min) om jag ska göra den resan med en e-tron 50, stämmer verkligen det?
Detta är väl dessutom i sommarväglag på vintern bör den tiden då öka påtagligt. Är väldigt sugen på bilen men känns som väldigt mycket laddning på en relativt kort sträcka.
Abprp kommer inte tala om hur många laddstopp du
behöver göra, den optimerar för snabbaste resa och då blir det ofta fler laddstopp än nödvändigt. Föredrar man få laddstopp så kan man göra den inställningen i ABRP (dvs låta den optimera för färre stopp, snarare än för snabbast resa).
Sen beror ju på vilken hastighet du utgår ifrån och vilka inställningar du gjort för vilken laddnivå du vill ha när du kommer fram respektive når laddare.
Personligen är jag komfortabel med att lita på bilens BMS och då kan man ställa in att man tex nöjer sig med att ha 5% SOC kvar vid ankomst till målet resp. till laddare.
Vill du kolla på hur det ser ut vintertid så är det bara att ändra de inställningarna i ABPR också... Nederbörd, temperatur osv, det mesta går att anpassa.
Med det sagt... Kör du ofta en så lång sträcka så skulle jag aldrig ens överväga 50-modellen, det valet skulle du garanterat ångra, särskilt vintertid. Är ju inte ens någon dramatisk prisskillnad mellan 50 och 55.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jul 2022 11:06
av improwise
Vad är skälet att Audi E-tron inte verkar gå att beställa just nu? Att den faceliftade versionen är på väg och produktionen håller på att ställa om? Återförsäljarna verkar dock inte lika övertygade om att den inte går att köpa att döma av deras hemsidor
Har en ny Model S beställd men känns väl högst osannolikt om det någonsin blir någon leverans...
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jul 2022 12:07
av Legato
improwise skrev:Vad är skälet att Audi E-tron inte verkar gå att beställa just nu? Att den faceliftade versionen är på väg och produktionen håller på att ställa om? Återförsäljarna verkar dock inte lika övertygade om att den inte går att köpa att döma av deras hemsidor
Har en ny Model S beställd men känns väl högst osannolikt om det någonsin blir någon leverans...
De kanske har lagerbilar de gärna blir av med?
Ingen vet nog, men är väl iaf extremt sannolikt att det är pga facelift / Q8 E-tron som verkar komma väldigt snart.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 jul 2022 15:56
av ObscureEconomist
Hoppsan_84 skrev:Legato skrev:Nilp: Lustigt med 36 kW. Under hela vår resa stötte vi också på två sådana laddare. Båda gav just 35-36 kW. Börjar kännas som det finns någon logik bakom just den effekten (1/4 av vad den borde ge?).
När kylaren på ABB lägger av så begränsas strömmen till 90A (om jag minns rätt)
Vanligt att strömmen då är gratis
Lite offtopic men aha då fattar jag varför laddaren i Luleå bråkade, det är också en ABB konstruktion och den gav 36-37 kW
Re: Audi e-tron
Postat: 28 jul 2022 06:35
av Dafro
Jag ska till småländska skogarna på måndag och då är det Teslas V3 laddare i Vetlanda som finns att tillgå om jag inte ska behöva toppa upp till 100% i Mjölby, så nu till min undran om det är någon som laddat sin E-tron på en V3, så jag vet om det funkar.
Kan säkert stå tidigare i tråden men jag är inte bäst på att söka på detta forum.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 jul 2022 08:21
av Legato
Dafro skrev:Jag ska till småländska skogarna på måndag och då är det Teslas V3 laddare i Vetlanda som finns att tillgå om jag inte ska behöva toppa upp till 100% i Mjölby, så nu till min undran om det är någon som laddat sin E-tron på en V3, så jag vet om det funkar.
Kan säkert stå tidigare i tråden men jag är inte bäst på att söka på detta forum.
Jadå. Två ggr i Spanien och idag blir det en tredje när vi börjar vår resa hemåt. Dyrt, men inga problem att starta. Enda problemet är att inte blockera andra laddare, vilket går på de flesta konfigurationer av SUC men svårt på de där SUC står i bakkant.
Re: Audi e-tron
Postat: 28 jul 2022 08:54
av Dafro
Legato skrev:Dafro skrev:Jag ska till småländska skogarna på måndag och då är det Teslas V3 laddare i Vetlanda som finns att tillgå om jag inte ska behöva toppa upp till 100% i Mjölby, så nu till min undran om det är någon som laddat sin E-tron på en V3, så jag vet om det funkar.
Kan säkert stå tidigare i tråden men jag är inte bäst på att söka på detta forum.
Jadå. Två ggr i Spanien och idag blir det en tredje när vi börjar vår resa hemåt. Dyrt, men inga problem att starta. Enda problemet är att inte blockera andra laddare, vilket går på de flesta konfigurationer av SUC men svårt på de där SUC står i bakkant.
Tack, då behöver jag inte åka och trängas på Linköping SuC idag. I Vetlanda så står dom i bakkant men finns en längst ut till höger tror jag samt den för dom med släp, och jag behöver typ 10% så blockar inte så länge. Vi får se hur det bli, har ju inte kommit över detta med baseballträ men det verkar det som tur vara lugnt med i Spanien.

Re: Audi e-tron
Postat: 28 jul 2022 09:03
av Legato
Dafro skrev:Legato skrev:Dafro skrev:Jag ska till småländska skogarna på måndag och då är det Teslas V3 laddare i Vetlanda som finns att tillgå om jag inte ska behöva toppa upp till 100% i Mjölby, så nu till min undran om det är någon som laddat sin E-tron på en V3, så jag vet om det funkar.
Kan säkert stå tidigare i tråden men jag är inte bäst på att söka på detta forum.
Jadå. Två ggr i Spanien och idag blir det en tredje när vi börjar vår resa hemåt. Dyrt, men inga problem att starta. Enda problemet är att inte blockera andra laddare, vilket går på de flesta konfigurationer av SUC men svårt på de där SUC står i bakkant.
Haha ja. Här i södra Spanien är det extremt ovanligt med elbilar överhuvudtaget. De få Teslor vi sett vid SUC har mest gett blicken "du fattar att det inte går att ladda en Audi här va?"
Där står dom i bakkant men finns en längst ut tror jag samt den för dom med släp, och jag behöver typ 10% så blockar inte så länge. Vi får se hur det bli, har ju inte kommit över detta med baseballträ men det verkar det som tur vara lugnt med i Spanien.

Re: Audi e-tron
Postat: 02 aug 2022 21:13
av Legato
Nu på båten hem från Kiel.
Måste säga att jag verkligen "vänt" gällande den här bilen. För att ligga och mata motorväg så är den riktigt j-la bra. Väldigt förvånad över hur låg förbrukningen blev trots höga hastigheter. Imponerad över hur snabb laddningen är och hur skönt det är att kunna ladda i full fart till 80% och faktiskt snabbt hela vägen till 100%! Väldigt tyst och bekväm.
Också glad att vi sluppit köa vid Ionity. På över 700 mil har vi totalt köat under 10 minuter. Vi hade dock tur utanför Paris där vi både på ned- och hemväg fick sista platsen när vi kom, för att sedan se kö på 5-10 bilar när vi var klara... Hade dock lite otur i Spanien, där var det sällan man såg någon mer bil vid laddarna överhuvudtaget, men första och enda gången vi stannade vid en Ionity med bara två platser så var den ena upptagen och den andra levererade bara 35 kW. Vi mötte dock de trevliga, holländska ägarna till bilen i restaurangen och fick snart ta över stolpen.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 aug 2022 13:23
av snowman
Legato skrev:Nu på båten hem från Kiel.
Måste säga att jag verkligen "vänt" gällande den här bilen. För att ligga och mata motorväg så är den riktigt j-la bra. Väldigt förvånad över hur låg förbrukningen blev trots höga hastigheter. Imponerad över hur snabb laddningen är och hur skönt det är att kunna ladda i full fart till 80% och faktiskt snabbt hela vägen till 100%! Väldigt tyst och bekväm.
Också glad att vi sluppit köa vid Ionity. På över 700 mil har vi totalt köat under 10 minuter. Vi hade dock tur utanför Paris där vi både på ned- och hemväg fick sista platsen när vi kom, för att sedan se kö på 5-10 bilar när vi var klara... Hade dock lite otur i Spanien, där var det sällan man såg någon mer bil vid laddarna överhuvudtaget, men första och enda gången vi stannade vid en Ionity med bara två platser så var den ena upptagen och den andra levererade bara 35 kW. Vi mötte dock de trevliga, holländska ägarna till bilen i restaurangen och fick snart ta över stolpen.
Vad har du legat på för förbrukning ungefär?
Har ingen E-tron idag men sneglar lite på dem.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 aug 2022 13:30
av Lurkern
Drog 14 mil igår med en e-tron, inkl 9-10 mil i 140 km/h, och hade i morse 65% laddning kvar. En 55:a.
Sedan stod det 22x km kvar på uppskattad räckvidd, matchar inte riktigt, men kan ha att göra med körstil förstås.
Re: Audi e-tron
Postat: 03 aug 2022 22:12
av Nect
Legato skrev:Nu på båten hem från Kiel.
Måste säga att jag verkligen "vänt" gällande den här bilen. För att ligga och mata motorväg så är den riktigt j-la bra. Väldigt förvånad över hur låg förbrukningen blev trots höga hastigheter. Imponerad över hur snabb laddningen är och hur skönt det är att kunna ladda i full fart till 80% och faktiskt snabbt hela vägen till 100%! Väldigt tyst och bekväm.
Också glad att vi sluppit köa vid Ionity. På över 700 mil har vi totalt köat under 10 minuter. Vi hade dock tur utanför Paris där vi både på ned- och hemväg fick sista platsen när vi kom, för att sedan se kö på 5-10 bilar när vi var klara... Hade dock lite otur i Spanien, där var det sällan man såg någon mer bil vid laddarna överhuvudtaget, men första och enda gången vi stannade vid en Ionity med bara två platser så var den ena upptagen och den andra levererade bara 35 kW. Vi mötte dock de trevliga, holländska ägarna till bilen i restaurangen och fick snart ta över stolpen.
Kul att det gått bra!
Jag är också nöjd med min, över förväntan. Får nästan lite ångest när den ska tillbaka i vår då jag vet att nästa bil (vad det nu blir, faceliften blir nog för dyr för mig) blir ett nedköp gällande kvalitet och ljudnivån! Mina barn älskar att åka långt i bilen enbart för att den är så tyst att man kan prata med vanlig samtalston.

Re: Audi e-tron
Postat: 04 aug 2022 09:51
av macky
Samma här. Tog en snabbtur till gbg för lisebergsbesök med barnen i veckan och lyckades ta mig ner till Gränna från norrort. Första stinten 31.4 mil och låg ca 5 över hastighetsgränsen hela vägen. Kom fram med 4% kvar. 24.5 i förbrukning. Var lite avsiktligt att testa om jag skulle ta mig till Ionity Gränna. Mer naturligt stopp hade varit mjölby eller ödeshög. Hursom, 39 min senare rullade jag därifrån med 100% vilket egentligen var onödigt mycket och onödigt dyrt. Jag gör inget förhastat utan behåller bilen tills jag sett spec på Q8 e-tron och förhoppningsvis även Q6 och el-macan. Finns inget just nu på marknaden som jag är så sugen på. Möjligen taycan CT men det är ändå att stretcha det kostnadsmässigt lite väl i oroliga tider.
Re: Audi e-tron
Postat: 04 aug 2022 12:26
av Legato
snowman skrev:Legato skrev:Nu på båten hem från Kiel.
Måste säga att jag verkligen "vänt" gällande den här bilen. För att ligga och mata motorväg så är den riktigt j-la bra. Väldigt förvånad över hur låg förbrukningen blev trots höga hastigheter. Imponerad över hur snabb laddningen är och hur skönt det är att kunna ladda i full fart till 80% och faktiskt snabbt hela vägen till 100%! Väldigt tyst och bekväm.
Också glad att vi sluppit köa vid Ionity. På över 700 mil har vi totalt köat under 10 minuter. Vi hade dock tur utanför Paris där vi både på ned- och hemväg fick sista platsen när vi kom, för att sedan se kö på 5-10 bilar när vi var klara... Hade dock lite otur i Spanien, där var det sällan man såg någon mer bil vid laddarna överhuvudtaget, men första och enda gången vi stannade vid en Ionity med bara två platser så var den ena upptagen och den andra levererade bara 35 kW. Vi mötte dock de trevliga, holländska ägarna till bilen i restaurangen och fick snart ta över stolpen.
Vad har du legat på för förbrukning ungefär?
Har ingen E-tron idag men sneglar lite på dem.
Precis under 2,5 kWh/mil. Då kör vi relativt snabbt. Grovt har vi, när farten inte varit begränsad lägre än max tillåten på respektive motorväg haft farthållaren på:
Tyskland: 150-160
Frankrike: 140-145
Spanien: 130-135
Belgien: 125-130
Holland: 110
Re: Audi e-tron
Postat: 04 aug 2022 13:13
av Off Grid Byggaren
Motvind, regn och 12 plusgrader hamnade jag på 25 kWh/100 km i skyltad motorvägstart med 120 sträcka.
Men efter senaste uppdateringen av mjukvaran för BMS har jag fått ett par mil mer räckvidd. Passar perfekt för våra resor, nu behöver jag inte reducera farten vid dålig väglag längre.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 10:45
av Erxon
Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 11:31
av taliz
Erxon skrev:Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
Bekvämare fjädring och tystare i högre hastighet IMO.
I lägre hastighet slipper man ju dock spårvagnsljudet i Q4.
Q4 är ju som en förtäckt ID4.
Kom ihåg att Q4 är betydligt effektivare, du får mer räckvidd/minut, dvs 125kw är "snabbare" än 150kw.
Om/när Q4 får den nya laddkurvan med 135kw så laddar den mkt snabbare än gamla etron.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 11:44
av Legato
taliz skrev:Erxon skrev:Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
Bekvämare fjädring och tystare i högre hastighet IMO.
I lägre hastighet slipper man ju dock spårvagnsljudet i Q4.
Q4 är ju som en förtäckt ID4.
Kom ihåg att Q4 är betydligt effektivare, du får mer räckvidd/minut, dvs 125kw är "snabbare" än 150kw.
Om/när Q4 får den nya laddkurvan med 135kw så laddar den mkt snabbare än gamla etron.
"Mycket snabbare" är noll chans. Men om den med nya kurvan kan hålla peak-hastighet till mycket högre SOC så blir den lite snabbare.
Med nuvarande kurva är det bara givet två feta
om som den är snabbare:
* Man laddar extremt ofta. Var 10e-20e mil typ.
* Man behöver aldrig köa till laddare.
Jag tror de allra flesta
väljer att köra avsevärt längre mellan laddningar och då (samt vid köer) då vinner fat e-trons maxfart ända upp till 80% enkelt.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 11:48
av taliz
Legato skrev:taliz skrev:Erxon skrev:Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
Bekvämare fjädring och tystare i högre hastighet IMO.
I lägre hastighet slipper man ju dock spårvagnsljudet i Q4.
Q4 är ju som en förtäckt ID4.
Kom ihåg att Q4 är betydligt effektivare, du får mer räckvidd/minut, dvs 125kw är "snabbare" än 150kw.
Om/när Q4 får den nya laddkurvan med 135kw så laddar den mkt snabbare än gamla etron.
"Mycket snabbare" är noll chans. Men om den med nya kurvan kan hålla peak-hastighet till mycket högre SOC så blir den lite snabbare.
Med nuvarande kurva är det bara givet två feta
om som den är snabbare:
* Man laddar extremt ofta. Var 10e-20e mil typ.
* Man behöver aldrig köa till laddare.
Jag tror de allra flesta
väljer att köra avsevärt längre mellan laddningar och då (samt vid köer) då vinner fat e-trons maxfart ända upp till 80% enkelt.
Med 135kw-kurvan så laddar den till 80% på 29-minuter. Och ja, kurvan är mkt plattare. Dessutom är 80% i Q4 mer räckvidd än 80% i etron.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 12:05
av Legato
taliz skrev:Legato skrev:taliz skrev:Erxon skrev:Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
Bekvämare fjädring och tystare i högre hastighet IMO.
I lägre hastighet slipper man ju dock spårvagnsljudet i Q4.
Q4 är ju som en förtäckt ID4.
Kom ihåg att Q4 är betydligt effektivare, du får mer räckvidd/minut, dvs 125kw är "snabbare" än 150kw.
Om/när Q4 får den nya laddkurvan med 135kw så laddar den mkt snabbare än gamla etron.
"Mycket snabbare" är noll chans. Men om den med nya kurvan kan hålla peak-hastighet till mycket högre SOC så blir den lite snabbare.
Med nuvarande kurva är det bara givet två feta
om som den är snabbare:
* Man laddar extremt ofta. Var 10e-20e mil typ.
* Man behöver aldrig köa till laddare.
Jag tror de allra flesta
väljer att köra avsevärt längre mellan laddningar och då (samt vid köer) då vinner fat e-trons maxfart ända upp till 80% enkelt.
Med 135kw-kurvan så laddar den till 80% på 29-minuter. Och ja, kurvan är mkt plattare. Dessutom är 80% i Q4 mer räckvidd än 80% i etron.
Antar du menar 20-80%? OK, i så fall blir den snabbare om den kommer, men är ju väldigt mycket långsammare nu (om man inte kör extremt täta stopp som sagt).
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 12:41
av Off Grid Byggaren
Erxon skrev:Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?
Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.
Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vi har en iD4 Pro och en e-tron i familjen.
ID4 plattformen känns som en succé, väldigt modern med bra innerutrymmen, fin komfort och bra räckvidd.
Frugan stormtrivs med iD4 och jag gillar den också.
Men varje gång jag byter från att kört iD4 till e-tron inser jag att komforten är ytterligare några snäpp bättre i den.
Förutsätter dock att man gillar att glida fram i en SUV, vilket inte alla gör förstås. Fat E-tron är en glidarbil, inget för aktiv körning.
Har faktiskt funderat på att byta min e-tron till en Skoda Enyaq
80 x med AWD för att få ner månadskostnaden.
Men med alla prishöjningar blir det lägre kostnad att köra med begagnad fat e-tron.
Och så har den ju fått bättre räckvidd efter alla uppgraderingär, så nu är den rätt skapligt.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 12:51
av taliz
Legato skrev:
Antar du menar 20-80%? OK, i så fall blir den snabbare om den kommer, men är ju väldigt mycket långsammare nu (om man inte kör extremt täta stopp som sagt).
Snarare 5-80%, så ännu bättre.
Väldigt mkt långsammare är den inte nu. Det tar 38 min till 80% idag, dvs ungefär samma som etron till 100%. Inte mkt mer räckvidd med 100% i etron vs 80% i Q4.
Re: Audi e-tron
Postat: 20 aug 2022 13:07
av Legato
taliz skrev:Legato skrev:
Antar du menar 20-80%? OK, i så fall blir den snabbare om den kommer, men är ju väldigt mycket långsammare nu (om man inte kör extremt täta stopp som sagt).
Snarare 5-80%, så ännu bättre.
Väldigt mkt långsammare är den inte nu. Det tar 38 min till 80% idag, dvs ungefär samma som etron till 100%. Inte mkt mer räckvidd med 100% i etron vs 80% i Q4.
OK, det är inte vad ev-database anger men ok
(Fastcharge Power 135 kW DC, Fastcharge Time (41->328 km) 33 min)
Man laddar ju inte till 100% i normalfall som du vet.
Fat e-tron laddar ju också snabbare nu än gamla kurvorna indikerar. Man får verkligen 150 kW hela vägen till 80%. Så 10-80% tar bara 25 minuter.
Dvs det tar ca 50% längre tid med Q4. Fat e-tron drar absolut mer, men det handlar snarare om 20-30% mer.