Sida 32 av 38
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 06 jan 2019 19:13
av TeslaTissel
frippe skrev:TeslaTissel skrev:joel80 skrev:Eftersom man nu med nya mjukvaran klarar typ 3 snabbladdningar efter varandra utan att det blir superlång laddtid bör det ju bli så gott som ett obefintligt problem om man har aktiv kylning, även om det bara är luftkylning. Temperaturen vid körning kommer gå ner snabbare och upp saktare vid laddning.
Skulle inte räkna ut dem helt än innan vi faktiskt ser vilken påverkan aktiv kylning faktiskt har.
Kul förresten att man skapat lite rubriker och gurgel bland Leaf-ägare runtom.

Nu vet vi ju inte vad de gjort med mjukvaran, då de inte sagt ett pip.
Och så särskilt roligt är det inte för ägarna.
Men jag förstår din ironi.

Lite låter det som VW prat om förändringar efter sin lilla skandal. Där de bedyrade att sin förändring av motorstyrningen inte skulle innebära någon förändring som ägaren skulle märka. Men varför gjorde de inte det från början då?
Lite samma här för Leaf, enligt mina rudimentära kunskaper inom fysik så säger mig denna förändring att för att förbättra något på ena sidan, får man göra avkall på andra sidan. Kanske innebär detta att batterierna degraderas något mer än innan men att de ändå räknar med att det är så marginellt att det inte kommer att märkas.
Och när det märks, har de flesta redan glömt bort det ursprungliga problemet.,
Kanhända. Men det är trist det skall behöva vara så.
Antagligen tar det extra emot i en organisation som Nissan - Renault då man skall ställa om gammalt tänk i kartongen mot att försöka förstå omgivningen utanför den.

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 06 jan 2019 19:44
av joel80
Ingen ironi.. Mellan 4e och 5e laddningen ökar typ inte tempen längre då t.o.m passiv kylning räcker för att hålla batteriet från att bli varmare. Alltså det minskar mellan laddningarna när man kör även utan aktiv kylning.
Med 3 laddningar i vettig hastighet kommer man 500-600km med fullt från början.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 06 jan 2019 20:01
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:Med 3 laddningar i vettig hastighet kommer man 500-600km med fullt från början.
Du kommer ju 500-600km på 3 laddningar även med 10A EVSE

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 06 jan 2019 20:28
av joel80
"i vettig hastighet".
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 jan 2019 06:34
av Bjelke
hehe, man kommer säkert 500-600km även på 3 laddningar med rent usel laddhastighet, men det kommer såklart att ta en jäkla tid

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 jan 2019 16:18
av Tellus
Kollat på teslabjørns senaste videos av Leaf med nya mjukvaran, tycker inte det ser så bra ut.
Batteriet stiger otroligt snabbt i temp trots nollgradigt ute och långsam körning, efter några laddningar 50grader. Bådar inte gott för batterilivslängden. Då är det ändå vintertemperaturer ute. Visst den laddar snabbare ca +10kW snabbare när batteriet är runt 35-45grader.
Sen finns det bara 32kWh att leka med, troligtvis på grund av att energin går åt till värmeutveckling...
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 jan 2019 18:59
av joel80
Dom har nog inte gjort något dom anser skulle kunna resultera i fler reklamationer och garantiärenden under de 8 år man har batterigaranti. De flesta snabbladdar inte heller så ofta, speciellt inte fler gånger på rad! Så att batterierna blir lite varma dom gångerna påverkar nog minimalt och det blir betydligt trevligare/smidigare de gånger man faktiskt reser långt.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 jan 2019 19:32
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:Dom har nog inte gjort något dom anser skulle kunna resultera i fler reklamationer och garantiärenden under de 8 år man har batterigaranti. De flesta snabbladdar inte heller så ofta, speciellt inte fler gånger på rad! Så att batterierna blir lite varma dom gångerna påverkar nog minimalt och det blir betydligt trevligare/smidigare de gånger man faktiskt reser långt.
Men Leaf40 går betänkligt varmt även om du INTE snabbladdar. Det är ju den tråkiga verkligheten. Det är absolut inte bra för batteriet, var gränsen går vet jag inte men jag vet helt säkert att i de varma delarna av USA är det problem med Leaf24. Det är ju helt enkelt inte bra, ingen lösning på problemet utan bara en "fix" av rapidgate. Nissan måste ju haft många och långa möten för att trottla ner laddningen till Leaf40. Sedan relativt kvickt backa och skruva på mer kräm.... ingenjörerna som gjorde FW 1.0 är nog inte imponerade av ledningens piska där.
Tesla laddar ju ganska försiktigt också men med så stort batteri blir det ju ganska bra fjutt ändå. Då har Tesla både batterikylning och bättre celler och antagligen mycket mer know how.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 jan 2019 20:46
av joel80
Gör den? Jag har kört motorväg i 115-120km/h i 165km från 100-7% ett par gånger nu och får inte upp tempen till mer än 25 grader trots att jag startade med skapligt varmt batteri då den stått i garage.
Även sommartid tror jag det blir svårt att komma över 30 grader på den sträckan uran att snabbladda.
När jag körde hem idag hade jag snabbladdat under dagen, men den hade svalnat så startade med 30c lite drygt. Efter hemresa i ca 110-115km/h var tempen uppe i drygt 36c.
Det känns inte så farligt.
Sommartid drar det mindre energi så värmeutvecklingen blir inte lika hög vilket motverkar yttertemperaturen lite. Det har jag inte några egna erfarenheter av än så vi får se i sommar.

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 09:04
av Henrik Torphammar
joel80 skrev:Det har jag inte några egna erfarenheter av än så vi får se i sommar.
Absolut.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 09:06
av kangru
Tellus skrev:Kollat på teslabjørns senaste videos av Leaf med nya mjukvaran, tycker inte det ser så bra ut.
Batteriet stiger otroligt snabbt i temp trots nollgradigt ute och långsam körning, efter några laddningar 50grader. Bådar inte gott för batterilivslängden. Då är det ändå vintertemperaturer ute. Visst den laddar snabbare ca +10kW snabbare när batteriet är runt 35-45grader.
Sen finns det bara 32kWh att leka med, troligtvis på grund av att energin går åt till värmeutveckling...
Tänk om man kunde förvärma så att det var lagom varmt när man kom till laddaren, kanske finns någon annan elbil som redan gör så kopplat till navigatorn?

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:25
av Oykkh47
Om 2 timmar börjar live streamen
https://insideevs.com/watch-nissan-ces- ... eam-video/
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:38
av TeslaTissel
Superbra - skall bi riktigt intressant! Tack!
Med tap-a-talk?
Bli inte sur men vi har påpekat det där tidigare i forumet. Busenkelt ta bort signaturen

Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:46
av Oykkh47
https://www.tomshw.it/automotive/nissan ... -by-nismo/
Hoppas det inte bara är detta?? Hur tar jag bort signaturen?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:48
av Oykkh47
Test
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:50
av TeslaTissel
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 08 jan 2019 23:54
av Oykkh47
Bra det funkade.. Hoppas det inte bara är en rally modell. Men om det är Leaf 60kwh borde ju det varit lite mera hype om den väl?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 01:26
av Zalman3
Hoppas Nissan Leaf e-plus får:
LG Chem 64kWh vätskekylt batteri med 205hk motorn
+100kW CCS Laddning
Och ett riktigt lågt pris
Då blir den en storsäljare!
EDIT:
Får den drag också så får KIA e-Niro rejäl konkurrens.
För Leafen har ju redan idag en app.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 01:29
av Oykkh47
Är vi helt säkra på att det är Leaf 60kwh dom kommer visa? Bode va mer hype på nätet om den då
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 02:22
av Zalman3
2019 LEAF Specs
Here are the goods from the spec department:
62kWh battery pack that is only 5mm bigger than the 40kWh pack in the current LEAF160kW motor (215hp)226 mile estimated range70kW CHAdeMO charging with 100kW peak
Also some PR that dances around some things like price (which we’ve heard is around $36,000) and 0-60 time (which I’ve heard is 6 “plus” -ish seconds).
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 02:27
av Oykkh47
Räckvidd 36 mil EPA?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 02:33
av Zalman3
40% mer än 40kWh Leaf blir ju ca 38 mil i verkligheten.
Tyvärr blev det luftkylt, Chademo och ett pris runt 36.000 dollar.
Då köper jag hellre en Kia e-Niro med större batteri,
vätskekyld, CCS och större bagage och troligtvis lägre pris.
När Tesla 3, 35.000 dollar versionen finns i verkligheten, hur tänkte Nissan att de skulle kunna vara DYRARE för sin Leaf 62kWh???
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 02:50
av Oykkh47
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 03:25
av Zalman3
Nissan LEAF meets the needs of many customers with its driving range of up to 322 km (estimated WLTC Japan cycle)*4, near-silent operation and smooth and responsive acceleration, the Nissan LEAF e+ offers more than 40% additional range of up to 458 km (WLTC Japan cycle), allowing customers the ability to do more between charges.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 09 jan 2019 05:30
av FredrikR
Ja tyvärr stämde de uppgifter som läckt ut tidigare. Avsaknaden av CCS och Vätskekylt batteri är väl det som stör mig mest.
Synd att de inte bekräftade priset. Men den behöver vara billigare för att jag ska välja den framför Niron eller Model 3.
https://electrek.co/2019/01/08/nissan-leaf-plus-62kwh/