Sida 313 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 09:21
av Niklas Z
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
Precis så ser jag det. Min M3LR (en av de sent tillverkade av årsmodell 2020, där jag dessutom gjort lite egna åtgärder för att minska ljudnivån) är helt OK bullermässigt, men e-tron är rent imponerande bra i bullerhänseende. Den jag körde hade i och för sig 55-profilsdäck, vilket säkert hjälper till, men eftersom e-tron är så komfortinriktad överlag finns det i mitt tycke inget skäl att välja däckdimensioner med sämre komfort.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:31
av Dafro
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:34
av Dafro
Niklas Z skrev:
Förbrukningen är av betydelse för mig av två skäl, den minskar laddtiden och ökar räckvidden. Att kompensera räckvidden med stort batteri är en tveksam lösning av flera anlaedningar. Det är onödigt att slösa bort en bristvara som battericeller de facto är och det innebär också att bilen blir tyngre än vad den skulle ha varit i övrigt, vilket tyvärr har negativa effekter på körglädjen.
Jag körde en e-tron tidigare i sommar och komforten är kunglig. Perfekt för att nöta långa motorvägsetapper. Kruxet för mig är bara att när jag åker långt är jag van vid att starta med full laddning och sen ladda medan jag äter lunch och senare på dagen kanske kvällsmat. Det fungerar utmärkt med M3LR även när det mestadels är motorväg, tack vare dess låga förbrukning som medger 4 timmars körning i motorvägsfart. Med e-tron (såvida man inte har ett riktigt stort batteri) skulle jag bli tvungen stanna enkom för laddning, innan jag kommer fram till lunchmatstället. Det är synd på en bil som annars är en utmärkt milslukare.
Men jag skulle gärna flytta över ljudnivån från e-tron till min M3LR. Jag har ju kört andra elbilar som är tystare än Teslan, t ex BMW i4, men skillnaden har inte varit tillräckligt stor för att jag ska tycka att den är viktig. Den e-tron jag körde är däremot riktigt tyst. Den skillnaden är betydande.
Kör jag själv så håller jag helt med dig men med familjen så är det alltid någon som ör hungrig efter 3h, kommer aldrig iväg direkt efter frukost.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:39
av taliz
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:42
av MWall
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Tyst och tyst. Det hävdade jag aldrig. Men funkar.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:44
av Niklas Z
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Instämmer med MWall ovan. Jämfört med en e-tron är Model 3 inte tyst, men den är inte värre än att det funkar.
Dafro skrev:
Kör jag själv så håller jag helt med dig men med familjen så är det alltid någon som ör hungrig efter 3h, kommer aldrig iväg direkt efter frukost.
Det kan jag förstå. I mitt fall är dock yngsta famlijemedlemmen 21 år, så han har inte behov av att stanna ofta.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:46
av Dafro
taliz skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.

För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:47
av Niklas Z
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.

För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok. :D
Kan instämma i vad taliz skrev. Ofta körs Teslor med runt 3 bar. Jag har normalt 2,6-2,7 bar i min Model 3. Då blir komforten klart bättre, både vad gäller buller och rullkomfort, även om det naturligtvis inte blir någon e-tron av Model 3 så enkelt. Dessutom en förbättring som är i stort sett gratis. För att märka skillnad i förbrukning skulle jag behöva mäta noggrant under välkontrollerade former. Till vardags märker jag inte någon skillnad i förbrukning.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:55
av MWall
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.

För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok. :D

Olika typer av bil. Skulle säga att en ny Model 3 inte bullrar mer än en BMW F31 som jag haft förut. Dvs förra generationens 3-serie.

Alla bilar har sina för och nackdelar. Skulle själv aldrig stå ut med en X5 med fossilmotor.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 10:59
av Dafro
MWall skrev:
Dafro skrev:
taliz skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Model 3 från 2019 är inte ok bullermässigt. Däremot är de nya helt ok faktiskt. Har testat både LR och P.
From 2022? Eller tidigare, provkörde 2021 och då upplevde jag inte model 3 som tyst, körde LR och P.
Var det en facelift(dvs svarta lister etc)?
Tyvärr har ju många alldeles för högt däcktryck, vilket gör dom väldigt stumma och bullriga.
Hihi, bra fråga, var i Norrköping men troligen har du rätt i att dom hade högt däcktryck, vilket jag inte fattar att man håller på med på bilar för provkörning. Och hur mycket snålare blir dom med 3 istället för 2.5 bar.

För mig och dottern kändes det inte ok, kom dit i X5 med luftfjädring dock, vilken är ok. :D

Olika typer av bil. Skulle säga att en ny Model 3 inte bullrar mer än en BMW F31 som jag haft förut. Dvs förra generationens 3-serie.

Alla bilar har sina för och nackdelar. Skulle själv aldrig stå ut med en X5 med fossilmotor.
Bytte till E-tron från X5 för att slippa fossil, men visst då tyckte jag ljudet från den raka 6an var skönt men nu vill jag inte ha det. Och att ha en pytteliten elmotor i den gjorde den jättetrött och jag körde säkert 80% på el.

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:06
av MWall
Dafro skrev:

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:16
av mikebike
MWall skrev:
Dafro skrev:

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
Särskilt inte när det knappt finns några....

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:26
av Dafro
MWall skrev:
Dafro skrev:

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
Tillverka egen med solceller eller vindkraft. Men håller med om att det skönaste med elbil är att kunna ladda hemma.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:36
av nek0
3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:38
av MWall
nek0 skrev:
3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.

Lustigt nog är det 2,9 bar på 21" och 3,1 bar till 19" som rekommenderas av Tesla för Model S.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:42
av Legato
MWall skrev:
Dafro skrev:

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
För att dessutom betala minst det dubbla för drivmedlet... Nej, hur det kan locka någon är för mig en stor gåta.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 11:48
av Niklas Z
nek0 skrev:
3 istället för 2.5 bar i däcken handlar inte bara om förbrukningen utan också däckslitage.
Tunna, breda däck kräver extra tryck, annars slits de i mitten.
Tror man behöver gå ner betydligt mer i däcktryck för att få kraftigt förhöjt däckslitage. Mina däck slits som förväntat (med tanke på min aggressiva körstil) och slitaget är jämnt och fint.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 sep 2022 17:56
av Dafro
Legato skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:

Ska ju komma med bränslecell 2025, får dom upp en mack här i stan och en i Göteborg eller dess närhet så…

Kan inte tänka mig nåt värre än att bli beroende av att åka till macken igen.
För att dessutom betala minst det dubbla för drivmedlet... Nej, hur det kan locka någon är för mig en stor gåta.
Premium nör det är dyrt väl? Om man har ett batteri också och grym räckvidd så, men har inte sett någon räckviddssiffra.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 00:55
av Zalman3

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 07:40
av Legato
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i Spanien :D

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 08:47
av macky
Legato skrev:
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i Spanien :D
Vissa ändringar ser man även externt som ny grill. Lite konstigt dock att strålkastare och bakljusen är samma. Antar att de inte vill visa de förändringarna innan officiell premiär. Såg även ngt smygfoto på interiören och det var oförändrat där.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 08:50
av Legato
macky skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Inget nytt i artikeln vad jag kan se, allt har skrivits här tidigare. Att den skulle heta Q8 skrev jag redan i juni efter att ha träffat på inte mindre än tre kamouflerade bilar i Spanien :D
Vissa ändringar ser man även externt som ny grill. Lite konstigt dock att strålkastare och bakljusen är samma. Antar att de inte vill visa de förändringarna innan officiell premiär. Såg även ngt smygfoto på interiören och det var oförändrat där.
Interiören sa de då i juni att det blir väldigt lite förändringar i.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 12:12
av David_H
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Men vafan... säljstart för Q6 etron 2025 (!) skriver de. Betydligt senare än vad jag hade hoppats på. Någon som vet om det stämmer?

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2022 13:20
av Off Grid Byggaren
David_H skrev:
Zalman3 skrev:

Audi e-tron uppgraderas kraftigt.

Vi förväntar oss därför en rejäl uppgradering av både batteri och effektivitet och tyder på att vi kan förvänta oss något i närheten av vad BMW iX har att erbjuda, nämligen någonstans över 110 kWh, kanske ännu högre.

Det kommer i så fall att ge bilen en räckvidd på över 60 mil, utan att behöva ladda. Och det borde den kunna göra i dagens konkurrensutsatta landskap
https://www.elbil24.no/nyheter/audi-e-t ... g/77251157
Men vafan... säljstart för Q6 etron 2025 (!) skriver de. Betydligt senare än vad jag hade hoppats på. Någon som vet om det stämmer?
Det verkar ta lång tid ivarjefall. Audi i USA har nu presenterat 2023 års modell på den gamla e-tron 55.

Undrar om faceliftet kommer först på EU marknaden?

https://www.audiusa.com/us/web/en/model ... rview.html

Re: Audi e-tron

Postat: 25 sep 2022 17:40
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Erxon skrev:
Ni som har en "fat" e-tron, har ni även provat lillebror Q4?

Som man förstått så är storebror en riktigt bekväm långfärds bil, men man blir lite nyfiken på hur mycket bekvämare den är jämfört med lillebror?
Jag har nu haft min Q4 i drygt ett halvår och upplever den som bekväm att åka långt i.

Så hur mycket bättre är storebror i komforten mot lillebror?
Tänker inte på laddhastigheten vid DC-laddning, där får lillebror pisk och det riktigt rejält...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vi har en iD4 Pro och en e-tron i familjen.

ID4 plattformen känns som en succé, väldigt modern med bra innerutrymmen, fin komfort och bra räckvidd.

Frugan stormtrivs med iD4 och jag gillar den också.

Men varje gång jag byter från att kört iD4 till e-tron inser jag att komforten är ytterligare några snäpp bättre i den.

Förutsätter dock att man gillar att glida fram i en SUV, vilket inte alla gör förstås. Fat E-tron är en glidarbil, inget för aktiv körning.
Bra jämförelse.

Den bil som är närmast e-tron tycker jag är Ioniq 5 som också är en klar glidarbil (och inte alls gjord eller bra för aktiv körning). Tror att den skulle kunna ara ett bra alternativ för de som tycker e-tron är för dyra, men vill ha en i övrigt bil med liknande egenskaper.