Sida 315 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 04 okt 2022 16:58
av Dafro
Tack, får pröva igen.

Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 okt 2022 17:33
av martinot
Dafro skrev:
Tack, får pröva igen.

Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Vad gör de mer konkret på servicen? Byter luftfilter och bromsvätska?

Re: Audi e-tron

Postat: 04 okt 2022 17:48
av Dafro
Se bild

Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2022 15:08
av macky
Dafro skrev:
Tack, får pröva igen.

Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Det ingår väl service i bilen. Men du kanske passerat ngt miltal för det? Vill minnas att jag kunde välja till serviceavtal för 100/mån om jag bedömde att jag skulle köra över 6000 mil tror jag på tre år. Det har jag gjort men bara gjort en service och den ingick. Valde inget tilläggsavtal vilket kanske var dumt nu när man sitter kvar med bilen tre år senare och 7000 mil. Så länge jag leasar blir det bruttopengar så jag kan leva med det. Men ta betalt kan de.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2022 15:12
av Legato
macky skrev:
Dafro skrev:
Tack, får pröva igen.

Skulle boka service på min E-tron och det var ju inte gratis. 6000 efter 1500 i någon rabatt. Dom gör vad dom kan för att tjäna pengar.
Det ingår väl service i bilen. Men du kanske passerat ngt miltal för det? Vill minnas att jag kunde välja till serviceavtal för 100/mån om jag bedömde att jag skulle köra över 6000 mil tror jag på tre år. Det har jag gjort men bara gjort en service och den ingick. Valde inget tilläggsavtal vilket kanske var dumt nu när man sitter kvar med bilen tre år senare och 7000 mil. Så länge jag leasar blir det bruttopengar så jag kan leva med det. Men ta betalt kan de.
I min leasing blev man påtvingad ett serviceavtal trots att det egentligen inte skulle behövas service förrän i samband med återlämning... Blir en väldigt dyr service men orkade inte tjafsa om det då avtalet i övrigt var så förmånligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2022 16:12
av Dafro
Min är privatägd så inga serviceavtal. I det stor hela är det väl ingen konkurs men undrar vad dom har för timkostnad. BMWn är det tecknat för 4 år och 8000 mil för 8000 som nu känns billigt, och dessutom ännu billigare pga brutto.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2022 19:47
av martinot
Dafro skrev:
Se bild

Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi. :D
Priset för byte av bromsolja och kupéfilter är väl rätt väntat och OK för att vara ett premumbilmärke tycker väl jag ändå, men är bra nyfiken på vad det är som ingår i "Inspektion"?

Det låter spontant rätt orimligt dyrt med Inspektion för 3-4 papp för en elbil, men det kanske finns en god motivation och anledning till att den behövs?

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2022 20:23
av mikebike
martinot skrev:
Dafro skrev:
Se bild

Uppdatering: gjorde bokningen och la till felsökning/säkringsbyte för 12v uttag och döckskifte och fick då ett pris på drygt 12 000, det är riktigt spännande med Audi. :D
Priset för byte av bromsolja och kupéfilter är väl rätt väntat och OK för att vara ett premumbilmärke tycker väl jag ändå, men är bra nyfiken på vad det är som ingår i "Inspektion"?

Det låter spontant rätt orimligt dyrt med Inspektion för 3-4 papp för en elbil, men det kanske finns en god motivation och anledning till att den behövs?
För det första är det inte olja i bromssystemet, och för det andra borde det räcka med att mäta vattenhalten de första åren.
Min V70 bytte jag bromsvätska på en gång under de 10 åren jag hade den.

Re: Audi e-tron

Postat: 09 okt 2022 23:45
av martinot
mikebike skrev:
För det första är det inte olja i bromssystemet, och för det andra borde det räcka med att mäta vattenhalten de första åren.
Min V70 bytte jag bromsvätska på en gång under de 10 åren jag hade den.
Riktigt.

Tycker därför att mycket av dessa dyra obligatoriska servicar av elbilar känns som rätt mycket scam, och oklart vad verkstäderna verkligen gör för pengarna.

Är det att checka vattenhalt i bromsvätskan, och att byta kupéfilter kan jag köpa. Men resten känns ju som rena rama skojerierna!

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 12:20
av Rouleur
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 14:55
av Dafro
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 15:09
av Off Grid Byggaren
Borde isåfall bli runt 62 mil WLTP räckvidd.

Det är väl inte bara större batteri, den är förmodligen snålare nu också.
Screenshot_20221020-150425_Chrome.jpg
Screenshot_20221020-150517_Chrome.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 17:19
av macky
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 18:32
av Dafro
macky skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.
Det är ju innan jag får min ix50. :D Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 19:50
av macky
Dafro skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.
Det är ju innan jag får min ix50. :D Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.
När är det leverans för iX50:n då? Du var väl ganska tidig med beställning?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 okt 2022 21:00
av Dafro
macky skrev:
Dafro skrev:
macky skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
Vad jag läst så är leverans under våren 2023. Blir lite kul att se hur den prissätts. Petade ihop en ix50 igår med lull-lull för att jämföra med polestar3 och det landade på 1.3 plus lite till. P3 framtod som billig. Gissar FL e-tron och EQE suv emellan de två men närmre BMW än P3. Gillar e-tron men skulle jag leasa kommer jag då åka likadan bil i dryga 6 år inräknat min nuvarande. Får nog bli ngt nytt faktiskt.
Det är ju innan jag får min ix50. :D Blir ju lite småsaftigt pris om det inte är några större förändringar, men ska jag var ärlig så gillar jag verkligen min E-tron, förutom 18 mil extra i räckvidd då som jag skulle vilja ha.
När är det leverans för iX50:n då? Du var väl ganska tidig med beställning?
Nja dom som var först ute kör omkring i sina sedan någon månad. Jag beställde början av maj och fick 12-14 månaders levtid, räknar med midsommar men hoppas att den kommer tidigare.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 05:13
av Rouleur
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 05:33
av Dafro
Rouleur skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.
907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 08:44
av Nect
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.
907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.
Så har jag tolkat det med. Den nya med större batteri kommer döpas om till Q8. Medans den nya med mindre batteriet kommer fortsättningsvis heta E-tron 55. Men vi får se om alla rykten och info som sprids stämmer!

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 09:49
av Legato
Nect skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Dafro skrev:
Rouleur skrev:
Facelift kommer vecka 47 enligt uppgift från handlare. 18 mil ytterliggare i räckvidd. Är lite sugen eftersom jag vet inte om jag orkar vänta på en PS3... Jämfört med IX40s räckvidd kommer det bli en rejäl skillnad trots att det är en "gammal" bil vid det här laget.
Leverans? Då borde räckvidden bli i närheten av IX50.
4 månaders leveranstid uppger Audi. Utseendemässigt blir det små ändringar dock. Från priset kommer ligga kvar på 907tkr.
907 kkr för den med den längre räckvidden så är det ju nästan ett kap, eller är det för den med räckvidd som nuvarande 55, för visst blev det en 50 med räckvidd som nuvarande 55 och en ny 55 med längre räckvidd.
Så har jag tolkat det med. Den nya med större batteri kommer döpas om till Q8. Medans den nya med mindre batteriet kommer fortsättningsvis heta E-tron 55. Men vi får se om alla rykten och info som sprids stämmer!
Har extremt svårt att tro att samma modell med olika batteri skulle få helt olika modellbeteckning.

Troligare isf med typ
Q8 e-tron 60
Q8 e-tron 55

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 10:29
av macky
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna. ;)

När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 10:32
av Legato
macky skrev:
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna. ;)

När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 10:50
av Nect
Legato skrev:
macky skrev:
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna. ;)

När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...
Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55 :)

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 10:50
av taliz
macky skrev:
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna. ;)

När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Var det inte motorvolym från början?
Dom är oavsett minst sagt "flexibla" med de där siffrorna. En 2l 4cyl kallar dom ju "45" nuförtiden.

Q8 55 finns ju förövrigt redan, en avgasbil. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 23 okt 2022 10:53
av Legato
Nect skrev:
Legato skrev:
macky skrev:
Bör heta samma håller jag med om men med olika sifferbeteckning. Sen är systemet med siffror hos audi ett sätt att dela upp i effekt. 55 innebär ett effektintervall ca 350-dryga 400hk. Så om större modellen ska ha kvar 408 hk borde de behålla siffran. Men iofs skulle väl den som får det mindre batteriet få ca 370hk och då kvala in som en 55. Brinner säkert i huvudet på tyskarna. ;)

När man har olika storlekar på batteriet tycker jag att det är mer relevant att differentiera namnet på.
Haha ja det brinner nog helt klart. Gissar att de är rätt frustrerade över ideen att kalla första modellen endast e-tron också. Upplagt för förvirring...

Haha ja! Det sabbade allt lite för dem… men Q8 lär det bli iaf för att rätta till felet nu då de flesta källorna säger det. Och sen borde det bli som du skrev att båda heter Q8. Men hade för mig att jag läste att den med mindre batteriet skulle heta 55 som tidigare. Men det blir kanske då Q8 55 :)
Jupp Q8 har jag känt mig relativt säker på ända sedan jag mötte "chefstestföraren" i Spanien. Han kändes ärlig och var lite vag om mycket annat, men just namnet sa han att det definitivt blir Q8.