Sida 318 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 21:59
av Nilp
Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:03
av Nect
Nilp skrev:Jag förutspår verklig räckvidd på svensk motorväg 120km/h, torrt väglag och 15-20 grader
Etron 50: 386km
Etron 55: 452km
Slutsats för mig är att 50 modellen är tillräcklig. För mig är det inte värt 100kkr extra för ett par gånger per år som jag skulle ha nytta av den längre räckvidden som 55 modellen har.
Jag har idag en E-tron 55 och jag behöver ärligt inte bättre räckvidd. Det jag vill ha är fler och snabbare laddare! Att Q8 50 även har bättre räckvidd än min är en positiv nyhet.
Tänker ta in en offert på en Q8 50 med lite lull lull så får man se vad priset och förmånsvärdet blir.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:44
av improwise
Hur är det bortsett från drivlinan med uppdateringar, stöd för OTA, infotainment osv? Eller är det en nuvarande E-tron i ny version mer än en ny bil?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:47
av Legato
improwise skrev:Hur är det bortsett från drivlinan med uppdateringar, stöd för OTA, infotainment osv? Eller är det en nuvarande E-tron i ny version mer än en ny bil?
En facelift skulle jag säga helt klart. Inte en helt ny generation, men klart mer än bara ny årsmodell.
Jag är nyfiken på vad nya framaxeln innebär. För mig har egentligen e-tron bara två avgörande nackdelar:
1.) Den har inte sju säten.
2.) Det är rätt oinspirerande att köra.
I övrigt är det en riktigt bra bil imo, och om de löst 2.) ovan så är den verkligen konkurrenskraftig, särskilt med tanke på priset.
Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:50
av taliz
Mindre uppdatering än en reguljär facelift skulle jag säga.
Snarare nytt namn och nytt större batteri. Annars ~samma.
Annars bruka de ju uppdatera infotainment och liknande, inget sånt här.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:54
av backe
taliz skrev:Mindre uppdatering än en reguljär facelift skulle jag säga.
Snarare nytt namn och nytt större batteri. Annars ~samma.
Annars bruka de ju uppdatera infotainment och liknande, inget sånt här.
Nya motorer och framaxel också.
Lite nya aerodynamiska detaljer också.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 22:59
av martinot
backe skrev:
Lite nya aerodynamiska detaljer också.
Jo, det är väl det som bidragit till lägre Cd/Cw på nya versionen och som sänkt dess förbrukning.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:00
av Lurkern
De har lagt energin på rätt grejer. Blir en riktig storsäljare.
Nästan så man vill byta, men jag vet att jag tycker den är ett skepp.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:03
av Off Grid Byggaren
Infotaiment ser lika ut som tidigare modeller på bilderna, Apple music verkar ingå från början.
Något finputsat på vyerna, kanske har e-tron route planner förbättrats. Kom just en uppgradering på 26 Gig nya kartor som gick att ladda hem.
Plug and charge är ju nytt.
En snabbknapp till laddmenyn har tillkommit på nedre skärmen, men det går att skapa även i äldre bilarna.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:04
av backe
martinot skrev:backe skrev:
Lite nya aerodynamiska detaljer också.
Jo, det är väl det som bidragit till lägre Cd/Cw på nya versionen och som sänkt dess förbrukning.
Tror det är både och, tydligen är motorerna 7% mer effektiva.
Aerodynamiken gör några procent till.
Tror jag såg det på Autogefuhl?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:05
av d3marcus
Fortfarande 2,4 ton och .28 i cd? Pinsamt isf.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:09
av backe
d3marcus skrev:Fortfarande 2,4 ton och .28 i cd? Pinsamt isf.
0,24 som Sportback.
Var hittar du en SUV i den här storleken som är mycket lättare med luftfjädring och ordentligt med isolering?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 nov 2022 23:47
av taliz
Blir intressant att se om EQE SUV kan konkurrera prismässigt.
Den får ju mer eller mindre exakt samma användbara batterimängd(90 vs 89kwh) som 50an, men bör nog rulla lite snålare.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 07:09
av Legato
d3marcus skrev:Fortfarande 2,4 ton och .28 i cd? Pinsamt isf.
0,24 resp 0,27 är väl knappast pinsamt ändå. Är du medveten om att helt nya Polestar 3 och Volvo EX90 har 0,29? Även "lilla" Jaguar i-Pace har 0,29. Ett värde Jaguar var mycket stolta över när bilen lanserades.
Och vikten är väl knappast något att höja ögonbrynen över. Jämför med ovanstående bilar. Eller X Plaid som väger 2,6 ton.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 08:11
av taliz
Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 08:15
av macky
Hajade till när jag såg XC90:s vikt på drygt 2.8 ton. Ngn som sett vad vikten är på nya 55. Har den blivit tyngre med nya batteriet?
Jag är lite rådvill nu. De bilar jag vill ha nu finns inte än. Gillar P3 men har lite svårt att tro att de kommer leverera om ett år. Nyfiken på både A6 och Q6 e-tron men de är inte ens presenterade så det är garanterat minst två år bort innan man kan ha en sån. Gillar inte mercedes designmässigt. En I4 om den fanns som kombi men annars för liten. Kommer inte överens om utseendet med iX och 50-modellen är dessutom för dyr.
Under tiden tickar leasingen på för min nuvarande e-tron. Dvs jag betalar lika mycket nu som när den var ny för tre år sen. Visst, jag får ju ut övervärdet men det ger ju inte ngn nybilskänsla längre.
Q8 är intressant men små förändringar annat än drivlinan. Bra pris kan ju ändå göra det till en rätt ok bilaffär att ha ett par år. Vad ska man tro om P3, kommer den till kund om ett år redan?
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 10:29
av Bjelke
taliz skrev:Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?
Ja det är ju isf riktigt bra t.o.m.

Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 10:32
av Dafro
Bjelke skrev:taliz skrev:Om den bara väger 2,4 så är den väl sisådär 300kg lättare än tidigare?
55 vägde väl 2,7?
Ja det är ju isf riktigt bra t.o.m.

Japp 55 ligger på ca 2.7.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 11:11
av Off Grid Byggaren
Nuvarande 55 ligger på 2632 kg inklusive föraren.
Jag har vägt min på en fordonsvåg och det verkar stämma bra.
Det skulle innebära 2550 torrvikt isåfall.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 11:51
av HelectriC
Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 12:08
av Off Grid Byggaren
HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 12:25
av HelectriC
Off Grid Byggaren skrev:HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 12:42
av macky
HelectriC skrev:Off Grid Byggaren skrev:HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Kanske har de fått kompromissa lite med kylningen då vilket skulle kunna förklara lite sämre laddkurva. Framförallt vid högre SOC. Fortfarande stor buffert ju.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 15:34
av taliz
HelectriC skrev:Off Grid Byggaren skrev:HelectriC skrev:Nya 50 har egenvikt på 2510kg och 55 på 2520kg.
Fantastiskt att 20 kWh större batteri endast väger 10 kg mer.
Vad är det egentligen för batterier i nya 55 modellen?
Tydligen någon ny slags teknologi där man utnyttjar mer av det totala utrymmet. Blir inte lika mycket ”luft” i batteripaketet, som jag förstår det.
Snicksnack. 50 är garanterat exakt samma celler som tidigare 55, därav exakt samma kapacitet och laddkurva etc.
55 däremot är nya celler som helt enkelt lagrar mkt mer energi med ~samma volym/vikt.
När man lanserade etron var det ju med NCM622, sedan dess har det kommit tre generationer till där den senaste kallas NCMA. Troligen just NCMA om sitter i nya 55.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2022 17:15
av Legato
Jag hade missat en nyhet (som delvis förklarar det bättre cWt):
"grillen kan täppas igen vid behov."
Btw, någon som har en bra teori varför S-varianten är så extremt mycket törstigare? Är det 22" däck standard på den tros?