Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Re: Audi e-tron
Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Har du möjligen något snitt utan släpvagn (hade varit mycket mer intressant)?Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Vad har snittfarten varit under detta effektsnittet?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
MVH
Helt olika typ av bilar så inte så konstigt, det intressanta är väl att få se hur mycket snålare dom har lyckats få nya 50 i jämförelse med nuvarande 55 tycker jag. Samt nya 55 med ix50, MX och EQS suv.NiklasTesla skrev:Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
MVH
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det var en väldigt märklig jämförelse. "Chockas" du av att Model X drar mer än din Model 3 också?NiklasTesla skrev:Wow hög förbrukning (2,63kwh/mil) jämfört med vår Model 3 (LR AWD från 2019). Har kört massa Autobahn i vår mix med en del över 200km/t och kört över 13000mil ca 1,86kwh/mil ligger snittet på.Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
MVH
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
Jag har en gammal sammanställning utan släp. Det var innan bilen fick stora uppgraderingen, skulle tro att den är 5% snålare nu.martinot skrev:Har du möjligen något snitt utan släpvagn (hade varit mycket mer intressant)?Off Grid Byggaren skrev:Här har jag samlat 40 månaders körningar inklusive fjällresor och en hel del med släpvagnen.
Vad har snittfarten varit under detta effektsnittet?
15 augusti var dock med släp:
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Grymt fin och härligt nördig statistik - gillar! 
Jo, här ser man ju att när man närmar sig farter runt 100 km/h så verkar den hamna på runt 3 kWh/mil (vilket är nog väntat med denna typen av bil och form).

Jo, här ser man ju att när man närmar sig farter runt 100 km/h så verkar den hamna på runt 3 kWh/mil (vilket är nog väntat med denna typen av bil och form).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Off Grid Byggaren
Tidigare gick det att exportera en Excelfil med all kördata.
Men just nu funkar det inte, appen har precis uppgraderas och jag kan inte skifta till korttidsminne.
Skulle vara kul att senaste året med allt uppgraderat i bilen.
Snittet på 100 innebär förstås 120 + på en hel del sträckor.
Men just nu funkar det inte, appen har precis uppgraderas och jag kan inte skifta till korttidsminne.
Skulle vara kul att senaste året med allt uppgraderat i bilen.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Och säker en hel del 80 på många sträckor också?Off Grid Byggaren skrev:
Det är ju, som namnet säger, ett snitt.
Och även effektgången är ju snitteffekt (inte peak effekt, lika lite som peak fart).

- Off Grid Byggaren
Energiförbrukningen ökar ju rejält i hastigheter över 100 km/h på gamla e-tron.martinot skrev:Och säker en hel del 80 på många sträckor också?Off Grid Byggaren skrev:
Det är ju, som namnet säger, ett snitt.
Och även effektgången är ju snitteffekt (inte peak effekt, lika lite som peak fart).
Skulle tro att jämn hastighet i 100 km/h blir något lägre än att köra 120 km/h halva sträckan och 80 km/h resten av sträckan.
Vill jag stretcha räckvidden ställer jag in destinationen i e-tron ruttplanerare, och använder sänkt hastighet för att nå fram om det är knappt.
Går att få ut rätt bra med extra mil genom att köra 95 km/h. Men det känns lite segt på 120 vägar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Hur ser det med OTA på Audi e-tron 55 bilarna - finns det på nuvarande 55, kommer det på Q8 55, eller inte alls?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ja, så är det, eftersom sambandet mellan hastighet och förbrukning är icke-linjärt och förbrukningen (vid fartvariationer) är en funktion av sträckan, medan snitthastigheten är en funktion av tiden man kör i olika hastigheter.Off Grid Byggaren skrev:Skulle tro att jämn hastighet i 100 km/h blir något lägre än att köra 120 km/h halva sträckan och 80 km/h resten av sträckan.
Helt klart bättre för förbrukningen att köra med konstant fart än att variera kring samma snittfart.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Endast uppdatering på verkstad med nuvarande 55, hur det blir med Q8 har jag inte hört något om.P_EL skrev:Hur ser det med OTA på Audi e-tron 55 bilarna - finns det på nuvarande 55, kommer det på Q8 55, eller inte alls?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
Nej det finns egentligen inte på nuvarande bilar.P_EL skrev:Hur ser det med OTA på Audi e-tron 55 bilarna - finns det på nuvarande 55, kommer det på Q8 55, eller inte alls?
Kartuppdateringar och Functions on demand går dock att göra med OTA.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/fu ... 1623956119
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Någon som hunnit få någon sweet (privat)lease-deal än? Beställning möjlig från och med idag vad det verkar. Man blir ju lite nyfiken på hur de tänker prissätta framför allt privatleasingen framöver.
Ingen svensk konfigurator ännu men väl tysk. I Tyskland inga bjussiga paket som ju kom efter ngt år efter lanseringen i Sverige. En Q8 55 med en hel del extrautrustning samt S-line edition landade på 106k EUR. Med 21 tums fälg fick man då en wltp på 525 km. Hade väl varit 380-390 km med gamla 55 och 21 tum.
Vet inte riktigt vad det beror på men det finns som tidigare nämnts ingen konfigurator för oss svenska kunder just nu. Dock så har dom öppnat upp den i Tyskland, Storbritannien, Danmark och Spanien. I Norge, Sverige, Finland och Frankrike har än så länge ingen möjlighet att konfigurera på egen hand dykt upp.
Har ni övriga någon erfarenhet kring hur det brukar vara med någon slags av rabatt på listpriset så här direkt vid lansering? Jag antar att det är att hoppas på lite för mycket kanske? Fick en fin rabatt på en Q4:a förra veckan då det var sista dagen för bonus, dock var ju det en helt annan situation än vad som är rådande för Q8 E-Tron
Har ni övriga någon erfarenhet kring hur det brukar vara med någon slags av rabatt på listpriset så här direkt vid lansering? Jag antar att det är att hoppas på lite för mycket kanske? Fick en fin rabatt på en Q4:a förra veckan då det var sista dagen för bonus, dock var ju det en helt annan situation än vad som är rådande för Q8 E-Tron

Fick rätt bra rabatt på min befintliga e-tron 55 när jag beställde, det var ju inte vid lansering 2019 men bara några månader efter. Fast det satt ganska långt inne. Sen kom å andra sidan stora paket med utrustning till rabatterat pris. Tumregeln är att audi brukar vara frikostiga med rabatter på tillvalen men lite snålare på bilens grundpris.Morrgann skrev:Vet inte riktigt vad det beror på men det finns som tidigare nämnts ingen konfigurator för oss svenska kunder just nu. Dock så har dom öppnat upp den i Tyskland, Storbritannien, Danmark och Spanien. I Norge, Sverige, Finland och Frankrike har än så länge ingen möjlighet att konfigurera på egen hand dykt upp.
Finns ju olika saker som talar för och emot här. Audi verkar ju kunna leverera denna bil rätt snabbt vilket kanske talar emot bra rabatt samtidigt är det ju inte en lika ny/modern skapelse som vissa konkurrenter (EQE Suv, PS3, iX50 mfl) vilket kanske talar för. Det senare om de inte redan tagit det i beaktande i listpriset.
Jag fick pris på en 50 sportback idag med typ allt
Fick bra rabatt 8,86% och helt ok ränta också 4,95%

Fick bra rabatt 8,86% och helt ok ränta också 4,95%
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?
Teslaägare sedan 2013
De är helt olika bilar ink olika karosser. Det här namnbytet var ett sätt att placera gamla e-tron i hierarkin tror jag. Ska man vara ärlig så upplever jag Q8 som en lite mer påkostad och lyxig bil. Men med fel typ av drivlinaOlof Tenghoff skrev:Har Q8 och Q8 etron samma kaross? När jag sett dem i verkligheten ser de väldigt olika ut men jag kanske bara förvillats av att de har olika lysen och grill mm?

Oj, verkar ju finnas många trevlig paket samt denna proline edition. Det är ngt erbjudande i sig alltså.Macki skrev:O den