Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Postat: 04 okt 2016 20:07
Betyder det att Tesla gör rätt och transportstyrelsen är boven i dramat?
Hej Peter!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det
*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*
*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo X
Sektion regelinformation
Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det
*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*
*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Absolut, ska skicka det bilder som visades här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p117130vigge50 skrev:Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det
*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*
*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo X
Sektion regelinformation
Edit: skicka de bilder som Svensson lade upp om det är okej för honom och fråga hur de inte kan ha sätt vad de bör registrera.
Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.orca skrev:Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Ok, men de går bra att köra ändå?ModelX skrev:Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.orca skrev:Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Börjar kännas lite som ett roligt uppdrag för uppdrag granskning i TV...bylund skrev:Jag tolkar det som att de menar att dessa regler inte gäller dem. D v s de är inte bundna av detta när de registrerar bilarna.
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???
I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.
Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.peterlauri skrev:Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???
I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.
Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
I'm on itSvenssons skrev:Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.peterlauri skrev:Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???
I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.
Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svarSvenssons skrev:Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?