Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2019 12:28
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Lönsamheten kommer nog från bilförsäljning, service och sedvanlig eftermarknad, där investeringarna i laddnätverk är en förutsättning för detta. Att sälja bilar alltså.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
http://twitter.com/ionitychargersMSO skrev:Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.fth skrev:Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.
Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.
Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".
/fth
Precis, där det finns pengar är väl att tillhandahålla service och tjänster vid strategiskt belägna laddpunkter, det är ju rätt många SuC som är helt värdelösa på det sättet t.ex.Geni87 skrev:Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
Lobbar för att det ska komma fler snabbladdare o Norrland.juristen skrev:Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Jag skulle inte våga lita på Ionity i dagsläget.bat skrev:Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
58 live 52 building,18-feb skrev:55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen.
De kommer säkert att lösa det snart. några hade problem med SuC laddning också, så det är nog samma. Skall bli intressant att se hur mycket ionity kan leverera när bilarna blir uppdaterade för att fungerar att ladda där.taliz skrev:Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
TiborBlomhall skrev:Standarder är underbara - alla har sin egen tolkning av dem.
Slut på pengar! Bankwupt!chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Självklarttaliz skrev:Slut på pengar! Bankwupt!chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.