Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2022 08:17
Med tanke på att en ny Q8 50 kan gå att få för strax över 700' känns 570' som ett riktigt stabilt inbytespris.
Dafro skrev:Bild var man laddar 12v, fast absolut inte får!
Fick faktiskt svar på det när jag frågade verkstan när jag hade haft bilen ett tag. De är rädd att någon kopplar plus och minus fel som gör kortis som kan orsaka stora skador på bilens elsystem. Vet du hur man gör var det inga problem att ladda själv hemma sa man till mig iafOff Grid Byggaren skrev:Dafro skrev:Bild var man laddar 12v, fast absolut inte får!
Undrar varför Audi endast vill att personal på bilverkstaden laddar 12 volts batteriet?
Jag kan ju förstå att det inte ska användas som starthjälp till en dieselbil. Men att ladda lite försiktigt?
Unlike other Audi vehicles, the 12 Volt charging terminal on the Audi e-tron is only intended for charging/buffering the 12 Volt battery in the workshop. Under no circumstances must this connection be used to jump-start another vehicle or maintain that vehicle’s battery power.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.Dafro skrev:Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.
Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.
kia och Hyundai verkar vara ändå värre.
Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Den vägrade sätta på förvärmningen nör den stått några dagar förra veckan men kommer inte riktigt ihåg vad den klaga på men tror det var något om att spara på batteriet. Och det står ju att det bara laddas när man kör och med fossilare med värmare så rekommenderade man att man körde bilen lika länge som man förvärmde. Men jag skulle vara glad om det var som du säger att det klarar sig men MIT batteri var nere väldigt lågt.Off Grid Byggaren skrev:Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.Dafro skrev:Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.
Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.
kia och Hyundai verkar vara ändå värre.
Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Det är ju ett förhållandevis stort 12 volts
batteri på E-tron med 68 Ah.
Tror inte någon annan elbil har så stort.
VW bytte ju ut alla batterier i iD4 till ett större än originalet på garantin.
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.Off Grid Byggaren skrev:Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
På min Leaf så gav lilla batteriet upp efter några år, dock hemma som tur var… men där var nog inteOff Grid Byggaren skrev:Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Går inte riktigt att förstå vad du skriver.Dafro skrev:Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.
Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.
Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Jag skrev en Edit ang krav att det nog inte säkert var ett krav eftersom Tesla kan ladda 12v även när man står still.taliz skrev:Går inte riktigt att förstå vad du skriver.Dafro skrev:Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.
Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.
Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Vad menar du med "krav"?
12v-systemet är det som all kontrollelektronik drivs av, dvs för att öppna kontaktorerna till HV-batteriet måste 12v funka.
Kan enbart instämma. Denna snårskog av dribblande med nästan oöversiktliga rabatter gynnar inte oss kunder eller marknaden i slutändan.current skrev:Riktig mardröm köpa en Audi men väldigt fin bil. Dom borde börja med fasta priser och konkurrera med service och kundrelationer.
Håller med. Kul med en massa olika finesser i olika bilappar, men det absolut viktigaste är att kunna fjärrstarta klimatisering av bilen. I andra hand att kunna se aktuell SoC. Detta är baskrav på en bil att kunna göra. Fungerar inte detta så väljer jag en annan bil.Legato skrev:För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Låter bra, kör du längre sträckor?Off Grid Byggaren skrev:Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.
Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.
Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.
Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.
Står i kallgarage under natten.
Nej, brukar vara sträckor mellan 15-60 km under veckorna, det mesta i Stockholm med förorter.Dafro skrev:Låter bra, kör du längre sträckor?Off Grid Byggaren skrev:Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.
Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.
Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.
Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.
Står i kallgarage under natten.
Ok, 15-60 km i Stockholm tar nog lite längre tid än mina 8 km på 10 min som är för kort.Off Grid Byggaren skrev:Nej, brukar vara sträckor mellan 15-60 km under veckorna, det mesta i Stockholm med förorter.Dafro skrev:Låter bra, kör du längre sträckor?Off Grid Byggaren skrev:Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.
Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.
Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.
Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.
Står i kallgarage under natten.
Kanske en gång i månaden 150 km.
Tre gånger per år 700 km.
Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.taliz skrev:Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.Off Grid Byggaren skrev:Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)
Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Det borde ju vara rätt enkelt att fylla på LV batteriet när det behövs.Jaegaern skrev:Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.taliz skrev:Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.Off Grid Byggaren skrev:Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)
Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.
Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..
/mina tankar
Kan tänka mig att det är något sånt.Off Grid Byggaren skrev:Det borde ju vara rätt enkelt att fylla på LV batteriet när det behövs.Jaegaern skrev:Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.taliz skrev:Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.Off Grid Byggaren skrev:Normalt ska det aldrig behöva laddas.taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.
Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.
Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:
Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)
Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.
Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..
/mina tankar
Är det något krav i fordonsdirektiven att HV alltid måste vara frånkopplad när elbilen är parkerad som ställer till det?
Vad är det egentligen som tar knäcken på vissa 12 volts batterier i elbilarna?