Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 mar 2019 17:25
I kategorin långresor, i min Trosta-tråd, har jag nu lagt in en beskrivning av min Ionity laddupplevelse.
Spoiler alert: Den är inte bra.
Spoiler alert: Den är inte bra.
Du vet väl att CCS står för Charging Couldn’t Start?boreno skrev:I kategorin långresor, i min Trodta-tråd, har jag nu lagt in en beskrivning av min Ionity laddupplevelse.
Spoiler alert: Den är inte bra.
Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Ganska säker på att Tesla kommer vara den vanligaste bilmärket som laddar vid Ionitys stolpar kommande 1-2 åren...
Vet inte hur bra koll konkurrenterna hade att Model 3 skulle få CCS. Det var väl egentligen inte offentligt förrän mitten av november.Geni87 skrev:Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Ganska säker på att Tesla kommer vara den vanligaste bilmärket som laddar vid Ionitys stolpar kommande 1-2 åren...
Nej det kan vi ju inte veta, men Tesla har varit en av "core members" i CharIN i ett tag nu så egentligen var det ingen jätteskräll att M3 fick CCS i Europa. Det är också möjligt att Tesla har delat med sig av dessa planer (iaf i stora drag) i interna diskussioner i CharIN.Svenssons skrev:Vet inte hur bra koll konkurrenterna hade att Model 3 skulle få CCS. Det var väl egentligen inte offentligt förrän mitten av november.Geni87 skrev:Fast då skulle de väl inte påbörja nya byggen? Jag tror det handlar om att leverantörerna av laddarna inte har hunnit bygga ut sin tillverkningskapacitet för att möta det växande behovet.Svenssons skrev:Tror att bilmärkena som står bakom Ionity, BMW, Mercedes, Ford och VW-gruppen, inser att de inte har särskilt många bilar som kan ladda via CCS utan att de egentligen bygger upp laddnätverket för Model 3...chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
Ganska säker på att Tesla kommer vara den vanligaste bilmärket som laddar vid Ionitys stolpar kommande 1-2 åren...
Leverantörerna har väl känt till Ionitys planer i minst ett år och man kan tycka att det inte är några små aktörer bakom Ionity så de borde kunna sätta press på leverantörerna om det verkligen behövs. Nu kanske de tycker det är bättre att skynda långsamt.
Precis så, det var lite det som var min poäng.taliz skrev:Om inte annat så är det som sagt inte bara IONITY som köper in dessa laddare nu.
Tillverkarna har nog ett rejält orderinflöde, och de kan säkert likt batteritillverkarna sätta sina egna villkor.
Kan nog ligga viss sanning i det. Å andra sidan har det tidigare meddelats att Tritium ska stå för laddare till 100 av de 400 stationerna, och att ABB är "main charging supplier" till Ionity. Man kan nog misstänka att det är ABB som kommer stå för den Ionityspecifika stoplen, men att de också förser Ionity från sitt egna sortiment under tiden då flera stationer har ABB:s Terra HP installerade.TiborBlomhall skrev:Min privata teori är att Ionity skulle ju ha alldeles egna designade laddstolpar. De visste att de inte var färdiga än så de köpte in några alternativa stolpar till sina första installationer. De beställde till 50 stationer, sedan skulle de börja installera sina egna laddstolpar.
Men de blev inte färdiga i tid, fick problem med den egna stolpen. Så tills den är färdigutvecklad och börjar serietillverkas kan Ionity inte sätta upp nya stationer för de har inga laddare till dem. Dem de förbeställde är redan installerade, nu droppar det bara in några extrabeställda. Det är nog kö hos snabbladdarleverantörerna också. Och så hör de från utvecklingsavdelningen att de är "snart färdiga" med den egna stolpen...
Snart så...
(Detta var min privata teori helt utan några som helst bevis.)
Rent tekniskt bör det funka så ja.Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Alltså kan Tesla 3 bara ladda i 250kW på den egna V3 laddaren.
Hos alla andra inklusive Ionity så kan man max ladda med 175kW.
Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Alltså kan Tesla 3 bara ladda i 250kW på den egna V3 laddaren.
Hos alla andra inklusive Ionity så kan man max ladda med 175kW.
Nej, det är inte en teoretisk beräkning utan tester från Teslas första 3.0 SuperCharger.Jeppe_E skrev:Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Alltså kan Tesla 3 bara ladda i 250kW på den egna V3 laddaren.
Hos alla andra inklusive Ionity så kan man max ladda med 175kW.
Model 3 kan ladda max 525A och med 400V är det 210kW. Men detta är före laddförluster och bara under en begränsad tid under laddcykeln. Personligen tycker jag att det är bättre om de fokuserar på att bygga stationer än att utveckla högre laddstyrkor.
Tydligen någon som gjort en teoretisk beräkning.
Det är stor skillnad på att ladda 10 min istf 20 min på långresa.Jeppe_E skrev:Det lär ju i så fall inte handla om speciellt många minuter, eftersom bilen kommer att begränsa laddningen efter ett givet SoC. Kanske 5-10 minuter snabbare än dagens laddning?Zalman3 skrev:Om jag förstått det rätt så är Ionity på
400V, 175kW
800V, 350kW.
Och nya Tesla V3 är på
400V, 250kW.
Alltså kan Tesla 3 bara ladda i 250kW på den egna V3 laddaren.
Hos alla andra inklusive Ionity så kan man max ladda med 175kW.
Model 3 kan ladda max 525A och med 400V är det 210kW. Men detta är före laddförluster och bara under en begränsad tid under laddcykeln. Personligen tycker jag att det är bättre om de fokuserar på att bygga stationer än att utveckla högre laddstyrkor.
Tydligen någon som gjort en teoretisk beräkning.
Det har de ju redan sagt. Som tur är ska väl det byggas SuC i Hudiksvall, Sveg, Norrköping, Markaryd osv inom kort.Mickep skrev:om folk laddar till max 75% så är det ca 20 min per stopp i skillnad som sparar. men mest effektiv är det nog att ladda max till 50% och sedan göra kortare stopp för att fylla på. (då gäller det att de finns många laddställen). jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att byta ut fungerande stationer (som just fått ccs dessutom) så det är nog främst de nya som kommer bli v3.
Verdi skrev:Det har de ju redan sagt. Som tur är ska väl det byggas SuC i Hudiksvall, Sveg, Norrköping, Markaryd osv inom kort.Mickep skrev:om folk laddar till max 75% så är det ca 20 min per stopp i skillnad som sparar. men mest effektiv är det nog att ladda max till 50% och sedan göra kortare stopp för att fylla på. (då gäller det att de finns många laddställen). jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart att byta ut fungerande stationer (som just fått ccs dessutom) så det är nog främst de nya som kommer bli v3.
Som bonus blir det mer plats på dagens "långsamma" stationer om alla Model 3 ska trängas på v3.
Det är 17 stationer per månad..Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.
Även 17 bör vara görbart.fth skrev:Det är 17 stationer per månad..Jeppe_E skrev:Men detsamma kanske gäller för ionity. 400 Stationer inom 20 månader, är det rimligt? Det är 7 stationer per månad.![]()
/fth
Till viss del, men det finns ju andra inblandade i processen som måste göra sitt, tillstånd skall utfärdas, markarbeten skall utföras, matning skall dras fram, etc., det är ju inte bara att smälla upp stolparna.rasssta skrev:Allt arbete är väl outsourcat till olika företag så att få upp 17 siter i månaden känns bara som en budgetfråga?