Sida 4 av 7

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 11:44
av gellerstam
Pontus skrev:
En sak jag nu hittat är att det finns en profil som heter Easy Enter. Vilket man sedan kan välja på alla andra profiler om man vill inkludera eller inte, gör man det så ändrar bilen inställningar till EE när man lägger den i Park och till din vanliga profil först när du lägger i R eller D. Smidig lösning.
Är detta något som kommit som update till de andra modellerna också?
Vart det inte ändrat till att fungera i samband med att man tar av och på bältet? Elon twittrade om att det skulle bli så. Men det kanske inte slagit igenom ännu.

Om stolen ändras vid P vs D/R så blir det lite drygt när man stannar för att t.ex släppa av en passagerare.

Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sverige

Postat: 19 mar 2018 11:57
av Jerker
Pontus skrev:
Jerker skrev:
Klintan skrev:
Pontus skrev:
Kulingen skrev:
Är du Sveriges första Model 3 ägare? (Fast du bor i det fina Tesla landet)
Har inte hört om någon annan men det är ju bara en gissning utan att vara det minsta säker på det. Ska fråga Elon :)
Var ju faktiskt en teslaanställd svensk som fick sin bil redan i november:
Attans! Nu får du ändra rubriken igen, Pontus! :D
Nu får vi se hur länge denna rubrik håller.
:lol: :lol: :lol:

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 12:01
av Kulingen
Haha TCS bästa ämnesrad nu :lol: p

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 12:25
av TeslaX Anders
gellerstam skrev:
Pontus skrev:
En sak jag nu hittat är att det finns en profil som heter Easy Enter. Vilket man sedan kan välja på alla andra profiler om man vill inkludera eller inte, gör man det så ändrar bilen inställningar till EE när man lägger den i Park och till din vanliga profil först när du lägger i R eller D. Smidig lösning.
Är detta något som kommit som update till de andra modellerna också?
Vart det inte ändrat till att fungera i samband med att man tar av och på bältet? Elon twittrade om att det skulle bli så. Men det kanske inte slagit igenom ännu.

Om stolen ändras vid P vs D/R så blir det lite drygt när man stannar för att t.ex släppa av en passagerare.
Easy Entry aktiveras när du lossar bilbältet, alltså inte om du lägger i P för att exvis släppa av passagerare. Denna uppdatering kom för flera månader sedan. (EE var först kopplat till P-läget men inte så praktiskt, eller hur).

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 12:42
av Pontus
TeslaX Anders skrev:
gellerstam skrev:
Pontus skrev:
En sak jag nu hittat är att det finns en profil som heter Easy Enter. Vilket man sedan kan välja på alla andra profiler om man vill inkludera eller inte, gör man det så ändrar bilen inställningar till EE när man lägger den i Park och till din vanliga profil först när du lägger i R eller D. Smidig lösning.
Är detta något som kommit som update till de andra modellerna också?
Vart det inte ändrat till att fungera i samband med att man tar av och på bältet? Elon twittrade om att det skulle bli så. Men det kanske inte slagit igenom ännu.

Om stolen ändras vid P vs D/R så blir det lite drygt när man stannar för att t.ex släppa av en passagerare.
Easy Entry aktiveras när du lossar bilbältet, alltså inte om du lägger i P för att exvis släppa av passagerare. Denna uppdatering kom för flera månader sedan. (EE var först kopplat till P-läget men inte så praktiskt, eller hur).
Ska dubbelkolla detta senare idag. Men det vore bra om det är kopplat till bältet i stället.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 18:30
av Pontus
Kan tala om att när man hoppar in i bilen räcker det med att trycka på bromsen för att återgå ifrån Easy Enter till sin egen profil, inget bälte behövs där.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 19 mar 2018 19:45
av TeslaX Anders
Pontus skrev:
Kan tala om att när man hoppar in i bilen räcker det med att trycka på bromsen för att återgå ifrån Easy Enter till sin egen profil, inget bälte behövs där.
Så är det sedan en tid. Men när du skall lämna bilen aktiveras EE när du knäpper loss bältet. I tidigare version aktiverades EE när du tryckte på Park-detta var mindre bra.
Lycka till med din M3.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 20 mar 2018 16:21
av Pontus
Fick med en ganska behändig adapter som jag nu använder på jobbet dagligen.
20180319_152749.jpg
20180319_152807.jpg
Borde det inte kunna göra något liknande för CCS i Europa?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 20 mar 2018 16:23
av gellerstam
Är det skavt i färgen från laddluckan? Eller bara smuts som ligger olyckligt på bilden?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 20 mar 2018 16:25
av Pontus
gellerstam skrev:
Är det skavt i färgen från laddluckan? Eller bara smuts som ligger olyckligt på bilden?
Smuts, ibland blir man glad när det är smuts :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 20 mar 2018 16:26
av gellerstam
Pontus skrev:
gellerstam skrev:
Är det skavt i färgen från laddluckan? Eller bara smuts som ligger olyckligt på bilden?
Smuts, ibland blir man glad när det är smuts :)
Phu.... :-)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 12:44
av evosex
Hej

Äger ingen Tesla idag men har reserverat en Model 3 så får vi se vad som hander.

Tänkte kolla med dig om det finns minne för stolar/speglar? Om det gör det har den igenkänning för vilken förare som öppnar bilen? Jag och min fru har väldigt stor skillnad I körställning så den hade varit skön :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 13:43
av Jerker
evosex skrev:
Hej

Äger ingen Tesla idag men har reserverat en Model 3 så får vi se vad som hander.

Tänkte kolla med dig om det finns minne för stolar/speglar? Om det gör det har den igenkänning för vilken förare som öppnar bilen? Jag och min fru har väldigt stor skillnad I körställning så den hade varit skön :)
Japp! Dessutom har den en funktion som heter Easy Enter:
Pontus skrev:
En sak jag nu hittat är att det finns en profil som heter Easy Enter. Vilket man sedan kan välja på alla andra profiler om man vill inkludera eller inte, gör man det så ändrar bilen inställningar till EE när man lägger den i Park och till din vanliga profil först när du lägger i R eller D. Smidig lösning.
Är detta något som kommit som update till de andra modellerna också?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 14:11
av evosex
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 14:57
av Kulingen
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Jag tror det går snabbare än det, det sista jag hörde att de var uppe i över 2000 st tillverkade Tesla 3 i veckan nu

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 15:37
av Jerker
Kulingen skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Jag tror det går snabbare än det, det sista jag hörde att de var uppe i över 2000 st tillverkade Tesla 3 i veckan nu
De jobbar säkert otroligt hårt på att få upp det till 2500 före påsk! :shock:

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 16:50
av Pontus
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 19:12
av Svenssons
Pontus skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.
På Model S/X går den ju på FOB/nyckel så Model 3 får säkert en uppdatering att det går att koppla telefon till profil.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 19:35
av Mickep
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 22 mar 2018 21:28
av Svenssons
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 02:51
av Pontus
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...
Vet att vi har någon annan tråd för det men är någon som vet rakt av totalt antal tillverkade och veckotakten nu?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 04:51
av Jerker
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Nu var det nära att man satte sig i kön. 10 000 SEK mest som en symbolisk summa. Sedan hör man kön är över 600 000. Då känns det meningslöst. lika bra att ställa sig i kön för nästa billigare elbil känns det som.
Ställer du dig i kö idag kommer du inte behöva vänta lika länge som jag gjorde för min Model X eller så länge som de som precis fått sin Model 3 väntat. Väljer du att vänta på annan billig elbil som inte finns på marknaden idag kommer du kanske behöva vänta längre...
Vet att vi har någon annan tråd för det men är någon som vet rakt av totalt antal tillverkade och veckotakten nu?
Bloombergs tracker som bygger på en kombination av inrapporterade VIN från ägare och av Tesla uttagna VIN ligger på 768 i veckan men deras verktyg släpar ju efter eftersom tillverkningstakten i fabriken är en sak och levererade bilar en helt annan, vilket de också är noga med att påpeka. Sen finns det andra bedömare som bygger på uppgifter från anställda och annat som säger att man är uppe i runt 2000 i veckan just nu.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 23 mar 2018 16:12
av Feffer
Hej!
När bokade du bilen.
Jag bokade 1/7-2016 och leverans är början 2019 enl. senaste info.
Stämmer det med din kötid???

Mvh
Feffer

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 mar 2018 01:52
av Pontus
Feffer skrev:
Hej!
När bokade du bilen.
Jag bokade 1/7-2016 och leverans är början 2019 enl. senaste info.
Stämmer det med din kötid???

Mvh
Feffer
Bokade 1 april 2016 och hade leverans i slutet av 2018 innan jag flyttade till USA

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 27 mar 2018 10:21
av evosex
Pontus skrev:
evosex skrev:
Grymt! Tack :)

Nu ska man bara vänta 12-18 månader då... ;)
Ska väl säga att idag känner bilen inte igen vem som öppnar/kör bilen. Dvs att när du kommer till bilen så är det Easy entry som gäller sedan går den tillbaka till senaste profilen som användes. Du kan dock manuellt välja en profil innan du går ifrån Easy entry. Det är väl säkert SW relaterat så det kommer säkert snart att profilen kopplas till vilken telefon som öppnar bilen.

Aha ok synd. Ja det var det jag hade hoppats på. Men det borde dom ju kunna lösa med att känna av mobilen. Jobbigt när man kommer båda samtidigt bara. Men då borde den ju kunna känna av kortet man måste lägga mellan stolarna? För visst måste man lägga det där för att kunna köra?