Sida 4 av 5
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 07 jun 2018 10:11
av LarsL
Gustafsson skrev:Minns att han sade at the pack level, men kanske önsketänk, får kolla eventet igen.
Jo, men att det låg flera år framåt.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 07 jun 2018 10:35
av Gustafsson
OK, så var det kanske

. Det ær "very soon" i Teslasammanhang...
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 09:10
av Zalman3
Nu har den 1 september passerats och någon 120kWh version
verkar inte komma snart.
Har inte kemin förbättrats nåt alls på 2 år?
Kan tänka mig att folk som drar husvagn med sin X
längtar efter större batteri.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 09:32
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:Kan tänka mig att folk som drar husvagn med sin X
längtar efter större batteri.
Jag tror mycket... och tror just större batteri behövs, alltså fysiskt. Mer kapacitet i samma celler ger värmeproblem om man skall plocka ut det i form av mer effekt snarare än mer räckvidd.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 09:39
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:Nu har den 1 september passerats och någon 120kWh version
verkar inte komma snart.
Har inte kemin förbättrats nåt alls på 2 år?
Kan tänka mig att folk som drar husvagn med sin X
längtar efter större batteri.
Jag tror inte det finns ett behov från Tesla att införa större batterier ännu helt enkelt. De kommer inte kunna ta högre priser om de gör det och de säljer slut på nuvarande till nuvarande priser så varför öka sina kostnader. Tidigast vi lär se större batterier tror jag är när de gör en större refresh vilket verkar vara nästa år?
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 09:50
av Verdi
Zalman3 skrev:Nu har den 1 september passerats och någon 120kWh version
verkar inte komma snart.
Har inte kemin förbättrats nåt alls på 2 år?
Kan tänka mig att folk som drar husvagn med sin X
längtar efter större batteri.
Andelen som kör husvagn med sin Tesla måste ju vara under 1%. Jag hade gärna haft drag även om jag inte riktigt behöver det för tillfället. Men just att dra runt med en husvagn känns ju verkligen inte energieffektivt. Måste finnas andra sätt att semestra.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 09:58
av EnTraktor
Vad jag förstår så har Tesla främst lyckats packa batterierna tätare. Vilket gör att man går plats med mer energi på mindre utrymme, men det innebär även att vikten har ökat i samma takt.
Ett 100kW batteri är så pass tungt idag att jag har väldigt svårt att tänka mig att Tesla kommer vilja packa in mer vikt i ett batteri. Det som behövs är nån utveckling för att få ner vikten, inte bara packa tätare.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 10:07
av vigge50
Det Tesla jobbat mest med är att få ner mängden kobolt och därmed ökat energidensiteten sätt till Wh/kg, inte lika mycket sätt till Wh/liter.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 10:16
av Jerker
Verdi skrev:Men just att dra runt med en husvagn känns ju verkligen inte energieffektivt.
Nu är det ju kanske inte så man resonerar om man är husvagnsfrälst!

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 10:30
av bonath
Verdi skrev:
Andelen som kör husvagn med sin Tesla måste ju vara under 1%. Jag hade gärna haft drag även om jag inte riktigt behöver det för tillfället. Men just att dra runt med en husvagn känns ju verkligen inte energieffektivt. Måste finnas andra sätt att semestra.
Kan bero på att model s saknar drag...

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 10:30
av bylund
Jerker skrev:Verdi skrev:Men just att dra runt med en husvagn känns ju verkligen inte energieffektivt.
Nu är det ju kanske inte så man resonerar om man är husvagnsfrälst!

Problemet är väl att folk framförallt vill att Tesla ska bygga bilen som passar just dem, och vill inte inse att deras behov är något av en nisch. För Tesla gäller ju snarare att tillverka den bil som är tillräckligt bra för tillräckligt många.
Därför är det kanske inte företagsekonomiskt smartast att bygga en bil optimerad för att dra husvagn, även om några som gillar husvagn naturligtvis hävdar att det är jättemånga i Europa som kör omkring med husvagn. Och att dessa inte har något annat val än att köra omkring med husvagn, så de kan inte köpa annat än en 200 kWh elbil med dragkrok eller en fuldiesel, så Tesla kommer att gå i konkurs om de inte bygger en husvagnsdragare.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 10:54
av Zalman3
Kan man klämma in ett 100kWh batteri i en pytteliten BMW i3, så borde det gå att få in ett 120kWh batteri i nästan dubbelt så stora Tesla X.
LION Smart visar en BMW i3 med ett 100 kWh batteri
https://pushevs.com/2018/09/05/lion-sma ... h-battery/
BMW I3 har ju gått från 22kWh batteri 2013 till 44kWh batteri 2019, en fördubbling på 6 år.
"With cellphones and watch phones, that (commercialization) will happen in 2018. With electric cars, it will happen in 2020," Hu said.
The SolidEnergy technology achieves a gravimetric energy density of 450 Wh/kg and volumetric energy density of 1,200 Wh/l,
http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/20 ... 35645.html
Med SolidEnergy batterier skulle ett 120kWh batteri väga 266kg och ha en volym på 100 liter.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 11:20
av Teslaspolen
Att trycka in mer och mer batterier lär inte vara speciellt eftertraktat. Ja, finns dom som har specialfall, som med husvagn, men i 99% av fallen så kommer den mesta av batterikraften ligga där utan att vara till nytta.
Tesla har ju sagt själva att dom inte tror på större pack än 100 kWh för S/X, så varför skulme det plötsligt ändras på?
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 11:26
av Generalbogge
Just nu är det väl mycket fokus på M3, och att utöka batterikapaciteten med 20% hade kanske tjuvat på Teslas totala batteriproduktion och därmed gjort att färre M3 kunnat produceras. Tror inte att man vill detta i nuvarande skede.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 11:44
av vigge50
Zalman3 skrev:Kan man klämma in ett 100kWh batteri i en pytteliten BMW i3, så borde det gå att få in ett 120kWh batteri i nästan dubbelt så stora Tesla X.
LION Smart visar en BMW i3 med ett 100 kWh batteri
https://pushevs.com/2018/09/05/lion-sma ... h-battery/
BMW I3 har ju gått från 22kWh batteri 2013 till 44kWh batteri 2019, en fördubbling på 6 år.
"With cellphones and watch phones, that (commercialization) will happen in 2018. With electric cars, it will happen in 2020," Hu said.
The SolidEnergy technology achieves a gravimetric energy density of 450 Wh/kg and volumetric energy density of 1,200 Wh/l,
http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/20 ... 35645.html
Med SolidEnergy batterier skulle ett 120kWh batteri väga 266kg och ha en volym på 100 liter.
Teslas 85 kWh batterier hade dessa specifikationerna
233 Wh/kg
630 Wh/liter
Bmw i3 33 kWh
174 Wh/kg
352 Wh/liter
Så om BMW lyckas öka till 44 kWh så har de fortfarande sämre energidensitet sätt till volym än Tesla hade hade 2012. Är den fördubblingen imponerande?
Solidedge teknik verkar helt klart intressant och om den är så bra så lär den väll snart finnas i alla elbilar eller finns det andra områden de batterierna inte är bra på? Energidensitet är ju inte det ända som har betydelse.
https://pushevs.com/2018/04/05/samsung- ... fications/
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 11:48
av LarsL
Betydligt bättre att fokusera på lägre kostnader som kan resultera i lägre priser eller bättre marginaler. Med tanke på att de fokuserar på att pressa ut longrange så verkar det som att det inte råder brist på batterier direkt utan att det istället ger bra klirr i kassan.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 13:04
av Ric
Teslaspolen skrev:Tesla har ju sagt själva att dom inte tror på större pack än 100 kWh för S/X, så varför skulle det plötsligt ändras på?
Det sa Tesla även när 85 kWh var största batteri.
Det är nog som med Iphone: Alltid nuvarande skärmstorlek som är den ultimata.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 13:08
av Zalman3
Kan inte tänka mig att tex BMW kommer före Tesla med ett 120kWh batteri.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 13:27
av Legato
Zalman3 skrev:Kan inte tänka mig att tex BMW kommer före Tesla med ett 120kWh batteri.
Det låter extremt osannolikt, de har väl ingen modell det kan vara aktuellt i på marknaden innan Roadster 2 ens...
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 23 sep 2018 17:15
av taliz
Tesla ska ju lansera en "ny" S nästa höst. Antagligen blir det då nya batteripack.
Tills dess lär de vara fullt upptagna med 3an.
Om Roadster kommer med 200kwh 2020 så lär det väl dyka upp i S också på sikt, kanske 2021?
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 25 sep 2018 09:23
av AnteF
Teslaspolen skrev:Att trycka in mer och mer batterier lär inte vara speciellt eftertraktat. Ja, finns dom som har specialfall, som med husvagn, men i 99% av fallen så kommer den mesta av batterikraften ligga där utan att vara till nytta.
Tesla har ju sagt själva att dom inte tror på större pack än 100 kWh för S/X, så varför skulme det plötsligt ändras på?
Eh, jo. Bättre prestanda och man kan låta batteriet spela i en mer optimalt område om man skippar en supercharger när man reser. +att jag skulle byta in min direkt. Just nu ser jag ingen större anledning att byta till en 100X som har ungefär samma räckvidd som min P85D förutom att det är en familjebuss.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Postat: 25 sep 2018 09:29
av mickeisol
Ja jag tänker behålla min s85d tills det kommer en med samma kapacitet som nya roadstern och helst med dragkrok.
då har man kapacitet att köra med en radie fram och tillbaka minst 35 -50 mil (sommar vinter) utan att behöva leta laddning, samt
att man kan ladda på helgerna direkt från solcellerna.
Superchargern behäver man bara då använda i nödfall (som säkert är igenkloggad med model 3 på resa)