Sida 37 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 10:02
av mati
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 10:12
av +46
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Min bil avverkade drygt 700 mil på tre veckors bilsemester i Europa. Behövde inte betala en krona för elen. Är säkert mer vanligt än ovanligt att en teslaägare gör en eller flera långa bilresor varje år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 10:29
av Verdi
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Nej men husvagn måste kunna dras va?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 11:52
av Jeppe_E
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Nej men husvagn måste kunna dras va?


Nej, jag har inget stort behov av krok. Det är inte en jättedealbreaker för mig personligen. Det hade varit trevligt att ha, de få gångerna (1-2 ggr per år) som jag har behovet. Men finns inte krok så vill man ju kunna lasta i bilen istället. Jag har en såndär stor lastsäck som jag brukar använda när jag trycker in skit i bilen. Men då behövs utrymmet i bilen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 15:00
av Zalman3
mati skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Jag träffade på folk som precis fått sin Tesla 3 och drog direkt ut på en Europa semester. De passade på när de har 6 månaders gratis laddning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 mar 2019 19:45
av taliz
Zalman3 skrev:mati skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Jag träffade på folk som precis fått sin Tesla 3 och drog direkt ut på en Europa semester. De passade på när de har 6 månaders gratis laddning.
Ja jag skulle nog sätta en slant på att VÄLDIGT många Tesla-ägare gör en europatur.
Många har nog inte ens gjort det innan med avgasbil.
Kan ta mig själv som exempel. Aldrig kört längre än till Danmark med avgasbil.
Men om/när jag får min Model 3, då ska jag ner till Spanien till att börja med. Sen utforska Norge och efter det övriga Europa.
Min känsla är att en Tesla ger betydligt mer frihet än en avgasbil. Enkelt och billigt med superchargers, man slipper plågas av att man släpper ut en massa gifter i onödan, samt bekvämligheten med autopilot.
Det är ju inte för inte som många Teslor rullat måååånga mil...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 11:14
av rasssta
Jag la in en sån här liten tjusig graf nu:
https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/
Vi ligger lite efter i Sverige kan man säga

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 11:20
av Mickep
Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:17
av Geni87
Snyggt! I de 400 första laddstationerna i Europa ingår 30 st för Sverige som då ska vara färdigställda inom ett år ca. Får se om de klarar det.

Kommer hamna i anslutning till Circle K-stationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:37
av Jeppe_E
Mickep skrev:Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:47
av HenrikC
Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:54
av Verdi
HenrikC skrev:Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Inte alls obegripligt för mig. Nästan alla andra laddare står en och en och har man otur så är den kanske upptagen när man dyker upp. Eller ännu värre, trasig. Då måste man köra till nästa och hoppas på bättre tur där... Och till råga på allt så är väl 99% av CCS-laddarna max 50 kW?
Nu kommer Ionity och erbjuder ungefär samma lösning som Tesla skämt bort oss med. Är en laddare trasig så står där 5+ st till precis bredvid. Och är alla upptagna så är chansen stor att minst en snart blir ledig. Risken att behöva vänta 30-40 minuter innan det är ens tur är nästan obefintlig om det inte är lång kö. Vilket inte bör hända så ofta.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:58
av Jeppe_E
HenrikC skrev:Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
Nej, men det är ju Ionity som erbjuder snabbare hastighet än 50kW? Det är väl ingen som sagt att andra laddnätverk inte finns. Men i denna tråden diskuterar vi Ionity och kanske pga just deras intentioner att erbjuda snabbladdning i paritet med Tesla SuC. Det är ju ändå intressant för de som har eller funderar på att köpa en annan elbil än en Tesla (det är ju faktiskt även intressant för Model 3-ägare som inte har en SuC nära)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 12:59
av rasssta
Jeppe_E skrev:Mickep skrev:Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
elbil_station.png
Oh. Får man fråga varifrån du fick statistiken på antalet elbilar?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 13:02
av Jeppe_E
rasssta skrev:Jeppe_E skrev:Mickep skrev:Jag skulle vilja se en graf där man ställer antalet laddare per land delat med antalet bilar med ccs kontakt.
(för att se hur många bilar det går på varje laddare) sedan går det att ta km väg i landet m.m.
Kanske inte alla har CCS-kontakt, men.. Antalet sålda bilar 2018 (Elektriska, BEV) fördelat på antalet ionity stationer
elbil_station.png
Oh. Får man fråga varifrån du fick statistiken på antalet elbilar?

https://www.best-selling-cars.com/elect ... a-country/
150.000 elbilar (batteri) i EU under 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 13:18
av vigge50
HenrikC skrev:Man får gratulera Ionity till bra marknadsföring. Det finns massor av CCS laddare som installerats de senaste fem-sex åren men plötsligt är det som om de inte räknas och att Fortum, Clever, InCharge och E.On. inte skulle funnits. Många tycks se på Ionity som om det vore de enda laddarna förutom Teslas. Obegripligt för mig.
En annan fördel med Ionity är att du har ett konto som kan användas i hela Europa, om du inte har Audis dyra lösning och ska köra mer till medelhavet med CCS så kan det bli en intressant historia. Hur många laddkort eller appar behöver du skaffa för en smidig resa?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 14:06
av juristen
Ioniq = bilmodell från Hyundai
Ionity = laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 14:19
av vigge50
juristen skrev:Ioniq = bilmodell från Hyundai
Ionity = laddnätverk

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 14:36
av Geni87
Den största fördelen med Ionity (förutom laddeffekt och flera stolpar per station) är ju självklart att de har ett helthetsperspektiv för hela Europa för att möjliggöra smidiga resor inom och mellan Europeiska länder. Andra aktörer är ofta lokala per land eller ännu mindre geografiska områden vilket gör att det blir väldigt plottrigt och svårt att överblicka.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 15:34
av Mickep
exakt det har ett övergripande hand på hela projektet men likadan debitering. övriga är lokala satsningar (med allt var det innebär av lägre laddhastighet, olika debitering och medlemsskap et.c.) ionity skall ha beröm där de förtjänar den (sedan kan man tycka att de legat lågt medan SuC uppgraderats)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 mar 2019 19:14
av mati
Åtminstone här i Sverige är Ionity ganska ensamma om att erbjuda laddning med mer än 50kW med flera laddare på samma ställe. Fortum har väl möjligen börjat, men det går segt. I Norge är det ju supervanligt med flera laddare. Vi har hamnat rejält efter i den punkten får man väl säga.
På kontinenten har de också kommit lite längre. Nederländska Fastned till exempel håller på och bygger trevliga laddstationer med flera laddare under ett tak och med en effekt upp emot 175kW. Flest står såklart i Nederländerna, men även i Tyskland. Det trevliga med deras lösning är att de redan idag kan identifiera bilarna via CCS-protokollet. Har man en gång laddat hos Fastned och registrerat bilen så behöver man fortsättningsvis bara stoppa in kontakten i bilen och resten sköts automagiskt. Precis som SuC-laddning. Sen finns det några aktörer till som jag alltid glömmer vad de heter. Men ingen av dessa är verksam i Sverige tyvärr.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 mar 2019 07:30
av joel80
Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.
Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 mar 2019 08:20
av Jerker
joel80 skrev:Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.
Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Fast Ionity är väl ett samarbete mellan Europeiska biltillverkare som endast har CCS på sina bilar. Varför skulle de gynna Nissan?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 mar 2019 08:38
av Mickep
Hoppas nissan går över till ccs standarden eller sätter en extra plug någonstans. (EU kanske infor det som krav på framtida bilar) Fast det är ungefär som att införa en krav på nya uttag i hela eu.(vilket kaos det skulle bli)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 mar 2019 09:38
av Geni87
Mickep skrev:Hoppas nissan går över till ccs standarden eller sätter en extra plug någonstans. (EU kanske infor det som krav på framtida bilar) Fast det är ungefär som att införa en krav på nya uttag i hela eu.(vilket kaos det skulle bli)
Inte riktigt samma sak ändå, antalet befintliga snabbladdare med "fel" standard är försumbart i jämförelse med antalet eluttag i befintliga hushåll i Europa.

Ett krav på CCS för nya elbilar i EU vore mycket rimligt tycker jag. Tror iofs det kommer bli ett icke-problem och självreglerande ändå, ingen lär lansera en elbil med något annat än CCS i Europa framöver.