Sida 38 av 39

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 10:05
av R_Edvinsson
HenrikC skrev: 03 jan 2024 09:34
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
Det är ett svenskt problem. Här få man inte parkera mot körriktningen vilket man får i många andra andra länder. Bara att ändra lagen.
Inte bara svenskt.
Gäller en hel del länder och de flesta stater i USA, men i tex UK är det ok att stå mot trafiken så även där blir det ju bra med luckan på rätt (höger) sida. 😬

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 14:16
av Knix
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:56
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 15:22
av fth
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?

Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering? :?

/fth

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 15:31
av frippe
fth skrev: 03 jan 2024 15:22
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?

Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering? :?

/fth
Enda anledningen jag kan se är vid laddning vid SuC eller andra superladdare, då kliver du snabbt ut och pluggar in sedan lika fort hoppar du in igen.

Gäller väl förvörigt vid alla tillfällen då du kan backa eller köra in i en parkeringsficka.

Är det verkligen så vanligt med parkering utmed gator i USA/Kalifornien?

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 16:45
av martinot
Tycker det kan finnas argument för både vänster och höger bak, men tycker att det var synd att när EU standardiserade Typ/CCS, dessutom med en massa bokstäver/klisterdekaler och annat meningslöst, inte passade på att standardisera var placeringen på bilarna skulle vara.

Hade varit underbart om man hade enat sig för en enda Europeisk standard gällande platsen, oavsett om tex. vänster eller höger bak (hade kunnat köpa vilket som). Tyvärr lite "lost opportunity" här.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 16:48
av mikebike
Knix skrev: 03 jan 2024 14:16
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:56
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.
Under bilen?
Det låter mycket svårare än att dra den över bilen, särskilt när laddstolpen är framför bilens högra framhörn. :mrgreen:

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 18:13
av Nick
fth skrev: 03 jan 2024 15:22
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?

Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering? :?

/fth
Nu har jag höger sida men i trånga parkeringsgarage så är det smidigt med vänster sida då man oftast försöker stå med så mycket plats som möjligt på förarsidan så man kan komma in och ut ur bilen smidigt och då enkelt kan komma åt laddporten. Annars så tycker jag höger bak är bäst (undantaget är ju på teslas stationer men där är jag aldrig så inget som berör mig personligen).

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 18:19
av Knix
mikebike skrev: 03 jan 2024 16:48
Knix skrev: 03 jan 2024 14:16
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:56
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
Har inte haft några problem med att laddluckan sitter på vänster sida. Drar kabeln under bilen om stolpen sitter på andra sidan. Quello har ju uttag också, så det går ju använda en medhavd längre kabel om man är lite förberedd.
Under bilen?
Det låter mycket svårare än att dra den över bilen, särskilt när laddstolpen är framför bilens högra framhörn. :mrgreen:
Menade under bilen bakom bakhjulen, inte mellan hjulen, sen längs högersidan av bilen till stolpen.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 23:55
av yps
Körde Sthlm-Åre 2 jan, startade 07:30, stannade Söderhamn och Åsarna. Fick vänta ett kort tag i Åsarna. i appen såg det ut att varit 15min kö tidigare under dagen i Åsarna. Det var även kö enligt appen på eftermiddagen i Ljusdal, Söderhamn, Gävle.

Re: När är det kö?

Postat: 04 jan 2024 10:38
av HenrikC
Laddluckan fram tycker jag varit enklast. Fungerade bra. Nu med vänster bak måste jag backa in för att ladda, gillar inte det.

Jag gillar annars mercas placering av laddluckan i bakre kofångaren. Det ger vibbar av 50-talsbilar som hade tanklocket på samma ställe.

Läckrast vore ju dolda laddluckor i falkvingedörrarna. Tänker er en dubbel dörr som först öppnaryttre lagret för att visa laddluckan och sedan ett inre lager som bara öppnar om man ska in/ut ur baksätet. Visst, man kan inte komma ur baksätet när man laddar, men tänk så härligt komplicerade man skulle kunna göra dörrarna! Elon, läser du?

Eller en elektriskt fällbar kofångare som döljer laddluckan?

Re: När är det kö?

Postat: 05 jan 2024 18:39
av Hertsh
Nick skrev:
fth skrev: 03 jan 2024 15:22
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?

Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering? :?

/fth
Nu har jag höger sida men i trånga parkeringsgarage så är det smidigt med vänster sida då man oftast försöker stå med så mycket plats som möjligt på förarsidan så man kan komma in och ut ur bilen smidigt och då enkelt kan komma åt laddporten. Annars så tycker jag höger bak är bäst (undantaget är ju på teslas stationer men där är jag aldrig så inget som berör mig personligen).
Håller med. Väldigt jobbigt med lucka höger på vår lilla BMW i3.

Re: När är det kö?

Postat: 05 jan 2024 23:22
av themax
I Hudiksvall fick vi sista laddaren men två var dubbelblockade av bilar med ladduttaget på höger bak. I Gävle var tre lediga när vi kom, men kö när vi åkte. Och flera Tesla som backade in till laddarna man ska köra in till och därmed blockerade två laddare a’ la MEB.

Det verkar också som om väldigt många har problem att backa till laddaren på rätt sätt. Det är snett, trångt och stökigt, oberoende av bilmärke.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 15:05
av Remuz
Total anarki i nacka. Vi är 3 i kö och nya bilar bara tar platser utan att bry sig om kö

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 15:14
av AAKEE
Remuz skrev: 06 jan 2024 15:05
Total anarki i nacka. Vi är 3 i kö och nya bilar bara tar platser utan att bry sig om kö
Har det blivit så nu?

Trodde bara det var Tesla-taxi med förare som inte lärt sig normal hyfs som gjorde så. (Hört nära slagsmål live i Bredden).

Inte bra om det blivit standard. Å andra sidan hände samma sak när jag tankade en hyrbil före jul i närheten av Arlanda. En typ med samma sorts brist på förståelse för normalt hyfs trängde sig före och när jag frågade om det inte var min tur blev han väldigt arg, och jag hade inte speciellt bråttom så…

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 15:23
av mikebike
Remuz skrev: 06 jan 2024 15:05
Total anarki i nacka. Vi är 3 i kö och nya bilar bara tar platser utan att bry sig om kö
Intressant, den är ju ändå lite "off".

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 16:43
av Remuz
mikebike skrev: 06 jan 2024 15:23
Remuz skrev: 06 jan 2024 15:05
Total anarki i nacka. Vi är 3 i kö och nya bilar bara tar platser utan att bry sig om kö
Intressant, den är ju ändå lite "off".
Den är super om man ska handla och har 2% i batteriet 😓

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 16:44
av Remuz
När jag frågade om dom trodde vi andra köade för det var roligt så sa man (2 olika bilar) att man inte sett kön och sedan skett man i det och laddade vidare. Köade 20min…

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 16:50
av jpetters
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 17:42
av mikebike
jpetters skrev: 06 jan 2024 16:50
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.
Den var inte trasig då?

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 17:53
av jpetters
mikebike skrev:
jpetters skrev: 06 jan 2024 16:50
Helt klart knepigt med köandet. När jag laddade i Väsby innan Jul så var den bortersta laddaren (v3) ledigt i >10 min trots att det var kö. På kartan i bilen stod det 0 lediga och väntetid, trots en ledig i min 10 min. Till slut trotsade jag snögloppen och sa till att det fanns en ledig stolpe.
Den var inte trasig då?
Nejdå, fungerade bra när den bilen som var först i kön kopplade in sig.
Stod även en där och laddade en bra stund innan.

Re: När är det kö?

Postat: 06 jan 2024 19:48
av Sportbilsentusiasten
Remuz skrev: 06 jan 2024 16:44
När jag frågade om dom trodde vi andra köade för det var roligt så sa man (2 olika bilar) att man inte sett kön och sedan skett man i det och laddade vidare. Köade 20min…
Men va tusan, skitdålig stil.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jan 2024 18:29
av Electron
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?

Re: När är det kö?

Postat: 11 jan 2024 22:20
av Hertsh
Electron skrev:
Börjar planera för resa Stockholm- Åre under sportlovet (25 februari). Undrar när det kan vara bäst att åka för att slippa för mycket trängsel? Starta från Stockholm 06:00?
Kör till Sundsvall (eller om du orkar Östersund) på lördag eftermiddag och sov över en natt där. Det är smidigaste sättet.

Ännu bättre så klart att ha byte på lördag och köra till mellanstation på fredag kväll, men det är för sent att tänka på nu.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jan 2024 22:35
av Elof
fth skrev: 03 jan 2024 15:22
Kan någon komma på vad fördelen med luckan till vänster skulle kunna vara?

Nackdelarna är ju uppenbara, särskilt när man inte får parkera mot körriktningen, men det måste väl finnas något vettigt skäl till varför Tesla valde denna placering? :?

/fth
Jodå. Man sitter ju på vänster sida och slipper således runda bilen för att stoppa i laddsladden. Om nu laddboxen/laddaren är placerad på rätt ställe, vilket man i många fall kan bestämma själv hemmavid där de flesta laddningar ju sker, vill säga.

Re: När är det kö?

Postat: 11 jan 2024 23:11
av d3marcus
Gbg South vid 421 är numera i princip fullbelagd under lördagar och söndagar. Är nog också Sveriges sämst planerade då det inte går att köa utan att vara i vägen för andra bilar som parkerat.

Hade helst sett en (eller två) till SuCs i Gbg för att avlasta istället för utbyggnad av denna.