Björn testar RWD i Thailand. Grymt effektiv, även i sommartemperaturer!
Jag räknar iskallt med att komma 32+ mil i motorvägsfart till sommarens europaresa. Laddhastigheten i varmt väder verkar också lovande (till skillnad från kallt batteri i -25…)
Ja det borde väl gå att göra! Jag kommer väl 36-38 med min LR Y med 77kWh-pack.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 jan 2023 08:22
av nx00
Enl Teslas hemsida är det 13 högtalare, subwoofer etc i denna Model Y RWD. Stämmer det i verkligheten?
Björn testar RWD i Thailand. Grymt effektiv, även i sommartemperaturer!
Jag räknar iskallt med att komma 32+ mil i motorvägsfart till sommarens europaresa. Laddhastigheten i varmt väder verkar också lovande (till skillnad från kallt batteri i -25…)
Ja det borde väl gå att göra! Jag kommer väl 36-38 med min LR Y med 77kWh-pack.
Har väldigt svårt att se RWD komma 32+ mil med det batteriet när 77kWh pack kommer 36-38mil under bra förhållanden men hoppas jag har fel
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 16 jan 2023 08:46
av CrazyGang
57,5 kWh nettokapacitet / 170Wh per km i 110km/h = 338 km räckvidd.
Björn testar RWD i Thailand. Grymt effektiv, även i sommartemperaturer!
Jag räknar iskallt med att komma 32+ mil i motorvägsfart till sommarens europaresa. Laddhastigheten i varmt väder verkar också lovande (till skillnad från kallt batteri i -25…)
Ja det borde väl gå att göra! Jag kommer väl 36-38 med min LR Y med 77kWh-pack.
Har väldigt svårt att se RWD komma 32+ mil med det batteriet när 77kWh pack kommer 36-38mil under bra förhållanden men hoppas jag har fel
Den lär va liiite effektivare, men vi spelar nog på marginalerna här.
Ni som har RWD modellen. Hur fungerar det på vintern i halt väglag?
Kört 100 mil på Norrlandsvägar i temp 0-27 minus. Dubbade Nokian.
Det märks att den har tufft att hålla tempen uppe på batteriet vid låga temperaturer. Stor skillnad mot LR där batteritemp var en ickefråga.
Köregenskaperna är roligare än LR om man gillar att provocera lätta släpp som snabbt hämtas hem av antispinn. Saknar lite grepp såklart men går att leva med.
Riktigt isiga backar eller djup snö märks skillnaden, LR var helt ostoppbar trots odubbat. På vanlig väg är den stabil som tåget. När det är riktigt moddigt känns det att antispinn får jobba.
Överlag nöjd. Man märker att den är lite mer begränsad än LR men när jag beställde blev mellanskillnaden 140kkr. Det var ett lätt beslut!
Är det någon här som gått från MYP till MYSR och vill dela med sig om sina tankar kring det?
Jag är i valet och kvalet om jag ska sälja min MYP och ta leverans på den MYSR jag har på gång i februari (499.000 efter bonus).
Tanken är att "ta hem" ca 100-150.000 kr - alltså skillnaden mellan det jag får för min MYP och det jag betalar för MYSR.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 17 jan 2023 21:08
av Tellus
WLTP 455 km
NEDC 510 km
Verklig räckvidd 546 km
70-80km/t
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 17 jan 2023 21:31
av Danne888
I och med prissänkningen börjar man onekligen bli sugen på att byta ut vår diesel till en MY. Frågan är bara vilken modell man ska satsa på. Vi bor i Stockholm.
Vi kör cirka 1000 mil om året, 90% av våra resor är korta resor runt 1-2mil. Sedan kör vi åtminstone en gång per år till Sälen vintertid - ca 40mil och ofta en resa till ex Kungsberget om 20mil. Sommartid kör vi en gång upp till norra Sverige. Vi har även pratat om att på sikt, när barnen blir lite större, bila runt i Europa sommartid.
Rwd skulle utan tvekan räcka för majoriteten av våra resor men frågan är om det är värt ytterligare 90k för att minska laddtid vid längre resor.
Hjälp oss om hur vi bör resonera
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 17 jan 2023 22:00
av EnzoF1
Som du själv skriver, RWD räcker. Gör fler resor för pengarna istället. Det är enkelt att stanna och ladda.
I och med prissänkningen börjar man onekligen bli sugen på att byta ut vår diesel till en MY. Frågan är bara vilken modell man ska satsa på. Vi bor i Stockholm.
Vi kör cirka 1000 mil om året, 90% av våra resor är korta resor runt 1-2mil. Sedan kör vi åtminstone en gång per år till Sälen vintertid - ca 40mil och ofta en resa till ex Kungsberget om 20mil. Sommartid kör vi en gång upp till norra Sverige. Vi har även pratat om att på sikt, när barnen blir lite större, bila runt i Europa sommartid.
Rwd skulle utan tvekan räcka för majoriteten av våra resor men frågan är om det är värt ytterligare 90k för att minska laddtid vid längre resor.
Hjälp oss om hur vi bör resonera
Vi ska köra 800 mil i Europa i sommar med vår RWD. Ni kommer kunna åka till Sälen om ni vill.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 29 jan 2023 07:35
av Jojjeb
Har fått något skramlande/vibrerande ljud från typ skuffen! Någon som har en idé vad det kan vara? Eller är det bara att skriva till tesla?
Har fått något skramlande/vibrerande ljud från typ skuffen! Någon som har en idé vad det kan vara? Eller är det bara att skriva till tesla?
Jag har hört det skramla 2 ggr, senast igår.
Kört på halvkass motorväg (dubbdäck som skadat ytskiktet) och lutade svagt uppför.
Igår var insynsskyddet uppvikt, när jag la det ner försvann ljudet.
Har fått något skramlande/vibrerande ljud från typ skuffen! Någon som har en idé vad det kan vara? Eller är det bara att skriva till tesla?
Justera gummiduttarna på sidorna på luckan ( vrid ut dom en liten bit)
Tackar ska testa lägga dit insynsskyddet och skruva på stopparna, annars blir det tesla service!
Btw hur upplever ni regenereringen? Jag tycker den vart sämre när vi åkt ca 100mil och att nu har bilen svårt att få temp på batteriet!
Som du säger så är regenereringen svag på LFP när det är svalt/kallt, en av flera smärre nackdelar för LFP. Tycker dock för min del att det är ok jämfört med nackdelarna med nickel kobolt batterier.