Re: Aktien TSLA
Postat: 27 feb 2018 09:12
Det handlar väl om att man ska vara registrerad som ägare i aktieboken? Lite beroende på vilken typ av depå man har så står man endera listad som sig själv eller som en förvaltare.
Intressant, måste titta närmare på detta i morgon.Svenssons skrev:Handelsbanken verkar inte ha mer än de nordiska börserna på sin webbplattform men det bör inte vara några större problem att ta kontakt med banken och tala om vilken aktie du vill handla och på vilken börs. Vad gäller Tesla så handlas den på amerikanska Nasdaq (alltså inte Nasdaq Nordic).perkabolo skrev:Hej, har ett VP-konto hos handelsbanken men hittar liksom inte rätt börs och aktier där. Missar jag något uppenbart?Svenssons skrev:De flesta köper nog Tesla genom typ Nordnet och Avanza. Vill man kunna gå på bolagsstämman kanske det är bättre att gå genom sin bank och öppna ett VP-konto.
Info från Handelsbanken som ett exempel:
https://borsrum.handelsbanken.se/Kunska ... er/Handel/
Det lär vara lite extra pappersexercis för att handla på den amerikanska börsen. De kommer vilja veta lite mer om vem du är och var dina pengar kommer från osv.
I helgen registrerade Tesla nästan 1400 VIN 8 dagar efter förra registreringen av VIN vilket tyder på att från att Tesla haft en väldigt lugn februari så börjar det hända lite även om 2500 i slutet av mars ser svårt ut att klara. Samtidigt så är det väldigt många som under helgen som fått VIN för sin beställning och börjar få leveransdatum i slutet av mars.Kulingen skrev:Tesla +5.5% idag vad har hänt?
Den har varit nere på $275 som lägst, men visst, bra nära! Intressant nog så stängde den på $278,30 för exakt ett år sedan, där var den när jag började skriva inlägget, nu ner ytterligare lite...Jerker skrev:Ja, den har inte varit så här låg på ett år.
Är väl inget annat än spekulationer? Hittar ingen fakta i artikelndstr skrev:Det här kvartalet ser väl inget vidare ut i antal leveranser...
https://money.usnews.com/investing/stoc ... tsla-stock
Tycker inte det är mer fel att citera vad en blankare tycker än att citera vad en haussare tycker. Faktum är att det betydligt oftare redogörs för att någon blankat aktien än när de har intresse av att aktien ska gå upp.Pontus skrev:Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.Pontus skrev:Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Håller med om allt du skriver (inklusive hög värdering, har dock en pytteliten post av kärlek till bolaget) utom att "allt måste gå rätt" för att försvara nuvarande värdering. Tesla gör som Amazon och satsar allt på "världsherravälde". Det är inte för inte som Elon vill ha ett extremt "top heavy" incitament program (som intressant nog kritiseras av storägare)... Skulle allt verkligen gå rätt så skulle absolut Tesla kunna bli värt 1000 miljarder dollar, dvs ett 20-faldigande av kursen från idag...ochso skrev:Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.Pontus skrev:Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Tror inte man ska lägga för mycket tid och energi på att i det korta loppen hitta förklaringar till varje liten kursrörelse. Just nu är det mycket politik mellan diverse länder som spökar, olyckor så väl för Tesla som för über vilket innebär risker, Moodys har sänkt Teslas kreditbetyg osv. Mycket negativt nu, spekulationer om innevarande kvartals leveranser mm.
Men det som är av intresse och som spelar roll för aktiekursen är ju hur många bilar Tesla levererar om 5 år, och då är dagens nyheter bara en droppe i havet. Jag tror det kan vara farligt att vara inne i en Aktie som Tesla (alla aktier i allmänhet, men i Tesla i synnerhet) med för kort tidshorisont. Värderingen är skyhög, allt måste gå rätt för att aktiekursen ska motiveras, vad är sannolikheten för att allt verkligen går rätt?
Jo, jag älskar det Tesla gör och jag vill att det ska gå bra för Tesla, men vad händer när alla andra börjar göra samma sak till lägre pris? När man funderar på att köpa aktier i ett bolag tror jag att man ska lägga mindre fokus på potentialen och mer fokus på riskerna. Men jag kanske är lite väl defensiv. Av transparensskäl kan tilläggas att jag varken är lång eller kort Tesla...
Jo, men här jobbar man i uppförsbacke, många fackförbund och politiska partier som ska besegras. Låt säga att Kina försvårar för utländska bolag för att skydda egna intressen, IONITY blir heltäckande i Europa och att det går att köpa "gratis laddning för alltid" som tillval när man köper en bil från en europeisk tillverkare, GM satsar 100 % i USA mm. Således måste verkligen allt gå rätt för att Tesla ska kunna försvara sin värdering. Har de något som är unikt och som ingen annan kan kopiera eller härma?Legato skrev:Håller med om allt du skriver (inklusive hög värdering, har dock en pytteliten post av kärlek till bolaget) utom att "allt måste gå rätt" för att försvara nuvarande värdering. Tesla gör som Amazon och satsar allt på "världsherravälde". Det är inte för inte som Elon vill ha ett extremt "top heavy" incitament program (som intressant nog kritiseras av storägare)... Skulle allt verkligen gå rätt så skulle absolut Tesla kunna bli värt 1000 miljarder dollar, dvs ett 20-faldigande av kursen från idag...
Problemet är ju sannolikheten för detta som jag också tror är extremt låg.
Som jag ser det så är det mycket troligare att man gör förlust än vinst på en lång, långsiktig Teslainvestering idag, men om de verkligen lyckas så kan avkastningen bli extremt bra.
För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.ochso skrev:
Ja, de är ett unikt bolag idag, och de leder en utveckling som alla andra aktivt har ignorerat, men när omställningen väl kommer, varför vill man äga aktier i Tesla då?
Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.Svenssons skrev:För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Ditt "låga" scenario tänker jag inte bemöta, som jag skrev tidigare så tror jag det finns stora risker för kursfall, inget snack om saken!ochso skrev:Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.Svenssons skrev:För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?
Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.
Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.
Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?
Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Haha, jag missade ordet "inte" i ditt tidigare inlägg, sorry. Nu ser jag vad du skrev, och förstår resten av ditt inlägg bättreSvenssons skrev:Det jag tror och hoppas på är att Tesla inte är en stor aktör på elbilsmarknaden om 10 år.
Du har nog rätt i det mesta förutom att jag tror att det är omöjligt att behålla samma marginal per såld bil som de har idag. Dessutom kommer Tesla brottas med högre räntekostnader eftersom de inte har några egna vinster att plöja ner i nya fabriker osv. Jag tror att Tesla inte orkar med detta. Det är så mycket som ska till. Försäljningsställen, verkstäder, nya fabriker osv osv... Får de bara igång de andra på elbilsspåret så tror jag nog Elon tänker "my work here is done" och satsar på annat än biltillverkning.Legato skrev:Ditt "låga" scenario tänker jag inte bemöta, som jag skrev tidigare så tror jag det finns stora risker för kursfall, inget snack om saken!ochso skrev:Ja, Tesla är verkligen aktiva och nytänkande idag. Men konkurrenterna kommer komma ikapp. Tesla har åstadkommit underverk på 7 år, och konkurrenterna ligger efter, men KIA, Hyundai, Jaguar, Nissan, Renault har ändå tagit fram bilar och man visar att man menar allvar (nåja, mer eller mindre i alla fall). Spola fram ytterligare 7 år så kommer Teslas "vallgrav" att ha krympt rejält.Svenssons skrev:För att Teslas energigren då bara växer sig starkare. Jag tror (och hoppas) inte att Tesla kommer vara en stor aktör inom elbilsmarknaden om 10 år. De andra biltillverkarna måste då ha kommit igång med tillverkning av elbilar på allvar och bör nästan enbart komma ut med nya elbilsmodeller. Det var ca 7 år sedan Musk gick ut med nyheten om att Model 3/Y och ny Roadster var plannerat. Efter det har man pratat om lastbilar och buss. Inte något om någon ny personbil efter Model Y dock. Teslas planer för batteritillverkning, batteribackuper och solcellstak har dock vuxit.
Andra bolag bygger laddnätverk. Andra bolag bygger elbilar. Andra bolag säljer och monterar solceller. Varför äga Tesla?
Jag förstår dock vad du menar, och jag noterar att du tror och hoppas, men ingen vet, och riskerna är stora, jag vill bara poängtera riskerna.
Alla andra biltillverkare som satsar på elbilar nu kan tacka Tesla för att Tesla tagit all risk, visat att det fungerat, drivit forskning, pressat priser på batterier osv. Men att Tesla varit det företag som fram till nu lett denna utveckling (och så vitt vi kan se kommer leda utvecklingen ett tag till) betyder inte att det är en god investering att köpa aktier i Tesla. Kommer Tesla att kunna förvalta detta och skapa värde till aktieägarna? Jag är tveksam.
Tänk också på att Musk har en agenda att driva övergången till elektriskt. Har han innerst inne en agenda om att samtidigt göra vinst?
Vad är sannolikheten för följande scenario: En lågkonjunktur drabbar världens ekonomi och som alltid drabbas alla biltillverkare riktigt illa, folk tappar framtidstro och få köper en ny bil. Tesla får det riktigt tufft och aktiekursen går ner 90 %, kineser lägger ett bud på Tesla med 100 % budpremie (alltså 80 % ner från dagens nivå), Elon Musk har två alternativ, antingen riskera en sannolik konkurs, eller att släppa bolaget till kineser och kunna fortsätta vara VD och driva utvecklingen framåt.
Det jag inte håller med om är att "allt måste gå perfekt" för att motivera dagens kurs. Det tycker jag inte alls är korrekt. En ganska sannolik "medelväg" där kursen kommer klara sig helt OK är om:
* Marknaden för elbilar exploderar (vilket jag tror på).
* Teslas marknadsandel sjunker (vilket är självklart om marknaden exploderar).
* Teslas försäljning exploderar ändå... Mest som en konsekvens av det generella elbilsintresset.
Många verkar tro att det är ett "antingen eller" mellan Tesla och övriga tillverkare. Det tror jag inte alls på. Jag tror (precis som Elon) att det är jättebra för Tesla ju fler tillverkare som släpper elbilar...
2017 såldes det 0,81 miljoner BEVs varav Tesla stod för ungefär 12%. Totalt såldes det 82 miljoner bilar i världen. BEVs står alltså fortfarande för mindre än 1% av försäljningen.
Det är inte orimligt att tro att det 2025 säljs minst tio gånger så många elbilar. År 2030 kanske 30 gånger så många elbilar.
Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.
Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.
Då har vi utgått ifrån ett scenario som i mitt tycke inte är extremt på något sätt. Vi har dessutom inte ens tittat på en eventuell framgång när det gäller solpaneler, energy storage, lastbilar osv...
Jag håller dock verkligen med dig ang Musk... Det är faktiskt en av de största riskerna med aktien imo. Jag tyckte nya incitamentsprogrammet var bra och det tyder ändå på att han har starka incitament att vilja tjäna massor av pengar (främst för att ha råd att kolonisera mars tror jag ) men även om det är bättre för världen så tror jag aktieägarna kan drabbas av att han ändå prioriterar transformationen framför ekonomisk vinning för bolaget
Jo, eller låt oss anta att Tesla inte kommer att kunna sälja en produkt till premiumpriser när produkten i sig inte håller premiumkvalitet. Idag funkar det galant, när man har monopol på ett internationellt laddnätverk och prestandabilar med lång räckvidd. Konkurrensen kommer inte att bli nådig, och med "investerarglasögonen på" skulle jag hellre anta en marginal på 5 % (i högkonjunktur). Baserat på dina 1,2 miljoner bilar ger det (med antaget medelpris på 1 miljon kr per bil) en vinst på 7,5 miljarder USD. Med P/E motsvarande Porsche (P/E 6) ger det en värdering på 45 miljarder USD, alltså något mindre än dagens 47 miljarder USD. Nu fulräknar jag extremt, så tar mig inte seriöst i denna snabba "servettberäkning".Legato skrev:Låt säga att Tesla tappat marknadsandel till 5% av BEV-marknaden 2030. Då säljer man drygt 1,2 miljoner bilar! Kan man göra det med samma bruttomarginaler som idag vilket jag inte alls tror är omöjligt (lägre råvarukostnader, effektivare produktion men troligen också något lägre utpriser) så tjänar man fantastiskt mycket pengar och dagens aktiekurs är ett minne blott.
Jämför tex med Porsche som säljer under 200.000 bilar per år och gör 4 miljarder Euro i vinst. Skulle Tesla ha samma marginal och sälja 6 gånger så mycket bilar så skulle man alltså göra en vinst på 30 miljarder dollar på bilarna år 2030... Bara bilarna skulle då motivera ett börsvärde på i runda slängar 10 gånger så mycket som idag.
Jag menade inte att var fel att ha just en blankare utan snarare att referera någon som har ett så tydligt intresse av att aktien ska gå åt ett visst håll.ochso skrev:Blankare ger en bra balans till analyser av företaget. Alldeles för många är alldeles för positiva till Tesla som investering, risken i aktien är skyhög. Tror det är bra att negativa mäklare och investerare får komma till tals, det handlar ju inte om att man vill bolaget illa på något sätt, bara att aktien kanske är för högt värderad, en slutsats jag för övrigt håller med om.Pontus skrev:Försökte söka på lite nyheter om Tesla och en av de första artiklarna var om ett uttalande från en fond mäklare vars största satsning var att Tesla kommer gå under. Dvs den fond han ansvarar för största satsning är att Tesla aktien ska gå ner.
Varför skriver man en artikel med en sådan mans underlag? Han är ju inte direkt opartisk när han troligtvis satsat sin karriär på ett utfall.
Men å andra sidan kan man väl säga att de flesta som har något behov av att vara insatta i marknaden har det som jobb och väljer då också att följa sin tro. Så frågan kanske blir vem ska man om man är journalist fråga om sådana här gissningar?
Tror inte man ska lägga för mycket tid och energi på att i det korta loppen hitta förklaringar till varje liten kursrörelse. Just nu är det mycket politik mellan diverse länder som spökar, olyckor så väl för Tesla som för über vilket innebär risker, Moodys har sänkt Teslas kreditbetyg osv. Mycket negativt nu, spekulationer om innevarande kvartals leveranser mm.
Men det som är av intresse och som spelar roll för aktiekursen är ju hur många bilar Tesla levererar om 5 år, och då är dagens nyheter bara en droppe i havet. Jag tror det kan vara farligt att vara inne i en Aktie som Tesla (alla aktier i allmänhet, men i Tesla i synnerhet) med för kort tidshorisont. Värderingen är skyhög, allt måste gå rätt för att aktiekursen ska motiveras, vad är sannolikheten för att allt verkligen går rätt?
Jo, jag älskar det Tesla gör och jag vill att det ska gå bra för Tesla, men vad händer när alla andra börjar göra samma sak till lägre pris? När man funderar på att köpa aktier i ett bolag tror jag att man ska lägga mindre fokus på potentialen och mer fokus på riskerna. Men jag kanske är lite väl defensiv. Av transparensskäl kan tilläggas att jag varken är lång eller kort Tesla...