Sida 1 av 3

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 10:25
av chaffis75
Förstår inte de ska vara så... Varför anpassar sig inte dessa orter sig efter att de numera blir allt mer vanligt med elbilar? Samtidigt så är de faktiskt inte så tätt med motorvärmare uttag så man ska kanske inte vara förvånad. Känns ju sådär att behöva dra sladdar genom ett fönster... Den stuga vi ska hyra denna vinter får man inte parkera direkt utanför så de funkar ju sådär, men i år är de tyvärr ändå diesel som gäller men nästa år/säsong hoppas jag kunna köra el dit istället.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 10:45
av Verdi
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:01
av kallekula
Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Jag har en 20 m kabel och det funkar utmärkt. Däremot laddar det ju mycket riktigt långsamt när man kör vanlig plugg i väggen. Det spelar ju dock ingen roll om man ska stå några dagar och inte köra några längre turer under tiden.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:10
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Jag har en 20 m kabel och det funkar utmärkt. Däremot laddar det ju mycket riktigt långsamt när man kör vanlig plugg i väggen. Det spelar ju dock ingen roll om man ska stå några dagar och inte köra några längre turer under tiden.

Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:14
av Idesta
Jag har skaffat en ny lite dyrare och grövre skarvsladd som är 10 m, funkar bra utan att jag märkt ngn försämring. Drar kabeln från balkong på 3:e våningen och ner och ställer ned till 9 amp så det går ju inte så snabbt men funkar.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:16
av kallekula
Verdi skrev:
Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?
Jag använder UMC väldigt sällan (med/utan förlängning) så jag har inte reflekterat över det. När jag kört vägguttag i en gammal fjällstuga har jag dock tryckt ner maxeffekten några steg ändå så det går väldigt långsamt ändå :)

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:20
av Verdi
kallekula skrev:
Verdi skrev:
Men du upplever ingen försämring pga förlängningskabeln? Det går lika snabbt (långsamt) som om du kopplade in umc:n direkt i uttaget?
Jag använder UMC väldigt sällan (med/utan förlängning) så jag har inte reflekterat över det. När jag kört vägguttag i en gammal fjällstuga har jag dock tryckt ner maxeffekten några steg ändå så det går väldigt långsamt ändå :)

Sant. Jag fick ställa ner till 6A i stugan eftersom att proppen gick när jag försökte med 9A. :D Men tyckte ändå det var stor skillnad. 7 km/h utan förlängning och kanske 3 km/h med förlängning. Om den ens bemödade sig om att starta laddningen.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:23
av Verdi
Idesta skrev:
Jag har skaffat en ny lite dyrare och grövre skarvsladd som är 10 m, funkar bra utan att jag märkt ngn försämring. Drar kabeln från balkong på 3:e våningen och ner och ställer ned till 9 amp så det går ju inte så snabbt men funkar.
Min står och laddar från en motorvärmarstolpe utanför jobbet nu med 9A. Får 10 km/h "typical" (eller 13 km/h "rated" om man är mer bekant med den siffran).

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 11:24
av kallekula
Verdi skrev:
Sant. Jag fick ställa ner till 6A i stugan eftersom att proppen gick när jag försökte med 9A. :D Men tyckte ändå det var stor skillnad. 7 km/h utan förlängning och kanske 3 km/h med förlängning. Om den ens bemödade sig om att starta laddningen.
Aha, då hade jag nog provat en annan sladd. Runt 7 km/h brukar jag ladda när jag ställt ner i bilen. 3 km/h har jag aldrig sett.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 12:19
av bonath
Det var någon som gjort en trefasadapter till spisens trefasuttag. Man lagar inte så mycket mat när man sover...

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 14:51
av Teslaspolen
Tungt att dra ut spisen dock, om det inte är en vägg/skåmonterad variant då det inte alls går. Men absolut, om det går så...

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 14:58
av gellerstam
Teslaspolen skrev:
Tungt att dra ut spisen dock, om det inte är en vägg/skåmonterad variant då det inte alls går. Men absolut, om det går så...

Vad gör man inte för trefas ...

(OBS detta är inget jag rekommenderar! Olagligt och potentiellt livsfarligt! )
Alternativt kan man bygga en Bullen special*, dvs dra tre skarvsladdar från olika uttag, givetvis med de tre olika faserna!, och sen koppla ihop dem i en trefashandske. Whipps så har du trefas till UMC'n. (Om det verkligen fungerade för Bullen vet jag inte .... ;- )

Alt 2 :Ta med lite extrautrustning så du kan koppla in dig i centralen....


Det finns inga genvägar till trefas....

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 16:17
av Teslaspolen
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 16:25
av tax
Hur gör man för att låsa timern på ett motorvärmaruttag? På nyare motorvärmaruttag har jag inte hittat nåt sätt. Har jag missat nåt knep?

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 16:37
av rightnow
Idrefjäll har en jäkla massa destinationsladdare för Tesla har jag fått höra från min bror som har stuga där.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 16:37
av gellerstam
Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Japp, det är "dra ut spisen" adaptern.....

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 16:42
av mathiaso
Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 17:13
av Nicke Nyfiken
mathiaso skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?

Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
En ganska bra tumregel är att man får lika många km räckvidd per laddtimme, som antalet Ampere man laddar med.
Så laddar man vanlig enfas Schuko med 13A så får man 13 km räckvidd per timme.
Laddar man trefas med 10A får man 30 km räckvidd per timme.

I sämsta fall klarar motorvärmaruttaget bara 6A. Men det ger runt 15 mil räckvidd per dygn.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 17:18
av bat
Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 17:20
av Nicke Nyfiken
bat skrev:
Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Det har du så klart rätt i.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 19:35
av bylund
Verdi skrev:
Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Vid spänningsfall sänks strömmen automatiskt, så det kan vara intressant att se vad bilen rapporterar att den faktiskt drar då.

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 27 sep 2017 19:50
av Iceman
Teslaspolen skrev:
Det är alltså en sådan här som vi pratar om:

https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Yes, har en sådan. Dock aldrig använd ska erkännas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 10 jan 2018 22:58
av Fikonhjul
Liten uppdatering som gäller Branäs: Fortum har installerat några laddstolpar i deras Charge & Drive-system (400V 32A Type 2). När jag var där häromveckan var de på dalsidan så nya att de inte gick att hitta i appen, så jag fick ringa kundtjänst som kunde fjärrstarta en tretimmars laddning (den bjöd de på). Laddstolpen på toppen (vid skiduthyrningen nära Björnen-området) fungerade inte.

För att vara extra trygg inför hemfärden via Karlstad tog jag Schuko-adaptern och drog kabeln genom stugfönstret. Kunde använda ett uttag nära elcentralen, avsett för tvättmaskin etc, så jag fick 13A (ett vägguttag en bit bort funkade inte alls).

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 11 jan 2018 17:57
av mattiasottosson
Jag kör 50 meter förlängning för daglig laddning. Finns tyvärr ingen annan lösning förrän min brf tagit ställning i laddstolpefrågan. Förvånansvärt lågt spänningsfall, får 222 v @ 10A, dvs ca 2.2 kW laddeffekt.

Långt ifrån en optimal lösning, men väldigt mycket bättre än att inte kunna ladda hemma alls...
6426F1EF-8EEA-44BA-8644-9A47FAD8AE01.jpeg

Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?

Postat: 29 dec 2018 13:47
av stevengerrard
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu :(

Någon som fått samma?

Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller. :(