Sida 1 av 2

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 20:36
av neriksson
Henrik Torphammar skrev:
Lika förundrad över hur man kan köpa en bil för så mycket pengar utan att veta vad man köpt
Jag har försökt tagit reda på så mycket som möjligt innan, men till slut kände jag att jag är tillräckligt redo att köpa elbil och lära mig längs vägen.
Har ingen aning om hur många cylindrar min fossilare har heller - behållit kunskapen om den bilen till strikt need-to-know-basis och det har funkat skapligt hittils. ;)

Henrik Torphammar skrev:
När du får bilen så får du öppna motorhuven och titta vad som sitter där helt enkelt, det finns en dekal på laddaren som talar om vilken det är. Bli inte rädd när du öppnar huven bara för motorpaketet ser ut som bilken bensinare som helst :mrgreen:

Laddaren är den översta biten "topplocket", mellangården är fartreglaget/invertern som styr elmotorn och själva motorn är "vevhuset" längst ner på motorpaketet.
Haha, har förstått till min besvikelse att det inte finns någon "frunk" på Leafen. :evil:
Tack för hjälpen, får kika där när jag hämtat bilen.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 20:40
av neriksson
Bjelke skrev:
Att bilen HAR en inbyggd laddare är helt självklart iaf :)
Haha, ja, det fattade jag ju egentligen nu när du säger det. Skyller på att jag är lite trött nu och fortfarande nybörjare :roll:
Bjelke skrev:
Standard-kabeln som följer med kör på 10 Ampere vilket normalt ska funka i ett vanligt uttag om det är i gott skick :)
Ok, skönt. Då har jag i varje fall en liten backuplösning om det skulle krångla att få in en laddbox.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 20:48
av Teslaspolen
neriksson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Lika förundrad över hur man kan köpa en bil för så mycket pengar utan att veta vad man köpt
Jag har försökt tagit reda på så mycket som möjligt innan, men till slut kände jag att jag är tillräckligt redo att köpa elbil och lära mig längs vägen.
Har ingen aning om hur många cylindrar min fossilare har heller - behållit kunskapen om den bilen till strikt need-to-know-basis och det har funkat skapligt hittils. ;)

Henrik Torphammar skrev:
När du får bilen så får du öppna motorhuven och titta vad som sitter där helt enkelt, det finns en dekal på laddaren som talar om vilken det är. Bli inte rädd när du öppnar huven bara för motorpaketet ser ut som bilken bensinare som helst :mrgreen:

Laddaren är den översta biten "topplocket", mellangården är fartreglaget/invertern som styr elmotorn och själva motorn är "vevhuset" längst ner på motorpaketet.
Haha, har förstått till min besvikelse att det inte finns någon "frunk" på Leafen. :evil:
Tack för hjälpen, får kika där när jag hämtat bilen.
Så länge man är villig att lära sig så kommer det gå bra!

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 20:56
av HelectriC
Bjelke skrev:
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt :)
Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland :)

Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom :)

Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...

Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen :(
Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför :lol:

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 21:01
av LarsL
neriksson skrev:
Jag har inte helt förstått det här med Schuko.
Vad jag har läst och förstått från vissa håll så är det inte rekommenderat att ladda från ett vanligt vägguttag. Andra menar att det inte är några problem och jag har läst recensioner av bilen där testförarna har laddat på motorvärmaruttag.
Jag håller nu på att förhandla med BRF att jag ska få installera laddbox vid min parkeringsplats, men om dom nu vägrar eller drar ut på tiden;
Kan jag ladda Leafen från motorvärmaruttag? Dom är nyinstallerade i somras och dom har timer.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svamlande... :?
Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.

Att ladda från ett motorvärmaruttag med timer funkar dåligt. Du laddar ungefär 10km per timme ur ett Schukel på 10A. Om då timer slår av efter någon timme så ger det ju inte särskilt mycket. Bäst är så klart att byta ut Schukel uttaget emot en Laddbox. Men att bara kunna koppla bort timer kan hjälpa mycket.

Det är nästan nödvändigt att kunna ladda hemma eller vid jobbet om inte elbilen ska bli en plåga. Så ansträng dig för att lösa laddningen även om det är lite svårt.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 21:11
av Bjelke
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt :)
Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland :)

Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom :)

Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...

Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen :(
Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför :lol:
:lol: inte mycket, bara lite tydligare kanske...

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 28 sep 2017 21:13
av Limbster
neriksson skrev:
Jag har inte helt förstått det här med Schuko.
Vad jag har läst och förstått från vissa håll så är det inte rekommenderat att ladda från ett vanligt vägguttag. Andra menar att det inte är några problem och jag har läst recensioner av bilen där testförarna har laddat på motorvärmaruttag.
Jag håller nu på att förhandla med BRF att jag ska få installera laddbox vid min parkeringsplats, men om dom nu vägrar eller drar ut på tiden;
Kan jag ladda Leafen från motorvärmaruttag? Dom är nyinstallerade i somras och dom har timer.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svamlande... :?
Går utmärkt att ladda från Schuko men var försiktig med värmeutveckling om du laddar med mer än 10A. Går nog bra att ladda från motorvärmaren på runt 10A vissa kan vara begränsade till 6A, titta vad den är byggd för att klara, problemet är timern, får springa ut och sätta igång den stup i kvarten, men sopor ska slängas, hund kanske ska rastas mm, så under en period kan det nog funka.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 06:35
av Henrik Torphammar
Teslaspolen skrev:
Så länge man är villig att lära sig så kommer det gå bra!
Jag fuskade med en kampanj där Nissan Leasade ut bilar för 1600kr/mån. Hade aldrig vågat köpa en så dyr bil utan att veta allt, men det är ju personligt. Hade efter min leasing aldrig köpt en Leaf heller. (Den 2014 jag hade vad katastrof beträffande byggkvalitet.) Dock valde jag att leasa den ett år till för dubbla pengarna eftersom det gav mig relativt billiga mil och passade min slingriga väg bättre än min V70 D5.

Sen blir det ju lättare med tiden att köra elbil för all del om än lika dyrt i inköp.

2014 när jag hämtade min bil i Malmö,
Bild

Tre år senare,
Bild

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:26
av neriksson
LarsL skrev:
Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Kanske är svårt för dig att svara på, men hur ska man tänka på när man hälsar på hos andra som har villa? Vi vet ju inte om det är "fräsch installation" där eller inte.
Vi åker då och då och hälsar på svärfar och svärmor och är där några timmar. Ska jag vidta några försiktigthetsåtgärder om vi vill låna ett Schuko av dom för att ladda?
LarsL skrev:
Det är nästan nödvändigt att kunna ladda hemma eller vid jobbet om inte elbilen ska bli en plåga. Så ansträng dig för att lösa laddningen även om det är lite svårt.
Vi kommer göra allt för att få installera en laddbox - men jag vet ju att det finns personer som av olika skäl är väldigt skeptiska till elbilar. :|

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:32
av neriksson
Limbster skrev:
Går utmärkt att ladda från Schuko men var försiktig med värmeutveckling om du laddar med mer än 10A. Går nog bra att ladda från motorvärmaren på runt 10A vissa kan vara begränsade till 6A, titta vad den är byggd för att klara, problemet är timern, får springa ut och sätta igång den stup i kvarten, men sopor ska slängas, hund kanske ska rastas mm, så under en period kan det nog funka.
Har nog tänkt om och tänker använda motorvärmeuttaget för att kunna slå på värme i bilen utan att behöva sno energi från batteriet.
Jag ser det som att vi har en kupévärmare :D

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:35
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:
Har nog tänkt om och tänker använda motorvärmeuttaget för att kunna slå på värme i bilen utan att behöva sno energi från batteriet.
Jag ser det som att vi har en kupévärmare :D
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:36
av bylund
neriksson skrev:
LarsL skrev:
Nej, det är inte rekommenderat att ladda från vilket vägguttag som helst. Men är det fräscha installationer som tål 10A under lång tid så är det okej.
Kanske är svårt för dig att svara på, men hur ska man tänka på när man hälsar på hos andra som har villa? Vi vet ju inte om det är "fräsch installation" där eller inte.
Vi åker då och då och hälsar på svärfar och svärmor och är där några timmar. Ska jag vidta några försiktigthetsåtgärder om vi vill låna ett Schuko av dom för att ladda?
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:40
av bylund
LarsL skrev:
... Schukel på 10A. ... Schukel uttaget ...
Vad är egentligen grejen med att konsekvent skriva Schukel istället för Schuko? Det är i så många inlägg från dig att jag börjar undra om det är ett skämt jag inte förstår.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:41
av neriksson
Henrik Torphammar skrev:
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)
Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:
Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.

Länk till artikeln
Stämmer inte det?

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:42
av neriksson
bylund skrev:
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset. :)

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 20:54
av Bjelke
neriksson skrev:
bylund skrev:
Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset. :)
Nissans original-sladd kan man faktiskt inte ställa strömmen på och inte i bilen heller :(
Jag fick köpa en sladd på annat håll för det. Det är oxo enda sättet att ladda på högre effekt (14,3 A i Nissans fall).

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 29 sep 2017 21:55
av lator
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt :)
Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland :)

Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom :)

Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...

Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen :(
Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför :lol:
:lol: inte mycket, bara lite tydligare kanske...
När man tävlar i inläggsligan så är väl alla medel tillåtna... :mrgreen:

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 30 sep 2017 08:10
av Basunen
Tänk på hur sladden hänger när du använder Schuko. Klumpen på sladden är tung. För mig blev det glappt efter några år. Värmeutväxling och plasten smälte. Använder fortfarande Schuko men avlastar nu genom att lägga klumpen på en stol så den inte drar i kontakten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 30 sep 2017 08:48
av chaffis75
Vi har leaset en leaf på två år och ville då inte skaffa laddbox eftersom de är en typ1 kontakt. Såhär löste vi laddningen. Monterade ett helt nytt shuko, byggde en lite hylla med lock och hänglås för att avlasta och hålla den enklaste typen av stölder borta.
Såhär sitter denna laddare nästan hela tiden, bara någon gång ibland vi tar med den.

Vad har hört så laddare man bara med ca 8 amp på nyare leaf laddare (med original klump) men har inte kollat de själv men har plan att göra de vilken dag som :D Om detta är sant så är ju risken för varmgång betydligt lägre men kan såklart hända ändå.

Jag tycker vår lösning fungerar utmärkt, har haft de så sedan april/maj något.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 30 sep 2017 10:17
av evilirish
Själv satte jag upp en laddbox med typ2 uttag, och använder den medföljande typ2->typ1 kabeln

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 30 sep 2017 11:18
av Teslaspolen
Vi fick först en 8 ampere sladd, sedan efter ett år så fick vi en till, fast på 10 ampere. Så nu har vi den på 8A alltid sittandes hemma vid garaget, och 10A får ligga med i bilen.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 30 sep 2017 15:39
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs ;-)
Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:
Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.

Länk till artikeln
Stämmer inte det?
Vi talar inte mot varandra. Timern kräver laddsladd i. Sen finns appen, men det jag menar är att den strular rejält och i synnerhet när det började bli kallt ute. Vet inte om det var belastning på deras server eller nått. Kontentan blev kall kupé.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 01 okt 2017 22:49
av Monark1954
Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 02 okt 2017 09:11
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.
Jäklar vad lätt det är att glömma sånt alltså, jag höll på bli vansinnig förr när jag had Leafen som huvudbil och appen
bara krånglade typ hela tiden (den var ju tom under en period helt avstängd av Nissan)... Kör man batteriet helt tomt
varje dag så vill man ju väldigt gärna kunna kolla i appen så att laddningen funkar eller få ett meddelande om den inte
gör det tex... Jag hade 10 mil enkel varje dag och var alltså även tvungen att ha 100% laddat för att komma hem...
Nu när vi mest har den som andrabil hemma och sällan kör mer än några mil per dag så blir det helt annat, nu kikar
man i appen väldigt sällan...
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...

Re: Nissan Leaf - Laddning

Postat: 02 okt 2017 09:18
av bonath
Tycker den funkar hyfsat. Får logga in på nytt hela tiden och seeeeeg é den men in kommer jag till slut. Har inte förvärmt på ett tag, får prova det några gånger.