Sida 1 av 6

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 30 sep 2017 11:15
av selfish
Om du vill att ljuset ska följa helljus samt backljus så finns ingen 12V att hämta tydligen utan endast canbus signal.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 30 sep 2017 21:10
av Bod
Är den sanktionerad av Tesla? Dvs åker någon garanti?

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 30 sep 2017 21:55
av bylund
selfish skrev:
Väntar nu med spänning hur många minuter det tar innan någon skriver en kommentar om hur min garanti inte kommer att gälla längre... :-)
Det tog ändå drygt 12 timmar innan det kom på tal.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 01 okt 2017 00:14
av Legato
Blir avundsjuk och kommer absolut skaffa snarast möjligt. Dock blev man helt trött i ögonen av hemsidan ;)

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 01 okt 2017 04:18
av selfish
bylund skrev:
selfish skrev:
Väntar nu med spänning hur många minuter det tar innan någon skriver en kommentar om hur min garanti inte kommer att gälla längre... :-)
Det tog ändå drygt 12 timmar innan det kom på tal.
Hehe...kanske berodde på att jag nämnde det i första inlägget eller vad tror du?

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 10:10
av Nicke Nyfiken
Hur funkar det i kombination med det automatiska helljuset?

Med AP1 så funkar helljusautomatiken i princip perfekt i kombination med det svaga originalhelljuset. Det stängs av precis när det är lagom avstånd kvar till den mötande bilen. Med extraljus så måste ju helljuset stängas av mycket tidigare. Det tar väl inte bilen hänsyn till?

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 10:38
av mati
Är det därför helljusautomatiken stänger av helljuset så sent? För att helljuset är så dåligt att det ändå inte stör mötande bilar? Nu vet jag iofs inte hur det fungerar med AP1, men de få gångerna jag har kört med helljusassistenten påslagen så har jag i 8 av 10 fallen stängt av helljuset manuellt. Det kanske ska vara så då. Också en teori. I och för sig så har jag ibland glömt att stänga av helljuset och jag har aldrig blivit påmint i form av blinkande mötande bilar. De kanske inte blev bländade då.
Men oavsett så lär helljusautomatiken inte ta hänsyn till eventuellt installerat extraljus.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 10:56
av Bjelke
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 10:58
av Smutt
Innan Teslan hade jag en Mazda CX5 och det funkade inte på den heller

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 11:11
av mati
Smutt skrev:
Innan Teslan hade jag en Mazda CX5 och det funkade inte på den heller
Jag hade en likadan. Jag tyckte att det fungerade oftast. Det den inte klarade av var orange gatubelysning, dvs natriumlampor. Då blev den tydligen bländad och slog på helljuset. Helt fel reaktion alltså. Vid minsta tvivel skulle den slå av helljuset, inte tvärtom. Helt puckat. Men vid normal körning på landsväg utanför belysta områden tyckte jag den var väldigt pålitlig. Den var inte perfekt, men användbar.
Teslas auto-helljus ska ses som en ren bakgrundsfunktion, ungefär som autobroms. Det är bra att den finns, men man ska inte förlita sig på den och sluta bromsa själv. Det är alltså inget som avlastar föraren primärt. Om man låtsas att den inte finns och sköter helljuset manuellt så kan den i vissa fall blända av när man själv har glömt det. Det är bättre än ingenting, men mer än så är det inte.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 11:12
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...
:o :o :o
Mycket märkligt. Jag använder alltid automatiken och har aldrig någonsin fått några irriterade blinkningar på mig.
Jag skulle vilja påstå att på min bil funkar helljusautomatiken i princip perfekt. Det enda jag kan klaga på är att den ibland släcker helljuset när man kommer till en vägsträcka med svag gatubelysning. Då vill jag fortfarande ha helljus om jag inte får ett möte. Men det problemet kan jag acceptera, eftersom den i övrig gör ett utmärkt jobb.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 11:40
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Åt mig har sjukt många arga bilförare blinkat eftersom jag har bländat dom med mitt helljus, så AP1 funkar
automatiken kattpiss på (och har alltid gjort)... Halva Hälsingland lär hata Tesla om jag skulle låta bilen sköta
det själv jämt...
:o :o :o
Mycket märkligt. Jag använder alltid automatiken och har aldrig någonsin fått några irriterade blinkningar på mig.
Jag skulle vilja påstå att på min bil funkar helljusautomatiken i princip perfekt. Det enda jag kan klaga på är att den ibland släcker helljuset när man kommer till en vägsträcka med svag gatubelysning. Då vill jag fortfarande ha helljus om jag inte får ett möte. Men det problemet kan jag acceptera, eftersom den i övrig gör ett utmärkt jobb.
För mig är det inte märkligt längre, jag har insett att bilarna är väldigt olika helt enkelt, det märks tydligt när vi pratar
om autopiloten tex... Dessa stora variationer kan bara förklaras med kvalitén på bilarna (den varierar mkt) och till viss
del att vi har olika förväntningar (gäller dock inte helljusautomatik för där är det övriga trafikanter som "bedömer"
funktionen och inte jag själv sas).
Jag tycker ungefär som Mati skrev nyss, att det är mer som en backup, om jag skulle glömma att blända av så gör bilen
det istället (kanske)...

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 12:14
av mati
Bilarna är extremt olika. Den slutsatsen har jag dragit för länge sedan. Det är inte bara dörrarna som skrapar för vissa, men inte för alla. Eller DU:s som måste bytas för många, medan andra är förskonade (jag tillhör dem, konstigt nog). En del säger att de inte har några som helst problem, andra har bilen mer på verkstaden än hemma. Det går så långt att en av oss inte längre vågar berätta det utanför ägardelen av forumet, vilket jag kan förstå.
Detsamma verkar gälla den tekniska biten som är mer än passform och skrammel. Vi har olika förväntningar, vilket till viss del kan förklara varför en del anser att autopiloten och dess kringfunktioner är Guds gåva, medan andra betraktar den i bästa fall som en gimmick. Men bilarna är olika. Bästa beviset för det är när vi får köra lånebilar, och plötsligt upptäcker vi ditten och datten som fungerar mycket bättre (eller sämre) än i våra egna bilar.
Förklaringen är nog att Tesla fortfarande strular med tillverkningsprocessen, och troligen har även underleverantörerna problem. Det är en utmatning att få till en jämn kvalitet, alltså att alla bilar som lämnar fabriken är likadana. Begreppet "måndagsexemplar" har för de etablerade tillverkarna förlorat allt mer betydelse eftersom man har finslipat tillverkningsprocessen, men för Tesla är det fortfarande ett faktum.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 13:39
av jonas
Vad är det för ljusbild på dessa vision X? jag är ut efter lång, mer typ pencil beam. Har varit missnöjd med mina runda ledextralampor. För mycket ljus för nära. Ljusbilden är som ett klot på de jag har.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 15:16
av ironjack
mati skrev:
Bilarna är extremt olika. Den slutsatsen har jag dragit för länge sedan. Det är inte bara dörrarna som skrapar för vissa, men inte för alla. Eller DU:s som måste bytas för många, medan andra är förskonade (jag tillhör dem, konstigt nog). En del säger att de inte har några som helst problem, andra har bilen mer på verkstaden än hemma. Det går så långt att en av oss inte längre vågar berätta det utanför ägardelen av forumet, vilket jag kan förstå.
Detsamma verkar gälla den tekniska biten som är mer än passform och skrammel. Vi har olika förväntningar, vilket till viss del kan förklara varför en del anser att autopiloten och dess kringfunktioner är Guds gåva, medan andra betraktar den i bästa fall som en gimmick. Men bilarna är olika. Bästa beviset för det är när vi får köra lånebilar, och plötsligt upptäcker vi ditten och datten som fungerar mycket bättre (eller sämre) än i våra egna bilar.
Förklaringen är nog att Tesla fortfarande strular med tillverkningsprocessen, och troligen har även underleverantörerna problem. Det är en utmatning att få till en jämn kvalitet, alltså att alla bilar som lämnar fabriken är likadana. Begreppet "måndagsexemplar" har för de etablerade tillverkarna förlorat allt mer betydelse eftersom man har finslipat tillverkningsprocessen, men för Tesla är det fortfarande ett faktum.
Lägg till det individuell kalibrering av radar, kameror och sensorer så inser man vidden av hur olika bilarna kan upplevas.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 17:37
av Tjell
Apropå radar, det är väl inte så att den påverkas av den här ljusrampen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 18:51
av tehjimos
Tjell skrev:
Apropå radar, det är väl inte så att den påverkas av den här ljusrampen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Nej, efter Model S facelift och Model X så sitter radarn inte nere vid läppen längre.. den sitter innanför kofångaren fram.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 19:42
av Smutt
Saknar bara en verkstad som monterar lysen automatisk baklucka osv

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 20:55
av Nicke Nyfiken
tehjimos skrev:
Tjell skrev:
Apropå radar, det är väl inte så att den påverkas av den här ljusrampen?
Nej, efter Model S facelift och Model X så sitter radarn inte nere vid läppen längre.. den sitter innanför kofångaren fram.
Ska man tolka det svaret som att det är ett problem på pre-facelift bilar med AP?

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 20:58
av Gustafsson
Nicke Nyfiken skrev:
tehjimos skrev:
Tjell skrev:
Apropå radar, det är väl inte så att den påverkas av den här ljusrampen?
Nej, efter Model S facelift och Model X så sitter radarn inte nere vid läppen längre.. den sitter innanför kofångaren fram.
Ska man tolka det svaret som att det är ett problem på pre-facelift bilar med AP?
Radarn sitter ju under noskonen, kan knappast va problem. Fast jag skulle hellre ha en smal enradig ramp.

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 21:06
av Nicke Nyfiken
Gustafsson skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tehjimos skrev:
Tjell skrev:
Apropå radar, det är väl inte så att den påverkas av den här ljusrampen?
Nej, efter Model S facelift och Model X så sitter radarn inte nere vid läppen längre.. den sitter innanför kofångaren fram.
Ska man tolka det svaret som att det är ett problem på pre-facelift bilar med AP?
Radarn sitter ju under noskonen, kan knappast va problem. Fast jag skulle hellre ha en smal enradig ramp.
Och var kommer ljusrampen att sitta då?

Hur bra ljus får man med en smal ljusramp?

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 21:20
av Gustafsson

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 02 okt 2017 21:36
av tehjimos
Dessa är pre-facelift... också sett varianter med 2st små led-ramper på var sida om radarn...

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 03 okt 2017 08:26
av 12man
jonas skrev:
Vad är det för ljusbild på dessa vision X? jag är ut efter lång, mer typ pencil beam. Har varit missnöjd med mina runda ledextralampor. För mycket ljus för nära. Ljusbilden är som ett klot på de jag har.
Verkar bli en ljusvägg med dessa multi 2/3/5/10 watts led/ramper vilket även visionx indirekt bekräftar på sin usasida http://www.visionxusa.com
2 bilder från deras lightcannon modeller,

Re: Vision X extraljus till model X och model S

Postat: 03 okt 2017 09:19
av gellerstam
jonas skrev:
Vad är det för ljusbild på dessa vision X? jag är ut efter lång, mer typ pencil beam. Har varit missnöjd med mina runda ledextralampor. För mycket ljus för nära. Ljusbilden är som ett klot på de jag har.

VX XPR-H12S är en pencil beam ramp. förvänta dig inte mycket ljus lågt ut på sidorna i skogen. Men givetvis har VX ramper med mera bredd också. (VX = Vision X)

Går du på en VX XPR-12M så får du mindre längd och mer bredd. (Ingen Halo)

Vill du ha mycket ljus både nära och på halvlångt avstånd kan en VX XMITTER PRIME 21" vara ett alternativ. Mycket ljus/storlek i den rampen! Dock bör den rampen helst monteras lite högre för att inte asfalten precis framför bilen skall bli för ljus.
2017-09-29 08.16.50-reg.jpg
VX Xmittern tycker jag sitter lite för lågt under nummerplåten. (jag har en kombo 10+25 grader.)
VX XPR H-18S ger mig en fin längd på raksträckorna. Samt att jag verkligen gillar de OLAGLIGA halo funktionen. (Sitter på egen brytare.)
X-40 på taket ger mycket ljus på bredden och längden.

Då jag har bra LED halvljus (Standard!) på bilen så upplever jag det inte som ett jätteproblem vid avbländning. Men visst blir siktsträckan kortare .... ;-)
(Har även bytt standard halogen på hellyset mot 70w Xenon. ) Detta ger mig > 55 000 riktiga lumen + halvljuset. En original 35w Xenon ger 3300Lumen.

Nu när VX "Hackat" Teslan så ligger den lite närmare till hands igen. Hellyset har varit en bromskloss för köp tidigare.