Sida 1 av 1

S03E04: Livet med elbil

Postat: 08 okt 2017 14:04
av Herr X
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Livet med elbil

I detta avsnitt:
Hur är det egentligen att äga elbil? Hur gör man när man bor där man inte har laddning? Hur tänker man på långresa? Och handen på hjärtat, har det någonsin varit problem? Bara 260 bilar producerades av Model 3 under kvartal 3, det är långt under Teslas plan. Blir Model 3 försenad? Med utgångspunkt i en artikel i Allt om bilar, ställer vi oss frågan: Är Tesla en bluff? Dessutom: Hör om den perfekta elbilen för hantverkare, hur Anders nästan blev kändis i Österrike och hur Fabian Teslaanpassar nya huset!

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 10 okt 2017 18:58
av _TonyV
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 10 okt 2017 19:02
av TiborBlomhall
Hmm. Min Leaf tappar alltid en stapel (av 12) bara jag lämnar den oinpluggad mer än en halvtimme. Å andra sidan tappar den inte mer oberoende av antal timmar eller tom dagar man lämnar den så.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 10 okt 2017 19:19
av blincoln
Alltså: En Tesla värmer väl inte någonsin batteriet när den står parkerad, utom när den ska börja ladda? Det verkar helt orimligt. Jag har själv stått parkerad vid flygplatsen i två veckor på vintern och inte tappat mer än kanske 20%, inte ens det om jag minns rätt.

Jag tycker att det är super att ni beskriver grunderna för elbilssugna och hur det är att leva med elbil, men trassla inte till det för mycket ;)

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 10 okt 2017 20:37
av tehjimos
Teslan värmer nog batterierna när dom blir för kalla, men inte i vanliga fall skulle jag tro.

Svårt att se hur du tappar 3mil per natt, vi tappar någon km/några km per natt i en X P90D i ett garage med 16 grader, också ingen hemmaladdning.

Jättebra podds! Börjat lyssna senaste veckan o har mycket att jaga ikapp men perfekt när man jobbar! :D

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 13:42
av Verdi
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 15:20
av Guldis-54
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.
Har börjat uppleva samma på min S senaste tiden. Har inga siffror, men uppfattar som om den tappar mer laddning nu än tidigare. Kört 2000 mil. :shock:

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 15:58
av Teslaspolen
Teslas app? Långsam?! Den är ju jättesnabb! Prova Nissan Leafs både officiella app som är vansinnigt långsam och den inofficella som är en smula snabbare så ska ni få se på lååååångsaaaaamt!

För övrigt har Nissan Leaf alltid haft Typ1 uttag fram tills nu då den nya modellen som ska komma då den äntligen får Typ2, men ingen CCS utan CHAdeMO...

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 16:51
av Legato
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.
Tycker inte heller 30 km per dygn låter orimligt. Skulle uppskatta att jag ligger runt 20 km om jag inte sätter bilen i energispar/disconnect. En stor del av dessa 20 km i drain beror nog dock på att jag använder två tredjepartsappar utöver Teslas egen.

När jag hade bilen på verkstad i drygt två veckor så laddade de den två ggr.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 17:29
av Foluke
Legato skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.
Tycker inte heller 30 km per dygn låter orimligt. Skulle uppskatta att jag ligger runt 20 km om jag inte sätter bilen i energispar/disconnect. En stor del av dessa 20 km i drain beror nog dock på att jag använder två tredjepartsappar utöver Teslas egen.

När jag hade bilen på verkstad i drygt två veckor så laddade de den två ggr.
Testade i somras.
En vanlig natt utan ström tog 5 km och camper mode tog 25 km. 16 grader ute 19.5 grader i bilen. Ac jobbade för kylning. Lamporna fram lyste och instrumentpanel var tänd. Skärmen sattes i clean mode.
Mycket behagligt klimat i bilen hela natten!
Då var det ca ett halvt dygn, alltså natt.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 11 okt 2017 19:35
av _TonyV
Legato skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
3 mil vampiredrain på en natt? Måste vara fel sagt av Fabian, 3 km kanske?
En Leaf tappar inget, åtminstone om värmningen inte slår på pga. sträng kyla.
Säg inte det. Tycker vår Model S tappar väldigt mycket när den inte används nu. På ca 15 mils körning över 3 dygn så tappade den säkert 6-7 mil förutom det som användes under körningen. Vore intressant att se verklig förbrukning. Dvs hur många kWh man trycker in i bilen över 1 år och ta det delat med antal km man kört.

Lustigt nog tappar vår BMW i3 i princip aldrig någonting när den står stilla.
Tycker inte heller 30 km per dygn låter orimligt. Skulle uppskatta att jag ligger runt 20 km om jag inte sätter bilen i energispar/disconnect. En stor del av dessa 20 km i drain beror nog dock på att jag använder två tredjepartsappar utöver Teslas egen.

När jag hade bilen på verkstad i drygt två veckor så laddade de den två ggr.
Så vad talar vi om här? Kanske 4 kwh under en natt när bilen bara står där. Ursäkta med det är ju absurt.

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 12 okt 2017 09:32
av Jocce
Gällande "Laddpunkt".

För oss som skaffat Laddplatser och fått bidrag via "Klimatklivet" så är det klockrent vad en laddpunkt är.

Det är varje punkt en enskild bil kan koppla in sig på.

Vi har i föreningen 4 st laddpunkter (i 2 st stolpar).


/Jocce

Re: S03E04: Livet med elbil

Postat: 12 okt 2017 10:41
av blincoln
Om man ställer bilen i power save men med always connected så drar den någonstans kring 25W enligt https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nts.96193/ . Mina erfarenheter på min 2013 Model S säger snarare 50W, så någonstans mellan 600-1200 Wh/dygn. Det är ingen vidare low-power-design det, men det är en av grejerna man struntat i att bry sig om på Model S. Vad den drar i icke-power save mode vet jag inte, det är ju nästan inget besvär att ha den i power save (2 sekunder boottid ibland).

Att batterimätaren säger färre km på morgonen om det är kallt beror snarare på att den gissar mer pessimistiskt när batteriet är kallt, och att batteriet inte ger lika mycket så länge det är kallt.

Anders och Fabian: Ni får gärna reda ut detta med batterivärmning i parkerat läge, eftersom ni har sagt det flera gånger i olika avsnitt. Jag tror inte ett ögonblick på det men jag kan ha fel.