Sida 1 av 30

Sono Motors

Postat: 10 okt 2017 19:37
av Elbilisten
Sion_Design_Header.jpg
Sion, crowdsourcet elbil från Sono Motors. De har tänkt annorlunda på flera sätt. Hoppas de lyckas få den i serietillverkning.

https://elbil.no/provekjort-den-crowdso ... no-motors/

https://sonomotors.com

Re: Sono Motors

Postat: 10 okt 2017 23:23
av Jerker
Dragkrok!!! :shock:

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 05:51
av Tars
Ser ut så

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 06:12
av Bjelke
Solceller över typ hela bilen, dragkrok, möjlighet till att både ta ut 220 Volt och ladda andra bilar via typ 2, 35kWh batteri (nästan säkert) och ett pris på 130 tusen i Norge...
Om dom verkligen kan börja leverera och till det priset så lär det bli några stycken sålda.... typ många...
(dragkroken blev jag inte riktigt klok på, var det bara för typ cykelfäste eller skulle det bli en riktig eg.?)

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 06:37
av Limbster
750 kilo är satt på dragkroken

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 06:45
av LarsL
Bättre än den där Svenska Uniti.

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 06:57
av Jerker
Man kan fälla de tre sätena bak var för sig och även framsätena så att det blir helt plant. Så man kan alltså sova i bilen. Total längd 2,60.

Priset är €16.000 inkl. tysk moms men utan batteri. Batteriet ska kunna hyras eller köpas. Ett 35 kWh batteri kostar idag €4.000 att köpa men de vill vänta med både det exakta priset och kapaciteten tills bilen finns att köpa eftersom de inte vill låsa fast sig nån lösning eftersom de vill leverera det senaste och bästa.

Man ska börja leverera Q3 eller Q4 2019.

Man kan göra en beställning nu med minsta handpenning på € 500 och då får man 2% rabatt på priset.
2.000 ger 4%
8.000 6%
14.720 8% (då har man betalt hela bilen exkl. batteri)

Man har fått drygt 2.200 förhandsbeställningar och målet är 5.000. Oklart om det är ett måste för att starta produktion. Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.

Den ska säljas direkt till kund. Hur blir det med typgodkännande i Sverige? Gäller det tyska här i Sverige med hjälp av EU? Service? Måste man åka till Tyskland för det?

Jag gillar konceptet som helhet även om jag inte är så förtjust i solcellerna som får bilen att se ut som ett cirkusföremål. De har gett bilen egenskaper som de själva efterfrågat men andra tillverkare inte alltid lyssnat på. Kanske kommer vi i framtiden att få se många liknande projekt eftersom det är lättare för en liten tillverkare att bygga en elbil än en fossilbil?

Den är förvånande billig, men det kanske är det vi får se i framtiden? Elbilar är billiga!

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 08:02
av orca
Jerker skrev:
Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.
Verkar redan ha fått in det iaf, och 320kEUR till

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 08:10
av Jerker
orca skrev:
Jerker skrev:
Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.
Verkar redan ha fått in det iaf, och 320kEUR till
Just det, det har du rätt i!

Tydligen kan det bli olika storlekar på batteri också, och man har inte riktigt bestämt sig för släpvagnsvikten. Den kan bli upp till 1300 kg

Det som man naturligtvis vill veta är hur den uppför sig i motorvägsfart, men med den profilen är det väl tyvärr så att den blir väldigt törstig. Kan man välja bort solcellerna så blir den mer attraktiv.

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 10:43
av Limbster
fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag

Re: Sono Motors

Postat: 11 okt 2017 12:23
av Jerker
Limbster skrev:
fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag
Det är väl ingen som fått göra en längre provkörning än.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 00:01
av Jerker
Hittade den här videon från deras presentation. Där säger de ett par intressanta saker.

Service: De lägger ut servicedokumentationen om bilen gratis så att vilken serviceverkstad som helst ska kunna åta sig att serva bilen. Komponenter ska vara standard som är lätta att få tag på.

Solcellerna: De är integrerade i karossdelarna och ytan är en polykarbonat som är lättare och starkare än glas. På så sätt slipper de också lacka bilen (på delar med aluminium har de folie). Solcellerna har 24% verkningsgrad, och de kan utnyttja reflekterat ljus vilket är anledningen till att de även sitter på sidorna. Så en solig dag i ett vinterlandskap är de riktigt effektiva. De ska kunna ge 30 km/dag under optimala förhållanden.

Jag tycker det var speciellt roligt att höra att det också frågat sig varför det inte finns drag på elbilar! De trodde att de andra biltillverkarna inte vågar! Som även jag ofta tänkt. Men inget om batterikylning och hur den klarar upprepade snabbladdningar.

De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.

De måste har minst 5000 förhandsbeställningar innan de kan starta tillverkning (i skrivande stund 2223). Krocktester är inte gjorda än.

Bilen ska ha (med nuvarande batteriteknologi; de ska ju sätta i den senaste när det väl kommer till tillverkning) 25 mils verklig räckvidd, alltså inte NEDC. Men det återstår att se om det gäller även i motorvägsfart, och hur kyla påverkar.


Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 17:37
av Limbster
Ungefär samma info jag hittat, har även läst eller hört på video:
De siktar på fyra stjärnor i krocktest, ingen autonomi i bilen vilket krävs för en femma idag.
0-100 under 9 sekunder

Min gissning är att det är Mercedes som ska bygga bilarna till dom, gissningen bygger på att bilarna får hämtas i Bremerhaven av kund och det är väl där Mercedes håller till tror jag.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 17:55
av Jerker
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 19:15
av LarsL
Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 19:53
av Jerker
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.
Det har du rätt i. Men jag vet att jag läste, när jag skulle leasa min Zoe, att den första versionen inte fått 5 stjärnor och därför inte var berättigad till de 40.000, men det rättade de ganska snart och fick 5 stjärnor. Det kanske inte gäller längre.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 21:47
av bylund
Det finns inga säkerhetskrav för den nuvarande supermiljöbilspremien.
Transportstyrelsen skrev:
Det ska vara en personbil som:

är typgodkänd i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land.
Jag noterar särskilt formuleringen att det inte handlar om att bilen släpper ut mer än 50 g eller inte, utan att det är "enligt vägtrafikregistret" det gäller.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 21:56
av LarsL
Nä det är nog då ja. Till och med Nissans e-N200 har ju miljöpremie.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:28
av Jerker
Då skulle en Sono Sion kunna kosta runt SEK 150000 (max 25% i miljöbonus). Inte illa!

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:30
av Jerker
€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 22:35
av Svenssons
Jerker skrev:
€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
19%

https://en.wikipedia.org/wiki/Value-added_tax

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:08
av Jerker
Jag orkar inte med att räkna exakt på den just nu, men man får dra bort den tyska momsen, lägga på den svenska och så blir det lite registreringsavgifter osv. sen dra bort 60.000, dock max 25%. Det lär hur som helst bli runt 150.000 i Sverige.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:10
av Jerker
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:14
av Limbster
Ja ungefär 150 tusen har jag också fått det till. Lite tillval till M3 lär gå på 150 tusen.

Re: Sono Motors

Postat: 13 okt 2017 23:19
av bylund
Jerker skrev:
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?