Sida 13 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 26 nov 2018 21:11
av Tars
Jerker skrev:
Tars skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
Har ja missar något?
Får man inte tillbaka sina 5000:- om man inte längre vill förboka någon bil?
Stämmer. Man hade 2 veckors ångertid, men sen låstes beloppet. Samma blir det den dagen man lägger en beställning på en bil. Efter att de två veckorna gått kan man inte få tillbaka pengarna om man ångrar sig. Då får man plocka ut bilen och sälja den vidare.
Men bilen blev avsevärt mycket dyrare!
Känns som om man blev lurad!
Ja, det är sån kritik de fått rejält av nu. Personligen tycker jag fortfarande att det är en prisvärd bil och är inte så upprörd.
Jo, det är kanske vettigt att inte reagera negativt utan kan faktiskt hålla med dig, fastän den blivit 55000:- dyrare.

Re: Sono Motors

Postat: 26 nov 2018 21:13
av Jerker
Det svänger fram och tillbaka i den tyska FB-gruppen:
Dear group members, after Sono Sion has written to us on several requests from us this evening, it has become clear that they have no interest in contributing to the group in a constructive way. Their planned Facebook group should now, according to their statement, an international, English speaking forum, which will be created sometime in the future by Sono Motors itself. Since it would be a shame to drop everything, we decided to continue as administrators, but with the help of a handful of moderators. These should ideally be put together from the various camps of the group. Perhaps there is a chance to make as many as possible right and to ensure here for another, peaceful coexistence and respectful interaction with each other. Who is interested in leading the group in the moderator team? Then please contact us. Many thanks in advance Your administrators Tanja Liehner and Daniel Kalmbach

Re: Sono Motors

Postat: 26 nov 2018 21:26
av Klintan
Utöver prishöjningen på 9500€, är det även mycket besvikelse över att räckvidden nu är beräknad till 255 km WLTP, tidigare 25 mil riktig räckvidd "i alla väder". Många som tänkt sig bilen för långresor har insett att det blir svårt. 2020, när serieproduktionen sätter fart efter semestern, kommer det troligtvis finnas andra alternativ.

Re: Sono Motors

Postat: 26 nov 2018 21:29
av bylund
Jerker skrev:
Tars skrev:
Har ja missar något?
Får man inte tillbaka sina 5000:- om man inte längre vill förboka någon bil?
Stämmer. Man hade 2 veckors ångertid, men sen låstes beloppet. Samma blir det den dagen man lägger en beställning på en bil. Efter att de två veckorna gått kan man inte få tillbaka pengarna om man ångrar sig. Då får man plocka ut bilen och sälja den vidare.
Det kommer de väl knappast undan med? Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp upp till två veckor efter att en vara har levererats. Har man betalat med kreditkort kan man rikta kravet mot kreditgivaren istället.

För de kan väl knappast hävda
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler skrev:
2 kap. 11 § 3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
Då den bygger på EU-direktiv så torde de ha något liknande.

Re: Sono Motors

Postat: 26 nov 2018 21:48
av Jerker
bylund skrev:
Jerker skrev:
Tars skrev:
Har ja missar något?
Får man inte tillbaka sina 5000:- om man inte längre vill förboka någon bil?
Stämmer. Man hade 2 veckors ångertid, men sen låstes beloppet. Samma blir det den dagen man lägger en beställning på en bil. Efter att de två veckorna gått kan man inte få tillbaka pengarna om man ångrar sig. Då får man plocka ut bilen och sälja den vidare.
Det kommer de väl knappast undan med? Distansavtalslagen ger rätt att ångra ett köp upp till två veckor efter att en vara har levererats. Har man betalat med kreditkort kan man rikta kravet mot kreditgivaren istället.

För de kan väl knappast hävda
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler skrev:
2 kap. 11 § 3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
Då den bygger på EU-direktiv så torde de ha något liknande.
Tja... nu kommer den bara i en enda konfiguration, så ingen bil kommer att ha "tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel". Det enda man kommer att kunna välja till är dragkrok.

Nej, jag vet inte hur de har tänkt. Det återstår väl att se. I nuläget har jag inga tankar på att pröva det. Man kan ju iaf avstå från att beställa en bil och bara gå miste om de €500.

Re: Sono Motors

Postat: 27 nov 2018 00:33
av PoloPrinsen
Tråkigt att det verkar bli mer försenat,hoppas verkligen man komer få bilen 2019 och inte 2020!

Även lite synd att de verkar vara färdiglåsta vid ett inte alltför stort batteri... eller iaf till räckvidden 255km samt effekten 35kWh. Är det månne 35kWh totalt eller den åtkomliga mängden dom avser?

Jaja med dragkrok samt bilens praktiska design så är det förmodligen fortfarande ett bra elbilsköp även om det kommit fram några konkurenter när man väl ska köpa/hämta ut bilen.

Mvh PP

Re: Sono Motors

Postat: 27 nov 2018 11:47
av PoloPrinsen
Senaste veckouppdateringen landar trots, eller kanske mha all batteripris-turbolens, på exakt 100 nytillkomna* reservationer. Totalt nu 8906 st
reservationer lagda. Man får ju fortfarznde själva bilen för samma låga pris iofs, då man fortfarande ska kunna hyra batteriet till ett bra (samma?) pris om jag fattat rätt.

Jerker eller nån annan mer insatt korrigerar mig förhoppningsvis om jag har fel. ☺


* Är det helt nylagda reservationer som redovisas, eller är det 2v gamla siffror man anger så att ångerveckan har passerats och man kan räkna in dem ekonomiskt till 100% då de ej är refoundbara längre? Kanske oviktig detalj iofs?

Mvh PP

Re: Sono Motors

Postat: 27 nov 2018 15:53
av Klintan
PoloPrinsen skrev:
Tråkigt att det verkar bli mer försenat,hoppas verkligen man komer få bilen 2019 och inte 2020!

Även lite synd att de verkar vara färdiglåsta vid ett inte alltför stort batteri... eller iaf till räckvidden 255km samt effekten 35kWh. Är det månne 35kWh totalt eller den åtkomliga mängden dom avser?

Jaja med dragkrok samt bilens praktiska design så är det förmodligen fortfarande ett bra elbilsköp även om det kommit fram några konkurenter när man väl ska köpa/hämta ut bilen.

Mvh PP
Om jag förstod herr Diesel korrekt så skulle det vara 35kWh netto, men att det är i princip samma som totalt. Hela kapaciteten på batteriet utnyttjas. Som vanligt med Sono Motors så har man en något special, i detta fall speciella batterier som ska tåla utnyttjande av hela kapaciteten. Kan vara bra att vara skeptisk till detta.
Att de inte kommer planerar att komma igång med den stora serietillverkningen förrän efter industrisemestern 2020 (endast provbilar Q4 2019) gör projektets finansiering kritisk. Reservationerna går att ångra vid årsskiftet 2019-2020 om ingen leverans görs då.

Re: Sono Motors

Postat: 27 nov 2018 16:59
av Leo
Man blir väl lite skeptisk om någon heter ”herr diesel” och pratar om elbilar... :shock:

Re: Sono Motors

Postat: 27 nov 2018 17:46
av Jerker
PoloPrinsen skrev:
Senaste veckouppdateringen landar trots, eller kanske mha all batteripris-turbolens, på exakt 100 nytillkomna* reservationer. Totalt nu 8906 st
reservationer lagda. Man får ju fortfarznde själva bilen för samma låga pris iofs, då man fortfarande ska kunna hyra batteriet till ett bra (samma?) pris om jag fattat rätt.

Jerker eller nån annan mer insatt korrigerar mig förhoppningsvis om jag har fel. ☺


* Är det helt nylagda reservationer som redovisas, eller är det 2v gamla siffror man anger så att ångerveckan har passerats och man kan räkna in dem ekonomiskt till 100% då de ej är refoundbara längre? Kanske oviktig detalj iofs?

Mvh PP
Ja, de har kvar samma prisintervall för batterihyran. Så man kan komma undan med samma kostnad som man räknat med tidigare om man väljer att hyra batteriet.

Det lär nog vara nylagda reservationer. De rapporterar ny siffra varje måndag och två gånger har de rapporterat mellan två måndagar och det var dels i våras när de passerade 5000 och i höstas när de passerade 8000. Så det är nog dagsfärska siffror.

Re: Sono Motors

Postat: 28 nov 2018 20:11
av Hammar

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 14:16
av TeslaTissel
Hammar skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 14:56
av Klintan
TeslaTissel skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?
Tycker hon hade många bra poänger.
* Priset var en stor del av framgången.
* 2020 kommer det finnas många andra välkända tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar i samma prisområde.
* Udda lösningar kan kräva dyrt underhåll.
Jag tror tyvärr inte SM kommer lyckas få in det kapital som krävs för att få igång en serieproduktion, att mörka den nödvändiga prishöjningen innan de lanserade senaste finansieringsrundan på Seedrs nyligen har retat upp många.

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 19:15
av PoloPrinsen
Nu är jag varken expert på bilindustrin eller företagsekonomi generellt, men jag förutsätter att det är inte enbart en enda detalj (battericellernas inköpspris) som påverkat Sonomotors totala priskalkyl och därför tvingat dom till en såpass stor prisjustering på batteripriset.

Här är lite saker/detaljer som BÖR vara enkla att kapa kostnader inom;

Byggdelar i form av enklare;
delat baksäte (ej 3 stolar).
Enbart manuellt justerbara framstolar
Skippa den bekväma elfönsterhissen på passagerarsidan fram (veva manuellt på förarsidan klarar alla av redan idag om man vill.
Skippa fönsterhissar helt där bak. antingen öppningsbar ruta i bakkant ala VW up ELLER skjutlucka ala rallybilar.
Innertaket (som inte fick vara genomskinligt OCH mönstrat tydligen)... spänn fast nån svart enkel tygbit där mha kardborre så löses det billigt samt att man kan ta bort det om man vill det.
Ta bort valet krok eller ej krok, montera en fälbar variant på alla bilar. Resulterar i att det ej finns någon variation alls i produktionen, linan kan köra maximalt enkelt o fort.
Hjulen; minska fälgdiametern med en eller ett par tum om ok pga bromsok mm och gå istället upp i däcksprofil.
Ratten, välj en enkel modell där enbart tuta och farthållarens funktioner styrs, inget mer som kostar.
Rattlås, skippa det mekaniska rattlåset helt.

Administrering;
skippat valet av dragkrok, det minskar adm tid både gentemot slutkunderna samt till underleverntörerna som då har samma summa delar att skicka till fabriken då alla bilar har drag inkluderat. Fällbart drag alltså på alla bilar.

Skippa de INTE vitala delarna av programmeringen av bilen o dess appar mm mm. Förbered bilarna för OTA istället.
Programmera de ovitala delarna i samband med en ev andra serie bilar förbereds/tillverkas och ta kostnaden lite senare mao.

Sluta överarbeta redan klara/fungerande funktioner och detaljer.

Det var lite som jag kom på när jag snabbspånade lite...
Mvh PP

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 19:24
av LarsL
Priset för tillverkning motsvarar inte alltid kostnaden för tillverkning. När jag jobbade med bilstolar så visade det sig att det är billigare att utrusta bilar med eljustering än manuella spakar och justeringar.

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 20:15
av PoloPrinsen
LarsL skrev:
Priset för tillverkning motsvarar inte alltid kostnaden för tillverkning. När jag jobbade med bilstolar så visade det sig att det är billigare att utrusta bilar med eljustering än manuella spakar och justeringar.
Aha, där ser man... och iaf jag lärde mig nått nytt, tack!
Mvh PP

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 21:34
av Limbster
Klintan skrev:
TeslaTissel skrev:
Tycker hon är lite negativ för den här lösningen.

Varför dissa Sono Motors?
Tycker hon hade många bra poänger.
* Priset var en stor del av framgången.
* 2020 kommer det finnas många andra välkända tillverkare som har konkurrenskraftiga bilar i samma prisområde.
* Udda lösningar kan kräva dyrt underhåll.
Jag tror tyvärr inte SM kommer lyckas få in det kapital som krävs för att få igång en serieproduktion, att mörka den nödvändiga prishöjningen innan de lanserade senaste finansieringsrundan på Seedrs nyligen har retat upp många.
Tyvärr har du nog ganska rätt Klintan, att få igång serieproduktionen kommer vara nålsögat. Kommer bilen bara i produktion till tidigt/mitten 2020 tror jag tillräckligt många kommer se fördelar med solpaneler, eldelning och dragkrog för att bilen ska sälja tillräckligt. Inte riktigt bilen för massan nu utan snarare för preppern och miljömuppen.

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 22:21
av LarsL
Ja, tiden är enormt kritisk naturligtvis. Varken de traditionella tillverkarna eller kineserna få ha kommit med billiga bilar på bredfront om de ska lyckas.

Re: Sono Motors

Postat: 29 nov 2018 22:34
av Jerker
Det beror ju på hur de andra billiga bilarna ser ut när de kommer. Det som gör att jag fortfarande håller fast vid Sono Sion är en rad väldigt genomtänkta och praktiska detaljer som inte alltid behöver kosta särskilt mycket men ändå förhöjer bilens värde och användbarhet väldigt mycket.

Jag tänker t.ex. på de delbara fällbara sätena som ger en plan lastyta. Ta Zoe som jämförelse, t.ex. Det är inte delbart ryggstöd och det blir inte en plan yta. Man kan få lite mer utrymme genom att ta loss ryggstödet, men hur praktiskt är det? Zoe och Sion är ungefär lika långa, ändå har Sion enormt mycket större och bättre disponerat bagageutrymme. Zoen är helt enkelt slarvigt konstruerad, och då försöker jag ändå uttrycka mig på ett smickrande sätt om Zoens konstruktörer.

230V-uttag är ju en väldigt praktisk detalj, och att de kommer att ge den drag är lysande! Hur många billiga kinesiska bilar kommer att ha det, tro?

Även om det släpps fler ungefär lika billiga bilar på marknaden samtidigt med Sion så skulle jag bli förvånad om det är nån som är lika genomtänkt, och då är det en konkurrensfördel för Sion.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 18:53
av Snorre Sturlasson
Sono Sion har nu passerat 9000 reservationer.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 19:46
av Jerker
Nu har det reserverats 9007 Sono Sion. Den höga reservationstakten under hösten har successivt avtagit från en topp på nästan 200 reservationer/per vecka till knappt 50. Många spådde att det skulle passera 10000 före årsskiftet, men så blir det inte.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 20:09
av Limbster
Fått uppfattningen att Tyskarna (med fler) verkar blivit besvikna på batteristorlek som verkar helt bestämt till 35 Kwh (netto eller brutto vet jag inte). Höjt pris på batteriet. Samt att det inte är klart med vem som ska bygga bilen.

Givet dagens olika alternativ till elbilar, hade Sono Sion funnits att köpa för de cirka 260 tusen minus senare 60 tusen miljöbonus så hade jag köpt direkt med de specifikationerna de angivit.

Hoppas verkligen de lyckas få igång serieproduktion och detta innan 2019 är slut.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 20:15
av PoloPrinsen
Ja der är glädjande att de hat kommit upp i 9000 beställningar, men som du också nämner så är beställningstakten betydligt lägre nu efter deras prisjustering på batteripacket.
Hur verkar det vara med monteringsfabriken,är det klart vilken det blir snart månntro? Känns som att klockan är en viktig motståndare i Sonomotors fall. Typ. De bör verkligen inte bli ytterligare förseningar känns det som.

Mvh PP.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 20:47
av Limbster
De har utan tvekan haft förhandlingar länge med någon som ska tillverka bilen, problemet är säkert priset på tillverkningen som de inte riktigt får ihop är min gissning, alternativt är det löst nu med högre batteripris och vi får snart info om tillverkningsfabrik.

Tydligen kom det information om att man kommer kunna få tillbaka reservationsavgiften om man vill nu, var bara på Tyska så lite osäker. En minskning av reservationer är nog att vänta under en period.

Re: Sono Motors

Postat: 10 dec 2018 20:50
av Jerker
De har inte berättat än vem som ska sköta tillverkningen.

Antalet reservationer per vecka har gått ner sakta sen peaken i mitten av hösten, så man ser inte nån förändring som kan relateras till prishöjningen, faktiskt. Det är snarare så att de har minskat stadigt med avståndet till senaste provkörningsturnén.