Sida 1 av 4
SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:05
av Limokungen
Har nu varit på möte på Arlanda angående dom 10 SuC laddarna på Arlanda.
Dom är endast till för taxi
Taxi kommer få skriva på ett avtal som säger att taxi inte inte får ladda på andra SuC inom en radie på 100km, alltså den i Upplands Väsby och även den kommande i Uppsala.
Den kommer inte vara gratis, utan taxi kommer få betala per kWh
Detta betyder att det inte kommer vara några taxi i infra city från måndags skiftet november/december.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:07
av Bjelke
Låter bra

Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:15
av Jensa
Mycket bra att de tar tag i Taxiproblemet! Grymt bra för alla, även taxi!
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:17
av SR-71-BlackBird
Äntligen!
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:29
av bylund
Så man kan välja att inte skriva på, men då får man inte tillgång till den på Arlanda?
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:31
av vigge50
Riktigt bra att de till slut tar tag i problemet, frågan är bara ifall Taxiförarna går med på att betala när de vid köpet av bilen fick reda på att det skulle ingå. Nu vet jag att det stod att det endast var för långresor så förhoppningsvis förstår de att det har överutnyttja systemet men de kan nog skapa några sura miner.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:33
av vigge50
bylund skrev:Så man kan välja att inte skriva på, men då får man inte tillgång till den på Arlanda?
Tänkte det samma, om de får betala här och gratis på Upplands Väsby så är ju frågan hur många som kommer skriva på.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:34
av Kulingen
vigge50 skrev:bylund skrev:Så man kan välja att inte skriva på, men då får man inte tillgång till den på Arlanda?
Tänkte det samma, om de får betala här och gratis på Upplands Väsby så är ju frågan hur många som kommer skriva på.
Är det inte tvärt om?
Om de skriver på så får de betala överallt inom en radie på 10 mil från Arlanda men på Arlanda är det gratis !?
Då får de ju tillgång till betydligt mera gratisplatser
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:41
av vigge50
Kulingen skrev:vigge50 skrev:bylund skrev:Så man kan välja att inte skriva på, men då får man inte tillgång till den på Arlanda?
Tänkte det samma, om de får betala här och gratis på Upplands Väsby så är ju frågan hur många som kommer skriva på.
Är det inte tvärt om?
Om de skriver på så får de betala överallt inom en radie på 10 mil från Arlanda men på Arlanda är det gratis !?
Jag tyder det som att de inte får lov att ladda på någon annan supercharger inom 100 km och att de ska betala på Arlanda, Limokungen kanske kan dra ut frågetecken här?
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:42
av Surfaren
Kulingen skrev:
Är det inte tvärt om?
Om de skriver på så får de betala överallt inom en radie på 10 mil från Arlanda men på Arlanda är det gratis !?
Då får de ju tillgång till betydligt mera gratisplatser
Det är inte det som står i första inlägget iofs.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 14:54
av Limokungen
Tesla vill att ALLA taxi ska skriva på, vad som händer annars med laddarna på Arlanda kunde dom inte svara på..
Men tanken är att laddarna på Arlanda BARA ska vara till för Taxi, dom kommer som sagt att kosta, och Tesla vill att taxi inte ska använda sig av laddarna inom en radie på 100km, den i Infra City och den kommande som byggs i Uppsala.
Det kommer gå att ladda dom två ändå, men vad som händer med en taxi som gör det frekvent återstår att se..., samma sak gäller laddarna på Arlanda, privatpersoner kan ladda där gratis, men tesla kommer se till att BARA taxi kommer ladda där, och den stationen kommer inte att komma ut på kartorna!
Återstår att se hur taxiåkarna kommer göra, delade meningar på mötet, då fler har blivit lovade av Tesla att det ska vara gratis laddning......
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 16:21
av Legato
Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC? Känns ju som en förutsättning att de kan se vilka bilar som är taxi om de ska kunna styra bort laddande från övriga SUC.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 17:03
av Limokungen
Tesla har FULL koll på dig och din bil.....
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 17:13
av Legato
Limokungen skrev:Tesla har FULL koll på dig och din bil.....
De vet vem som står som ägare och har möjlighet att fakturera den, men frågan var om de vet vilka bilar som rullar som taxi. Är du 100% säker på att de ser det direkt i sina register?
De behöver ju kunna göra sökningar i sin egen databas och se vilka taxi som frekventerar publika sucs om det ska fungera rent praktiskt.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 17:59
av TiborBlomhall
I långa loppet kommer ändå all Supercharging att kosta och då blir ju Arlanda laddaren att föredra för taxiägarna.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 18:34
av Generalbogge
Tycker att det är dumt att göra undantag på detta viset och dedikera ett ställe för Taxi och andra för icke-taxi. Åtminstone nu när det inte finns så många ställen att ladda på. Varför måste taxi bilarna bindas upp till Arlanda? När nu Arlanda och Uppsala öppnar, så kommer det ju att avlasta rejält ändå, tänker jag. Då behöver kanske inte heller taxibilarna ladda så länge vid varje tillfälle, för man vet att det finns större möjligheter. Och Arlanda kommer väl ändå att till 95 procent att ladda taxibilar.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 18:52
av LarsL
Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt

Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 18:54
av Leo
Går säkert att kolla mot bilregistret.
Antar att Taxi har någon speciell märkning där då de har speciella registreringsskyltar på bilen.
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 19:39
av e5m1r
LarsL skrev:Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt

Borde ha räckt att det ör för långresor men....
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 19:41
av bjelkeman
e5m1r skrev:LarsL skrev:Tesla borde ju tänkt på det här direkt och skrivit in att Supercharging kostar per kWh om man kör taxi. Nåja, vi kommer ju inte ha taxibilar så många år till hur som heslt

Borde ha räckt att det ör för långresor men....
Jo, men det står ju inte i några kontrakt. Och i slutänden så är det vad som står i kontrakt som gäller om man inte är överens. Eller?
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 20:13
av rightnow
Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 20:35
av tehjimos
rightnow skrev:Låter som att Tesla inte älskar att taxis laddar i Infra city. Va konstigt! Hur mångas teslataxis som helst har övertalat mig på facebook att dom är viktigast i världen..............
hahaha! vet exakt vad du pratar om

Re: SuC Arlanda
Postat: 11 okt 2017 21:43
av bylund
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 00:04
av Svenssons
Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:
https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609
Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.
Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.
Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 00:51
av Legato
Svenssons skrev:Legato skrev:Är det någon som vet om Tesla har register på vilket VIN-nummer som hör till vilket registreringsnummer och därmed kan se "på distans" om det är en taxi som laddar vid en SUC?
Vilket regnummer som hör till vilket VIN/Chassinummer är ju inga problem alls, dessa finns ju publikt i fordonsregistret. Här är t.ex. min:
https://biluppgifter.se/fordon/5YJXCCE43GFS01051
vilket är det samma som
https://biluppgifter.se/fordon/XEX609
Vilken bil som laddar på en SuC är något som Tesla har stenkoll på.
Det är upp till Tesla-taxiägarna att välja om de vill ladda på Arlanda eller övriga laddplatser runt Arlanda. Det är att välja på bästa platsen att ladda bilen på tillsammans med troligen bättre/säkrare tillgänglighet mot att ladda gratis fast förlora tid.
Hur mycket är tiden värd för en taxiåkare? Hur många gånger per dag laddar de vid SuC? Varje SuC-laddning kan ge maximalt 100 kWh eller under 200:- om det är samma taxa som övriga får betala. Toppladdning till 100kWh lär dock ta rejält mer tid än 0-50kWh vid två tillfällen.
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.