Sida 1 av 1

Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 16 okt 2017 21:28
av Kulingen
Är det någon som har koll om det blir ökad förbrukning om man använder sig av AP i bilen? Set borde ju dra lite mera att bilen själv styr eller äts detta upp med att bilen kör mer ekonomisk med hastighetskontrollen?

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 16 okt 2017 21:48
av e5m1r
Lite ge å ta
Ap kör mer ryckigt bromsar onödigt när den hinner ifatt fordon men håller hastigheten

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 16 okt 2017 21:50
av Kulingen
e5m1r skrev:
Lite ge å ta
Ap kör mer ryckigt bromsar onödigt när den hinner ifatt fordon men håller hastigheten
Själva styrningen av bilen då vad tror du den förbrukar

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 16 okt 2017 21:57
av OlleBack
gissningsvis försumbart. är väl ändå en servo som översätter rattrörelsen du själv gör till styrningen

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 16 okt 2017 22:19
av bylund
Det som drar är hastighet. Och värme när det är kallt. Men mest hastighet. Allt annat är på felmarginalen.

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 17 okt 2017 01:05
av Gustafsson
Ap kan inget om hypermiling... ändå är det ganska snålt att köra med den på, antingen om filhållningen är aktiverad eller om den adaptiva farthållaren ensam sköter jobbet. Själva styrandet kan inte påverka räckvidden märkbart. Om man inte försöker optimera förbrukningen genom att köra ”smart”, kommer ap sannolikt att klå dig i låg förbrukning.

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 17 okt 2017 06:32
av mati
Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 17 okt 2017 08:41
av Foluke
mati skrev:
Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 17 okt 2017 08:50
av mati
Foluke skrev:
mati skrev:
Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.
Precis. Många tycker att det låter fel, eftersom en konstant fart tycks vara bättre. Men jag brukar jämföra med när man cyklar. Försök att hålla en jämn hastighet med cykeln, även i uppförsbackar. Det kan bli jäkligt svettigt. Men om man istället trampar med konstant kraft ( = konstant gaspedal ) så blir man långsammare i uppförsbackar och snabbare i nedförsbackar, men det är mycket mindre jobbigt. "Förbrukningen" blir lägre. Samma sak gäller bilar.

Re: Ökad förbrukning vid användning av AP?

Postat: 17 okt 2017 10:44
av Kulingen
mati skrev:
Foluke skrev:
mati skrev:
Att köra med farthållare är i teorin mindre ekonomiskt än att köra själv, förutsatt att man vet hur man kör snålt, håller hastighetsgränserna osv. Gemene man, som inte kan nånting om hypermiling, tjänar antagligen på att köra med farthållare.
Men med APs ryckiga körsätt skulle jag tro att man kan få ut några mil om man kör manuellt istället.
Det är farthållaren som påverkar. Den håller konstant fart. Det blir mer förbrukning än om du kör med " pedalen" i konstant läge och låter farten variera med förhållanden. Långsammare i uppförsbackar och snabbare utför. Samma med fossiler.
Precis. Många tycker att det låter fel, eftersom en konstant fart tycks vara bättre. Men jag brukar jämföra med när man cyklar. Försök att hålla en jämn hastighet med cykeln, även i uppförsbackar. Det kan bli jäkligt svettigt. Men om man istället trampar med konstant kraft ( = konstant gaspedal ) så blir man långsammare i uppförsbackar och snabbare i nedförsbackar, men det är mycket mindre jobbigt. "Förbrukningen" blir lägre. Samma sak gäller bilar.
Måste gå och duscha nu :lol: