Sida 1 av 1

Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 14:21
av Hammar
Den UMC som Tesla skickar med bilarna funkar ju inte att använda i vanliga vägguttag Norge.
En del forummedlemmar har ju löst problemet genom att köpa en UMC av Tesla i Norge, men det finns ju billigare lösningar. Tänkte att vi kunde samla lite länkar på fungerande UMC'er från andra tillverkare, och lite länkar till ställen som säljer dem.

Sondell Köpe 2014 en laddkabel från Volvo http://tesla.sondell.biz/?p=434

bildelsbasen.se har i skrivande stund en begagnad för 1750kr https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31407095/

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 15:35
av Leo
Hos Volvo kostade de drygt 3000kr ink moms då vi köpte häromåret. Fick beställas hem.

Finns både med schucko =13A och blå CEE =16A. Båda finns även med 4,5 eller 8m sladd. Så se till att beställ rätt.

Tror att artikelnumret för CEE 16A med 8m sladd är 31407096. Sen kan man köpa en omvandlare mellan schucko och CEE på tex Biltema. De är då märkta och godkända för 16A i max 6tim.

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 15:49
av Teslaspolen
Den vi funderat på är följande; https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/

Vet inte hur andra tillverkare (ex Volvo, BMW etc) som säljer motsvarande UMC i Sverige fungerar i Norge.

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 18:17
av Remuz
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 18:18
av Tars
Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 19:49
av Remuz
Tars skrev:
Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?
Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switch

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 21:01
av Tars
Remuz skrev:
Tars skrev:
Remuz skrev:
Montera schuko till en WC och sätt den i norgeläge? Jag har inte testat det ännu men det är min plan om jag åker till Norge
Drar den dåliga Norgeskämt då?
Den klarar TN/TT-nät, finns en dip-switch
Jo, men det vet jag.
Har läst manualen några ggr.Bild

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 28 okt 2017 21:25
av Gustafsson
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 29 okt 2017 00:52
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 29 okt 2017 18:28
av Gustafsson
Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!
Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 29 okt 2017 18:47
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:
Teslaspolen skrev:
Gustafsson skrev:
Well UMC behövs egentligen inte, det finns ju väldigt många laddstationer för både typ 2 och chademo förutom ett bra SuC nät. Undantag finns förstås, men med lite planering är det normalt problemfritt. Skaffa chademoadapter, typ 2 kabel å några RFID för grön kontakt,Fortum å kanske nån till. Sen är det •bar å åk•...
Beror VÄLDIGT mycket på vad man har för åkmönster. Vi körde Norge i två veckor i sommras utan schukoladdning; det var väldigt krångligt. Absolut att det behövs!
Generaliserade kanske lite väl mycket där ... jag har dock inte behövt använda min (Norska ) UMC en enda gång i Norge och då har jag ändå kört ca 2500 mil där.
I andra delar av landet är det säkert väldigt önskvärt med nattladdning med UMCn..jag måste dock medge att det kan vara praktiskt och har utnyttjat möjligheten vid hotell några gånger....

Vi bode i en fiskestuga vid havet en vecka, närmaste Typ-2 uttag var 20-30 km bort, närmaste åt rätt håll SuC säkert 250 km bort och CHAdeMO var 100-150 km bort. Utanför Trondheim var det här, var struligt.

Sedan semestrade vi runt till olika sevädheter söderöver mot Geiranger, tre dagar/nätter tog vi på oss och varje ställe vi stannade på (kampingar) hade vi kunnat ladda om vi hade haft schuko som fungerat, men icke.

Nog för att det gick, vi fastnade ju inte, så var det struligt. Och dom andra två fossilbilarna som vi åkte med fick se en rätt negativ sida av eldrift, endast pga detta.

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 29 okt 2017 23:12
av Gustafsson
Nej det där lät ju inte så kul förstås... att behöva ladda med volvokabel måste f.ö. glädja några :shock:
Kan man inte ”fulkoppla” en svensk på nåt sätt, lura den att den ena polen är en riktig nolla ?

Re: Lösningar för att kunna ladda 230V i Norge

Postat: 29 okt 2017 23:39
av Teslaspolen
Tja, det står ju bara Mennekes eller liknande på dom, inte Volvo. Annars hade det varit illa. :lol: