Sida 1 av 1

Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 10:35
av Bod
IMG_1382.JPG
Kosta Art Hotell har satt upp två Destination Chargers. En är dedikerad för Tesla och den andra kan även andra batteribilar använda. Dessutom har Lessebo kommun satt upp fyra snabbladdare alldeles bredvid hotellet. Gratis att använda.:)

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 10:58
av Nicke Nyfiken
Ännu en anledning att åter besöka KostaBoda Art Hotell. :)
Det var ett tag sedan vi var där senast.

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 11:39
av Feddan
Åh vad bra! Sist jag var där fixade de med skarvsladd ut genom ett kontorsfönster så jag kunde få ladda :P . Jättesnällt av dem!

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 14:21
av far1far2
Egen sladd eller finns det?

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 15:12
av MaLund13
far1far2 skrev:
Egen sladd eller finns det?
Destinationsladdare har inbyggd Typ 2-sladd

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 30 okt 2017 22:42
av Machris
Bra! I våras fick man stå halvvägs in i en häck för att nå ett vanligt shuko under en fasad på deras kontorshus. :)

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 31 okt 2017 06:45
av Bod
far1far2 skrev:
Egen sladd eller finns det?
Teslaladdaren har sladd. Till Lessebo kommuns laddare behöver man kabel,

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 07 nov 2017 21:46
av mgorgis
Vad exakt är en destination charger och hur skiljer det sig från Teslas SuC vad gäller kostnad, laddstyrka eller annat?

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 07 nov 2017 21:58
av Svenssons
Tesla Destinationsladdkontakt är i princip samma sak som en Wall Connector. Det är alltså en AC/växelström laddplats och vilken effekt som du kan få ut från den beror på laddaren i din bil. Normalt får du 11 kW, nyare bilar kan ha uppgraderad laddare vilket ger 16,5 kW och äldre Model S har möjlighet att köpa till en dubbelladdare och få 22 kW. Detta förutsätter att laddboxen matas med minst samma effekt.

En Supercharger är en DC/likströmsladdare som kan leverera upp till ca 125 kW, dvs betydligt snabbare och dessutom inte beroende av vilken laddare du har i bilen.

Det går normalt inte ta betalt från en Tesla Destinationsladdplats och de flesta är gratis men kräver ofta att du är kund där de har placerats. Har Tesla gett laddboxen gratis till företaget kan de vara låsta till att endast kunna ladda Tesla-bilar men annars funkar de som precis vilken annan Typ 2-laddbox som helst. De har alltid fast kabel så du behöver inte ta med en egen och de är alltså lika smidiga som Superchargers genom att det bara är att ta kabeln och koppla in den. De är dock mer till för att ladda under flera timmar än att ladda medans man är på väg någonstans.

Mer om laddning på Teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/charging

Teslas karta med både Superchargers och registrerade destinationsladdare (finns fler än de registrerade):
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?redi ... %20charger

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 07 nov 2017 22:22
av mgorgis
Tack för en bra förklaring! Jag visste inte att SuC laddar med DC medan andra sätt använder AC och det kanske förklarar varför det är en "dosa" mitt på Teslas laddkabeln som följer med?

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 26 jan 2018 21:24
av Olleman
Svenssons skrev:
Tesla Destinationsladdkontakt är i princip samma sak som en Wall Connector. Det är alltså en AC/växelström laddplats och vilken effekt som du kan få ut från den beror på laddaren i din bil. Normalt får du 11 kW, nyare bilar kan ha uppgraderad laddare vilket ger 16,5 kW och äldre Model S har möjlighet att köpa till en dubbelladdare och få 22 kW. Detta förutsätter att laddboxen matas med minst samma effekt.

En Supercharger är en DC/likströmsladdare som kan leverera upp till ca 125 kW, dvs betydligt snabbare och dessutom inte beroende av vilken laddare du har i bilen.

Det går normalt inte ta betalt från en Tesla Destinationsladdplats och de flesta är gratis men kräver ofta att du är kund där de har placerats. Har Tesla gett laddboxen gratis till företaget kan de vara låsta till att endast kunna ladda Tesla-bilar men annars funkar de som precis vilken annan Typ 2-laddbox som helst. De har alltid fast kabel så du behöver inte ta med en egen och de är alltså lika smidiga som Superchargers genom att det bara är att ta kabeln och koppla in den. De är dock mer till för att ladda under flera timmar än att ladda medans man är på väg någonstans.

Mer om laddning på Teslas hemsida:
https://www.tesla.com/sv_SE/charging

Teslas karta med både Superchargers och registrerade destinationsladdare (finns fler än de registrerade):
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?redi ... %20charger
Har du någon erfarenhet av ladda på en destinations laddare utan att vara kund/gäst där?
Skall ner till Italien och köra skidor men kommer inte bo på det hotellet som har DL ,men hade tänkt nyttja den när jag är där, frågan är hur hotellen ställer sig till det generellt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kosta Art Hotel

Postat: 27 jan 2018 13:47
av LarsL
mgorgis skrev:
Tack för en bra förklaring! Jag visste inte att SuC laddar med DC medan andra sätt använder AC och det kanske förklarar varför det är en "dosa" mitt på Teslas laddkabeln som följer med?
Dosan gör exakt samma sak som Destinationsladdaren. Den kommunicerar med bilens laddare så att den drar rätt ström från uttaget. Vilket fungera kanon på en fastmonterad box eftersom säkringen där alltid är känd. Med sladden kan man ibland behöva ställa ner laddeffekten i bilen.

Ett batteri måste alltid laddas med DC så någonstans i kedjan måste det finnas en omvandlare. I bilen sitter det en liten omvandlare som är aktiv när man använder AC från box eller sladd. När du laddar DC går strömmen direkt in i batteriet istället. Då går det ha betydligt större omvandlare, eftersom du slipper släpa på dem... därför går det snabbare att ladda på en Supercharger.