Tesla ska tydligen få konkurrens från flera håll angående snabbladdning.
Ionity ska fram till år 2020 bygga 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Byggandet av de första 20 startar redan i år i Norge, Tyskland och Österrike. Under 2018 kommer de första 100 stationerna bli färdiga. Snabbladdarna kommer kunna ge upp till 350 kW laddeffekt, fast troligtvis inte samtidigt till alla laddstolpar.
Men Eon vill också vara med i leken.
Another ‘ultra-fast’ electric car charging network announced in Europe – but with 10,000 charge points
“The ultra-fast charging network, offering 150 kW of charging power with a modular upgrade option to 350 kW, will enable charging of a full 400 kilometres range battery in only 20-30 minutes. E.ON is targeting 10,000 charging points throughout Europe by 2020.” https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fa ... g-network/
Re: 350kw laddning
Postat: 06 nov 2017 16:19
av Svenssons
Vet inte om man kan säga att det är konkurrens när det gäller snabbladdare. Tesla säger själv att de inte tänker tjäna några pengar på Superchargers och det är garanterat en stor utgiftspost för dem och det kommer troligen bli så att Tesla-bilarna kommer att kunna ladda på de nya laddplatserna. Det är rättare sagt så att Tesla kommer att få hjälp från flera håll att bygga upp laddnätverk.
Re: 350kw laddning
Postat: 06 nov 2017 18:21
av Zalman3
E.ON Exclusive preview | Fully Charged
Re: 350kw laddning
Postat: 07 nov 2017 13:21
av vigge50
Nu säger CirkelK att 30 av dessa Ionity laddstationerna ska vara färdiga i Sverige 2019, redan i år ska de börja testas. I snitt ska det vara sex laddare per station så med rätt placering så borde detta helt klart vara konkurrenskraftigt mot Teslas supercharger.
Nu säger CirkelK att 30 av dessa Ionity laddstationerna ska vara färdiga i Sverige 2019, redan i år ska de börja testas. I snitt ska det vara sex laddare per station så med rätt placering så borde detta helt klart vara konkurrenskraftigt mot Teslas supercharger.
Vi får väl hoppas att några kommer igång 2018 också för 2019 känns väldigt långt borta speciellt som de kanske betyder slutet på 2019.
Men de känns väldigt intressant att de ska börja byggas ett seriöst laddnätverk som täcker hela Europa för de är först då som andra bilar kan konkurrera fullt ut med Tesla anser jag.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 nov 2017 15:52
av EnTraktor
Mycket snack och lite verkstad!
Exakt samma nyhet publicerades i november förra året och skulle laddarna vara igång 2017.
Re: 350kw laddning
Postat: 04 dec 2017 20:25
av Elbilisten
McDonalds i Kristinehamn ligger 262 km från Oslo och 264 km från Stockholm. Undrar om det kan vara en slump att de verkar bli först i Sverige.
Man kan ju hoppas på en adapter till Teslan så man kan få ett bättre alternativ till Chademoadaptern.
Alla nya laddare är bra laddare
Re: 350kw laddning
Postat: 04 dec 2017 21:49
av Zalman3
Under 2018 ska laddningsstationer med en maxeffekt på 350 kW stå klara i Sverige, Norge och i Finland enligt Fortum.
“Ny laddningsstation maxar farten”
“Det är Fortum Charge & Drive som tillsammans med ett antal aktörer står bakom projektet och den första stationen hamnar i Kristinehamn.”
”Vi använder en helt ny teknik som ska skapa förutsättningar för elbilar att köra längre sträckor”, säger Tobias Henmark, chef för Fortum Charge & Drive i Sverige.
“Nästa år lanseras laddningsstationer som erbjuder upp till sju gånger snabbare laddning än dagens standard.
”För oss är det viktigt att visa att laddning kan ske i princip i samma hastighet som bensintankning”, säger Fortums Tobias Henmark.”
“Men Tobias Henmark ser ljust på framtiden.
”Inget kommer kunna hindra elbilens framfart. Det är en utveckling som har allting för sig, då den är energieffektiv och miljömässig samtidigt som produktionskostnaden inom några år ska vara lägre än en jämförbar fossilbil. För vår del har vi planer på ytterligare supersnabbladdare, men i vilken omfattning och i vilken takt de ska byggas är ännu inte klart.” https://www.di.se/bil/ny-laddningsstation-maxar-farten/
Re: 350kw laddning
Postat: 05 dec 2017 07:23
av chaffis75
Elbilisten skrev:
McDonalds i Kristinehamn ligger 262 km från Oslo och 264 km från Stockholm. Undrar om det kan vara en slump att de verkar bli först i Sverige.
Såg denna nyhet på ytterligare något ställe. Där hade den en bild på nya ABB laddaren där man kan dela laddare mellan 2 uttag precis som Tesla. Undrar om de blir två uttag och en laddare? Ja egentligen tycker jag man ska bygga minst 2 laddare dvs 4 uttag men de är kanske att hoppas för mycket.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 11:09
av HerrNilsson
Porsche’s answer to Tesla Supercharger network revealed in IONITY concept video
Bara Model 3 får CCS-kontakt så blir det otroligt lätt att resa.
Tesla Suc var 20e mil och Ionity var 12e...
Lilla batteriet lär räcka lååååångt...........
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 12:58
av Simon
Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 13:32
av bjelkeman
Simon skrev:
Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
Bara S 85 och S 60, men ger en indikation.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 13:35
av vigge50
Simon skrev:
Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
Eftersom man endast får ut 120 kW från superchargers så vet vi inte om de klarar mer. 90 kWh batterierna kan ta 120 kW och 100 kWh batterierna har ungefär 15% fler celler så på så sätt borde de klara runt 140 kW men frågan är om kylningen skulle klara det nu när cellerna dessutom sitter tätare.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 13:38
av Teslaspolen
lobbin skrev:
Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 13:53
av vigge50
Teslaspolen skrev:
lobbin skrev:
Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.
Jag tror han syftar på kabeln snarare än stationen, en del kan ju förklaras med den högre spänningen men de borde nog ändå behövas lite kraftigare kabel för att klara strömmen som ska genom kabeln.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 14:17
av lobbin
vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
lobbin skrev:
Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.
Jag tror han syftar på kabeln snarare än stationen, en del kan ju förklaras med den högre spänningen men de borde nog ändå behövas lite kraftigare kabel för att klara strömmen som ska genom kabeln.
Precis vad jag menar. Jämför med SuC-kabeln tex. Fast å andra sidan är väl detta bara en vision av en grafiker och inget annat.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 14:47
av apkungen
Ganska säker på att kabeln är vätskekyld. Då går dimensionen ned avsevärt eftersom motståndet i kabeln ökar med ökad temperatur.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 15:30
av Teslaspolen
Ja det låter faktiskt bekant.
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 16:11
av Quix
Men de nya laddstationerna blir CCS kontakt?
Hur svårt är det för tesla att utveckla en adapter?
Kommer de göra det?
Re: 350kw laddning
Postat: 07 mar 2018 16:14
av LarsL
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.