Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Postat: 12 nov 2017 17:32
Om ett par år kanske? Här kan man kansle läsa mer, det mesta är tyvärr endast på kinesiska:pegs skrev:Intressant. Men, när finns den att köpa?
pegs skrev:Intressant. Men, när finns den att köpa?
Så blir det säkert. Inom överskådlig framtid.Verdi skrev:pegs skrev:Intressant. Men, när finns den att köpa?
I Sverige? Antagligen aldrig. Känns som kineserna fokuserar på sin egna gigantiska hemmamarknad i första hand.
Den är ju inte bara "lätt MX-inspirerad", dom har ju snott designen rakt av, både invändigt och utvändigt!Klintan skrev:Nu har Xiaopeng lanserat sin lätt MX-inspirerade G3 i Kina, pris ca $30 000 före subventioner, .
Så länge de håller sig till att bara sälja i Kina kan nog Teslas jurister slita av sitt hår bäst de vill, tyvärr. Finns många liknande exempel med råkopior på bland annat Rolls Royce, Range Rover mfl.fth skrev:Den är ju inte bara "lätt MX-inspirerad", dom har ju snott designen rakt av, både invändigt och utvändigt!Klintan skrev:Nu har Xiaopeng lanserat sin lätt MX-inspirerade G3 i Kina, pris ca $30 000 före subventioner, .
Jag tror nog inte "All Our Patent Are Belong To You" var tänkt att omfatta även formgivning, Teslas jurister följer nog detta med stort intresse.
/fth
https://www.tv2.no/a/11405376/Officiell: Nu kommer ett helt nytt bilmärke till Norge
Den nya bilmarknaden i Norge har genomgått stora förändringar de senaste åren.
Mycket handlar om elektrifiering, i år förväntas det att elbilar för första gången står för mer än 50 procent av den totala personbilsförsäljningen.
Samtidigt händer mycket på varumärkets front, med många nya biltillverkare som kommer in på den norska marknaden.
MG kom med sin elektriska ZS EV tidigare i år. De kommer snart att följas av mer.
Nu typ industrin webbplats Bilbransje24.no att kinesiska Xpeng komma direkt till Norge.
Om du inte har hört talas om dem tidigare, är det inte konstigt. Xpeng etablerade sig som en oberoende biltillverkare så sent som 2014.
Inte förvånansvärt är det tal om elbilar.
Rymlig SUV
Tidigare Mercedes-återförsäljare Star Autoco i Lørenskog och Bodø är centralt här, de börjar sälja Xpeng för leverans 2020.
Den första bilen här ute är G3-SUV. Enligt Bilbransje24.no kommer försäljningen av detta att vara online och kommer att öppnas inom kort.
Då kommer de slutliga priserna för de två modellvarianterna som ska säljas i Norge tillkännages.
- Den versionen vi tar till Norge är en praktisk och rymlig SUV anpassad till norska förhållanden.
En nettobatterikapacitet på 66,5 kWt ger en räckvidd på cirka 450-460 kilometer WLTP, säger Espen Strømme, till bilindustrin.24.no.
Han är chef för Zero Emission Mobility AS, importör av Xpeng G3.
G3 är en rymlig SUV med en räckvidd på cirka 450 kilometer.
Började i december 2018
Den första kopian av bilen finns redan i Norge och typgodkänd. Flera är på väg och kommer att användas i utställningen.
De första kundbilarna förväntas i oktober / november.
Inte överraskande går Xpeng också för en stor infotainer på instrumentbrädan.
Det uppskattas att det finns minst 500 nystartade företag i Kina som investerar i produktion av elbilar.
Xpeng är en av de få som har kommit så långt att de faktiskt får bilar ut på marknaden.
Produktionen av G3 startade i december 2018. Den kommer nu att rulla över 20 000 exemplar
av den på kinesiska vägar. Hemma i Kina fokuserar Xpeng på en kombination av direkt onlineförsäljning och sina egna återförsäljare.
Bakom företaget finns flera tungvikter från den kinesiska IT-industrin.
Xpeng har också rekryterat från bland annat Tesla. Förutom fabriken i kinesiska Guangzhou har de också etablerat sig i Kalifornien.
Honqui är ett annat namn du kanske behöver lära dig
Om importören hoppas göra det kommer detta att vara en relativt vanlig syn på norska vägar.
Polestar är redan på plats
Förutom G3 har Xpeng också visat en fyrdörrens sedan med namnet P7. Försäljningen av detta beräknas starta snart i Kina.
Andra kinesiska bilmärken är också på väg till Norge. Flera befintliga importörer har gjort avtal med varumärken som vi inte har sett i vår del av världen tidigare.
Volvos systermärke Polestar har också etablerat en showroom i centrala Oslo. De borde redan ha sålt ett betydande antal elbil 2, det förväntas att de första kunderna här kommer att få sina bilar i sommar.
https://alltomelbil.se/elbilen-xpeng-g3 ... ste-elbil/Kinesiska elbilen Xpeng G3 kommer till Norden, nämligen till Norge redan i år. Elbilen G3 ska, enligt företaget själva, vara utrustad med en av världens mest avancerade förarassistanssystem bestående av 20 olika sensorer som i framtiden ska tillåta helt autonom körning.
Bilen som kommer till Norge ska vara utrustad med ett batteripaket på 66,5 kWh vilket ska räcka till omkring 450-450 kilometers räckvidd. Bilen får framhjulsdrift, med en motor som ger 194 hästkrafter och en acceleration från 0-100km/h på 8,6 sekunder.
I Kina har bilen redan gjort succé, med över 20 000 sålda bilar som tillsammans har kört 10 miljoner bekymmersfria mil. Xpeng tar säkerhet på allvar och enligt Kinas motsvarighet till EuroNCAP (C-NCAP) är G3 den säkraste elbilen myndigheten har testat. Hyllas göra både bilens aktiva och passiva krocksäkerhet.
Instegspriset är ännu inte officiellt, men enligt den norska importören, ska det vara konkurrenskraftigt. I Kina kostar Xpeng G3 motsvarande från 325 000 kronor, upp till 365 000 kronor. Många spekulerar ett bilen kan komma att utmana Teslas billigare modeller Model 3 eller Model Y – framförallt om priset blir lågt.
CHAdeMO i Europa år 2020? Men va!?Tyvärr får den Chademo.
https://www.elektroauto-news.net/2020/x ... a-erfolgt/Xpeng P7: Marknadslansering i Kina - kan beställas nu
Priset på P7 startar från cirka 29 300 till 45 500 euro - beroende på subventionen - beroende på version och konfiguration.
Målförsäljningspriset på cirka 35 000 euro verkar inte så osannolikt för den europeiska marknaden.
Den har världens bästa NEDC-körintervall på 706 km med superlång räckvidd och en acceleration på 4,3–100 km / h i vissa konfigurationer. Det är den första produktionsmodellen i världen som drivs med NVIDIAs NVIDIA DRIVE AGX Xavier System-on-a-Chip. Den levererar 30 TOPS (biljoner operationer per sekund) med en energiförbrukning på bara 30 watt. Xpeng P7 är utrustad med den senaste generationen av världens ledande prismatiska batteripaket med en förpackningskapacitet på 80,87 kWh och en energitäthet på 170Wh / kg. Den integrerar elmotorn, växellådan och styrsystemet i sitt kraftfulla 3-i-1 elektriska drivsystem. Nedan ser du de tre versionerna av P7
4WD hög prestanda (4,3s 0-100 km / h acceleration)
RWD Super Long Range: (656 km - 706 km NEDC)
RWD långväga (568 km NEDC)