Sida 1 av 2

Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 11:43
av johanlaken
Så här kan det gå när en Peugeot kör i Model S i cirka 50 km när man själv står och väntar på att rödlyset ska bli grönt.
Allt gick bra för min del men Peugeot var mer än kvaddad och killarna med som satt i den.

När man ser tillbaka på detta så är man glad att man sitter i en Tesla.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 11:45
av Verdi
Ouch. Tur att allt gick bra. Hände det idag?

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 11:52
av EnTraktor
Tyresövägen vid Sandåkraskolan? Stod själv vid det rödljuset för någon timme sedan. Tur att allt gick bra!

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 11:55
av johanlaken
Precis

Tyresövägen vid Sandåkraskolan, förra veckan Tisdags (7/11)

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 13:43
av Remuz
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 14:24
av johanlaken
Remuz skrev:
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Ja det är lite galet att man krockar där när allt lyser rött verkligen, dock kan jag tillägga att dessa två människor i andra bilen var grovt alkoholpåverkade så det fanns inte så mycket koll från deras sida.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 14:32
av nek0
Hur gick det med nacken?
Själv blev jag påkörd vid trafikljus i väldigt låg fart. Kroken räddade bilen och jag kände inget direkt efter smällen .
Dagen efter blev det stödkrage och starka mediciner . Nu har det gått 1 år och jag är fortfarande inte återställd :(
Hoppas det går bättre för dig

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 14:42
av mati
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 15:27
av nek0
mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 15:33
av Kulingen
Man kan nästan jämföra krocken med denna seriestripp :D :shock:

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 15:45
av 12man
var den röda bilen i bakgrunden inblandad också?, ser ut som peggan dykt under teslan,?

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 15:46
av gellerstam
Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 15:54
av gellerstam
Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Det var GustavT som alltid kör i 250km/t i flera dagar i sträck i tyskland, varje helg, utan mat och pisspaus..... :-)

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 16:14
av Anderzzon
Remuz skrev:
Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Tycker att det är konstigt att man har ett övergångsställe på en så trafikerad väg.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 16:27
av bylund
gellerstam skrev:
Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.

Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.

Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Krockar de med varandra så har ju båda bilarna nytta av varandras deformationszoner. Hoppar du in i en vadderad vägg klara du ju dig rätt bra.

Bilar är mjuka, Teslor är hårda, eller hur nu trafiksäkerhetsloganen gick.

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 17:08
av nek0
Walker skrev:
Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Jag har inte kritiserat utan frågat.
Jag är varken blind eller döv.
Tänk dig en regering med bara S eller M och alla frågor får ett svar . Jag hade inte velat bo i ett sådant land.
Alla vi har åsikter och jag tycker att du kan istället för påhopp börja möta mig med fakta och vettiga argument

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 21:33
av Tjell
Allmän rekommendation vid ev whiplash-skada: en osteopat är rätt att ta sig till. De har bättre helhetssyn på kroppen!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Pansarbil krock

Postat: 16 nov 2017 22:46
av tehjimos
nek0 skrev:
mati skrev:
Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Har Teslan inga deformationszoner ?
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 13:06
av e5m1r
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 13:12
av Svenssons
e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 19:43
av nek0
Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 19:49
av Svenssons
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 22:30
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 22:38
av Svenssons
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:

Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.

Re: Pansarbil krock

Postat: 17 nov 2017 23:06
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:



Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?

Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Men vad vill du att jag ska svara?
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage