Sida 5 av 13

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:17
av Svenssons
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:21
av Tars
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:22
av Kulingen
Vet man när TR2 kommer?

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:35
av Bjelke
Kulingen skrev:
Vet man när TR2 kommer?
På sätt å vis, precis som det står i första inlägget i tråden, dvs år 2020 (enl. Elon) ;)

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:36
av Hyted
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:36
av Bjelke
Walker skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild
Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X? :roll: 8-) :lol:
100% svar ja på den frågan såklart :mrgreen:

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:37
av Tars
Walker skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild
Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X? :roll: 8-) :lol:
Nja, alltså, jo men, du, asså, den går på el lixom, och så finns det plats för 4 i bilen, kanske mitt verktygsbälte, men jag kommer fort fram!

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:37
av bjelkeman
Hyted skrev:
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??
Ekonomin? :lol:

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:39
av Hyted
bjelkeman skrev:
Hyted skrev:
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??
Ekonomin? :lol:
JoBild

Men i övrigt?

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:41
av Svenssons
bjelkeman skrev:
Hyted skrev:
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??
Ekonomin? :lol:
Det kan bli lite extra problematiskt om det är så att förmånsvärdet på en elbil skall baseras på priset på jämförbar bil... Är t.ex. Bugatti Chiron en jämförbar bil blir det inget roligt förmånsvärde.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:41
av Hyted
Tars skrev:
Walker skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild
Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X? :roll: 8-) :lol:
Nja, alltså, jo men, du, asså, den går på el lixom, och så finns det plats för 4 i bilen, kanske mitt verktygsbälte, men jag kommer fort fram!
Detta är snikvarianten av roadster förstår ni.
Det finns en myyycket snabbareBildBild

Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar braBild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:46
av LarsL
Hyted skrev:
bjelkeman skrev:
Hyted skrev:
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??
Ekonomin? :lol:
JoBild

Men i övrigt?
Chefen (på jobbet eller hemma)

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:51
av mati
Hyted skrev:
Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar braBild
Samma här. När folk frågar och tror att jag har en värstingmodell brukar jag säga att det är den slöaste Teslan som finns, den byggs dessutom inte längre, och alla modeller som finns att köpa idag är vassare. Det stämmer ju faktiskt. ;)

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:55
av Tars
Hyted skrev:
Tars skrev:
Walker skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild
Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X? :roll: 8-) :lol:
Nja, alltså, jo men, du, asså, den går på el lixom, och så finns det plats för 4 i bilen, kanske mitt verktygsbälte, men jag kommer fort fram!
Detta är snikvarianten av roadster förstår ni.
Det finns en myyycket snabbareBildBild

Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar braBild
Får smacka dit 60d. Bild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 19:57
av Tars
mati skrev:
Hyted skrev:
Det funkar på alla kunder iaf med min MX, ”näää, nån performance har jag inte. Denna räcker gott”
Funkar braBild
Samma här. När folk frågar och tror att jag har en värstingmodell brukar jag säga att det är den slöaste Teslan som finns, den byggs dessutom inte längre, och alla modeller som finns att köpa idag är vassare. Det stämmer ju faktiskt. ;)
Bild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 20:09
av Hyted
LarsL skrev:
Hyted skrev:
bjelkeman skrev:
Hyted skrev:
Kan man ta den som förmånsbil??
Vad hindrar??
Ekonomin? :lol:
JoBild

Men i övrigt?
Chefen (på jobbet eller hemma)
På jobbet är jag chefen, det är mycket smidigt och blir på det viset lättförhandlat.

Hemmachefen, som är mycket mer chef än jag bryr sig inte om mina bilaffärer allsBild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 20:10
av mati
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 20:12
av Hyted
Walker skrev:
Hyted skrev:
LarsL skrev:
Hyted skrev:
bjelkeman skrev:
Ekonomin? :lol:
JoBild

Men i övrigt?
Chefen (på jobbet eller hemma)
På jobbet är jag chefen, det är mycket smidigt och blir på det viset lättförhandlat.

Hemmachefen, som är mycket mer chef än jag bryr sig inte om mina bilaffärer allsBild
Endel har det bättre än andra.... :roll:
Hehe...
jo jag har ju förstått detBild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 20:17
av Tars
mati skrev:
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 20:26
av mati
Tars skrev:
mati skrev:
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 21:59
av Tars
mati skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 22:41
av kangru
Tars skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 18 nov 2017 22:55
av MaLund13
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 08:09
av AGCF
MaLund13 skrev:
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.
Hur vet man att BMSen är exaktare på att mäta energimängden mellan helt fullt till nästan tomt?

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 08:24
av mati
MaLund13 skrev:
Tänk på att den siffran inte säger så mycket, BMSen kan ge felaktig estimering om batteriets SoC om det inte är balanserat. Mest exakta mätmetoden på degradering är att ladda ur batteriet från fullt till nästintill tomt och kolla hur mycket energi som gick åt.
Det var så jag gjorde. Laddat fullt, låtit bilen stå några timmar för balansering, laddat igen till fullt, kört till nästan tomt. Resultatet blev att det finns 75kWh tillgängligt. Jag gjorde samma sak i juni i år, då var det 82kWh. Tyvärr verkar det så att mitt batteri är ett dåligt ex. Hoppas att det inte fortsätter i den takten. Bilen har bara gått drygt 1900 mil.
Jag har f ö varit väldigt snällt mot batteriet. Aldrig laddat fullt (förutom vid testtillfället), laddat enbart ett fåtal gånger vid SuC osv. Det känns lite som att det inte spelar någon större roll.