Sida 1 av 4

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 11:42
av 12man
Holden är nedlagt som tillverkare, bara import fr.o.m. 20 Oktober 2017

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 11:55
av zyax
PSA konkar först i Europa, mest skitmärken. Det sämsta tyska+det sämsta franska.
Fiat ligger väl också riktigt kass till, men de har en del märken som ligger bra till.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:09
av Legato
chaffis75 skrev:
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:14
av Legato
AGCF skrev:
Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.

Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.

Frankrike: Renault ligger före PSA.

Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda

Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.

USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?

Utveckla gärna.
Jag hade för mig att Hyundai ägde Kia men det var fel... Enligt Wikipedia:
"Hyundai acquired the majority of rival Kia Motors. Hyundai owns 33.88% of Kia"

Jag undrar hur de får ihop påståendet att 33,88% skulle vara en majoritet av aktierna i bolaget :D

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:15
av Ric
AGCF skrev:
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl de samma ägare? I vart fall nära samarbete.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:17
av Legato
AGCF skrev:
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Jag tror trots detta att VW kommer gå vinnande ur kampen i Tyskland. Dock inte av egen vilja, utan pga att de i praktiken tvingats in i elbilsracet... Gemene man verkar inte bry sig om Diesel Gate. För mig känns VW dock väldigt avlägset att köpa, lite som att anlita en pedofil som barnvakt efter att han sonat sitt brott :roll:

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:22
av 12man
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.
men PSA ägs av franska och kinesiska staten (via Dongfeng)

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 12:39
av Leo
Hade inte Nissan, Mitsubishi och Renault gått in i något samarbete om framtida elbilar?

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 14:04
av Verdi
Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?

Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 14:31
av e5m1r
Har ni glömt Ford ?
Den är redan nedbantad

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 14:37
av Verdi
Walker skrev:
SAAB?? :roll:
...var kanske två (eller trea) på den bollen? :lol:

Saab var långt ifrån först att gå i konkurs. ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... %C3%A4rken

Bland de mer kända nedlagda märkena finns: Plymouth, Packard, Studebaker, Oldsmobile, MG, Pontiac, Rover, Hummer, Morris...

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 15:19
av Svenssons
Verdi skrev:
Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?

Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Bara för ett företag går i konkurs betyder inte det att märket försvinner, GM har ju redan konkat en gång och risk finns att de gör det igen. Fossiltillverkare kan konka och återuppstå som elbilstillverkare, kanske med kineser som nya ägare likt SAAB fast där överlevde inte märket.

Varför tror du att kinesiska bilar troligen inte kommer att säljas utanför Kina? Det finns redan minst ett kinesiskt märke som säljs i Europa:

http://bydeurope.com/vehicles/e6/index.php

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 15:48
av Jerker
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 16:11
av Verdi
Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Kanske. De har en väldigt stor inhemsk marknad och det ställs helt andra krav på bilarna i Europa vad gäller kvalitet och säkerhet. Frågan är om de anser det värt kostnaden att slå sig in på en hårt konkurrensutsatt marknad som inte är så stor med deras mått mätt. Tror de hellre sneglar mot Indien faktiskt.

Fast jag vet inte så mycket om detta. Sånt här sas väl om japanska bilar på 60-talet också. Osvuret är bäst.

För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 16:21
av nek0
Walker skrev:
SAAB?? :roll:
...var kanske två (eller trea) på den bollen? :lol:
Vad då SAAB ? Det går som tåget för oss.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 16:26
av nek0
Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 17:19
av Jerker
nek0 skrev:
Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .
Frågan är ju vad som är mest attraktivt för dem? Som jag har förstått det så kan man sälja bilar i Kina med mycket lägre krav på krocksäkerhet, speciellt om de endast är avsedda för stadstrafik och har en begränsad hastighet på 70(?) km/h. Såna bilar kan de inte sälja här. Så de skulle kanske behöva bygga särskilda modeller för export. Sen är det ju det där med tillgången på batterier.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 18:34
av LarsL
Det är kineserna som kommer driva de andra till konkurs. De kommer kunna leverera billigare bilar än vad de andra förmår. De kommer ha batteriernaoch de kommer ha lärt sig tillverkningen på hemmaplan.


Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 19:44
av Bjelke
Toyota har jag oxo funderat på, och av samma anledning...

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 19:46
av Bjelke
Och kanske Alfla Romeo av typ samma grundanledning (fast dom ingår ju iofs i större koncern
men kan läggas ner ändå)

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 20:01
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 21:10
av Smutt
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 21:14
av Nicke Nyfiken
Smutt skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 21:37
av LarsL
Att de behöver ta fram 8 samtidigt det kan de hantera, där är det ju bara att bräcka på med resurser. Men löptiden kan de inte göra mycket åt, det tar tid att få fram en bil. Inte ens Tesla kan pressa fram bilar mycket snabbare än 3-4 år.

Det de kan göra är att slänga in batterier i någon av deras fossiler och hoppas det funkar. Det blir naturligtvis en hemsk bil jämfört med konkurrenterna som har designat sina bilar som elbilar från början. Dessutom blir den förmodligen dyrare eftersom den är jobbig att producera.
Ryktet börjar sprida sig att Toyota kan ju inte det här med elbilar... De får nu svårt att även sälja elbilar.
Under tiden blöder företaget eftersom de har jätteanläggningar som de måste hålla igång.

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Postat: 22 nov 2017 21:40
av Smutt
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.[/

Om vi tittar på det historiskt så ser man hur svårt stora företag har att ställa om till det nya.
Sen är det inte bara en bottenplatta som behövs laddnätverk batterier osv allt måste på plats