Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Postat: 22 nov 2017 11:42
Holden är nedlagt som tillverkare, bara import fr.o.m. 20 Oktober 2017
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Jag hade för mig att Hyundai ägde Kia men det var fel... Enligt Wikipedia:AGCF skrev:Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Frankrike: Renault ligger före PSA.
Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?
Utveckla gärna.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl de samma ägare? I vart fall nära samarbete.AGCF skrev:Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
Jag tror trots detta att VW kommer gå vinnande ur kampen i Tyskland. Dock inte av egen vilja, utan pga att de i praktiken tvingats in i elbilsracet... Gemene man verkar inte bry sig om Diesel Gate. För mig känns VW dock väldigt avlägset att köpa, lite som att anlita en pedofil som barnvakt efter att han sonat sitt brottAGCF skrev:Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
men PSA ägs av franska och kinesiska staten (via Dongfeng)Legato skrev:Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.chaffis75 skrev:varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?
Bara för ett företag går i konkurs betyder inte det att märket försvinner, GM har ju redan konkat en gång och risk finns att de gör det igen. Fossiltillverkare kan konka och återuppstå som elbilstillverkare, kanske med kineser som nya ägare likt SAAB fast där överlevde inte märket.Verdi skrev:Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?
Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Kanske. De har en väldigt stor inhemsk marknad och det ställs helt andra krav på bilarna i Europa vad gäller kvalitet och säkerhet. Frågan är om de anser det värt kostnaden att slå sig in på en hårt konkurrensutsatt marknad som inte är så stor med deras mått mätt. Tror de hellre sneglar mot Indien faktiskt.Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vad då SAAB ? Det går som tåget för oss.Walker skrev:SAAB??
...var kanske två (eller trea) på den bollen?
Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Frågan är ju vad som är mest attraktivt för dem? Som jag har förstått det så kan man sälja bilar i Kina med mycket lägre krav på krocksäkerhet, speciellt om de endast är avsedda för stadstrafik och har en begränsad hastighet på 70(?) km/h. Såna bilar kan de inte sälja här. Så de skulle kanske behöva bygga särskilda modeller för export. Sen är det ju det där med tillgången på batterier.nek0 skrev:Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8Nicke Nyfiken skrev:Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.Smutt skrev:Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8Nicke Nyfiken skrev:Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...