Sida 1 av 1

Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:05
av Svenssons
Vi lever fortfarande i dieselgate som är en utdragen kamp mellan fuskande avgasbilstillverkare, miljöintressen och politiker som vill ha tårtan och äta upp den. Vi har inte sett slutet på detta och dieselbilar verkar försvaras med att om de klarar Euro6 så är de OK även ifall oberoende avgastester visar att så inte är fallet alltid.

Kommande saker kan vara att Adblue-enheterna kopplas bort för att de strular för mycket. Detta ska visst vara rätt vanligt för lastbilar där man vill ha driftsäkra system vilket Adblue inte verkar klara av så bra. Inga kontroller av detta sker och det skulle kanske behövas flygande inspektioner för det vilket inte sker. Utan adblue så är utsläppen av kväveoxider mycket större.

En annan sak är alla motorvärmare som går på diesel. Dessa är egentligen små dieselmotorer som helt eller till stor del frångår vanlig avgasrening. Dessa kan stå på i timme och kan då elda upp dryga halvlitern med diesel nu på vintern. Det spelar ingen roll om det är max tomgångskörning max 1 minut eller inte, det är ju tekniskt sett inte tomgångskörning. Utsläppen per minut är troligen större från dessa än från den riktiga motorn som trolgen har effektivare förbränning, partikelfiler och förhoppningsvis ej inaktiverat system för neutralisering av kväveoxider. Detta gäller både lastbilar och personbilar. En del kommer hävda att motorvärmare är bra för miljön vilket är tveksamt. Visst kommer dieselmotorn fungera bättre tack vare att den värmts upp men då ha man förbränt diesel utan någon som helst typ av rening när bilen stått stilla.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:16
av mati
Det där med bortkopplandet av AdBlue tror jag kommer bli ett stort miljöproblem i framtiden. Precis på samma sätt som folk idag plockar bort sina partikelfilter eftersom ett byte skulle bli för dyrt. Samma sak kommer hända med AdBlue-bilar när de har några år på nacken. Utsläppen blir då extremt höga när avgaserna släpps ut helt utan rening.
Det som krävs är strängare regler som tvingar bilprovningen att verkligen mäta de faktiska utsläppen istället för att förlita sig på dieselbilarnas egena diagnossystem.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:17
av Ric
Svenssons skrev:
Vi lever fortfarande i dieselgate som är en utdragen kamp mellan fuskande avgasbilstillverkare, miljöintressen och politiker som vill ha tårtan och äta upp den. Vi har inte sett slutet på detta och dieselbilar verkar försvaras med att om de klarar Euro6 så är de OK även ifall oberoende avgastester visar att så inte är fallet alltid.

Kommande saker kan vara att Adblue-enheterna kopplas bort för att de strular för mycket. Detta ska visst vara rätt vanligt för lastbilar där man vill ha driftsäkra system vilket Adblue inte verkar klara av så bra. Inga kontroller av detta sker och det skulle kanske behövas flygande inspektioner för det vilket inte sker. Utan adblue så är utsläppen av kväveoxider mycket större.

En annan sak är alla motorvärmare som går på diesel. Dessa är egentligen små dieselmotorer som helt eller till stor del frångår vanlig avgasrening. Dessa kan stå på i timme och kan då elda upp dryga halvlitern med diesel nu på vintern. Det spelar ingen roll om det är max tomgångskörning max 1 minut eller inte, det är ju tekniskt sett inte tomgångskörning. Utsläppen per minut är troligen större från dessa än från den riktiga motorn som trolgen har effektivare förbränning, partikelfiler och förhoppningsvis ej inaktiverat system för neutralisering av kväveoxider. Detta gäller både lastbilar och personbilar. En del kommer hävda att motorvärmare är bra för miljön vilket är tveksamt. Visst kommer dieselmotorn fungera bättre tack vare att den värmts upp men då ha man förbränt diesel utan någon som helst typ av rening när bilen stått stilla.
Jag tycker systemet med Adblue borde vara hårdvarulåst av tillverkaren så att förbikoppling inte kan utföras.

Angående dieselvärmarna: Kväveoxiderna är väl låga eftersom det är förbränning utan kompression? Partikelutsläpp vet jag inte hur det är med.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:23
av MangeT
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:25
av mati
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:27
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Det där med bortkopplandet av AdBlue tror jag kommer bli ett stort miljöproblem i framtiden. Precis på samma sätt som folk idag plockar bort sina partikelfilter eftersom ett byte skulle bli för dyrt. Samma sak kommer hända med AdBlue-bilar när de har några år på nacken. Utsläppen blir då extremt höga när avgaserna släpps ut helt utan rening.
Det som krävs är strängare regler som tvingar bilprovningen att verkligen mäta de faktiska utsläppen istället för att förlita sig på dieselbilarnas egena diagnossystem.
Det finns finfina små boxar som man kopplar in i motorstyrningen som lurar systemet att tro att det finns AdBlue och att avgasreningssystemet fungerar som det ska. Tydligen ett inte helt ovanligt förekommande ”tillbehör” i åkeribranschen.

Inga problem med strulande AdBlue-system, också slipper man fylla på den inte helt billiga geggan. Win-win :evil:

Detta kommer naturligtvis att bli vanligt även på persondieselbilarna.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 20:31
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwE

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:00
av bat
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwE
Fasen va miljö-vidrigt. Riktigt irriterande att läsa deras text.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:01
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwE
Med Comic Sans-liknande typsnitt och allt!

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:02
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwE
Trevligt. Som om Adblue och NOx-reducering bara fanns där för att krångla till det för bilägarna. Helt otroligt egentligen att såna företag uppenbarligen får hålla på utan påföljder. Lagligt kan det väl knappast vara. Bara att ingen bryr sig.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:10
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MangeT skrev:
På min förra BMW 520d var det så enligt BMW att bilen ej går att starta om Adblue tar slut i bilen så den var låst på det sättet.
Sånt där styrs via mjukvara och det finns sätt att komma runt det. Det finns företag som lever på sånt.
http://fordonshallen.se/adblue-inaktive ... gLCovD_BwE
Trevligt. Som om Adblue och NOx-reducering bara fanns där för att krångla till det för bilägarna. Helt otroligt egentligen att såna företag uppenbarligen får hålla på utan påföljder. Lagligt kan det väl knappast vara. Bara att ingen bryr sig.
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.

Detta kommer att bli en storsäljare till alla Euro 6 dieselbilsägare. De har redan vid inköpet av bilen visat att de skiter fullständigt i miljön, så vad skulle hindra dem från att använda en sådan här pryl?

Finns snart på Biltema och Mekonomen.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:11
av Teslaspolen
Hur kan dessa saker ens vara lagligt, kan jag undra? :evil:

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:25
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:

Detta kommer naturligtvis att bli vanligt även på persondieselbilarna.
Finns för rätt många bilmodeller...
https://www.avontuning.co.uk/services/a ... ue-removal

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:26
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 21:43
av Svenssons
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.
Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 22 nov 2017 23:17
av Jerker
Svenssons skrev:
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.
Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.
GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 06:27
av mati
Oavsett så kommer det bli krångligt att kontrollera. Har man en sån där AdBlue box så kan ju bovarna ha möjlighet att återaktivera den vanliga avgasreningen så fort de hamnar i en kontroll, förutsatt att alla system finna kvar och fungerar. Då märker farbror blå ingenting. Efter kontrollen stängs avgasreningen av igen och bilarna får fortsätta förpesta luften. Enda sättet att sätta stopp på riktigt för det här är att rakt av förbjuda alla dieslar, oavsett vilken form av avgasrening de har.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 06:58
av LarsL
Jo, det är nog betydligt effektivare att förbjuda eller avgiftsbelägga dieseln så hårt att det blir omöjligt att köra inom vissa zoner. Enklast som jag sagt förut är att höja trängselskatten på dieselbilar.

Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 07:14
av mati
LarsL skrev:
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Nej, givetvis inte. Jag använde uttrycket mer som nåt slags synonym för ett påtänkt framtida kontrollorgan.
Å andra sidan borde avgasproblematiken vara ett globalt problem som förekommer även i länder utanför Sverige och där tror jag att flatheten är mindre utbredd, dvs polis och andra kontrollmyndigheter finns kvar.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 08:58
av Jerker
LarsL skrev:
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
Jodå, här i Nyköping finns de iaf. Fast de står hellre på motorvägen och tar fast de som kör 115 km/h istf på 30-sträckor utanför skolor.

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 09:22
av StefL
LarsL skrev:
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagen :lol:

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 09:28
av Bjelke
StefL skrev:
LarsL skrev:
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagen :lol:
Aha, det är DÄR dom är!
Funderade vart dom tagit vägen...

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 23 nov 2017 21:35
av e5m1r
Bjelke skrev:
StefL skrev:
LarsL skrev:
Poliser? Har vi trafikpoliser fortfarande?
De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagen :lol:
Aha, det är DÄR dom är!
Funderade vart dom tagit vägen...
En riktigt dryg

Re: Kommande "skandaler"

Postat: 26 nov 2017 21:14
av unumlapis
Jerker skrev:
GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?
Kan undra hur mycket bilindustrin har hunnit att fundera på GDPR gällande godkännande av insamling av information då en bil oftast har flera olika förare men oftast är det den primära föraren som har godkänt insamling av information från bilen. Har för egen del inte provat att kolla om de olika förarprofilerna i Teslan får möjligheten att godkänna eller avstå insamling av information...