Sida 1 av 2

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 11:50
av gellerstam
svlu skrev:
Verdi skrev:
svlu skrev:
Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Priset för lastbilen är väl inte officiellt?
Priset är officiellt "expected price":
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
Och deras källa är: https://www.tesla.com/semi/

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 13:15
av _TonyV
Väldigt billigt med tesla Truck då.
Kollar man Volvo Used Trucks i USofA så finns några priser för knappt använda, ligger från 150-160 000 USD

https://www.volvotrucks.us/purchasing-a ... ry-search/

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 13:50
av svlu
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 14:20
av Verdi
svlu skrev:
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer? :D

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 14:25
av svlu
Verdi skrev:
svlu skrev:
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer? :D
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 14:31
av Bjelke
Ja det finns ju trailerbyggen som är riktigt fina boenden typ, bara att hänga på lixom :mrgreen:
Gänget i Eksjö har byggt flera fina "hus" tex (rullande hälsocentral har dom gjort några stycken mm)

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 14:39
av Svenssons
svlu skrev:
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
http://andersonmobileestates.com/

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 14:42
av vigge50
Svenssons skrev:
svlu skrev:
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
http://andersonmobileestates.com/
Nice, bara att skaffa nytt körkort då :lol:

Re: Ny batterikemi

Postat: 23 nov 2017 23:43
av taliz
Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.

Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 01:14
av Daoops
taliz skrev:
Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.

Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.


Sent from my iPad using Tapatalk
Exakt så tänker jag med. Det som skulle kunna tyda på en större förändring är att dom går ifrån kwh-benämningen på model 3 till fördel för räckvidden. Är man inte ”låst” till ett kWh-nummer är det väl lättare att byta tekik (tex 400 volt, kraftigt reducerad vikt etc.)

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 11:42
av rightnow
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 12:00
av Henrik Torphammar
rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Du kan nog dubbla kapaciteten redan dag, men som sagt så många gånger så är en cell en kompromiss där S och X kräver extrem prestanda. Model 3 celler fixar nog inte denna prestanda utan behöver lite tid på sig att utvecklas vidare.

Det är ändå "bara" 15år sedan de första litiumbatterierna kom som gick att använda som drivackar alls.

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 12:04
av vigge50
rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Jag är inte så säker på det, se min tråd här.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10230

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 12:11
av Svenssons
Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 12:50
av vigge50
Svenssons skrev:
Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
De verkar i så fall syfta på hela batteriet och inte battericellerna. Model S 90D och 85D har olika celler men 90D och 100D ska ha samma celler bara att de är tätare packade. Om energitätheten har ökat så bör de syfta på att de väger hela batteripacketet och Tesla sa att när de presenterade 100D att trots att kapaciteten ökade med 11% så ökade vikten bara 4%(kan ha fel men det är vad jag minns).

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 13:06
av Henrik Torphammar
Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.

Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.

Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 13:16
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.

Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.

Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Detta förutsätter att det är samma mängd energi per volym som i P100D vilket inte alls måste vara fallet. Både energi per volym och vikt skiljer sig troligen mellan batterierna i Model 3 och de i batteripacken för Model S/X.

Här är källan till siffrorna för "Battery Specifik Energy" och en massa annan data för EPA-testerna:
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/publist1.jsp

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 20:53
av svlu
Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/

Re: Ny batterikemi

Postat: 24 nov 2017 21:05
av Henrik Torphammar
svlu skrev:
Electrek spekulerar i ny batteriteknik här: https://electrek.co/2017/11/24/tesla-se ... -vehicles/
Elon har själv sagt att det kommer aldrig komma några jättekliv. Det är en handfull procent per år. Nu var det ett tag sedan de officiellt talade om nya celler, as in 90D med mer kisel i cellerna.

Jag vet att Koenigsegg använder sig v Rimac, ett uppseendeväckande litet batteri för den effekten de tar ut. Koenigsegg själva har minde koll, iaf deras guidade visningar som hänvisar till Tesla som referens för batterier hehe, ingen chans att de använder Teslas celler och ingen chans att Teslas celler hade hållit måttet där.....

Så visst går det, KE har typ 4kWh med sjukt urtag ur. Men livslängd och sådant vet vi inget om. En Roadsters livlängt är heller inget man behöver bry sig om. Men lastbil och i synnerhet model 3, då behövs lite stabila celler.

Re: Ny batterikemi

Postat: 26 nov 2017 17:06
av AGCF
Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.

Re: Ny batterikemi

Postat: 26 nov 2017 17:20
av Limbster
AGCF skrev:
Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Hahaha, hade jag haft den kunskapen hade Tesla varit bland de sista jag vänt mig till. Att göra affärer med amerikaner är bara massa juridik hitte på. Jag håller mig till människor där ett handslag betyder något.