Sjukt bra andrahandsvärde!
Postat: 25 nov 2017 19:49
Har precis sålt min Model S och det är seriöst den bästa bilaffär jag nånsin gjort. Efter nästan tre år och 5000mil så får jag 93% av inköpspriset tillbaks 

Nej, det gör faktiskt totalkalkylen aningen sämre men ändå helt ok. Det jag inte räknat med är solfilm, dashcam, lackbehandling, spoiler, mittkonsoll så det är väl ca 18000.Zoidberg skrev:Bara att grattulera!![]()
...är alla investeringar som du lagt ut och följde med i bilen inräknade?
För att priset på nya är högre nu än för tre år sedan och tillgången på nytillverkad är begränsad (tar tid att leverera). Det är inte 93% av dagens pris på Model S. Möjligt att Supermiljöbilspremien kommer in också.improwise skrev:Varför betalar man 93% av inköpspriset för en 3 år gammal bil som gått 5000 mil?
Helt korrekt, det går inte att få tag på en ny tesla med all den utrustningen till ett sånt pris längre. Dessutom så verkar det som Tesla exporterar ganska många inbytesbilar till andra EU-länder för att jämna ut tillgången i Europa. Jag har flera gånger sett stora fyllda parkeringsplatser med beg teslor utanför SC trots att det inte ligger några bilar på deras hemsida. Därmed håller dom uppe begpriserna pga tillgång/efterfrågan. Det var lite av min plan också att sälja nu innan den blir allt för gammal i utseendet etc och innan det börjar komma fler Model3 på vägarna till lägre priser.Svenssons skrev:För att priset på nya är högre nu än för tre år sedan och tillgången på nytillverkad är begränsad (tar tid att leverera). Det är inte 93% av dagens pris på Model S. Möjligt att Supermiljöbilspremien kommer in också.improwise skrev:Varför betalar man 93% av inköpspriset för en 3 år gammal bil som gått 5000 mil?
Intressant att det finns ”för många” begagnade Model S i Norge. Samtidigt som det finns för få begagnade Nissan Leaf. Tydligen exporterar Nissan i Sverige nästan alla återlämnade leasingbilar till Norge. Det är bara ett fåtal som säljs i Sverige.HelectriC skrev:Dessutom så verkar det som Tesla exporterar ganska många inbytesbilar till andra EU-länder för att jämna ut tillgången i Europa. Jag har flera gånger sett stora fyllda parkeringsplatser med beg teslor utanför SC trots att det inte ligger några bilar på deras hemsida. Därmed håller dom uppe begpriserna pga tillgång/efterfrågan.
Nej, det är ju inga direkta problem att exportera från Norge. Självklart behöver moms och tull betalas men då har man begbilar som kan säljas i tex Tyskland i en helt annan prisnivå än nya bilar.Gustafsson skrev:Svårt att exportera bilar ifrån Norge till EU området pga tullen + momsen. Tvärtom är dock inga problem alls.
Edit: Förutom avgifterna som ju inte drabbar elbilar...
Håller med bilen från Norge blir inte direkt dyrare än svensk bil om man momsar dn vid import som ny eller beg spelar mindre roll bara en moms utgårHelectriC skrev:Nej, det är ju inga direkta problem att exportera från Norge. Självklart behöver moms och tull betalas men då har man begbilar som kan säljas i tex Tyskland i en helt annan prisnivå än nya bilar.Gustafsson skrev:Svårt att exportera bilar ifrån Norge till EU området pga tullen + momsen. Tvärtom är dock inga problem alls.
Edit: Förutom avgifterna som ju inte drabbar elbilar...
Tesla är väl de enda som har haft ordentliga volymer med hyfsade leveranstider. De mindre elbilarna har ofta fått extremt långa leveranstider och då startar import från övriga europeiska länder där elbilar inte är lika populära.Nicke Nyfiken skrev:Intressant att det finns ”för många” begagnade Model S i Norge. Samtidigt som det finns för få begagnade Nissan Leaf. Tydligen exporterar Nissan i Sverige nästan alla återlämnade leasingbilar till Norge. Det är bara ett fåtal som säljs i Sverige.HelectriC skrev:Dessutom så verkar det som Tesla exporterar ganska många inbytesbilar till andra EU-länder för att jämna ut tillgången i Europa. Jag har flera gånger sett stora fyllda parkeringsplatser med beg teslor utanför SC trots att det inte ligger några bilar på deras hemsida. Därmed håller dom uppe begpriserna pga tillgång/efterfrågan.
Walker skrev:Restvärde 50%
Tesla brukar inte gå högt på KVDAndreas Muller skrev:Det låter otrolig bra. Jag står in för samma beslut. Ska sälja min S 90 D facelift med 9000 mil. Undra bara om jag ska anlita Kvd eller om jag ska sälja den via blocket. Vet inte heller vilket belopp man skulle kunna förvänta sig. Min är blå, soltak, autopilot 1, värmepaket, next gen. stolar, ljus inredning. Ta gärna emot några tips.