Sida 2 av 2

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 17:30
av Jerka
I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 17:45
av Jerker
Jerka skrev:
I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Tesla har ju redan nu högspänning fram till sina SuC, något som också sänker nätavgifterna.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 17:55
av Daoops
Tycker du har helt rätt i ditt exempel där Jerker. Hur man än vrider och vänder på det så går det ju åt mer "energi för hus" (om det ju skall vara våran enhet, efh) att köra diesel-lastbilen.

Jerome: Hey Elon, do you want me to do this truck thing now that I'm back?
Elon: Yeah sure, whats the estimated EfH?
Jerome: Let's call Expressen, they will know

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 29 nov 2017 21:11
av MagnusG
Sverige har exporterat cirkus 2000 MW hela dagen idag, Norge 4000 MW. Så Sveriges export räcker till att ladda 2500 lastbilar i timmen, 60000 på dygnet. För Norge blir det väl 5000 lastbilar i timmen och 120000 på dygnet. Kan väl vara snällt att bygga extra kraftverk för att försörja andra länder med el men finns det en överproduktion ska väl lite av det räcka till att ladda några lastbilar. Blir lite värre för Finland, de får köpa el till sina eldrivna bilar.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 09 dec 2017 23:44
av Jensa
Bra artikel om laddeffekt för Tesla Semi!

https://www.nyteknik.se/fordon/experter ... el-6887935

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 10:38
av LarsL
Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... :lol: :lol: :lol: jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 11:08
av bullen
LarsL skrev:
Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... Bild Bild Bild jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)
Intressant uträkning... men är det rätt att räkna på 1;- /kwh? Utam moms blir det nog klart lägre. Så siffrorna blir ännu bättre....

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 11:22
av LarsL
Ja, jag satte först 0,8kr/kWh, men även det är nog högt egentligen. I de här volymerna betalar man nog nära spottpriset rakt av.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 13:35
av Fandorin
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 13:46
av bylund
Fandorin skrev:
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Två lastbilar i minuten är ganska mycket.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 14:33
av Mickep
Artikel i nyteknik var bra och nyanserad.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 14:35
av Teslalink
Fandorin skrev:
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Om ditt lokala producerar 90MW el så kan det ladda 56 lastbilar samtidigt med full effekt (90 / 1,6). Om du bara behöver 30 minuter per lastbil så blir det 2700 lastbilar på ett dygn (56*2*24).

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 14:43
av LarsL
Ja, det är skillnad på MWh och MW :D

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Postat: 10 dec 2017 15:05
av nek0
Torsvik kraftvärmeverk

https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt :) men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid