Sida 1 av 2

Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 07 dec 2017 20:46
av MrX
Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 07 dec 2017 21:52
av Smutt
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 07 dec 2017 21:54
av Mrk
dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 07 dec 2017 22:04
av Smutt
Mrk skrev:
dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?
Bara fördelar inga nackdelar, personligen drar jag från nettolönen den 25 enkelt o smidigt

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 07 dec 2017 22:46
av mgorgis
Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
+1

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 06:45
av Johnalm
Smutt skrev:
Mrk skrev:
dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?
Bara fördelar inga nackdelar, personligen drar jag från nettolönen den 25 enkelt o smidigt
+1
Med nettolöneavdrag behåller du samma lön ”utåt sett”, den pensionsgrundande.
Dessutom finns fördelen att återbetalningen till bolaget i form av nettolöneavdrag kan tas ut till lägre beskattning i form av utdelning etc.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 09:19
av danni
MrX skrev:
Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.
1. Jag drar det från nettolönen varje månad, helt enkelt.
2. Jag bokför den summan på konto 7385, "kostnad för fri bil". Det är ett kostnadskonto men jag krediterar det, så det blir en intäkt.
3. Första förhöjda avgift på leasingen ska periodiseras. Du kan bokföra och dra av halva momsen direkt, men resterande kostnad ska periodiseras på lika många månader som leasingavtalet är på. Så säg att kostnaden efter halva momsen är dragen var 180 000 kr, då ska du bokföra en kostnad på 5000 kr varje månad. Tekniskt sett ska det göras månadsvis, jag är bekväm och gör det en gång om året, i samband med bokslutet. När du bokför själva betalningen av första förhöjd så konterar du summan exkl halva momsen på konto 1720 "förutbetalda leasingavgifter", och halva momsen bokar du på 2641 så du kan dra av den. Sen när du bokför själva kostnaden så bokar du om från 1720 till konto 5615 "leasingavgifter personbilar". Så när leasingen är över kommer hela tillgången som ligger på konto 1720 ha bokats om till 5615.
4. Du bokför halva momsen på konto 2641 och hela resterande kostnaden (inkl den andra halvan av momsen) som en kostnad på konto 5615 "leasingavgifter personbilar".
5. Tillbehör som du köper i efterhand kan du bokföra på exempelvis 5619 "övriga personbilskostnader". Moms får du dra av i samma utsträckning som bilen används i tjänsten, dvs används den 30% i tjänsten och 70% privat får du dra av 30% av momsen. Den avdragsgilla momsen bokförs som vanligt på 2641. Tänk på att även tillbehör som köps i efterhand höjer förmånsvärdet.
6. Se svar 3.

Hoppas det besvarar alla dina funderingar.

//Forumets residenta skatte- och företagsexpert ;)

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 09:43
av drakbane
Glasklart as usual !

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 09:48
av jonas
Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
Tyvärr verkar inte detta vara ett av de områden som bokföringsfirmorna är så duktiga på. Jag själv anlitar KPMG och EY. Det verkar vara mycket beroende på vilken person man får, men spontant gör de sällan mer än nödvändigt för att det skall gå snabbt och inte vara fel.
Men de är sällan kreativa och ger tips på förslag som gör att du får både ha kakan och äta den. Jag har själv fått läsa på och föreslå förbättringar likt detta att få förmånsvärdet att påverka sgi och pension.

Danni brukar ha kreativa bra "hands on" förslag som definitivt inte går utanför lagens ramar. DVS precis det jag egentligen tycker att en bra redovisningsfirma skulle göra.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 10:03
av oscfor
jonas skrev:
Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
Tyvärr verkar inte detta vara ett av de områden som bokföringsfirmorna är så duktiga på. Jag själv anlitar KPMG och EY. Det verkar vara mycket beroende på vilken person man får, men spontant gör de sällan mer än nödvändigt för att det skall gå snabbt och inte vara fel.
Men de är sällan kreativa och ger tips på förslag som gör att du får både ha kakan och äta den. Jag har själv fått läsa på och föreslå förbättringar likt detta att få förmånsvärdet att påverka sgi och pension.

Danni brukar ha kreativa bra "hands on" förslag som definitivt inte går utanför lagens ramar. DVS precis det jag egentligen tycker att en bra redovisningsfirma skulle göra.
Nu vet jag ju inte hur stort bolag du har, men mitt tips är att använda mindre redovisningsbyråer eftersom de ganska ofta har andra kunder som är småföretag och därmed är väl pålästa på regler och skatter. Alternativt göra som Danni och undertecknad, läsa på och hantera det själv. Det är lite annorlunda tänk, men verkligen inte rocket science. Med lite intelligenta verktyg går det väldigt smidigt. Mitt personliga tips inom området är Skovik vars app hanterar kvitton, utan handpåläggning, rätt in i bokföringen.

En källa för bokföringsråd som jag använder ibland är http://www.bokforingstips.se. Det är inte alltid man får exakt ätt svar, men ofta tillräckligt med vägledning för att hitta rätt...

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 11:08
av danni
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 12:29
av Alfred
Mycket användbart detta Danni. Verkar stämma överens med vad jag fått från min konsult efter mycket efterforskningar. Jag borde ju bara ha frågat dig istället. :)

Hur gör du/ni med servicekostnad? Jag har shoppat 4-årsavtalet eftersom bilen rullar så mycket att jag kommer hinna med hela altet under de tre år leasingen löper på. Kan man boka den som kostnad upfront, dra av momsen etc eller måste man periodisera den med?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 18:02
av danni
Eller hur, alla borde alltid fråga mig direkt! Du har ju dessutom använt min referrallänk och då ingår det VIP-service ;)

Servicekostnader, reparationer, bilvård, tvätt, lackbehandling etc kan man normalt dra hela momsen på och bokföra som en kostnad direkt utan periodisering. Och det påverkar inte heller förmånsvärdet. Men när det gäller förbetalda saker, som förbetald serviceplan, är det tekniskt riktiga att bokföra det som en fordran, och sen boka kostnaden varje gång du utför en service.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 08 dec 2017 19:57
av josve
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 10 dec 2017 20:53
av MrX
josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Vad hände då?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 10 dec 2017 21:48
av mgorgis
Lärde mig lite av denna länk, men annars litar jag på att min redovisningstant gör rätt....hoppas jag :lol:

http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... onbil.aspx

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 01 jan 2018 21:24
av MrX
Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 01 jan 2018 21:26
av Smutt
MrX skrev:
Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?
Reklam kan du dra direkt om det inte var reklam har jag ingen aning :roll:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 01 jan 2018 21:49
av MrX
Smutt skrev:
MrX skrev:
Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?
Reklam kan du dra direkt om det inte var reklam har jag ingen aning :roll:
Det var inte reklam.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 01 jan 2018 23:26
av Oddball
josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Själva däcken bör man väl kunna hävda vara förslitningsdetaljer om man köper de separat, därmed borde man väl kunna komma undan med att höja förmånsvärdet baserat på priset av vinterfälgarna?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 02 jan 2018 06:20
av mati
Oddball skrev:
josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Själva däcken bör man väl kunna hävda vara förslitningsdetaljer om man köper de separat, därmed borde man väl kunna komma undan med att höja förmånsvärdet baserat på priset av vinterfälgarna?
Tycker jag också. Framförallt när man bara har en uppsättning däck. Jag kasserade mina sommardäck i samband med införskaffandet av vinterdäcken. Man kan ju inte rulla på fälgarna.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 25 apr 2019 20:17
av MrX
danni skrev:
MrX skrev:
Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.
1. Jag drar det från nettolönen varje månad, helt enkelt.
2. Jag bokför den summan på konto 7385, "kostnad för fri bil". Det är ett kostnadskonto men jag krediterar det, så det blir en intäkt.
3. Första förhöjda avgift på leasingen ska periodiseras. Du kan bokföra och dra av halva momsen direkt, men resterande kostnad ska periodiseras på lika många månader som leasingavtalet är på. Så säg att kostnaden efter halva momsen är dragen var 180 000 kr, då ska du bokföra en kostnad på 5000 kr varje månad. Tekniskt sett ska det göras månadsvis, jag är bekväm och gör det en gång om året, i samband med bokslutet. När du bokför själva betalningen av första förhöjd så konterar du summan exkl halva momsen på konto 1720 "förutbetalda leasingavgifter", och halva momsen bokar du på 2641 så du kan dra av den. Sen när du bokför själva kostnaden så bokar du om från 1720 till konto 5615 "leasingavgifter personbilar". Så när leasingen är över kommer hela tillgången som ligger på konto 1720 ha bokats om till 5615.
4. Du bokför halva momsen på konto 2641 och hela resterande kostnaden (inkl den andra halvan av momsen) som en kostnad på konto 5615 "leasingavgifter personbilar".
5. Tillbehör som du köper i efterhand kan du bokföra på exempelvis 5619 "övriga personbilskostnader". Moms får du dra av i samma utsträckning som bilen används i tjänsten, dvs används den 30% i tjänsten och 70% privat får du dra av 30% av momsen. Den avdragsgilla momsen bokförs som vanligt på 2641. Tänk på att även tillbehör som köps i efterhand höjer förmånsvärdet.
6. Se svar 3.

Hoppas det besvarar alla dina funderingar.

//Forumets residenta skatte- och företagsexpert ;)
Suveräna tips. Hur gör jag det omvända? Dvs bokför försäljningen av samma bil när jag sålde den för mer än restvärdet? (via en mellanhand jag överlät till och som löste ut den från DnB).

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 25 apr 2019 21:07
av Off Grid Byggaren
Räknas lackbehandling som underhåll?

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 25 apr 2019 23:23
av pejvic
Off Grid Byggaren skrev:
Räknas lackbehandling som underhåll?
Ja det kan du absolut ta det som.

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Postat: 28 dec 2019 10:36
av OscarA
danni skrev:
Eller hur, alla borde alltid fråga mig direkt! Du har ju dessutom använt min referrallänk och då ingår det VIP-service ;)

Servicekostnader, reparationer, bilvård, tvätt, lackbehandling etc kan man normalt dra hela momsen på och bokföra som en kostnad direkt utan periodisering. Och det påverkar inte heller förmånsvärdet. Men när det gäller förbetalda saker, som förbetald serviceplan, är det tekniskt riktiga att bokföra det som en fordran, och sen boka kostnaden varje gång du utför en service.
Hostar igång en tråd i hopp om att Danni kan hjälpa :D

Precis hämtat en Tesla, tjänstebil med finansiell leasing hos DNB
20% första förhöjda hyra

Har betalat men det står att allt specas på första fakturan som kommer i slutet av Januari

Jag har bokfört som manuell verifikation i visma eekonomi:
1930 -20% beloppet
1720 +ovanstående minus halva momsen
2641 +halva momsen

Är detta korrekt? Googlat som en galning och det är olika överallt..

Tackar i förväg