Sida 1 av 1

(Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 17:30
av _Kristian_
Att ställa frågan vilken som är den bästa elbilen känns onödigt på det här forumet, så jag ställer frågan vilken den näst bästa är istället ;)
Alla alternativ är inte med, men tar med de allra vanligaste. Det parametrar jag vill att ni väger in är allt från pris till utseende, kvaliltétskänsla, komfort, och andra vettiga faktorer. Med andra ord helheten.

Motivera gärna era svar varför ni väljer som ni gör :)

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 17:52
av Legato
Nja, Rimac kan tävla med Tesla om förstaplatsen :lol:

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 18:59
av Teslaspolen
Trots sina brister så verkar Leaf 2 (nåja) få andraplatsen igen.

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 19:17
av LarsL
Bäst kanske inte är ett ord man vill använda om de andra. Acceptabel kanske passar bättre?

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 20:23
av frippe
Svårt val faktiskt. Ingen av de andra kan jag anse som näst bäst. Alla har fördelar men även nackdelar som för oss här hemma gör sig svåra att köpa.

Ioniq skulle passa storleksmässigt men har snäppet för liten räckvidd och varken drag eller takräcke. Men en liten besvikelse körmässigt och teknikmässigt.
E-golf en bättre bil än ioniq, men för liten för en familj och kanske för mycket vanlig bil i inredningen, växelspak m.m. Löjligt.... Men snäppet bättre räckvidd än ioniq.

Leaf2, svårt att värdera utan kunnat provköra, men på pappret kanske det är den enda elbilen som står sig på våra krav, räckvidd minst 20-22mil och packutrymme för en familj. Men behöver testa den först.

Resten kan jag inte uttala mig om direkt då de net gått att testa i min lilla stad.

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 21:49
av _Kristian_
Någon som vet vad Nissan uppgivit för förbrukning på nya Leaf? Hittar ingenstans...

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 21:49
av DavidS
Eftersom gamla Leafen fungerade alldeles utmärkt för nästan all körning förutom längre turer >15 mil, så är ju rimligen Leaf 2 alldeles lysande, den lär ju inte bli sämre. Leaf 1:an var ju i o f s på många sätt en ganska speciell bilupplevelse både att se på och att köra - så långt från dagens stenhårt fjädrade "wannabesportbilar" man kan komma. Mjukt, skönt och upprätt lät den en att slappna av medan man i upphöjt lugn och tystnad transporterades fram. Leaf 2 lär inte behålla de - idag i bilvärlden rätt ovanliga - egenskaperna.

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 22:23
av LarsL
Verkar stå mellan Ioniq och Leaf 2.
Jag har inte provkört någon av dem än. Men jag oroar mig lite för Ioniqs köregenskaper pga batterietsplacering. För Hyundai och KIA väljer ju fortfarande att bygga elbilar på fossilbilar och blir därmed tvungna att pussla in batteriet.
Dess stora styrka är ju energieffektiviteten... annars inget särskilt med den.

Leaf 2 är väldigt lik ettan... och det är på många sätt bra. För kan den hållas lika tillförlitlig som den gamla ja då kommer den bli mångas favorit.
Den stora nackdelen är att den fortfarande inte har batterikylning. Det gör att det blir svårt att åka längre än två snabbladdningar om du kör motorväg.

Re: (Näst) bästa elbilen?

Postat: 10 dec 2017 23:08
av iAkita
Jag röstade oväntat nog på Zoe. Jag tycker den är underskattad. Många tenderar på att fokusera på dess brister, till exempel avsaknad av snabbladdning, men i princip ingen förutom vi som kör den verkar tänka på dess förtjänster av någon anledning. Förutom Tesla så är det trots allt den enda elbil på den svenska markaden som ledigt gör 30 mil sommartid i blandad körning, och 20-25 mil vintertid. Det till ett pris som ligger klart under samtliga andra elbilar som i nuläget finns på marknaden. Som enda bil på marknaden laddar den dessutom 22 kW trefas, vilket gör att man redan nu har har en uppsjö av laddmöjligheter som gör att man i princip inte behöver ladda hemma, om man till exempel väljer att göra sina matinköp på ett av alla ställen som erbjuder gratis 22 kW laddning.

I och med att man har så pass mycket räckvidd med sig från start så är resor på 30-40 mil inga problem ens på vintern, trots avsaknad av snabbladdning (under förutsättning att man kan ladda på destinationen). Jag tror ingen skulle komma på tanken att bedöma en fossilbil i motsvarande klass baserat på komforten under resor längre än 30-40 mil, så varför göra det med en elbil i den klassen? Till sist så har den en form som gör att det är en riktig liten laståsna om man behöver det. Visst, baksätet fälls inte delbart och utrymmet blir inte slätt när man fäller ryggstödet, men vem tusan har med sig en unge i baksätet när man kör en exempel en betongblandare eller en nyinköpt 55-tums TV?

Till sist så är Zoe i mina ögon är den enda elbil som redan idag funkar för dem utan laddning hemma eller på jobb, tack vare 22 kW laddningen. Det är lätt att glömma bort elbilens slutliga genomslag kräver just att de som inte har laddmöjlighet hemma eller på jobb kan ladda utan att behöva köra till en (super)charger fem mil bort för att "tanka" i en timme någon gång i veckan. Så i mina ögon är Zoe en elbil som uppfyller behovet för 99% av körningen hos gissningsvis 90% av befolkningen, och det till ett pris som iallafall inte är helt orimligt för många att ha råd med.